کد خبر 1495862
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
اشتغال

نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در سال ١٤٠١ نشان می‌دهد که نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل آموزش عالی در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش ۰.۷ درصدی داشته است.

به گزارش مشرق، مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در سال ١٤٠١ را منتشر کرد که طبق این گزارش، وضعیت نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر فارغ التحصیل آموزش عالی در سال ۱۴۰۰، ۱۳.۶ بود که این آمار در سال گذشته به ۱۲.۹ درصد رسید.

همچنین نرخ بیکاری مردان جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر فارغ التحصیلان آموزش عالی در سال ۱۴۰۰، ۹.۷ درصد بود که این رقم در سال ۱۴۰۱ با روند کاهشی به ۸.۹ درصد رسید همچنین وضعیت بیکاری زنان این قشر نیز روند کاهشی داشته است و از ۲۲.۸ درصد به ۲۱.۹ درصد رسید.

سهم جمعیت بیکاران ۱۵ ساله و بیشتز فارغ التحصیلان آموزش عالی از کل بیکاران ۴۰ درصد است که سهم مردان ۲۷.۱ درصد و سهم زنان ۷۱ درصد است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، سهم اشتغال این قشر نیز از کل شاغلان ۲۶.۷ درصد است که سهم زنان ۴۷.۵ درصد و سهم مردان ۲۳ درصد است.

بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر تحصیل کرده ها در مناطق شهری ۸.۱ درصد و در مناطق روستایی ۱۳.۶ درصد است همچنین سهم اشتغال این قشر در مناطق شهری ۳۲.۵ و در مناطق روستایی ۸.۸ درصد است.

دولت سیزدهم با تاکید بر اشتغال جوانان به خصوص تحصیل کرده ها، سیاست های کلان را به وزارتخانه ها و دستگاه های مربوطه اعلام کرده است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی اشتغال است و به دنبال فراهم سازی زیرساخت های اشتغال با طرح های متنوع در قالب تعاونی ها در مناطق شهری و روستایی است.

سازمان فنی و حرفه‌ای کشور متولی برگزاری دوره های آموزشی مهارتی

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای را برای اشتغال فارغ‌التحصیلان در قالب طرح نخلستان اجرا می‌کند این طرح باهدف ارتقای ظرفیت اشتغال‌پذیری آنان از طریق اجرای دوره‌های مهارتی در حوزه نوآوری، کارآفرینی فناوری‌های نوین یا دانش‌بنیان است.

طبق اجرای این طرح، ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی برای فارغ‌التحصیلان پیش‌بینی شده است تا دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی موفق به کسب مهارت باشند.

در طرح نخلستان فارغ‌التحصیلان به مدت ۳ تا ۶ ماه مهارت‌های لازم در حوزه فناوری اطلاعات را می‌گذرانند این آموزش‌ها در قالب هزار و ۲۳۷ استاندارد مهارتی دانش بنیان با همکاری وزارت علوم تحقیقات و فناوری اجرایی می‌شود تا با کسب تجربه و مهارت جذب بازار کار خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • Ali IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    1 0
    اکثر بچه های سراسری فرار رو بر قرار ترجیح دادن، یه سرچ ساده مقاله از هر ۱۰۰ تا ۵۰ تا ایرانی میاره
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    0 0
    شایدمنظورازکم شدن بیکاری آمارمسافرکشان اینترنتی است که بیشتر تحصیکرده ها به آن مشغولند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس