پاکستان نفت روسیه را با «یوان» چین خریداری و وارد کرد

در حالی که تعدادی از کشورها از طریق «دلارزدایی» به سمت خلاصی از هژمونی آمریکا حرکت می کنند، پاکستان نخستین محموله نفت روسیه را با پرداخت یوان چین خریداری و وارد کرد.

به گزارش مشرق، وزیر نفت پاکستان اعلام کرد که کشورش هزینه یک محموله نفت خام روسیه را به ارز چینی (یوان) پرداخت کرده است. این یک تغییر عمده در سیاست پرداخت صادرات پاکستان، محسوب می‌شود که تحت سلطه دلار آمریکا قرار دارد.

«مصدق مالک» افزود: ما مشتاقانه منتظر این هستیم که واردات نفت خام از روسیه به یک سوم کل واردات نفت خام پاکستان ارتقا یابد.

مالک در شرح جزئیات حجم این معامله، آن را یک محموله ۱۰۰ هزار تنی نفت خام عنوان کرد که ۴۵ هزار تن آن به پاکستان رسیده و مابقی در راه است.

اولین محموله نفت خام با تخفیف روسیه، که بر اساس توافق نامه‌ای بین اسلام آباد و مسکو در اوایل سال جاری منعقد شد، یکشنبه گذشته وارد کراچی شد و محموله آن هم اکنون در بندر شهر کراچی در جنوب این کشور در حال تخلیه شدن است.

به گفته ناظران، این معامله که اولین معامله مستقیم بین دولت‌های روسیه و پاکستان است، فرصت خوبی برای پاکستان در شرایطی است که این کشور از مشکلات اقتصادی ناشی از پرداخت بدهی‌های خود رنج می‌برد.

واردات انرژی پاکستان بیشتر پرداخت های خارجی این کشور را تشکیل می دهد. داده های شرکت تحلیلی Kpler نشان می دهد که اسلام آباد در طول سال ۲۰۲۲ روزانه ۱۵۴۰۰۰ بشکه نفت وارد کرده است. نفت خام عمدتاً توسط بزرگترین صادرکننده جهان، عربستان سعودی و پس از آن امارات متحده عربی به پاکستان عرضه می‌شد.

در اوایل ماه جاری، اسلام آباد روندی را برای باز کردن تجارت مبادله ای با روسیه، افغانستان و ایران تشریح کرد. این اقدام پاکستان نشانه دیگری از تلاش اقتصاد جنوب آسیا برای یافتن راه هایی برای خرید و فروش کالاها بدون معامله با دلار است و به گفته تحلیلگران ممکن است چرخشی از غرب به سوی شرق باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    1 0
    حالا امریکا جرات داره حمله کنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس