ارتش

در نشست مشترک برخی از معاونان و مدیران ارشد جهاد دانشگاهی با جانشین معاونت تحقیقات ارتش جمهوری اسلامی ایران و مدیران این حوزه، راه‌های توسعه همکاری این دو مجموعه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش مشرق، در نشست مشترک برخی از معاونان و مدیران ارشد جهاددانشگاهی با جانشین معاونت تحقیقات ارتش جمهوری اسلامی و مدیران این حوزه، راه‌های توسعه همکاری این دو مجموعه موردبررسی قرار گرفت.

امیر سرتیپ دوم علیرضا خلعتبری جانشین معاون علوم، تحقیقات و فناوری ارتش جمهوری اسلامی ایران در این نشست مشترک با تشریح ساختار این معاونت ارتش جمهوری اسلامی ایران به اهمیت و جایگاه پژوهش در توسعه همه‌جانبه کشور اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف این مجموعه توسعه رابطه بین صنعت و دانشگاه است.

جانشین معاون تحقیقات و فناوری ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به جایگاه علمی جهاددانشگاهی ابراز امیدواری کرد که برگزاری این نشست زمینه توسعه همکاری‌های علمی و صنعتی این دو مجموعه شود.

جهاددانشگاهی از پیش‌قراولان دفاع دانش‌بنیان در کشور است

در ادامه دکتر حسن فارسی قائم‌مقام رییس و معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی بابیان اینکه این نهاد مولود مبارک انقلاب اسلامی در سال ۵۹ به‌عنوان یکی از بازوان انقلاب اسلامی تشکیل شد گفت: جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس از پیش‌قراولان دفاع دانش‌بنیان در کشور بوده است.

دکتر فارسی در ادامه با تشریح ساختار جهاددانشگاهی در سطح کشور به فعالیت۱۲ واحد سازمانی این نهاد در تهران و ۳۱ واحد در استان‌ها اشاره کرد و گفت: سه پژوهشگاه؛ یک مجتمع تحقیقاتی؛ ۲۹ پژوهشکده؛ سه پارک علم و فناوری؛ ۱۴۳ گروه پژوهشی؛ ۱۳۳ مرکز علمی تخصصی؛ دو دانشگاه؛ شش موسسه آموزش عالی؛ ۴۱ مرکز علمی کاربردی و حدود ۵۰۰ شرکت فناور و دانش‌بنیان زیر نظر جهاددانشگاهی فعالیت دارند.

وی با اشاره به توجه مقام معظم رهبری به این نهاد انقلاب اسلامی گفت: دکتر سعید کاظمی آشنایی بنیان‌گذار پژوهشگاه رویان که از پیشگامان حرکت جهادی در کشور بوده‌اند همواره موردتوجه رهبر انقلاب قرار دارند.

قائم‌مقام رییس جهاددانشگاهی یکی از مأموریت‌های این نهاد را بر اساس اساسنامه پیوند بین جامعه و دانشگاه دانست و گفت: یکی از وجوه مشترک این نهاد و سایر مجموعه‌ها، تلاش برای افزایش و تولید قدرت در کشور توسط نیروهای خودباور، افق گشا با تکیه‌بر اقتصاد دانش‌بنیان است.

وی با اشاره به اینکه ارتش جمهوری اسلامی کلمه طیبه است، از ویژگی‌های جهاددانشگاهی در ادوار مختلف را خلاقیت و نوآوری ذکر کرد و ابراز آمادگی کرد تا همکاری این دو مجموعه توسعه یابد.

تشریح فعالیت‌های واحدهای جهاددانشگاهی در حوزه دفاع دانش‌بنیان

در ادامه دکتر یعقوب عبداللهی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی نیز به ارائه توضیحاتی در رابطه با فعالیت‌های جهاددانشگاهی در زمینه پزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی، علوم انسانی، اجتماعی و هنر پرداخت و از توان علمی و فناورانه این نهاد در زمینه‌های فوق سخن گفت.

همچنین دکتر محمدرضا توکلی محمدی سرپرست دفتر تخصصی علوم پایه، فنی و مهندسی نیز با تشریح فعالیت‌های واحدهای جهاددانشگاهی در حوزه دفاع دانش‌بنیان به فعالیت واحدهای صنعتی شریف، خواجه‌نصیرالدین طوسی، علم و صنعت، صنعتی اصفهان و خراسان رضوی اشاره کرد.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده پیشنهادها و زمینه‌هایی را برای توسعه همکاری را بیان کرد و از آمادگی این نهاد برای همکاری‌های مشترک خبر داد.

در بخش دیگری از این نشست مشترک دکتر محمد محسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه تاکنون بالغ‌بر پنج میلیون نفر از آموزش‌های این در سطح کشور بهره‌مند شده‌اند گفت: جهاددانشگاهی با ارائه انواع آموزش‌های عمومی و تخصصی سال‌هاست به موضوع کارآفرینی ورود کرده است.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی مهم‌ترین ویژگی آموزش‌های این نهاد را مثل محور بودن دانست و گفت: در طرح سرباز ماهر نقطه اتصال خوبی با نیروهای مسلح داریم و از دیگر فعالیت‌ها در این حوزه ارائه آموزش برای خانواده‌های نیروهای مسلح است.

دکتر غفوریان بابیان اینکه باید به سمت آموزش‌های تخصصی ورود کنیم گفت: این آمادگی در جهاددانشگاهی وجود دارد و پس از آموزش با همکاری سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها باید فکری برای اشتغال سربازان نیز شود.

همچنین در این نشست دکتر محسن مردانی رییس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف؛ دکتر حبیب اله اصغری رییس سازمان جهاددانشگاهی خواجه‌نصیرالدین طوسی و دکتر حمیدرضا صادق محمدی معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی علم و صنعت به بیان ظرفیت‌های موجود برای توسعه فعالیت‌ها پرداختند.

توسعه فعالیت‌ها با امضای تفاهم‌نامه همکاری در قالب چند کلان پروژه

در این نشست مسئولان حوزه علوم، تحقیقات و فناوری ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز بابیان اینکه جنگ امروز جنگ علم و فناوری است، پیشنهادهایی برای توسعه همکاری در زمینه‌های فناوری‌های نوظهور؛ هوش مصنوعی؛ جذب نخبگان؛ ارتقا، نوسازی و بهینه‌سازی تجهیزات و ادوات ارتش جمهوری اسلامی ایران و حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی، استعدادیابی، آینده‌پژوهی و مهارت‌آموزی و اشتغال سربازان مطرح شد.

در پایان این نشست جانشین معاون علوم، تحقیقات و فناوری ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: امیدوارم خروجی این نشست در قالب تفاهم‌نامه‌ای به سرانجام برسد و بتوانیم در قالب چند کلان پروژه همکاری‌ها را توسعه دهیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
    2 0
    خودروی نظامی محرم رو 20 ساله یه سلاح جدید نیروی زمینی میزاره روش با اسم جدید رونمایی می کنه اما تولید انبوه هیچی!..نوسازی ارتش دها میلیارد دلار بودجه می خواهد نه نمایشگاه ها و بنرها و ماکت های هر ساله
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    1 0
    به جای صرف هزینه برای نوسازی زیر ساخت های صنعتی برای تولید تانک ذوالفقار رو در سطح گسترده اماده کنید! الکی با این تجهیزات جنگ جهانی که با اولین تیر سی متر برجکشون میره هوا بیت المال رو هدر ندید!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس