کد خبر 1496243
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
شهدای قیام ۱۵ خرداد ورامین را بیشتر بشناسیم

قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ مردم دشت،یکی از مهمترین قیام‌ها در طول نهضت انقلاب اسلامی مردم ایران علیه رژیم ستم‌شاهی بود،که درآن هفت نفر از جوانان این دیار با تیرمستقیم عوامل ستم‌شاهی به شهادت رسیدند.

به گزارش مشرق، شصت سال پیش در چنین روزی، در حالی که مردم دشت ورامین مشغول عزاداری سومین روز از شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بودند، خبر دستگیری امام راحل را شنیده و رخت عزای خود را با کفن عوض کرده و برای دفاع از مرجع تقلید خود، پای پیاده به سمت تهران حرکت کردند.

حرکت کفن‌پوشان دشت ورامین از چند مسیر صورت گرفت، مردم پیشوا از صحن مطهر امامزاده جعفر(ع)، مردم روستای محمدآباد عرب‌ها و مردم روستای قلعه سین بدون اطلاع از حرکت یکدیگر به سمت تهران عزیمت کرده و در طول مسیر، مردم ورامین و مناطق اطراف و حتی کشاورزانی که مشغول برداشت گندم بودند نیز به آن ها افزوده شدند.

به استناد اسناد ساواک، جمعیتی بالغ بر پنج هزار نفر پیش از ظهر حرک خود را به سمت تهران آغاز کردند و نزدیک غروب به محل پل باقرآباد رسیدند، پلی تاریخی که برو روی یکی از سرشاخه‌های رودخانه جاجرود احداث شده بود و برای رسیدن به تهران، تنها راه عبوری محسوب می‌شد.

عوامل رژیم ستم‌شاهی با برخورداری از انواع سلاح‌های آن زمان، سمت دیگر پل باقرآباد سنگر گرفته بودند و با مشاهده جمعیت، با دستور تیر سرهنگ بهزادی، به روی مردم کفن پوش آتش گشودند و در آن ۷ نفر از جوانان این دیار به خاک و خون کشیده شدند.

شهدای قیام ۱۵ خرداد ورامین را بیشتر بشناسیم+ عکس

شهید سید مرتضی طباطبایی رفیعی اولین کسی است که خبر دستگیری امام خمینی را به شهر ورامین و روستای محمد آباد رساند و می توان وی را به عنوان اولین کسی نام برد که پیام آور قیام ۱۵ خرداد مردم ورامین شد.

وی در سال ۱۳۰۸ در روستای محمد آباد به دنیا آمد و ثمره زندگی وی چهار فرزند به نامهای حسن ، حسین ، محسن و زینب است .

این شهید بزرگوار در حادثه فیضیه در فروردین سال ۴۲ در قم حضور داشت و به دست کماندوهای رژیم سخت مجروح شده بود.

وی در غروب ۱۵ خرداد در پل باقرآباد به شهادت رسید و جنازه وی به همراه دیگر شهدا توسط نظامیان به مسکر آباد منتقل و غریبانه به خاک سپرده شد.

شهید طباطبایی تنها شهید این قیام است که پیکرش توسط خانواده از گورستان مسگرآباد تهران به زادگاهش روستای محمدآباد عرب‌ها پس از ۸ سال منتقل شد و به خاک سپرده شد.

شهید عزت الله رجبی در سال ۱۳۱۲ در روستای سناردک از توابع شهر ورامین به دنیا آمد و ثمره زندگیش پسری به نام علی می باشد. .

وی به همراه دیگر همرزمانش در صف اول قیام کنندگان ورامینی حضور داشت و در تیراندازی رژیم در پل باقرآباد به شهادت رسید.

پیکر این شهید بزرگوار نیز در گورستان مسکر آباد به خاک سپرده شد.

شهید امیر هوشنگ معصومشاهی در سال ۱۳۱۴ در شهر ورامین به دنیا آمد و از همان در طول زندگی پربرکتش همواره سعی در رفع مشکل مردم داشت .

وی اولین شهید قیام ۱۵ خرداد مردم ورامین است که با اصابت گلوله به قلبش و در آغوش برادرش به شهادت رسید .

مدفن این شهید بزرگوار نیزگورستان مسکرآباد است .

شهید جعفر عرب مقصودی در سال ۱۳۱۴ در روستای محمد آباد دیده به جهان گشود، و ثمره زندگی این شهید بزگوار پنج فرزند به نامهای داود، محمد رضا،علی ،فاطمه وزهرا می باشد .

وی از دوستان شهید طباطبایی است که در این قیام از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفت و پس از بازداشت به جهت عدم رسیدگی در بازداشتگاه به کزار مبتلا شد و در بیمارستان فیروزآبادی به شهادت رسید و پیکر پاکش در مکانی نامعلوم به خاک سپرده شد که هنوز نیز از مزار این شهید اثری وجود ندارد.

شهید مسیب مهابادی در سال ۱۲۹۴ در روستای قلعه نو کهنک ورامین به دنیا آمد و دارای چهار فرزند به نامهای حسن ، حسین ، عباس و زینب می باشد .

وی در غروب ۱۵ خرداد در پل باقرآباد به شهادت رسید و پیکر مطهرش در گورستان مسکر آباد به خاک سپرده شده است .

شهید ابوالقاسم اردستانی در سال ۱۳۱۳ در روستای کهنک به دنیا آمد و ثمره زندگی پر باراین شهید سه فرزند به نامهای اکبر ، علی اصغر و کبری می باشد .

وی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت بود که در طول مسیر نیز به نوحه سرایی برای سید و سالار شهیدان میپرداخت .

پیکر پاک این شهید نیز همراه دیگر همرزمانش در گورستان مسکر آباد به خاک سپرده شد .

شهید حسن خانی در سال ۱۳۱۸ در روستای جعفر آباد اخوان از توابع ورامین چشم به جهان گشود.

از این شهید بزرگوار دختری به نام معصومه به یادگار مانده که در زمان شهادت پدر تنها شش ماه داشت .

خانواده شهید خانی تا شش سال پس از قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ بر این باور بودند که وی زنده است و در زندان به سر می برد ، همسرش بارها به تهران رفت و دنبالش گشت ولی پس از سال لباس خونین همسرش را برایش آوردند و این لباس در روستای جعفر آباد اخوان به یادگار به خاک سپرده شد

از این شهید بزرگوار که غریبانه در غروب ۱۵ خرداد سال ۴۲ در خون خود غلطید جسدی به دست نیامد و ظاهرا همراه دیگر شهدای این روز در گورستان مسکر آباد به خاک سپرده شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • یوسف از همدان IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
    0 1
    پس همش ۷نفر شهید شده بود؟ اینهمه سال جوری ماحرا رو تعریف می کردند که مردم فکر می کردند چند صد نفر شهید شدند البته تو ماجرای میدان ژاله هم ۳۰۰۰هزار شهید تبدیل شده به ۷۰تا۸۰نفر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس