عضو کمیته تحقیق و تفحص از بانک‌ها: کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

عضو کمیته تحقیق و تفحص از بانک‌ها در مجلس شورای اسلامی گفت: کارکنان یکی از بانک‌ها ۱۱ بار وام قرض‌الحسنه دریافت کرده‌اند.

به گزارش مشرق، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در نشست ۱۰ خرداد هیات دولت بر عادلانه شدن پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی پس از انتشار برخی اخبار مبنی بر پرداخت تسهیلات ویژه به کارکنان بانک‌ها تأکید و تصریح کرد: پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی باید مبتنی بر ضوابط و عادلانه باشد و نباید این احساس در جامعه ایجاد شود که هر کسی به خزانه نزدیک‌تر است، می‌تواند زودتر و بیشتر از منابع بهره ببرد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم با هرگونه رویه خلاف عدالت و تبعیض‌آمیز مخالف است، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی را مأمور کرد چنانچه آیین‌نامه‌ای وجود دارد که برای کارکنان بانک‌ها تسهیلات ویژه و غیرمتعارفی در نظر گرفته، مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته و به مردم اطلاع‌رسانی شود.

هر کارمند بانک به طور متوسط چه قدر وام گرفته است؟

محدودیت منابع بانکی و سخت‌گیری بانک ها در پرداخت تسهیلات از سویی و همچنین بانک محور بودن نظام تامین مالی کشور سبب شده تا برخورداری از منابع بانک ها برای عامه مردم تقریبا ناممکن شده و به سختی صورت گیرد.

براساس صورت‌های مالی منتشره بانک ها در سامانه کدال مجموع تسهیلات اعطایی بانک ها اعم از دولتی، خصوصی و بورسی به کارکنان خود در پایان سال ۱۳۹۹ بیش از ۶۷ هزار میلیارد تومان بوده است؛ بر اساس تقسیم میزان تسهیلات اعطایی بانک ها به پرسنل خود به تعداد این کارکنان، تعدادی از بانک ها بیش از یک میلیارد تومان به هر کارمند خود (به طور متوسط) وام داده اند.

نکته عجیب اینکه بخشی از این تسهیلات بانک ها به پرسنل خود از محل سپرده‌های قرض الحسنه بوده که قرار است برای تسهیلاتی چون ازدواج و فرزندآوری پرداخت شود؛ این در حالیست که بانک ها برای اعطای وام به قانون جهش تولید مسکن در حدود ۲ سالی که از تصویب این قانون می گذرد (مصوب شهریور ۱۴۰۰) به جز بانک مسکن، تقریبا هیچ اعتباری پرداخت نکرده اند.

بانک مرکزی: ۱۶۲.۶ همت؛ مانده تسهیلات کارکنان بانک‌ها

بر اساس آخرین آمار اعلامی بانک مرکزی، «مانده» تسهیلات پرداختی بانک‌ها به کارکنان آنها به ۱۶۲ هزار و ۶۴۷ میلیارد و ۳۱۹ میلیون تومان رسیده است. این رقم با توجه به اینکه اینکه تامین مالی تسهیلات خرد مورد نیاز مردم به سختی از سوی بانک ها صورت می‌گیرد، انتشار این ارقام مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و آنان نسبت به ناعدالتی صورت گرفته در پرداخت تسهیلات انتقاد داشتند.

همین موضوع سبب شد تا علیرضا قیطاسی دبیر شورای هماهنگی بانک های دولتی این توضیح را ارایه دهد که در پایان سال گذشته سقف تسهیلات پرداختی به کارکنان بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی ۶۹۲ میلیون تومان بوده است. این مبلغ نباید ابهام به وجود آورد زیرا مبلغی نیست که کارمند بانک در یک سال گرفته باشد. بلکه یک کارمند بانک در ۳۰ سال خدمت، آن هم بعد از گذشت دو سال از شروع استخدام برای تسهیلات ضروری بعد از سه سال و تسهیلات مسکن توانسته اقدام کرده است.

وی گفت: تسهیلات کارکنان در بانک‌های دولتی و نیمه دولتی بر اساس قانون و دستورالعمل با نرخ ۱۰ درصد است. اگر در صورت‌های مالی بانک‌ها، مانده تسهیلات قرض‌الحسنه وجود داشته باشد، برای قبل از سال ۹۵ است.

این مقام مسئول بانکی ادامه داد: با توجه به نوع تسهیلات، مدت بازپرداخت‌ها متفاوت است. تسهیلات مسکن می‌تواند بر اساس قانون جهش تولید مسکن، مسکن مهر یا دیگر دستورالعمل‌های دیگر انجام شود زیرا تسهیلات مسکن درازمدت است. آمار بانک مرکزی هم همان مانده تسهیلات است که اصل و سود در آن مستتر شده است. اگر میزان تسهیلات از میزان تصویب شده بیشتر باشد، نهادهای نظارتی قاطع برخورد می‌کنند.

سامانه شناسایی وام های با نرخ سود پایین به مدیران بانک ها فعال شده است

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز پس از دستور رئیس جمهور مبنی بر رسیدگی به موضوع بی عدالتی بانک ها در اعطای تسهیلات به کارکنان خود اعلام کرد: بانک مرکزی به تازگی به موضوع «تبعیض در پرداخت تسهیلات مسکن به کارکنان بانک ها و عدم امکان استفاده سایر کارمندان دولت از این تسهیلات» ورود کرده و بر اساس گزارشی هم که اخیرا مجلس در این بخش ارائه کرد، به دنبال ساماندهی این مسئله است.

وی ادامه داد: سامانه ای در این بخش در حال اجراست تا امکان نظارت بر نظام بانکی در خصوص پرداخت تسهیلات به ویژه تسهیلاتی با نرخ های بسیار پایین به پرسنل و مدیران در مقایسه با افراد خارج از مجموعه نظام بانکی، مدنظر قرار گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی توافق کرده ایم تا در سال جاری دیگر شاهد آن نباشیم که در یک بانک تعدادی از پرسنل و مدیران اعداد کلانی را تحت عنوان تسهیلات خودرو و مسکن دریافت کنند ولی مردم عادی از آن وام محروم باشند.

یک بانک به کارکنان خود ۱۱ بار وام قرض الحسنه داده است

در همین ارتباط سید غنی نظری خانقاه نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو کمیته تحقیق و تفحص از بانک های دولتی با بیان اینکه آمار و اطلاعات مربوط به تسهیلات اعطایی به کارکنان بانک ها در اختیار دولت است، اظهار داشت: درست در زمانی که میزان تسهیلات اعطایی فقط یکی از بانک‌ها به کارکنان خود بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است، مردم برای دریافت وام ازدواج از همان بانک با مشکلات متعددی مواجه هستند.

نماینده مردم خلخال در مجلس با تأکید بر لزوم برخورد با مدیران بانک‌های متخلف ادامه داد: مگر بانک ها تافته جدا بافته‌اند؟ سایر کارکنان، کامند دولت نیستند؟ مگر دیگر کارمندان برای توسعه اقتصادی کشور کار نمی کنند؟

عضو کمیته تحقیق و تفحص از بانک های دولتی یادآور شد: طبق بررسی‌های این هیات کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه گرفته‌اند.

وی درباره اینکه گزارش تحقیق و تفحص چه زمانی به صحن مجلس می رسد، اظهار داشت: هنوز گزارش جمع بندی و نهایی نشده است؛ هر زمان که این گزارش تهیه شد، در مجلس قرائت و متخلفان به قوقه قضائیه معرفی می شوند.

این نماینده مجلس در عین حال گفت که البته برخی بانک ها تا حدودی از پرداخت تسهیلات به کارکنان خود عقب نشینی کرده اند.

نماینده مردم خلخال در مجلس همچنین یادآور شد: کل تسهیلات قرض الحسنه ای که سال گذشته بانک ها به کارکنان خود پرداخت کرده اند، ۲۰ هزار میلیارد تومان بیشتر از تسهیلات ازدواجی است که پارسال به ۹۰۰ هزار متقاضی پرداخت شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    5 1
    و هنوز راست راست میگردن !!!
  • امین IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    1 4
    اقا والله من کارمند بانک هستم از این تسهیلات قرض الحسنه ندیدم اینا رو از کجا میارن.به ما هم بگید انگار یه خبراییه
  • هاشم IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    2 1
    اون نماینده بیسواد بی عملکرد الان چی میگه؟بیاد تو رسانه با دلیل و مدرک و بخشنامه صحبت کنه.اگه حالیتون بود این وضعمون نبود راستی از خودروهای شاسی بلند چه خبر؟
  • ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    4 1
    کارمندان بانک پولهایی را که به عنوان وام میگیرند بلافاصله در مسکن سرمایه گذاری میکنند و این جزو یکی از عواملی است که باعث افزایش قیمت مسکن میشود
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    5 1
    عیاشی با پول مردمنظارتی هم نیست و دولت خودشو راحت کرده
  • متین IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    3 1
    ما مدتهاست میگیم بانکیها پوست از سر مردم کندن! همه این وامها تبدیل به ملک دوم-سوم، ویلا و شاستی بلند شده- اگر عزم دولت جدی باشد باید کارکنان متخلف بانکها مجبور به رد مال و پرداخت جریمه از محل فروش املاک و خودروهای خریداری شده از محل این وامها شوند. البته شاید مثل شقایق دهقان 1.5 میلیون جریمه بشوند و تمام!!
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    2 1
    چرا کارمندان بانک ملت هرکدام 5 تا خانه دارند و همچنین در بازار هم مغازه خریده اند؟ چطور اینهمه یک کارمند صندوق بانک پیشرفت مالی کرده است- از این مثال ها زیاد هستند - کافی است کمی به زندگی محافظه کار این کارمندان توجه کنین تا وضعیت ریخت و پاش ایشان هوش از سر مردم می برد
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    1 1
    چرا کارمندان بانک ملت هرکدام 5 تا خانه دارند و همچنین در بازار هم مغازه خریده اند؟ چطور اینهمه یک کارمند صندوق بانک پیشرفت مالی کرده است- از این مثال ها زیاد هستند - کافی است کمی به زندگی محافظه کار این کارمندان توجه کنین تا وضعیت ریخت و پاش ایشان هوش از سر مردم می برد
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    3 1
    چرا کارمندان بانک ملت هرکدام 5 تا خانه دارند و همچنین در بازار هم مغازه خریده اند؟ چطور اینهمه یک کارمند صندوق بانک پیشرفت مالی کرده است- از این مثال ها زیاد هستند - کافی است کمی به زندگی محافظه کار این کارمندان توجه کنین تا وضعیت ریخت و پاش ایشان هوش از سر مردم می برد
    • محمد IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      1 1
      ماهم در فامیل داریم کارمند بانک صادرات-رفاه-سپه در بانکن و چنان خوب مرفه که باورکردنی نیست...
    • محمدرضا IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      0 1
      به نظر من کارمندان بانک ملت پولی که مردم از سال ۹۰ بعنوان عمره سپرده گزاری کرده اند و مسدود است بین خودشان تقسیم کرده اند
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    2 1
    اوضاع اقتصادی مردم خوب نیست-برای یک وام جزئی سخت گیری فراوانی داره
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    2 1
    شما می گوییدفقط بانکها تمام ارگانهاونهادبه زیردستان خودشان وام ولی به نیروهای تحت امربایدالتماس وابروزن و بچه خودتان راببزیداخرش یاقرالحسنه یاجعاله بهت میدهند
  • سید IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    4 1
    متاسفانه این یه رویه شده که هر کس هر جا کار میکنه فکر میکنند درآمدش برای خودشون هست و سوء استفاده میکنند... مگر غیر از این است که همه کارمند دولت هستیم و از خزانه حقوق میگیریم مگر نباید درآمدهای دولت همه به خزانه وارد شود پس چرا یه کارمند تو فنی و حرفه ای باید ماهی 10 میلیون بگیره بدون کوچکترین مزایایی ولی یه کارمند بانک یا شرکت نفت و گاز یا تامین اجتمایی ما 20-30 ملیون و مزایای خیلی زیاد. مگه اداره دارایی مالیاتی که از مردم میگیره از کلنگ زدن کارمنداش هست که شب عید 50 میلیون به کارکنانش پاداش میده... مگه پول نفت یا حق واریزی بیمه مردم یا سپرده پول مردم برای خودشون هست که فکر میکنند درآمد دارند و حقوق خیلی زیاد و مزایای زیادتر برای خودشون در نظر میگیرند. فقط میشه گفت متاسفم...
  • مسیحا IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    7 4
    یعنی لفت و لیس در حد لالیگا میکنن این بانکی ها ........ لعنت بر باعث و بانیش......اونوقت یه وام کوچیک به مردم میخوان بدن هزار بار میارن و میبرن طرف رو تا بیخیال بشه ......
    • محمد IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      3 1
      تممممممام بانکها باید جمع شود...در تمامشون باید تخته بشه و ان شاءالله روزی بانجام میرسه..مراکز فسادن بانکهای غربی و غیراسلامی... چنان بخور بخور میکنن که حیرت آوره! ما فامیلامون هستن پدرشون هم بود حالا نوبت پسراشه! در بخش اعتبارات که نمیدونیم چه خبره!!!! لعنت الله و رسوله برتمام بانکها و حروم خورهاشون..
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    5 1
    فقط بانکی ها نیستند ، همه دارند بچاپ بچاپ پول درمیارن ولی وقتی نوبت به ما موجرهای بیچاره می رسه ، سقف می ذارن ۲۵ درصد و این چرت و پرت ها
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    9 1
    پس این همه پول ربا را که از مردم بدبخت بزور میگیرن چیکارکنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    3 1
    نمیدونیم چرا هرکی میره تو بانک تمام اطرافیانشون صاحب خونه ماشین ...
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    3 0
    در کل کشور مشکل کمبود و نبود نظارت و تنبیه مجرمان بوضوح پیداست . چرا باید کارخانجات دولتی و نیمه دولتی چند برابر پرسنل داشته باشند ؟ و قیمت تمام شده کالای ایرانی بیش تر از خارجی باشد ؟ و نتوانی کسی را اخراج کنی ؟ ایرانخودرو - سایپا دو نمونه بارز و روشن است
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      1 0
      من نمی‌دونم چطور دولت قبل از واریز حقوق من کارگر مالیاتش رو میگیره اما از بانکی ها که میلیاردی میخورم خبری ندارم رییس بانک ها دیگه با بیت کوین کار میکنم نه پول نقد
  • Mamad IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    4 0
    خدا ازشون نگذره
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    7 0
    بنده تقریبا ده سال پیش به بانک ملت مراجعه کردم برای یک وام ۵۰۰ هزار تومنی با اینکه حساب قرض الحسنه داشتم و گردش حسابم داشتم ، با برخورد تند رییس شعبه مواجه شدم که مدام میپرسید کی گفته ما وام قرض الحسنه میدیم ؟ گفتم پس حساب قرض الحسنه برای چیه ؟ گفت برای کار خیر هست قرار نیست وامی بهتون بدیم !
  • ... IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    5 0
    باید اسم بانک هارو عوض کنن بزارن ربا خانه ملت رباکده کشاورزی نوین ربای ملی و... قبل انقلاب برا توتون قند بلندگو دوش اب علما فتوا میدادن حالا چی شده برا وام سی درصدی چیزی نمیگن
    • محمد IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      0 0
      گفتن علما برادر بیش از صدهابار علمای قم از جمله آیت الله جوادیآملی حفظه ا... در جلسات تفسیر قرآن مورد غیراسلامی بودن و ربوی بودن سیستم بانکها گفتن و گفتن..گریه کردند و گفتند که ربا چطور سفره های همه رو آلوده کرده ولی بروکراسی چیهای لعنتی بهش میگفتن سرت تو کار خودت باشه!
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    0 0
    بانکداری اسلامی
  • سروش IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    2 0
    دولت اگ همت داشته باشد باید یازده بار به نرخ روز یعنی همان 23 درصدی که برای مردم در نظر گرفتهاند از این کارمندان نالایق سودش را تا مادامی که زنده هستند دریافت بنماید. کارمندان بانکها از همین رانتها به مسکن های اعلی دست یافتهاند و باید ما به التفاوت آنرا امروز و با نرخ امروز و نرخ تورم امروز پرداخت کنند حتی اگر وام را در ده سال پیش گرفته و تمام شده باشد چون ران بوده و یک حق ناحق برای خودشان در نظر گرفته اند باید امروز هم باز پرداخت به نرخ روز داشته باشند.
  • Samir IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    3 0
    بد تر از بانکی ها و جود ندارد همشون از دم در حال بخور بخور هستند کله گنده هاشون با کمک بعضی افراد پر نفوذ با پول های گنده بانک اقتصاد خراب می‌کنند وای اگه واقعا روز قیامتی باشه چه شود
    • محمد IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      0 0
      بنظر من نمیدونم درسته یا نه ولی بنظر من بانکهاو دولتی و خصوصی شعبه های پولی معاویه ای و یزیدی هستن...هیچکس نمیتونیه اساس ی کاره یهودی رو اسلامیزه کنه.. ولی چنان قدرتمند شدن این لعنتی ها که میبینید کارمندهای سادشون وضع زندگیو سفرو زنو بچشون در مقایسه با مردم جامعه چنان شکافی داره که حالا بماند اونها که مسئول اعتباراتو معاونو رییس بانکن!!!!!یک بانک برای یک کشور کافیه. یک عدد!
  • ایرانی IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    2 0
    حکومت وقتی مافیایی شد همینه همیشه در هر ارگان ونهاد وزارت و هر جای دیگر حاکمیتی تبعیض شده قانون الذین ،والذین روز بروز بدتر از اینه
  • مهدی IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    0 0
    فقط یه جمله اگر خدایی هست به زمین گرم بخورن ... اون وقت من باید با بچه کوچیک ماشین قدیمی خودم رو بفروشم تا بدهی رو پرداخت کنم
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    1 0
    بهترین راهکار برای توجه سرمایه ب بخش خصوصی اینه که ، اول از همه مدیران‌ پاک دست‌ و چشم‌ و دل سیر تربیت شوند دوما کارهای اداری و دولتی رو غیر جذاب کنند با حقوق مزایای کف جامعه همون کار که خیلی از کشور ها می کنن و‌ کارکنان دولتی کمی دارند این راه حل می تونه هم باعث کاهش تقاضا و‌ باند بازی برای ورود ب یک شرکت دولتی باشه و همینطور باعث برداشته شدن فشار از روی دولت میشه که کلی از بودجه ش رو‌ بخواد حقوق بده جنبه‌مثبت دیگرش پیشرفت صنعت و آمدن فناوری های‌جدید ک بتونن بخش های خصوصی رو برای رقابت با کشور های منطقه و‌اسیایی وارد بشن و اشتغالزایی بسیار بهتر در بخش خصوصی شکل میگیره بخاطر دلایل متعدد. اما باید مدیران و کارفرما های بخش خصوصی روابط ارباب رایتی نسبت ب پرسنل شون نداشته باشند و‌ جوانگرایی و آدم های صلاحیت دار استفاده شوند نه ی مشت رانتیر....
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    1 0
    کارمندان بانک زود آپارتمان می‌خرن.باغ می خرن و بعد آپارتمان دوم و در نهایت شاسی بلند.اون هم با پول بیچاره مردم
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    1 0
    من که تمام حساب های قرضالحسنه ام رو بستم فقط یکیشون بازه اونم نمی ذارم پول توش بمونه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس