بخشنامه انتخاباتی وزارت کشور درست بود/نمایندگان درگیر حواشی نشوند

جمعی از فعالان سیاسی ابلاغیه اخیر ستاد انتخابات کشور را در راستای تامین سلامت انتخابات اسفند امسال عنوان کردند و گفتند: این ابلاغیه مشکل مبنایی نداشت و محتوای آن در راستای برگزاری یک انتخابات سالم است

به گزارش مشرق، صدور بخشنامه رئیس ستاد انتخابات کشور در اواسط خرداد ماه جاری را باید در چارچوب اجرای وظایف و مأموریت‌های قانونی وزارت کشور برای تمهید مقدمات برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس و عینیت‌بخشی به اصل مهم بی‌طرفی مجری انتخابات در انجام وظایف قانونی و عمل به رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب در راستای زمینه‌سازی برگزاری انتخابات سالم و رقابتی و جلب مشارکت عمومی مردم و صیانت از رأی آنها به‌عنوان «حق الناس» دانست که یک رویه مرسوم در حیطه وظایف و مأموریت‌های معاونت سیاسی وزارت کشور دانست.

با این حال این بخشنامه به مذاق نمایندگان مجلس خوش نیامد و حتی جلسه‌ای غیرعلنی را به این موضوع اختصاص دادند؛ هرچند وزیر کشور نیز این بخشنامه که سبب سوءبرداشت شده بود را لغو کرد.

بر اساس آنچه در بند ۴ بخشنامه‌ معاون وزیر و رئیس ستاد انتخابات کشور با هدف تأمین و تضمین رویکرد سلامت انتخابات ۱۱ اسفند آمده، به معاونین سیاسی، فرمانداران و بخشداران تأکید شده ضمن تداوم پیشبرد امور شهرستان‌ها در حوزه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، توسعه‌ای و ... با نمایندگان مجلس در مدت باقی‌مانده تا انتخابات به‌گونه‌ای تعامل کنند که هیچ‌گونه شائبه و سوءبرداشتی از همراهی آنها در جلسات دولتی و پیگیری طرح‌ها و پروژه‌های منطقه‌ای به‌وجود نیاید.

در این ارتباط برخی چهره‌های سیاسی و نمایندگان ادوار و فعلی مجلس نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره ابلاغیه اخیر ستاد انتخابات کشور بیان کردند.

بخشنامه از نظر مبنایی مشکلی ندارد

حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر سابق اطلاعات در این زمینه گفت: بخشنامه وزارت کشور از نظر مبنایی مشکلی ندارد و در جلسه کمیسیون خبرگان رهبری به درست و دقیق بودن مصوبه وزارت کشور برای صیانت و سلامت انتخابات مجلس تاکید کردم.

بخشنامه وزارت کشور درست بود/نمایندگان درگیر حواشی نشوند

حجت‌الاسلام مصطفی پور محمدی وزیر اسبق کشور نیز در این زمینه تاکید کرد: بهتر است در این زمان نمایندگان مجلس درگیر حواشی نشوند و اگر در برنامه‌ای یا بازدیدی با مسوولان همراهی کنند، شاید این اتهام به نماینده وارد شود که از قدرت خود برای موفقیت در انتخابات سوء‌استفاده می‌کند.

دبیر کل جامعه روحانیت مبارز افزود: هرچند که محتوای مصوبه و ابلاغیه وزارت کشور درست بود ولی بهتر بود وزارت کشور به نمایندگان توصیه می‌کرد که این رویه را برای جلوگیری از ایجاد شائبه رعایت کنند.

مشاور رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: البته باید در نظر گرفت که قرار نیست مقام مسئول اجرایی در هیچ بازدید یا افتتاح پروژه ای از نماینده دعوت نکند، بلکه در برنامه‌هایی که شائبه تبلیغات و حمایت دارد، باید رعایت شود که حاشیه پیش نیاید.

پورمحمدی ادامه داد: در سال انتخابات مجلس، وجود چنین حواشی طبیعی است ولی اینکه آن را کشدار کنیم، به مصلحت فضای انتخاباتی نیست.

وی درباره اصرار برخی نمایندگان برای حذف معاون سیاسی وزارت کشور خاطرنشان کرد: اگر این شرایط کشدار شده و ادامه داشته باشد، قطعاً به نفع نمایندگان مجلس نخواهد بود.

مشکل پیش آمده در فضای دوستانه قابل حل و فصل است

شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده مردم سیرجان در مجلس نیز گفت: امروز خوشبختانه وزارت کشور یکی از مقتدرترین وزارتخانه‌های دولت سیزدهم است و وزیر کشور با کارآمدی و فعالیت هوشمندانه نسبت به حل و رفع مسائل جاری اقدام می‌کند.

نماینده مردم سیرجان در مجلس یازدهم افزود: ابلاغیه اخیر وزارت کشور هم در راستای صیانت از سلامت انتخابات مجلس و شفافیت و کاهش عملکرد تبلیغاتی برخی از نمایندگان در آستانه انتخابات بود.

وی خاطرنشان کرد: با شناختی که از دوستان نماینده و شخص وزیر کشور دارم، مشکل پیش آمده اخیر در یک فضای دوستانه قابل حل و فصل است. چرا که اولویت امروز مردم حل مشکلات آنهاست و مردم توقع دعوای بین دو قوه را ندارند.

بخشنامه وزارت کشور در راستای برگزاری انتخابات قابل قبول و سالم بود

علیرضا تابش نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اگر قرار است انتخابات قابل قبول و سالمی در اسفند ۱۴۰۲ برگزار کنیم، باید موانعی که از منظر افکار عمومی سد راه یک مجلس کارآمد است، برداشته شود و بخشنامه اخیر وزارت کشور نیز در همین راستا ابلاغ شد.

نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی افزود: ابلاغیه اخیر وزارت کشور اقدام خوبی بود که می توانست نه تنها شائبه تبلیغاتی عمل کردن نمایندگان را کاهش دهد بلکه حس مشارکت مردم در انتخابات پیش رو را افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد: به نظرم در نحوه برخورد با این مصوبه، خردمندانه عمل نشد و فضایی ایجاد کردند که عده‌ای از آن ذینفع می‌شوند در حالی که هدف شفافیت و سلامت انتخابات بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس