راه اندازی مراکز بهداشت برای بنگاه‌های بالاتر از ۵۰۰ نفر

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بهداشت و ایمنی کار مساله مهمی است از این رو برای کارگاه‌های دارای نیروی انسانی بالاتر از ۵۰۰ نفر مرکز بهداشت راه اندازی شده است.

به گزارش مشرق، سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سیزدهمین جشنواره ملی تجلیل از کارفرمایان سلامت محور، خانه‌های بهداشت کارگر برتر و اعضای شورای هماهنگی خدمات بهداشتی به بیمه شدگان گفت: انتظار مردم هر جامعه‌ای از متولیان امر و دولت مردان حول چند محور تعریف می‌شود. بخشی به زندگی دنیوی و بخشی نیز به زندگی اخروی بر می‌گردد.

وی افزود: هر موجودی از جمله انسان دارای دو بعد جسمانی و روحانی بوده از این رو توقع تأمین سلامت در ابعاد جسمانی و روحانی هر دو است. بر اساس احکام دینی بشر خلق شده تا سیر تکاملی را طی کند؛ بنابراین انسان سکون و ایستایی را نمی‌پذیرد. در زندگی بشر تعبیر به رشد اقتصادی به معنای توسعه و این مهم با رشد تولید محقق می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به آموزش در دانشگاه‌ها عنوان کرد: دانشگاه‌های صنعتی و دانشکده‌هایی که محور کاری آنها حول دانش بنیان‌ها است نیروی انسانی نخبه تربیت کرده که می‌توانند کمک بزرگی در راستای توسعه اقتصادی داشته باشند.

او گفت: توسعه ابعاد مختلفی دارد. رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای دولت در شهریور سال گذشته علاوه بر تاکید بر توسعه صنعتی و کشاورزی تاکید کردند در دو حوزه همچنان عقب هستیم نخست «اقتصاد معدنی» و دیگری «اقتصاد دریا» است.

مرتضوی با بیان اینکه ایران به لحاظ جغرافیایی در نقطه‌ای مطلوب قرار دارد و کمترین فاصله با بیشترین بازارهای هدف را دارد، عنوان کرد: ایران بهشت معادن در جهان است ضمن اینکه به لحاظ نوآوری، خلاقیت نیروی انسانی و دانش ظرفیت‌های مناسبی در کشور فراهم است. حلقه مفقود شده «مدیریت» این شاخص‌های مهم توسعه است.

وی خاطرنشان کرد: ما به عنوان کارگزاران دولت مکلف هستیم بستر تولید حداکثری را فراهم کنیم تا توسعه اقتصادی مورد انتظار محقق شود.

توجه به نیروی انسانی در راستای بهره وری تولید

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه سخنان خود به صنعت خودرو کشور اشاره کرد و گفت: تحولات خوبی در شرکت‌های خودروساز به وجود آمده است اما آنچه در صنایع کشور شاهد هستیم غیررقابتی بودن محصولات است. محصولات تولیدی باید قدرت رقابت داشته باشند تا رشد ۸ درصدی اقتصاد عملیاتی شود. به عنوان مثال در جلسه هیأت دولت با مطرح شدن واردات خودرو تولیدکنندگان نگران از بازارشان شدند اما آنچه مهم‌تر است نگرانی ما نسبت به سلامت مردم جامعه است.

وی تاکید کرد: در تولید باید به نقطه‌ای برسیم که با توجه به ظرفیت‌های موجود کشور در حوزه انرژی و نیروی کار ارزان قیمت و در نتیجه هزینه کمتر کارفرمایان، تولید رقابتی داشته باشیم.

مرتضوی درباره هدف از برگزاری جشنواره سلامت محور، عنوان کرد: کارگر باید به لحاظ جسمی و روحی در سلامت باشد تا بتواند کار مفید داشته و بهره ور باشد. بر اساس شاخص‌های سازمان بهداشت جهانی نرخ امید به زندگی ایران در مقایسه با بسیاری از کشورها مناسب است و امید به زندگی از حدود ۵۵ سال در ابتدای انقلاب در حال حاضر به بیش از ۷۵ سال رسیده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بهداشت و ایمنی کار گفت: جان انسان‌ها در کارگاه‌ها امانتی در دست کارفرمایان است. بهداشت و ایمنی کار مساله مهمی است از این رو برای کارگاه‌های دارای نیروی انسانی بالاتر از ۵۰۰ نفر مرکز بهداشت راه اندازی شده و این خدمات قابل رقابت با استانداردهای جهانی است.

مرتضوی با اشاره به سلامت روان کارگران یادآور شد: بهداشت روان نیروی کار نیز موضوع مهمی است که نیاز به طبیب مورد اعتماد و رازدار دارد.

وی ادامه داد: اقداماتی با مشارکت وزارت بهداشت انجام شده و برای پیگیری درمان و پیشگیری از مخاطرات روحی برنامه‌های زیادی در دستور کار قرار دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه سخنان خود گفت: امتیازات در حوزه بهداشتی و درمانی مناسب بوده و در حوزه معیشت کارگران نیز توصیه‌هایی به کارفرمایان شده است؛ به عنوان مثال حداقل دستمزدی که از سوی شورای عالی کار اعلام شد محدودیت ایجاد نمی‌کند و کارفرمایان باید نسبت به نیروی انسانی خود توجه ویژه ای داشته باشند و اگر کارگری فعالیت بیشتری دارد متناسب با آن از مزایای بهتری برخوردار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس