کد خبر 1500589
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸
صربستان

رئیس‌جمهور صربستان در هشداری اعلام کرد که تنش‌ها در استان جدا شده کوزوو به بدترین حالت خود در حدود ربع قرن گذشته رسیده است.

به گزارش مشرق، «الکساندر وویچ» رئیس‌جمهور صربستان، دراظهارات روز یک‌شنبه خود رهبران منطقه جدایی‌طلب کوزوو را به راه انداختن یک جنگ ترکیبی علیه بلگراد متهم کرد و هشدار داد که تنش‌ها در استان جدا شده کوزوو به بدترین حالت خود در ۲۴ سال گذشته رسیده است.

به گزارش آرتی، او غرب را متهم کرد که از آخرین سرکوب صرب‌ها به دست آلبانیایی‌های قومی چشم پوشی می‌کند و در بخشی از سخنان خود گفت: «جنگ ترکیبی علیه صربستان در حال انجام است و کشورهای غربی اجازه تیراندازی و بدرفتاری با صرب‌ها را می‌دهند. وضعیت این منطقه پیچیده‌ترین وضعیت در ۲۴ سال گذشته است.»

ووچیچ متعهد شد که تمام تلاش خود را برای «حفظ صلح» انجام دهد و در عین حال هشدار داد که بلگراد «اجازه آزار و اذیت بیشتر و به خطر انداختن جان مردم صربستان را نخواهد داد.»

بحران سیاسی که به خشونت در شمال کوزوو تبدیل شده، از زمان روی کار آمدن شهرداران آلبانیایی نژاد در منطقه‌ای که اکثریت آن صرب هستند، تشدید شده است. از زمان روی کار آمدن این شهردارها، برخی صرب‌ها تلاش کرده‌اند مانع ورود مأموران به ساختمان‌های شهرداری شوند.

پلیس در پاسخ به صرب‌های معترض از گاز اشک‌آور استفاده کرده است و در خشونت‌های رویداده در شمال کوزوو، ۳۰ حافظ صلح و ۵۲ صرب زخمی شدند. صربستان پس از این حادثه آماده‌باش نظامی اعلام و اقدام به استقرار نظامیانش در مرز با کوزوو به منظور دفاع از حقوق صرب‌های این منطقه کرد.

بلگراد استقلال منطقه کوزوو در سال ۲۰۰۸ را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را اقدامی مغایر با قوانین بین‌المللی می‌داند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس