تیم‌ملی فوتبال دانشجویان منحل شد/ امتیاز ویژه یونیورسیاد در جیب المپیکی‌ها

رییس فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی از انحلال تیم‌ملی فوتبال دانشجویان خبر داد و اعلام کرد که دیگر تیمی تحت عنوان تیم‌ملی فوتبال دانشجویان نخواهیم داشت.

به گزارش مشرق، هادی بشیریان در ارتباط با آخرین وضعیت برگزاری سی‌ویکمین دوره یونیورسیاد دانشجویان جهان که قرار است مردادماه‌ سال جاری در چین برگزار شود توضیح داد و وضعیت کاروان ایران را تشریح کرد. وی همچنین به علت برگزار نشدن یونیورسیاد در سال ۲۰۲۱ اشاره کرد و از رشته‌های ثابت و انتخابی یونیورسیاد ۲۰۲۳ نام برد. بشیریان در بخش دیگری از صحبت‌هایش از انحلال تیم‌ملی فوتبال دانشجویان ایران خبر داد و بیان کرد دیگر قرار نیست تحت این عنوان تیمی به مسابقات برون‌مرزی اعزام و فرایند انتخابی برگزار شود.

در ادامه مشروح گفت‌وگو با رییس فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی آمده است:

در مورد یونیورسیاد و اساسا این تعویقی که چینی‌ها به بازی‌ها تحمیل کردند و عملا باعث شدند که یک دوره برگزار نشود، توضیح دهید. چرا فیزو اجازه این اتفاق را داد؟ آیا نمی‌شد که مسابقات در کشور دیگری برگزار شود؟

چالش بازی‌های تابستانی این بود که بحث کرونا واقعا جدی بود. اینکه فرض شود چینی‌ها چنین کاری کردند، صحت ندارد. دو مجمع عمومی برگزار شد که ما نیز به صورت آنلاین در آن شرکت کردیم. چینی‌ها آمدند و تمام فضاها، امکانات و هر آنچه برای برگزاری لازم بود را گزارش و اعلام کردند که آماده برگزاری مسابقات هستند. مسئولان چینی از وزیر خارجه گرفته تا شهردار برای برگزاری مسابقات اعلام آمادگی کردند اما با توجه به شرایطی که وجود داشت و رای‌گیری که صورت گرفت، برگزاری مسابقات به سال ۲۰۲۳ موکول شد؛ در این اتفاق نه مسائل سیاسی دخیل بود و نه عاملی دیگری.

بحث کرونا در آن زمان جدی بود و الان شرایط به حالت عادی برگشته است. حتی در جلسه‌ای که در فروردین ماه در مورد برگزاری مسابقات برگزار شد، استفاده از ماسک تا ۱۰ روز قبل از این جلسه در چین الزامی بود که خوشبختانه شرایط هم اکنون به حالت عادی برگشته و مشکل خاصی وجود ندارد.

یک سال تعویق بیشتر برای بسیاری قابل هضم نیست چرا که مسابقات بسیاری در این بازه زمانی همچون المپیک و بسیاری مسابقات جهانی، برگزار شد اما در نهایت تصمیم بر این شد که یونیورسیاد ۲ سال به تعویق بیفتد. اینکه صرفا جلوی برگزاری یونیورسیاد گرفته شد و هیچ کشور دیگری برای برگزاری مسابقات به جای چین اعلام آمادگی نکرد، شائبه برانگیز بود. گذشته از این برای بسیاری از دانشجویان با توجه به تعویق دو ساله مشکل به وجود آمد؛ لطفا در این خصوص توضیح بدهید.

در مقوله سن دانشجویان، قوانین و مقررارت تغییر کرده است و برای این دوره استثنائا تا سن ۲۷ سال می‌توانیم شرکت کننده داشته باشیم و حتی دانشجویانی که از سال ۲۰۲۱ فارغ‌التحصیل شده‌اند نیز می‌توانند در این دوره از مسابقات شرکت کنند. اگر قرار بود مسابقات در برخی کشورها به صورت تک رشته‌ای برگزار شود به طور حتم از کیفیت بالایی برخوردار نبود. بنده چون در جلسات و مجمع‌ها حضور داشتم باید بگویم چین اعلام آمادگی کرد که در صورت رعایت پروتکل‌ها و ایزوله شدن ورزشکاران، مسابقات را برگزار کند، شرایط به شکلی بود که رای گیری صورت گرفت و تصمیم بر این شد که مسابقات با تعویق برگزار شود.

تیم‌ملی فوتبال دانشجویان منحل شد/ امتیاز ویژه یونیورسیاد در جیب المپیکی‌ها

برای دوره بعد، مسابقات به چه شکلی خواهد بود؟

قرار بود که دوره بعدی مسابقات در یکاترینبورگ روسیه برگزار شود اما با توجه به بروز جنگ بین روسیه و اوکراین و پدید آمدن مسائل سیاسی، روسیه از میزبانی این مسابقات حذف شد و دوره بعدی یونیورسیاد در آلمان برگزار خواهد شد.

با این وجود قرار است در فستیوال ورزش‌های دانشگاهی روسیه که در یکاترینبورگ برگزار می‌شود شرکت کنیم. این مسابقات دانشگاهی در روسیه بسیار مفید خواهد بود و قرار است با نظارت فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی به صورت دانشگاه‌ محور در چند رشته حضور پیدا کنیم. در هر سه رشته فوتسال، بسکتبال سه نفره و نیز والیبال مردان و زنان به صورت دانشگاه محور در حضور پیدا خواهیم کرد. علاوه بر این در رشته‌های تنیس روی میز، بدمینتون، کشتی آزاد و فرنگی و تکواندو نماینده خواهیم داشت و در مجموع این فستیوال در ۱۴ رشته ورزشی مدنظر قرار می‌گیرد. سیاست ما این است که از تمامی ظرفیت و پتانسیل دانشجویان در یونیورسیاد استفاده کنیم و حضور در مسابقات آسیایی، جهانی، منطقه‌ای و... را به هیات‌های استانی و بخش‌های مختلف آموزش عالی واگذار کنیم تا با انگیزه، تیم‌ به مسابقات اعزام کنند اما در مورد یونیورسیاد با تمام توان فدراسیون کارها را پیش می‌برد تا بتوانیم به موفقیت برسیم.

آخرین تصمیمی که در مورد رشته‌ها گرفته شده چیست؟ با توجه به اینکه میزبان حق تعیین رشته انتخابی دارد و می‌تواند برخی رشته‌ها را اضافه کند، آخرین وضعیت را تشریح کنید.

مطابق آخرین تصمیمات ۱۵ رشته ثابت وجود دارد و سه رشته توسط میزبان به این مسابقات اضافه شده است که شامل ووشو، تیراندازی و قایقرانی می‌شود. این سه رشته توسط چین به مسابقات اضافه شده‌اند که خوشبختانه ما در این سه رشته، وضعیت و موقعیت خوبی داریم و امیدواریم که هم در ووشو و هم در تیراندازی و قایقرانی مدال کسب کنیم. اگرچه در رشته قایقرانی با حداقل نفرات شرکت می‌کنیم اما امیدواریم که بتوانیم در این رشته هم به مدال و مقام دست یابیم.

رشته‌های ثابت یونیورسیاد را نام ببرید.

تمامی رشته‌های ثابت در این مسابقات شامل تکواندو، ووشو، تیراندازی، تیراندازی با کمان، قایقرانی، شمشیربازی، والیبال، جودو، تنیس روی‌میز، بسکتبال، بدمینتون، ژیمناستیک هنری، ژیمناستیک ریتمیک، شنا، شیرجه و واترپولو است.

به کاروان ایران و رشته‌هایی که به نمایندگی از ایران در این مسابقات حضور دارد، اشاره کنید.

در مجموع ۱۸ رشته در مسابقات وجود دارد که کاروان ایران در ۱۰ رشته به صورت قطعی حضور دارد و ترکیب تیم‌ها مشخص شده است و هم اکنون در اردو حضور دارند. برخی از ورزشکاران نیز در مرحله دوم و سوم اردو حضور پیدا کرده‌اند.

۱۰ رشته کاروان ایران را نام ببرید.

تیم‌های تکواندو و ووشو هم اکنون در اردو حضور دارند. در رشته تیراندازی ورزشکاران در مرحله دوم و سوم اردوی آماده‌سازی به سر می‌برند. در تیر و کمان و شمشیربازی ورزشکاران در اردو حضور دارند و سایر رشته‌ها نیز اردوهای خود را برگزار خواهند کرد. در مجموع در رشته‌های تکواندو، ووشو، تیراندازی، تیروکمان، دوومیدانی، قایقرانی، شمشیربازی، والیبال، جودو و تنیس روی‌میز اعزام خواهیم داشت.

در خصوص وضعیت تیم‌ها و مجموع ورزشکاران کاروان ایران نیز توضیح دهید.

در مجموع تعداد ورزشکاران، کادر فنی و اجرایی نزدیک به ۱۰۰ تا ۱۳۵ نفر خواهد بود.

تیم‌ملی فوتبال دانشجویان منحل شد/ امتیاز ویژه یونیورسیاد در جیب المپیکی‌ها

چند نفر از این تعداد ورزشکار هستند؟

بین ۸۰ تا۹۰ نفر ورزشکار هستند.

چند نفر خانم و چند نفر آقا هستند؟

نزدیک به ۳۰ تا ۳۵ درصد از ورزشکاران ایرانی این دوره خانم هستند که در برخی از رشته‌ها مثل تیروکمان و تکواندو به صورت برابر با آقایان و در برخی دیگر از رشته‌ها مثل تیراندازی حتی بیشتر از آقایان، ورزشکار زن اعزام می‌شود. در عین حال با توجه به وجود محدودیت‌ها در برخی از رشته‌ها، ورزشکاران خانم اعزام نمی‌شوند.

به نتایج دوره قبل که در ناپل برگزار شد، اشاره کنید. پیش بینی شما از این دوره در قیاس با دوره قبل که در ناپل برگزار شد چیست؟ فکر می‌کنید کاروان ایران چند مدال به دست خواهد آورد و جایگاه چندم را کسب می‌کند؟

در دوره قبل کاروان ایران در چهار رشته حضور داشت اما هم اکنون در ۱۰ رشته در مسابقات حضور داریم. تلاش کرده‌ایم ورزشکاران را به صورت کیفی به مسابقات اعزام کنیم اما در برخی از رشته‌ها مثل ووشو و تکواندو تیم‌ها به صورت کامل اعزام می‌شوند و امیدواریم با توجه به وضعیت ورزشکاران مقام قبلی خود را حفظ کنیم.

همیشه موضوع بحث‌برانگیز این بوده که از بدنه دانشگاه، ورزشکارانی کشف و از طریق یونیورسیاد به تیم ملی راه پیدا کنند. آیا این دوره از چنین ورزشکارانی برخوردار هستیم یا اینکه اکثرا ملی‌پوش هستند؟

ما در تمام رشته‌ها کار خود را از پایه شروع کرده‌ایم و نگاهمان این گونه نیست که یک ملی پوش را به مسابقات اعزام کنیم. در تمام رشته‌ها این زمینه را فراهم کرده‌ایم که دانشجویان بتوانند حضور داشته باشند و خودشان را به سطحی برسانند که در ترکیب تیم ملی قرار گیرند. در برخی رشته‌های رقابتی مثل جودو و تکواندو تصمیم گرفتیم که ملی پوشان در مرحله اول حضور نداشته باشند تا سایر ورزشکاران به مصاف ملی‌پوشان نروند و حذف نشوند. در مرحله نهایی از آنجا که آن ورزشکار ملی پوش، دانشجو نیز به شمار می‌رود و از حق شرکت برخوردار است طی مرحله نهایی به مسابقات اضافه می‌شود و در نهایت هر کسی که سطح فنی لازم را داشته باشد انتخاب شده و هیچکس بدون حضور در مسابقات در تیم‌ها حضور نخواهد داشت.

در سی‌ویکمین دوره یونیورسیاد دانشجویان جهان ستاره‌هایی داریم که بتوانیم به جامعه ورزشی معرفی کنیم کما اینکه در هر دوره پدیده‌هایی داشته‌ایم. در دوره قبل دو نفر از ورزشکاران ما در رشته تیراندازی با تپانچه رتبه اول و دوم را کسب و از همانجا به تیم ملی راه پیدا کردند که یکی از آنها به المپیک نیز راه یافت. هم اکنون نیز یکی از دانشجویان خانم است در رشته تیراندازی رکورد بهتر و بالاتری از دانشجویان ملی پوش دارد.

در پیش‌برد فعالیت‌ها به منظور حضور در یونیورسیاد به چالشی با فدراسیون‌ها برخورد کرده‌اید؟

خیر، خوشبختانه هم اکنون فدراسیون‌ها نهایت همکاری را با ما دارند و با توجه به مسائل و تنگناهای مالی فدراسیون‌ها، تعامل خیلی خوبی وجود دارد و کارها به خوبی پیش می‌رود.

به مشکلات مالی موجود نیز اشاره کنید.

بار اصلی و فشار اصلی روی دوش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و در صدد هستیم که بتوانیم از اسپانسر برای حمایت بیشتر برخوردار باشیم.

هزینه حضور کاروان ایران در یونیورسیاد چقدر است و چه مقدار مبلغ برآورد شده و چه مقدار کمبود و یا مازاد مالی وجود دارد و چه توقعاتی از وزارت علوم دارید؟

یک موضوع مربوط به اردوهای تدارکاتی است. وقتی فدراسیون‌ها کمک می‌کنند، رقم قابل توجهی است و در بحث هزینه‌های اصلی، وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان حمایت خوبی از ما به عمل آورده و بخش عمده هزینه‌ها، مربوط به هزینه‌های ایاب و ذهاب مانند بلیت هواپیما است که افزایش یافته و سایر هزینه‌ها موضوعی نیست. مسئولین قول داده‌اند که نهایت همکاری را با ما داشته باشند و فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی به دلگرمی آن‌ها در حال پیش برد فعالیت‌ها است تا بتوانیم یک کاروان آبرومند را به چین اعزام کنیم.

تیم‌ملی فوتبال دانشجویان منحل شد/ امتیاز ویژه یونیورسیاد در جیب المپیکی‌ها

برآورد شما از میزان هزینه چقدر است؟

برآورد هزینه‌ها حاکی از مبلغی نزدیک به ۱۵ تا ۱۶ میلیارد تومان است. هزینه بلیت خیلی افزایش یافته و حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد هزینه‌ها مربوط به این بخش است.

با توجه به افزایش تعداد رشته‌ها از چهار به ۱۰ رشته، تعداد نفرات اعزامی به چین چه میزان نسبت به دوره قبل افزایش یافته است؟

در دوره قبل حدود ۴۵ ورزشکار حضور داشت و در این دوره بین ۸۰ تا۹۰ نفر ورزشکار اعزام خواهند شد.

با توجه به افزایش حدود دو برابری ورزشکاران اعزامی کاروان ایران در این دوره نسبت به دوره قبل، انتظار می‌رود که نتایج بهتری کسب کنیم تا اینکه به فکر حفظ رتبه قبلی باشیم.

فاصله‌ها خیلی نزدیک است و اگر کشوری یک مدال بگیرد چند رتبه جابجا می‌شود. درست است که تعداد رشته‌های اعزامی کاروان ایران زیاد شده است اما نمی‌شود پیش بینی کرد چند مدال کسب می‌کنیم، مبنا را بر این گذاشته‌ایم که رشد داشته باشیم اما کار خیلی سخت است. در دوره قبل رتبه ۹ را کسب کردیم و ۱۷ مدال به دست آوردیم که شامل ۷ طلا، ۳ نقره و ۷ برنز بود.

در مورد تیم ملی والیبال دانشجویان بگویید.

مومنی مقدم به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال دانشجویان ایران جهت شرکت در سی‌ویکمین دوره یونیورسیاد دانشجویان جهان انتخاب شد. همچنین بر اساس احکام صادر شده امیرحسین منظمی به عنوان مربی و محمود افشاردوست به عنوان سرپرست انتخاب شدند و قرار است تمرینات تیم ملی والیبال دانشجویان ایران از هفته آینده زیر نظر کادر فنی آغاز شود. ما در مسابقات انتخابی دانشجویان حدود ۱۹۰ شرکت کننده داشتیم و آنها را به نزدیک ۳۵ نفر رساندیم و از این تعداد دوباره یک دوره مسابقه برگزار شد که با تیم ملی جوانان که دانشجو بودند به میدان رفتند که حالت گزینشی داشت. ورزشکاران خیلی خوبی شناسایی شدند و هدف ما این است که افراد مستحق در مسابقات حضور پیدا کنند. ما در کنار یونیورسیاد به فاصله ۱۰ روز بعد در یک فستیوال در کشور روسیه با حدود هشت تا ۹ رشته شرکت می‌کنیم و در آنجا نیز حضور خواهیم داشت اما دانشجویانی که در چین حضور داشتند در مسابقات روسیه حضور نخواهند داشت تا انگیزه خوبی برای دیگر دانشجویان ایجاد شود و در ترکیب تیم‌های ملی دانشجویان قرار گیرند.

شما در کمیته‌های فیزو هم حضور دارید؟

بله بنده در کمیته توسعه فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های دانشگاهی نیز حضور دارم. برنامه‌های ۱۰ ساله فیزو در آنجا ارائه و بررسی می‌شود و در نهایت برای تصمیم گیری به مجمع می‌رود.

تمهیدات پزشکی و بهداشتی برای یونیورسیاد مشخص شده است؟

آخرین تصمیمی که گرفته شد این بود که صرفا در فضاهای بسته همچون اتوبوس و هنگام حضور در شهر از ماسک استفاده شود که این موضوع نیز توصیه‌ای است.

یعنی اجباری به استفاده از ماسک در یونیورسیاد چین وجود ندارد؟

خیر اجباری نیست و توصیه شده است که رعایت شود. تنها شرط آن است که ۴۸ ساعت قبل از اعزام، ورزشکاران و شرکت‌کنندگان جواب تست پی‌سی‌آر منفی خود را ارائه دهند.

اگر کسی آنجا مبتلا شود، چه خواهد شد؟

قرار است اگر کسی در چین مبتلا شد، قرنطینه شود اما فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی نیز تیم‌های پزشکی و پروتکل‌های بهداشتی را چه در حوزه دوپینگ و چه در بخش پیشگیری از ابتلای ورزشکاران قبل از اعزام، فعال کرده‌ و قرار است با همکاری فدراسیون پزشکی ورزشی ۱۵ روز قبل از اعزام به یونیورسیاد چین، شرکت کنندگان تحت کنترل قرار گیرند تا کسی مبتلا نشود و اگر موردی شناسایی شد با قرنطینه کردن و بهبود یافتن، بتواند به مسابقات برسد و از حضور در مسابقات حذف نشود.

تیم‌ملی فوتبال دانشجویان منحل شد/ امتیاز ویژه یونیورسیاد در جیب المپیکی‌ها

از شرایط چنگدو به عنوان میزبان یونیورسیاد بگویید.

اخیرا جلسه سرپرستان کاروان‌ها در چنگدو برگزار شد که به آنجا رفتیم. امکانات خیلی خوبی پیش بینی شده است و با توجه به اینکه در دوره قبلی هم حضور داشتیم، پیش بینی می‌کنم با توجه به زیرساخت‌ها و امکاناتی که فراهم شده شاهد بهترین دوره مسابقات دانشجویان جهان باشیم. باید بدانیم به جز یک یا دو مورد از ورزشگاه‌ها مثل دانشگاه ورزش که بازسازی شده است سایر زیرساخت‌ها تازه تاسیس و هنوز از آنها بهره برداری نشده است.

دانشگاه ورزش در چین چگونه است؟

مثل دانشکده‌های تربیت بدنی در ایران است اما به صورت مستقل و به صورت دانشگاه فعالیت می‌کنند. دانشگاه ورزش همانند استقرار ورزشکاران و دانشجویان در دانشگاه سیچوان است که نزدیک به ۱۰ هزار دانشجو دارد و دانشگاه بزرگی به شمار می‌رود.

از آنجایی که غذای چینی‌ها به غذاهای ایرانی شباهتی ندارد و معمولا از سوی ورزشکاران ایرانی مورد استقبال قرار نمی‌گیرد، چه پیش‌بینی در این زمینه داشته‌اید؟

در چین تنوع غذایی خیلی زیاد و شامل غذاهای دریایی و مدیترانه‌ای است. تا کنون در یونیورسیادها مشکلی در مورد غذا نداشته‌ایم و در آنجا شعبه‌های معروف غذایی وجود دارد و برای غذا، خوشبختانه مشکلی وجود نخواهد داشت.

آیا یونیورسیاد برای ورزشکاران از مزیت امتیاز جهت کسب سهیمه المپیک برخوردار است؟

یونیورسیاد در برخی رشته‌ها دارای امتیاز کسب سهمیه المپیک است و به طور مثال تکواندو ۲۰ امتیاز المپیکی دارد و در المپیک، یک امتیاز هم از ارزش بالایی برخوردار است و به همین دلیل فدراسیون تکواندو مصمم است که یک تیم خیلی خوب به مسابقات اعزام شود.

با توجه به اینکه سال جاری سال قبل از المپیک است و در عین حال بازی‌های آسیایی هانگژو را پیش رو داریم، برخی کشورها به این دوره به عنوان بازی‌های تدارکاتی نگاه می‌کنند و وزارت ورزش هم باید آن را به عنوان مسابقات تدارکاتی خوب ببیند. در مسابقاتی که پیشرو است تیم تیراندازی با کمان بلافاصله یک روز بعد از یونیورسیاد، مسابقات جهانی را در پیش دارد و باید هماهنگی‌های بیشتری از طرف فیزو با فدراسیون‌های جهانی شکل بگیرد. در رشته تیراندازی با کمان قرار شده است هم در ماده ریکرو و هم در ماده کامپوند اعزام شوند و تصمیم بر این است که تیم کامپوند اعزام شود اما در رشته ریکرو باید همزمان با روز آخر مسابقات، به آلمان بروند. در چند رشته دیگر نیز شرایط همینطور است، مثلا در تیراندازی دو روز بعد مسابقه برگزار می‌شود و این سری تداخل مسابقات کار را برای برخی ورزشکاران و فدراسیون‌ها سخت‌تر کرده است.

بحث یونیورسیاد آنگونه که باید و شاید در کشور ما شناخته شده نیست، شاید به کم کاری ما در شناساندن این رشته باز می‌گردد. فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های دانشگاهی بعد از کمیته بین‌المللی المپیک قوی‌ترین ساختار را دارد و اخیرا رویکرد جدیدی را مدنظر قرار داده تا هم مسابقات لیگ، جام جهانی و مسابقات دانشگاه‌محور را برگزار کند و موارد جدیدی نیز در حال ایجاد شدن است. سطح مسابقات یونیورسیاد خیلی بالا است و از امتیاز المپیکی برخوردار است و به لحاظ فنی بالا است. امیدواریم که در کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش توجه بیشتری به این موضوع شود. در هر صورت دانشجو در یک گذر زمانی دانشجو است و در نهایت این نیرو یک سرمایه انسانی برای آینده کشور به خصوص ورزش کشور است و نیاز است که سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود.

فیزو برای تغییر برنامه زمانی برخی از رشته‌ها برنامه‌ای ندارد؟

برنامه دارد ولی با توجه به ترافیک مسابقات یک سری محدودیت‌ها در برخی رشته‌ها وجود دارد که چاره‌ای نیست.

تیم‌ملی فوتبال دانشجویان منحل شد/ امتیاز ویژه یونیورسیاد در جیب المپیکی‌ها

در آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر پایه ورزش‌ قهرمانی، ورزش‌ دانشجویی است. در رشته شنا، بسکتبال، دوومیدانی ورزشکاران از دانشگاه شروع می‌کنند و به تیم ملی می‌رسند. به نظر می‌رسد که دانشگاه‌های ما امکانات لازم نداشته تا در این مسئله موفق باشند.

من معتقد هستم که دانشگاه‌های ما امکانات بسیاری دارند. دانشگاه همدان را مثال می‌زنم، شاید شما به همدان بروید صرفا چند سالن ورزشی را ببینید اما دانشگاه بوعلی همدان فقط دو تا استخر دارد، سه تا چهار سالن ورزشی دارد و دارای زمین چمن و پیست دوومیدانی است. علاوه بر این دانشگاه علوم پزشکی هم دارای امکانات ورزشی بسیار خوبی است. متاسفانه به صورت کلی بر روی رشته‌های مربوط به یونیورسیاد سرمایه‌گذاری انجام نداده‌ایم. بنا بر این است که از ترم آینده در رشته‌هایی که در گروه رشته‌های ثابت قرار دارند مانند تیراندازی، جودو و شمشیربازی، مسابقات لیگ دانشجویی را راه‌اندازی کنیم که شامل رشته‌های توپی و رزمی می‌شود. امیدواریم در رشته‌های تکواندو، کاراته، ووشو، موی‌تای، بوکس و سایر رشته‌ها، مسابقات را برگزار کنیم. همچنین در رشته‌های توپی مثل فوتبال، والیبال، بسکتبال و دیگر رشته‌ها بنا داریم که مسابقات را در دانشگاه‌ها برگزار کنیم و هر زمانی که لازم باشد نفرات برتر را در اختیار داشته باشیم.

به طور مثال در بریخ دانشگاه‌های آمریکا برای افرادی که در مسابقات دانشجویی شرکت می‌کنند، هزینه تحصیل رایگان و هزینه زندگی برای یک سال تا بعد از مسابقات به صورت بورسیه پرداخت می‌شود و به همین دلیل ورزشکاران تلاش می‌کنند که رتبه اول دانشگاه را کسب کنند و این باعث پیشرفت ورزش آن‌ها می‌شود. متاسفانه در دانشگاه‌های ما آن‌گونه که باید ورزش جایگاهی ندارد و راهبردی در قبال این موضوع مهم، تعریف نشده است.

در حال حاظر توجه بالایی به مقوله ورزش دانشجویی می‌شود. وزارت علوم در حال سرمایه‌گذاری در رده‌های مختلف است. سال گذشته چند المپیاد دانشجویی در رده‌های مختلف برگزار شد و بنده امیدوار و معتقد هستم که در آینده نتایج این سرمایه‌گذاری مشخص می‌شود. در حال حاضر تصمیمات خوبی گرفته شده است؛ در زمینه سرمایه گذاری، تحصیل و سلامت دانشجویان تصمیمات خوبی اخذ شده و علاوه بر این در بحث جذب ورزشکاران اقداماتی خوبی صورت گرفته است و عملکرد مطلوبی را شاهد هستیم. دانشجویانی که در یونیوسیاد مقام کسب کنند و اول شوند می‌توانند در مقطع بالاتر بدون وجود مانع تحصیل کنند. حضور در مقطع دکتری فقط برای یونیورسیاد و المپیک است که دانشجویان می‌توانند با کسب قهرمانی در مقطع بالاتر پذیرفته شوند و طبق آیین‌نامه ادامه تحصیل دهند. اگر قرار باشد اتفاقی که می‌گویید رخ دهد، ابتدا باید در آموزش و پرورش اقدامات مقدماتی صورت گیرد. در حال حاضر مسئولان اهمیت بالایی برای ورزش قائل هستند و ورزشکاران را همراهی می‌کنند. خوشبختانه ارتباط خوبی بین بخش‌های مختلف دانشگاهی از جمله دانشگاه‌های ملی، آزاد، پیام نور و فرهنگیان شکل گرفته است.

پاداش‌ مدال آوران چه میزان خواهد بود؟

ما هرساله برای یونیورسیاد مراسم تجلیل از قهرمانان را برگزار می‌کنیم اما در حال حاضر میزان این پاداش برای کسانی که مقام کسب کنند، مشخص نیست.

چرا رشته‌های فوتبال و فوتسال در یونیورسیاد حضور ندارند؟

در فوتسال به صورت مجزا مسابقات جام جهانی دانشجویی برگزار می‌شود. فوتبال اما تا دو دوره قبل حضور داشت اما از آنجا که تعداد شرکت کنندگان ورزشکار در یونیورسیاد بسیار زیاد خواهد شد و هماهنگی‌های لازم برای برگزرای مسابقات سخت است، به صورت لیگ جهانی برگزار می‌شود که ابتدا به صورت قاره‌ای و سپس در سطح لیگ جهانی خواهد بود. اگر فوتبال هم جزء رشته‌های یونیورسیاد لحاظ شود ۱۶ تیم تقریبا هر تیم با ۴۰ نفر ورزشکار و کادر اضافه می‌شد که تعداد بالایی است و مدیریت مسابقات را با مشکل روبرو می‌کند.

بودجه‌ای از سوی کمیته ملی المپیک به فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی در سال جاری اختصاص یافته، آیا رقم این بودجه مشخص شده است؟

هنوز پولی به فدراسیون داده نشده است اما کمیته ملی المپیک در هر دوره‌ای نسبت به موضوع تجهیزات کمک‌های لازم را مدنظر قرار داده است و در سال جاری نیز نشستی را برگزار کردیم و خوشبختانه جلسه خوبی بود و وعده دادند کمک‌های لازم را با وجود محدودیت‌ها داشته باشند.

از سوی وزارت ورزش کمک مالی صورت نمی‌گیرد؟

خیر از سوی وزارت ورزش و جوانان به فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی کمکی در حوزه منابع مالی صورت نمی‌گیرد، هرچند از سوی فدراسیون‌های ورزشی کمک‌های مورد نیاز مدنظر قرار می‌گیرد و خوشبختانه با فدراسیون‌های ورزشی روابط خوبی داریم.

چالش‌هایی در مورد تیم‌ملی فوتبال دانشجویان وجود داشت، کار در نهایت به کجا رسید و آخرین وضعیت تیم‌ملی فوتبال دانشجویان را تشریح کنید؟

تیم‌ملی فوتبال دانشجویان منحل شد/ امتیاز ویژه یونیورسیاد در جیب المپیکی‌ها

باید به صورت روشن در مورد تیم‌ملی فوتبال دانشجویان بگویم که دیگر تیم‌ملی فوتبال دانشجویان نداریم و قرار است به صورت دانشگاهی در این رشته فعالیت‌ها پیش برود. اگر قرار باشد در رشته فوتبال به مسابقات اعزام داشته باشیم ابتدا مسابقات به صورت بین دانشگاهی برگزار می‌شود و تیم‌های برتر مشخص شده و به مسابقات دانشگاهی برون‌مرزی اعزام می‌شوند. بنابراین دیگر تیم‌ملی فوتبال دانشجویان که با روند انتخابی بازیکنان همراه بود نخواهیم داشت.

چه مدتی تا انتخابات فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی باقی مانده است؟

حدود یک سال و دو ماه دیگر انتخابات فدراسیون برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس