کد خبر 1496293
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
ارمنستان: به دنبال امضای معاهده صلح با باکو هستیم

دبیر شورای امنیت ارمنستان گفت که این کشور قصد دارد در سریع‌ترین زمان ممکن با جمهوری آذربایجان معاهده صلح امضا کند.

به گزارش مشرق، «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ارمنستان، در مصاحبه‌ای گفت که ایروان گفت‌وگوهای فشرده‌ای با باکو دارد و به احتمال زیاد تا پایان سال جاری به معاهده صلح ختم شود.

به نوشته وبگاه روسیا الیوم، او به تلویزیون ملی ارمنستان گفت: «مذاکرات به شدت فشرده است و اگر بتوانیم این فشردگی را حفظ کنیم و اگر جامعه بین‌المللی نیز برای پیشرفت آن کمک کند، در این صورت فرصتی برای امضای توافق صلح تا پایان سال فراهم خواهد شد».

این مقام عالی ارمنی تأکید کرد که ایروان کاملا برای امضای توافق صلح جدی است، هرچند رسیدن به این هدف ممکن است چند سال به طول انجامد یا تا پایان سال جاری چنین توافقی امضا شود.

به نظر می‌رسد حضور «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در مراسم تحلیف رجب طیب اردوغان در روز شنبه گذشته تأییدی بر حرف‌های گریگوریان باشد که نشان می‌دهد ایروان تمایل بالایی برای گذار از شرایط فعلی دارد. به خصوص اینکه ترکیه حامی اصلی باکو در نبرد قره باغ ۲۰۲۰ بود و به جمهوری آذربایجان برای بازپس‌گیری این منطقه از هیچ کمکی دریغ نکرد. پاشینیان در فرودگاه شهر «آنکارا» مورد استقبال «سردار قلیچ» سفیر ترکیه در امور عادی سازی با ارمنستان قرار گرفت.

با این حال تنش‌های مرزی همچنان ادامه دارد، به طوریکه وزارت‌ دفاع جمهوری آذربایجان و ارمنستان روز گذشته (یکشنبه) بار دیگر همدیگر را به نقص آتش بس و اجرای اقدامات مهندسی در خطوط مرزی متهم کردند.

خبرگزاری «ترند نیوز» به نقل از وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی شد که نیروهای نظامی بخش ارامنه نشین قره باغ روز یکشنبه ساعت ۱۲:۲۰ به وقت محلی تلاش کردند استحکامات را مقابل مواضع ارتش درمنطقه «شوشا» ایجاد کنند که به دنبال اقدام سریع یگان‌های ارتش اقدام آن‌ها متوقف شد.

در مقابل نیز وزارت دفاع ارمنستان با رد ادعای باکو، مدعی نقض آتش بس از سوی نیروهای جمهوری آذربایجان شد. به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» این وزارتخانه اعلام کرد که ادعای وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در زمینه تحرکات مهندسی در مرزها بی اساس بوده و این نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان بودند که بی دلیل شروع به تیراندازی کردند.

دور جدیدی از تنش‌ها (جنگ دوم) بین باکو و ایروان در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ با درگیری شدید در منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی آغاز شد. در ۹ نوامبر ۲۰۲۰، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» بیانیه مشترکی را در خصوص آتش‌بس کامل در قره‌باغ کوهستانی به امضا درآوردند.

از آن زمان تاکنون دو طرف در وضعیت صلح موقت به سر می‌برند و تنش‌های مرزی به شکل هفتگی و حتی روزانه نیز رخ می‌دهد.

ابراز امیدواری دبیر شورای امنیت ارمنستان از امضای توافق صلح تا پایان سال میلادی جاری پس از آن است که «الکسی اورچوک» معاون نخست‌وزیر روسیه روز جمعه (۱۲ خرداد) گفت که مسکو شاهد پیشرفت قابل توجهی در مسیر توافق در خصوص روش‌های گشایش ارتباطات حمل و نقل بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان است.

روز پنج‌شنبه هفته گذشته (۱۱ خرداد) نیز دوازدهمین نشست کارگروه سه جانبه به ریاست مشترک شاخین مصطفی‌یف از جمهوری آذربایجان، مگر گریگوریان از ارمنستان و اورچوک از روسیه برگزار شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
    0 4
    پت و مت
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
      7 0
      پشتونهاسروراقلیت دریهادرافغانستان هستند؟خخخ
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
    0 4
    ترک اگر در جهان سلطان است آن فقط ترک ایران است.
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
    1 6
    «تیمور لنگ» آن سردار کشورگشا در نامه ای که به شاه عباسیان نوشت خودش را ایرانی و نام کشورش را ایران نامید.
    • علی IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
      6 0
      حتما نامه رسانش تو بودی که اینقدر خبر داری
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
    1 5
    «تیمور لنگ» آن سردار کشورگشا در نامه ای که به خلیفه عباسیان نوشت خودش را ایرانی و نام کشورش را ایران نامید. ____ زنده باد امپراطوری فرانزادی ایران
    • بهزاد DE ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
      6 2
      دیاکو بنیانگذار دولت ماد یک فرماندار ماننایی بود. ایران یک استان از آذربایجان است. مشروعیت دولت در منطقه فقط برای فرزندان اغوزخان است.
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
    1 4
    «تیمور لنگ» آن سردار کشورگشا در نامه ای که به خلیفه عباسیان نوشت خودش را ایرانی و نام کشورش را ایران نامید. ____ زنده باد امپراطوری فرانزادی ایران
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
      0 3
      ترکها بکی از اقوام ایرانی هستند
  • از شهرستان سراب IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
    7 0
    به نظر میامد ارمنستان نیم نگاهی به انتخابات ترکیه داشت تا در مورد صلح و یا ادامه تنش و جنگ با اذربایجان تصمیم قطعی بگیره بنظر میاد انتخاب 5 ساله اردوغان موجب عجله ایروان برای صلح شده به هر حال این جنگ بسیار طولانی شده امیدوارم طرفین به مرزهای شناخته شده رسمی سازمان ملل احترام بزارند و جنگ و خونریزی جای خودشو به صلح بده
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
    2 1
    دو کشور تازه تاسیس در قلمرو ایران قدیم برای گفتگو به روسیه و اروپا و آمریکا میرن اما ایران نمیان ! جمهوری اسلامی ایرانیه ؟
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
    3 2
    دو کشور تازه تاسیس در قلمرو ایران قدیم برای گفتگو به روسیه و اروپا و آمریکا میرن اما ایران نمیان ! جمهوری اسلامی ایرانیه ؟
    • بهمن IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
      5 0
      چون ایران هیچ مشروعیت ندارد
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
    4 0
    تیمور اصلا شمارو داخل آدم حساب میکرد؟اونقدر دلیل شدی مشرق اسناندار اربیل داره برات کلاس میاد
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
    0 1
    این حقیقت که تذک اصیل و واقعی، زردپوست و چشم بادامی است نه توهین به زردپوست ها است نه توهین به ترک ها،
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
    0 3
    در اسکناس های قاجار نام هراران ساله 🇮🇷ایران🇮🇷 نوشته شده است.
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    کریدور فعلی شمال به جنوب سه شاخه گرگان ترکمنستان، آستارا روسیه و تبریز ایروان دارد. در صورت شکوفایی خط تبریز- ایروان -گرجستان، زنجان و تبریز مستقیما به اروپا وصل می شوند و شکوفا خواهند شد و این را ترکیه نمی خواهد. ترکیه علی رغم تبلیغات اش می خواهد که تبریز، ارومیه و اردبیل برای اتصال اقتصادی به اروپا به آن وابسته باشند. در حقیقت هدف پنهان ترکیه جلوگیری از تبدیل تبریز به یک شاهراه و هاب عظیم بین المللی ریلی است: زیرا تبریز می تواند مرکز تقاطع ریلی ترکمنستان- تبریز، دربند روسیه-بادکوبه- اردبیل-تبریز، گرجستان- ایروان-تبریز- بنادر جنوب، تبریز-نخجوان، تبریز-بازرگان- ترکیه، تبریز-ارومیه- ترکیه، و تبریز-مراغه-عراق-سوریه، باشد. در صورت راه اندازی دالان زنگزور-سیونیک-نخجوان، تبریز، اردبیل و ارومیه از مرکزیت خواهند افتاد و به حاشیه جریان ترانزیت بین الملل می روند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس