کد خبر 1498462
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
بایدن درباره اتهامات ترامپ سکوت می‌کند

منابع نزدیک به دولت آمریکا اعلام کرده‌اند، جو بایدن قصد دارد فعلا از اظهارنظر درباره اعلام ۳۷ فقره اتهام علیه دونالد ترامپ در پرونده کشف اسناد محرمانه خودداری کند.

به گزارش مشرق،‌ خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع وابسته به دولت آمریکا نوشت، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا و مقام‌های دولتش درباره کیفرخواستی که قرار است روز سه‌شنبه با ۳۷ فقره اتهام علیه «دونالد ترامپ» در پرونده نگهداری اسناد و اسرار امنیتی توسط او رونمایی شود، سکوت اختیار خواهند کرد.

به نوشته رویترز، این رویکرد بازتابی از دیدگاه جو بایدن درباره این که هیچ رئیس جمهوری نباید در کار وزارت دادگستری مداخله کند خواهد بود. همچنین به عقیده برخی کارشناسان سیاسی، کارزار انتخاباتی جو بایدن با در نظر گرفتن ترامپ به عنوان رقیب اصلی او در انتخابات ۲۰۲۴ و با توجه به تحقیقات مشابه علیه رئیس جمهور کنونی آمریکا در زمینه مدیریت اسناد محرمانه، در صحبت از این اتهامات احتیاط در پیش می‌گیرد.

تعداد زیادی از هم حزبی‌های دونالد ترامپ در حزب جمهوریخواه از جمله رقبای او در انتخابات درون حزبی، به جای انتقاد از این رئیس جمهور سابق آمریکا، از وزارت دادگستری دولت بایدن انتقاد کردند. آنها بایدن را به «آلت دست قرار دادن» وزارت دادگستری علیه ترامپ متهم کردند.

کارزار انتخاباتی جو بایدن تا کنون اشاره‌ای به اعلام جرم در پرونده نگهداری از اسناد محرمانه علیه ترامپ نکرده و روز شنبه توئیتی با موضوع زیرساخت‌های آمریکا منتشر کرد.

«رابرت رایش»، وزیر کار دولت اسبق بیل کلینتون و استاد دانشگاه کالیفرنیا – برکلی، سکوت اختیار کردن را بهترین پاسخ دولت بایدن به این پرونده دانست. «جرمی سوری»، یک تاریخدان و استاد دانشگاه تگزاس-آستین گفت،‌ بهترین راهبرد برای ستاد انتخاباتی بایدن این است که مردم را تشویق به خواندن کیفرخواست علیه ترامپ کند و صحبت‌های جمهوریخواهان منتقد او را بازتاب دهد؛ جمهوریخواهانی همچون دادستان کل سابق دولت ترامپ که معتقد است در صورت ثابت شدن اتهامات این کیفرخواست، «فاتحه ترامپ خوانده می‌شود.»

سوری گفت، ستاد انتخاباتی بایدن باید به مردم یادآوری کند کیفرخواست علیه ترامپ نه از سمت خود دولت بایدن بلکه از جانب هیات منصفه بزرگ در ایالت فلوریدا مطرح می‌شود. او می‌گوید: «مقام‌های ستاد بایدن باید هر کاری می‌توانند انجام دهند تا در ضمن تلاش برای بهره برداری سیاسی از این موضوع وانمود کنند که به دنبال سیاسی کاری نیستند.»

به نوشته خبرگزاری رویترز، رئیس جمهور آمریکا زمانی که روز شنبه از یک کلیسا در واشنگتن خارج می‌شد با پرسش های متعدد درباره کیفرخواست علیه ترامپ روبرو شد اما از پاسخ دادن به آنها امتناع کرد و مستقیما سوار خودروی ریاست جمهوری شد. او روز جمعه هم اظهار کرد، هیچ صحبتی با «مریک گارلند»، دادستان کل آمریکا درباره این پرونده نداشته و برنامه‌ای هم برای آن ندارد.

به نوشته رویترز، مقام‌های بایدن حتی در صحبت‌های خصوصی نیز از اظهارنظر درباره ۳۷ اتهام مطرح شده علیه ترامپ امتناع کرده‌اند. دموکراتهای کنگره آمریکا که به بایدن نزدیک هستند هم نخواستند مستقیما از ترامپ در رابطه با این پرونده انتقاد کنند و صرفا بر «حاکمیت قانون» و این که هیچ کسی از آن بالاتر نیست تاکید کرده‌اند.

کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا اما در واکنش به طرح اتهام علیه ترامپ در توئیتی نوشت: «امروز روز سیاه آمریکاست. قابل قبول نیست که یک رئیس‌جمهور علیه کاندیدای رقیبش اعلام جرم کند. جو بایدن هم برای چند دهه‌ اسناد محرمانه را در خانه‌اش نگهداری کرده است. من در کنار ترامپ در برابر این بی‌عدالتی بزرگ می‌ایستم.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس