گزارش منتشر نشده ساواک از آشفتگی وزارتخانه‌ها پس از قیام 15 خرداد

در سندی از اسناد ساواک آمده است: وضع کلیه وزارتخانه‌ها این روزها کاملا آشفته است و حتی معاونان و مدیران کل وزارتخانه‌ها نگران و از آینده بیمناک هستند.

به گزارش مشرق، مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: واقعه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ یکی اثرگذارترین وقایع قرن اخیر ایران بود. اسناد و شواهد زیادی این گزاره را تأیید می‌کنند چه تورقی در خاطرات شاهدان عینی قیام ۱۵ خرداد و همچنین اسناد منتشر شده ساواک نشان از تأثیرگذاری عمیق حرکت روحانیت مبارز به رهبری امام خمینی دارد.

در همین رابطه سندی از اسناد ساواک وضعیت ادارات و وزارتخانه‌ها را پس از قیام ۱۵ خرداد گزارش می‌کند. در این گزارش که در ۱۹ خرداد ۱۳۴۲ یعنی به فاصله ۴ روز پس از قیام ۱۵ خرداد به دست مسئولان ساواک رسیده، آمده است:

وضع کلیه وزارتخانه‌ها این روزها کاملاً آشفته است و حتی معاونین و مدیران کل وزارتخانه‌ها نگران و از آینده بیمناکند.

گرانی قند و شکر، بدی وضع نان و گرانی گوشت که برخلاف ادعای شهردار و وزیر کشور هم جنس نان خراب شده و هم گران فروخته می‌شود. عدم پرداخت اضافه حقوق کارمندان، اصولا کارمندان دولت را در حالت ناراضی قرار داده و بدون اینکه باطناً موافقتی با اقدامات روحانیون داشته باشند از اینکه فعالیت آن‌ها جنبه ضد دولتی دارد پاره‌ای از اقدامات مخالفین را که جنبه حاد و اخلالگری نداشته و اصولی باشد تائید می‌کنند.

بعد از واقعه ۳۰ تیر ۱۳۳۰ و همچنین ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ فقط یکی دو روز وزارتخانه‌ها دچار اختلال شده و همه کارمندان در انتظار حوادث شدیدتر و تضاد بیشتری بین دولت و طرفداران روحانیت هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس