1

تغییر جای جلاد و شهید گاهی هم با سکوت ما اتفاق می‌افتد، نه می‌دانیم تولد شهدایمان چه زمانی بوده و نه بزرگذاشت خاصی برای شهدای حافظ امنیت برگزار می‌کنیم!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

******

روزنامه‌های امروز یکشنبه ۲۸ خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که احیای روابط تهران- ریاض، ماجرای طرح تجمعات و اعتراضات از سوی مجلس و ریشه‌های افزایش قیمت در اقتصاد ایران در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان روز گذشته وارد تهران شد و با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود دیدار کرد. این سفرپس از ۹ سال قطع روابط میان دو کشور دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای است و از جدیت دو طرف برای احیای روابط دوجانبه خبر می‌دهد.

روزنامه هم‌میهن ارگان رسانه‌ای اصلاح‌طلبان ساختاری درباره احیای روابط ایران با سعودی می‌نویسد:

ایران و عربستان سعودی با توجه به جایگاه‌ و بزرگی‌ و نقش‌شان در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی وقتی که روابط‌شان عادی شود و رو به توسعه برود، انعکاس‌اش در میان سایر کشورهای منطقه با موج‌های مثبت زیادی روبه‌رو خواهد شد و تأثیرگذار خواهد بود و بقیه کشورها را هم تشویق می‌کند که با جمهوری اسلامی ایران روابط‌شان را بهبود ببخشند و عادی بکنند و رو به توسعه ببرند. روابط دو کشور طبعاً روی بحران‌های منطقه هم بی‌تأثیر نخواهد بود. وقتی که دو کشور بزرگ منطقه با هم مذاکره می‌کنند، نقاط اختلاف و سایر مسائل مطرح خواهد شد و کمک خواهد کرد با صراحت و واقعیت مسائل را بسنجند و برای مشکلاتشان راه‌حل تعیین کنند و آن راه‌حل‌ها را به اجرا بگذارند. این تأثیر در یمن مشهود خواهد بود. البته نیاز است که ببینیم گروه‌ها و قبایل مختلف در یمن چگونه رفتار خواهند کرد؛ ‌ آیا نسبت به هم یک رفتار تبعیض‌آمیز خواهند داشت یا یک رفتار تساوی‌جویانه خواهد بود و از تاریخ عبرت خواهند گرفت یا خیر.

این روزنامه در ادامه نوشته است:

البته این مسائلی است که مربوط به خود مردم یمن و گروه‌ها و احزاب و قبایل مناطق شمال و جنوب خواهد بود، اما حتماً فضای مثبتی ایجاد خواهد کرد. در سوریه هم به همین ترتیب با بازگشایی سفارت عربستان در سوریه و رفت‌وآمد بین این دو کشور انتظار می‌رود که عربستان در بازسازی سوریه کمک کند و در معادلات سیاسی سوریه با کشورهای اطراف مانند حضور آمریکا در بخشی از خاک سوریه یا حضور نیروهای ترکیه در خاک سوریه به تبادل نظر و همکاری خواهد پرداخت. طبیعتاً همه اینها به بحث گذاشته خواهد شد و نقش و جهت‌گیری عربستان روشن خواهد شد. همچنین در لبنان انتظار می‌رود که جمهوری اسلامی ایران و عربستان سیگنال‌های مثبتی به نیروهای سیاسی لبنان بفرستند و در انتخاب رئیس‌جمهور و تشکیل دولت جدید کمک کنند.

آغاز تحرکات انتخاباتی حزب نزدیک به حسن روحانی/ زن، زندگی، آزادی برای تولد قاتل‌ها!

روزنامه اعتماد در تیتری با عنوان «شروع دوباره» درباره سفر وزیر سعودی به تهران نوشته است:

سفر دیروز نخستین سفر یک وزیر خارجه عربستان به ایران بعد از ۱۷ سال بود، واپسین بار ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۵ بود که سعود الفیصل برای دیدار دوجانبه با وزیر خارجه وقت ایران، منوچهر متکی به تهران سفر کرد. یک ماه بعد ۱۳ تیر ۱۳۸۵ سعود الفیصل بار دیگر به تهران آمد تا در اجلاس کشورهای همسایه عراق در تهران شرکت کند، از آن زمان به بعد، وزرای خارجه عربستان سعودی از سفر به تهران خودداری کردند تا ۱۲ دی ۱۳۹۴ که با حمله عده‌ای از عناصر افراطی به سفارتخانه عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، روابط ایران و عربستان قطع شد. قطع روابط دیپلماتیک دو کشور ۷ سال استمرار داشت تا اسفند ماه سال گذشته، در نشستی میان علی شمخانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی ایران و مساعد بن‌محمد العیبان، مشاور امنیت ملی عربستان سعودی با میانجیگری وانگ‌ئی، دیپلمات ارشد چین، بیانیه عادی‌سازی روابط ایران و عربستان سعودی در پکن اعلام شد. از زمان انتشار بیانیه عادی‌سازی، وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی تا پیش از سفر بن فرحان به تهران، دو بار با هم در پکن و کیپ‌تاون، دیدار و گفت‌وگو کرده ‌بودند.

آغاز تحرکات انتخاباتی حزب نزدیک به حسن روحانی/ زن، زندگی، آزادی برای تولد قاتل‌ها!

روزنامه شرق نیز درتحلیلی به استقبال روابط میان تهران و ریاض رفته است، هرچند که در سالنامه خود پیش‌بینی کرده بود که احیای روابط امری محال است! البته این روزنامه باز هم به اشتباه نوشته است که پس از ۱۸ سال وزیر سعودی به ایران آمده که عدد ۱۷ صحیح می‌باشد!

شرق می‌نویسد:

‌بعدازظهر دیروز بود که فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، وارد تهران شد؛ سفری که پس از هفت سال قطعی روابط انجام شد. البته به روایتی دیگر سفر دیروز بن فرحان، اولین حضور وزیر امور خارجه عربستان سعودی پس از ۱۷ سال است که آخرین مورد آن به سفر سعود الفیصل، وزیر امور خارجه فقید عربستان سعودی در ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۵ بازمی‌گردد؛ بنابراین اگرچه به باور طیفی از کارشناسان با امضای توافق سه‌جانبه پکن، احیای روابط تهران - ریاض، بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عربستان و انجام چند دور دیدار حضوری و رایزنی تلفنی وزرای امور خارجه دو کشور، هنوز اختلافات و بحران‌های برجای‌مانده در مناسبات تهران - ریاض حل‌وفصل نشده است، اما سفر فیصل بن‌فرحان در قامت سکاندار سیاست خارجی عربستان سعودی صفحه جدیدی را در مناسبات تهران - ریاض گشوده است.

آغاز تحرکات انتخاباتی حزب نزدیک به حسن روحانی/ زن، زندگی، آزادی برای تولد قاتل‌ها!

روزنامه فرهیختگان نیر درباره سفر بن‌فرحان نوشته است:

تمایل عربستان به احیای روابط با ایران آن‌ هم از کانال چین به‌طور واضح این پیام را از جانب ریاض به هم‌پیمانان غربی به‌ویژه واشنگتن صادر کرد که عربستان دیگر قصد ندارد برای تامین نیازهای امنیتی، اقتصادی و سیاسی خود صرفا به غرب متکی باشد و بنا دارد کانال‌های ارتباطی دیگری را نیز بگشاید. احیای روابط با تهران ازجمله این مسیرهای جدید است که می‌تواند علاوه‌بر دو کشور، اثرات مثبتی برای سایر کشورهای منطقه داشته باشد. در ادامه ضمن مرور بخش‌هایی از اظهارات رئیس‌جمهور و وزیرخارجه کشورمان و نیز اظهارات متقابل وزیر خارجه عربستان، با دوتن از کارشناسان مسائل منطقه به گفت‌وگو پرداخته و اهداف و نتایج سفر فیصل بن فرحان به تهران را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

آغاز تحرکات انتخاباتی حزب نزدیک به حسن روحانی/ زن، زندگی، آزادی برای تولد قاتل‌ها!

زن، زندگی، آزادی برای تولد قاتل‌ها!

در روزهای گذشته، در فضای مجازی و در تجمعات کم تعدادی که در خارج کشور از سوی براندازان برگزار شد، روز تولد یک قاتل را گرامی داشتند! بی‌بی‌سی فارسی چندین خبر در خصوص بزرگداشت سالروز تولد مجیدرضا رهنورد منتشر کرده است.

روزنامه جوان در ستون اخبار ویژه خود نوشته است:

مجیدرضا رهنورد همان کسی است که دوربین‌های مداربسته فیلم حمله او با چاقو و قمه به دو جوان بسیجی مشهدی و به شهادت رساندن آن‌ها توسط او در جریان ناآرامی‌های پاییز ۴۰۱ را ضبط کردند و خود نیز به قتل آن‌ها اعتراف کرد و در نهایت به اعدام به دلیل محاربه محکوم شد و آذر ماه سال گذشته به دار مجازات آویخته شد. اقدامات رهنورد در عصر ۲۶ آبان ۱۴۰۱، علاوه بر شهادت دو نفر، ترس و وحشت عمومی نیز ایجاد کرد.

این روزنامه در ادامه خبر خود آورده است:

بی‌بی‌سی فارسی به سیاق همه براندازان، قاتل را معترض می‌خواند! و اضافه می‌کند: «تصویر سنگ قبر او، دعا خواندن مادرش بر سر خاک، شعارنویسی‌ها با استفاده از جملاتی که او در ویدئوی موسوم به "وصیت‌" گفته بود و گرافیک‌هایی با پرچم شیر و خورشید، تتوی روی دست مجیدرضا رهنورد، برای یادبود او دست به دست می‌شود.»تغییر جای جلاد و شهید گاهی هم با سکوت ما اتفاق می‌افتد. نه می‌دانیم تولد شهدایمان چه زمانی بوده و نه بزرگذاشت خاصی برای شهدای حافظ امنیت برگزار می‌کنیم، آن سو، اما به هر مناسبتی از قاتل‌ها و چاقوکش‌ها به تکریم و بزرگی یاد می‌کند و قدیس می‌سازد.

آغاز تحرکات انتخاباتی حزب نزدیک به حسن روحانی/ زن، زندگی، آزادی برای تولد قاتل‌ها!

آغاز تحرکات انتخاباتی حزب حسن روحانی؟

در شرایطی که طیف اصلاح طلبان ساختاری از تصمیم خود مبنی بر عدم حضور در انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی سخن به میان می آورند، طیف بوروکرات جریان اصلاحات گرچه به لحاظ انتقاد به شرایط انتخاباتی در صف سایر اصلاح طلبان قرار می گیرد اما بررسی مواضع برخی از چهره های این طیف، نشان می دهد آنان در حال بیان بخش هایی از راهبرد انتخاباتی خود در فضای سیاسی – رسانه ای کشور می باشند.

روزنامه آرمان امروز خبر داده است که یک حزب میانه رو و نزدیک به روحانی فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده است.

«محمد باقر نوبخت»، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در حکمی «سیدعلی آقازاده» را به عنوان معاون امور استان‌های این حزب منصوب کرد. «محمد باقر نوبخت» در این حکم از مسئول جدید امور استان‌های حزب اعتدال و توسعه خواسته که فعالیت‌های این حزب را در استان‌ها گسترش داده و جذب و ساماندهی نیروهای استانی را سامان ببخشد. حزب اعتدال و توسعه در سال ۱۳۷۸ تأسیس شد و «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور سابق و چند تن از اعضای دولت او از جمله «محمود واعظی»، «محمدباقر نوبخت»، «محمدرضا نعمت‌زاده» و «مجتبی زینی‌وند» در دولت از اعضای این حزب‌اند.

آرمان امروز نوشته است:

در حال حاضر محمدباقر نوبخت دبیرکل این حزب است. محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی رییس دولت‌های یازدهم و دوازدهم در پاسخ به این سوال که آقای روحانی قصد ورود به انتخابات مجلس را دارد؟ گفت: «در جلسه عید دیدنی صحبت های مختلفی هم رد و بدل شد و اصلا جلسه انتخاباتی نبود و صرفا یک جلسه عید دیدنی بود. آقای روحانی در آن دیدار تاکید کردند که امسال، سال انتخابات است و از این جهت اهمیت زیادی دارد و باید به گونه‌ای مدیریت شود که علاوه بر اینکه باعث افزایش مشارکت و سرمایه اجتماعی نظام شود، در فضایی پرشور و رقابتی و در کمال امنیت نیز برگزار شود؛ بنابراین خبرهایی که برخی مطرح می‌کنند، فقط فضاسازی است و عملا هیچ صحبتی مبنی براینکه ایشان به انتخابات ورود کنند عنوان نشد. بعید می‌دانم ایشان بخواهند وارد انتخابات مجلس شوند و تاکنون نیز صحبتی مبنی براین موضوع نشنیده‌ام.»

آغاز تحرکات انتخاباتی حزب نزدیک به حسن روحانی/ زن، زندگی، آزادی برای تولد قاتل‌ها!

اصلاح طلبان بوروکرات در حال ساخت این فضای ذهنی هستند که برای نجات ایران می بایست جریانی میانه ای وارد میدان شود که شامل نخبگان و دلسوزان دو جریان بوده و ظرفیت های لازم را برای مقابله با براندازان و حافظان وضع موجود و آنچه اقتدارگرایان می خوانند، داشته باشد تاکید و تصریح این جریان شکل گیری ائتلافی است که شامل نیروهای درجه ۲ و ۳ جریان های سیاسی نبوده و شامل الیت ها و شخصیت های ملی هر دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    7 1
    بخدا آه مردم بگیره یه فکری به حال اولین نیازهای معیشتی وازدواجشون کنید
    • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      2 2
      به شرطی که در هنگامه تلاش ها برای برآوردن تقاضاهای تو و دیگرانی مثل تو، باردیگر گول وعده های فریبنده دار و دسته شیاطین و وطن فروشان را نخورید و به هوای کنسرت هرچه بافته شده را پنبه کنید!!!!
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    0 1
    در مورد کنسرت لیان بهشون انرژی دادید برند برای ثبت در خواست های بعدی
  • FR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    1 0
    اقتدار گرایان ؟ یعنی در مقابل ذلت طلبان !
  • IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    0 0
    ایران مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای)علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند تاکی کم کاری .دورزدن تحریم ها_ رونق اقتصادی _ رونق گردشگری _ ترانزیت کالا_ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و .
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    5 1
    اعوذ بالله من الروحانی، نوبخت، واعظی، نعمت زاده و...
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    5 1
    هردوجناح سرتا پا یه کرباسند مگر دیوانه شده باشیم یادمان برود رخمی که بر سینه داریم . #هشت سال وادادگی.
  • پدی ازپیج همسایه IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    5 1
    حزب و اذناب روحانی و خاتمی کروبی موسوی رو باید فرستاد جبهات اوکراین در دفاع از ارباب بزرگوار ناتو لااقل نمی توانند هم بجنگند برای آنها روحیه ساز باشند و تئوری گفتگوی تمدن ها و نظریه در بکنند
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    0 0
    بهمن 88 سازمانهای نظرسنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند اگر مردم خبر دار میشدن کار به اینجا نمی کشید
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    3 0
    شورای نگهبان نباید با میدان دادن به حسن روحانی و همفکرانش برای خیانت فرصت دیگری در اختیار آنان قرار دهد .
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      0 0
      قبول حسن روحانی و اطرافیان اش خاین به کشور انصافا یه سوالی؟ ایرانیان مخالف افکار پایداری چی ها و زاکانی چی ها و قالیبافی ها به کدوم حزب میتونند رای بدند تا هم در انتخابات مشارکت کنند و هم مشارکت بره رو ۷۰ درصد و هم مانع قدرت گرفتن اینها بشند ؟ به دور از کلی گویی و مغلطه، مصداقی بگو
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      0 0
      منظورت اینه انتصابات باشه دیگه
  • US ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    1 0
    ای مردم اصلاحات تمام شد رفت، دوباره گول اینها را نخورید، دوباره کشور را معطل اینها نکنید، اینها کار کن نیستن، چه مجلسیش چه دولتیش
    • anisa IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
      0 0
      اتفاقا دولت آقای رییسی خیلی از کارهایی که روحانی ترسو عین کبک سرشو کرده بود زیر برف انجام نمی‌داد، انجام داده! روحانی که از اولشم لب و دهن بود، فعلا که رئیسی داره جون می‌کنه اوضاع درست بشه! الکی نرفته کشورای دیگه مذاکره کنه!
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    1 0
    اصلاح طلب ها یکی از عوامل اصلی مشکلات کشور هستند درست مثل شماها! ولی نکته اینه شماها از رقابت واهمه دارید و قشنگ مطلوب تون اینه خودتون با خودتون رقابت کنید در حضور چهارتا مترسک مثل همتی ! آقا جان نباید ساختار سیاسی رو به اصلاح طلب و روحانی و اصولگرا و پایداری چی ها محدود کرد! کاش میشد جوان های با استعدادی که دل در گرو این کشور دارند و از هر دو گروه منفعت گرای اصلاح طلب و اصولگرا( پایداری) متنفر هستند راه تحزب پیدا میکردند و کشور رو از دعواها و قبیله گرایی شماها نجات میدادند.
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    0 0
    رقابت مطلوب مشرق برای مجلس : رقابت رفقای سعید جلیلی با رفقای زاکانی و رفقای موتلفه و رفقای محسن رضایی و نهایتا بر و بچ قالیبافی :)) قبلنا مرید بر و بچ احمدی نژاد هم بودید که دیگه طرد شد
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    0 0
    برای دفع خطر پایداری چی ها برای کشور، حتی رای دادن به دار و دسته علی لاریجانی که اصالتا اصولگرای کلاسیک محسوب میشه هم مجهادت سیاسی برای ایرانیانی هست که محبت این کشور رو در دل دارند
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    0 1
    جناح حاکم گند زده به همه چیز
    • مهدی IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      0 0
      دقیقا به چی
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    0 0
    اغاز تحرک این شیاطین مهم نیست شروع بکار ستاد حمایتی ازانها در کاخ واتینگهام وکاخ سفید موثر است تادوباره در انتخابات با جو سازی وفریب یک دسته روحانی دیگر توپاچه ملت کنند
  • اریا SG ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 0
    ايشالله روحانيو دارو دسته اش مجلس رو اشغال ميكنند تا مملكتو بفروشن و با ورود پول به صورت کاه و ینجه همه مشکلات کشورو حل کنه اصلا جوری بشه اونقدر پول دست مردم برسه تا تو نیاوران خونه بخرند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس