کد خبر 1501021
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۰
کلیه

متخصص جراحی، کلیه و مجاری ادراری گفت: رنگ ادرارنشان می دهد، میزان مایعاتی که فرد مصرف می کند کافی است یا خیر؛ که اگر این رنگ شفاف باشد، نشان می دهد که حجم آبی که مصرف می کند کافی است.

به گزارش مشرق، مریم طاهری متخصص جراحی، کلیه و مجاری ادراری درباره سنگ کلیه در برنامه ساختمان پزشکان رادیو جوان اظهار کرد: سنگ کلیه یک بیماری شایع جهانی است؛ از این جهت شایع است که مرتبط به شیوه زندگی مدرن می باشد. اینکه از رژیم غذایی نامناسب و فعالیت بدنی کم نیز برخورداریم.

وی در ادامه اضافه کرد: تا زمانی که این روند ادامه پیدا کند، ریز فاکتورهای یک سری اختلالات است که تحت عنوان سندروم متابولیک است. مانند؛ فشارخون، دیابت، چاقی و همه این ها ریز فاکتورهای سنگ کلیه نیز هستند، تا زمانی که این ها اصلاح نشوند ما همچنان با مشکل سنگ کلیه مواجه هستیم.

متخصص جراحی، کلیه و مجاری ادراری درباره اینکه در چه سنی افراد دچار سنگ کلیه می شوند، توضیح داد: بر اساس مطالعات در دهه 4 تا 6 زندگی، شیوع سنگ کلیه خیلی بالاتر از دهه های دیگر است. اما این اتفاق در بچه ها نیز بسیار دیده شده و به علت چاقی و عدم بی تحرکی می باشد.

طاهری متخصص جراحی و کلیه در برنامه ساختمان پزشکان رادیو جوان درباره خوردن چای توصیه کرد: خوردن چای دلیل تشکیل سنگ و غلظت بالای املاح در ادراراست و مهم ترین توصیه ای که ما به بیماران از هر نوع سنگی که دارند، اینکه مایعات زیادی باید مصرف کنند. و بهترین مایع، خوردن آب است و می توانند آب را با انواع میوه ها طعم دار کنند که خوش طعم شود

این متخصص جراحی و کلیه تأکید کرد: کسانی که خوردن چای را دوست دارند حتما باید کم رنگ باشد و این چای بین 3 الی 5 دقیقه دم کشیده باشد. لذا اگزالات این نوع چای بسیار پایین است و می توانند استفاده کنند. و افرادی که دچار سنگ کلیه هستند بهتر است در آب یا چای خود لیمو بریزند.

وی در پایان درباره اینکه این بیماران روزانه چه مقدار آب باید بنوشند خاطرنشان کرد: ما توصیه نمی کنیم که بیماری که دچار سنگ کلیه است چند لیوان آب بخورد، بلکه توصیه می کنیم که به رنگ ادرار خود توجه کند؛ لذا رنگ ادرارنشان می دهد، میزان مایعاتی که فرد مصرف می کند کافی است یا خیر؛ که اگر این رنگ شفاف باشد، نشان می دهد که حجم آبی که مصرف می کند کافیاست. البته خوردن بعضی از داروها نیز رنگ ادرار را تغییر می دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس