کد خبر 1503130
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
طلسم شکسته شد؛ مترو پرند در آستانه بهره‌برداری قرار گرفت

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه در خصوص افتتاح مترو پرند، گفت: خط برگشت مترو پرند نوسازی شده و تا ۳ ماه آینده بهره‌برداری از آن آغاز می‌شود.

به گزارش مشرق، آلودگی هوا و ترافیک دو معضل اصلی کلان شهر تهران است. یکی از راه های بهبود این دو مشکل کلیدی پایتخت، توسعه و افزایش تسهیلات استفاده از حمل و نقل عمومی پاک با اولویت مترو است.

استفاده از خودروی شخص در تهران باید کاهش یابد چرا که سهم زیادی در آلایندگی هوای پایتخت دارد. مترو یکی از بهترین وسایل حمل و نقل عمومی برای کاهش آلودگی و ترافیک است.

روزانه در تهران بیش از۲۰میلیون سفر شهری صورت می گیرد و باعث رشد آلودگی هوا و ترافیک می شود و شهروندان باید ساعت های زیادی در ترافیک گرفتار شوند. همچنین میزان زیادی سوخت در ترافیک هدر می رود و باعث آلایندگی هم می شود.

سال هاست که قانون هوای پاک تصویب شده است اما این قانون تاکنون به درستی اجرا نشده و دستگاه های مسوول پای کار نیامده اند. مطابق قانون هوای پاک، ۱۴دستگاه به‌صورت مستقیم در امر آلودگی هوا مسئولیت دارند؛ این دستگاه‌ها شامل مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت، وزارت بهداشت، سازمان محیط‌زیست، شوراهای شهر، شهرداری‌ها، خودروسازان، پلیس، استانداری‌ها، سازمان هواشناسی و سازمان استاندارد هستند. همچنین در بحث فرهنگسازی در مورد آلودگی هوا دستگاه دیگری دخیل هستند اما مسئولیت آنها مستقیم نیست.

شهرداری تهران در سال جاری بودجه خوبی را برای توسعه حمل ونقل عمومی در نظر گرفته است و قرار است کارهای بر زمین مانده اجرا شود. تا پایان سال جاری برخی از خطوط مترو از جمله ۶ و ۷ تکمیل می شود.

در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در توسعه مترو، قطار ملی، انبوه سازی و .... با محسن هرمزی مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه به گفت‌وگو نشستیم.

در خصوص برنامه‌های سال جاری مترو توضیح دهید. قرار است چند ایستگاه مترو افتتاح و آماده بهره‌برداری شود؟ همچنین بفرمائید آیا خط جدیدی در سال جاری کلنگ‌زنی خواهد شد؟

پرونده خط ۷ مترو تا پایان سال جاری بسته می‌شود/ شروع عملیات خط ۱۰ مترو در سال جاری/تکمیل ایستگاه میدان کتاب در تابستان امسال/ ایستگاه ورزشگاه تختی در خط ۷ تا پایان سال جاری افتتاح می شود

امسال چند برنامه برای متروی تهران داریم. یکی از آنها تکمیل خط ۶ و ۷ متروست. همچنین شروع عملیات خط ۱۰ مترو را هم داریم و وضعیت خط ۱۱ و ۹ هم تعیین‌تکلیف می‌شود. در موضوع خط ۷ تکمیل ایستگاه میدان کتاب را داریم که در تابستان سال جاری انجام می‌شود و ایستگاه ورزشگاه تختی در خط ۷ تا پایان سال جاری انجام و آماده بهره‌برداری می‌شود. پرونده خط ۷ مترو تا پایان سال جاری بسته می‌شود.

رفع مشکل جزیره ای بودن خط ۶ مترو/ حدفاصل خیابان شهید ستاری به سمت کن به طول ۵.۵ کیلومتر تا پایان شهریور راه‌اندازی می‌شود/افتتاح ۵ ایستگاه در خط ۶ تا پایان سال

در خصوص خط ۶ مترو هم باید بگویم که موضوع جزیره‌ای بودن خط ۶ مطرح بود. قطعه میانی را راه انداختیم و حدفاصل خیابان شهید ستاری به سمت کن به طول ۵.۵ کیلومتر تا پایان شهریور راه‌اندازی می‌شود. سه ایستگاه در همین بخش راه‌اندازی می‌شود و ۲ ایستگاه باقی‌مانده هم تا پایان سال جاری راه‌اندازی می‌شود.

پیشرفت کارها خوب است/قطعه میانی خط ۶ از بهار شیراز تا سرباز و نجات‌اللهی راه‌اندازی می‌شود

قطعه میانی خط ۶ از بهار شیراز تا سرباز و نجات‌اللهی راه‌اندازی می‌شود. البته ۱۷ شهریور را هم بازدید کرده‌ایم و همچنین بازدید میدانی از خراسان داشتیم که پیشرفت کار خوب بوده است.

آیا بودجه لازم برای انجام کارها در مترو دارید؟ بودجه‌ها در موعد مقرر تخصیص می‌یابد؟‌بفرمائید دولت در تعهدات خود در زمینه مترو عمل می‌کند؟

بودجه ها تخصیص یافت/ایستگاه علامه جعفری راه‌اندازی شد/سال گذشته ۱۱ کیلومتر مترو احداث شد/وقتی ایستگاه علامه جعفری را تحویل گرفتیم سرجمع ۳۰ درصد پیشرفت داشت

بله، پول داریم، بودجه‌های لازم تخصیص یافته است. در سال جاری ایستگاه علامه جعفری راه‌اندازی شد و تا پایان سال گذشته هم ۱۱ کیلومتر مترو احداث کردیم. البته این را بگویم مترو علامه جعفری ۲۳ درصد پیشرفت داشت و سرجمع کارها به ۳۰ درصد نمی‌رسید و در بخش تجهیزات هم کاری نشده اما ما آن را انجام داده و این ایستگاه افتتاح و آماده بهره‌برداری شد.

سالهاست که موضوع متروی پرند مطرح شده است و هر سال هم مسؤولان وعده‌هایی در این خصوص می‌دهند، بفرمائید چه زمان این مترو افتتاح و آماده بهره‌برداری می‌شود؟

دولت باید بودجه مترو پرند را بدهد/اجرای مترو پرند با شهرداری تهران است/قول های دولت در خصوص پرند سال گذشته عملیاتی نشد اما امسال زمین را تحویل گرفتیم/خط برگشت مترو نوسازی شده است/بهره برداری از مترو پرند تا ۳ ماه آینده/ایستگاه حدود ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تجهیزات در حال نصب است

بودجه متروی پرند باید توسط دولت داده شود. در اینجا شهرداری هزینه‌ای نمی‌کند ولی اجرا با ماست. دولت در سال گذشته قول داده بود اقداماتی انجام دهد ولی عملی نشد حتی در موضوع زمین هم به مشکل خوردیم اما حدود یکماه پیش زمین دادند و ما زمین را تحویل گرفتیم و قرار است کارها اجرایی شود البته خط برگشت مترو نوسازی شده است و از دو تا سه ماه آینده خط متروی پرند به صورت کامل تکمیل و آماده بهره‌برداری می‌شود. ایستگاه حدود ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تجهیزات در حال نصب است و قطعا در نیمه اول سال جاری این پروژه آماده بهره‌برداری می‌شود.

پیش‌بینی می‌کنید روزانه چند نفر با متروی پرند تردد کنند؟

باید برای جابه جایی بیشتر مسافر قطار اضافه شود

قطعا میزان جابجایی زیاد است، اما باید به تعداد لازم هم قطار وارد کنیم. قطعا هر چقدر قطار بیشتر استقبال هم بیشتر می‌شود.

خرید ۶۳۰ دستگاه واگن از چینی‌ها به کجا رسید؟ استارت این کار از دوره قبل مدیریت شهری زده شده بود اما کاری صورت نگرفت. قرار بود دولت هم پیش‌پرداخت را بدهد، بفرمائید آیا دولت این کار را انجام داد؟

دولت بخشی از پول ۶۳۰ دستگاه واگن را داد/ محل تامین هزینه واگن ها از فروش نفت/منتظر حواله بعدی نفت هستیم/ ۱۴ ماه بعد از انعقاد قرارداد واگن ها وارد می شود

قرار است پول ۶۳۰ دستگاه واگن از محل فروش نفت داده شود. در حال حاضرچند میلیون یورو پول در حساب داریم. اگر حواله نفت بعدی را هم بگیریم ان‌شاءالله کار انجام می‌شود. نیمی از پیش‌پرداخت داده شده. روزی که ما وارد مترو شدیم کاری در این زمینه انجام نشده بود. ما به دنبال مجوزها رفتیم و درنهایت قرار است که به زودی اجرایی شود. نیمی از پول هم داده شده. از زمان انعقاد قرارداد ۱۴ ماه بعد واگن‌ها به تدریج وارد می‌شود.

آیا واگن‌ها به صورت کامل وارد می‌شود و یا در داخل اسمبل می‌شود؟

قطعات وارد و در داخل واگن ساخته می شود/ استفاده از دانش داخلی

ما قطعات را وارد می‌کنیم و در کارخانه واگن‌سازی داخلی‌سازی صورت می‌گیرد. ما به دنبال این هستیم که بخشی از کارها توسط دانش داخلی انجام شود تا بی‌نیاز باشیم.

چقدر از بودجه سال جاری برای مترو تخصیص یافته است؟

بودجه مترو ۶ برابر افزایش یافت و در تاریخ مترو این عدد بی سابقه است/شهرداری برایش مترو مهم و اولویت‌دار است/از ابتدای سال تاکنون تقریبا بخشی از بودجه نقد و غیرنقد محقق شده است/دولت هم تسهیلات داد/در بودجه سال جاری ۱۰ هزار میلیارد تومان شورا به بودجه حمل ونقل اضافه کرد

سال گذشته ۵ هزار میلیارد بودجه داشتیم، اما امسال بودجه شش برابرافزایش داشته است و این موضوع در تاریخ مترو بی‌سابقه است و این کار نشان می‌دهد که شهرداری برایش مترو مهم و اولویت‌دار است ولی مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر تهران حمایت‌های لازم را انجام می‌دهند و منابع مالی تأمین می‌شود. در بودجه سال جاری ۱۰ هزار میلیارد تومان شورا اضافه بر بودجه حمل و نقل تصویب کرد تا ما بتوانیم اقدامات خوبی انجام دهیم. از ابتدای سال تاکنون تقریبا بخشی از بودجه نقد و غیرنقد محقق شده است البته دولت هم تسهیلاتی راداده است.

ساخت واگن ملی به کجا رسید؟ قرار بود انبوه‌سازی لازم در این زمینه صورت گیرد.

تست نهایی واگن ملی/انبوه‌سازی واگن ملی امسال انجام می‌شود/ پروژه قطار ملی مترو نسبت به سه نسل قطارهای قبلی داخلی با تکامل و بهینه‌سازی روبرو است

واگن ملی کامل شده است و در تست‌های نهایی است. انبوه‌سازی واگن ملی امسال انجام می‌شود. مجوزهای لازم را گرفته‌ایم. قرارداد این کار سالها بلاتکلیف مانده بود اما در حال حاضر کارها روی روال است.

متخصصان ایرانی برای اولین‌بار در کشور موفق به طراحی و ساخت تمامی بخش‌های داخلی قطار ملی شده‌اند. دکوراسیون داخلی واگن‌ها با خلاقیت، زیبایی و طراحی بهینه، فضای مطلوبی همسو با سلیقه شهروندان ایرانی و مسافران قطار ملی مترو فراهم آورده است.

در خصوص بدنه قطار باید بگویم، با گردآوری مجموعه‌ای مجرب از مهندسان و کارگران و نیز سالن‌های تولید و مونتاژ مجهز، ساخت بدنه فلزی قطار ملی مترو انجام پذیرفته است. از زمان آغاز عملیات پروژه به شکلی نظام‌مند کار ساخت بدنه فلزی پیش رفت و محصولات ارائه شده در پروژه قطار ملی مترو نسبت به سه نسل قطارهای قبلی داخلی با تکامل و بهینه‌سازی روبرو بوده است.

امسال چقدر اوراق مشارکت دریافت می‌کنید؟

سال گذشته سقف انتشار حدود ۶ هزار میلیارد تومان بود/ در سال جاری هم سقف انتشار اوراق مشارکت سه برابر سال گذشته شده است

دولت حمایت‌های لازم را در این بخش انجام داده است. یکی از حمایت‌ها صدور انتشار اوراق مشارکت است. سال گذشته سقف انتشار حدود ۶ هزار میلیارد تومان بود که سهم مترو فقط ۱۳۰۰ میلیارد تومان بود که آن را هم برای تکمیل خطوط ۳، ۴ ،۶ و ۷ انجام دادیم. در سال جاری هم سقف انتشار اوراق مشارکت سه برابر سال گذشته شده است و سهم پایتخت با این میزان جمعیت قطعا بیشتر خواهد بود.

مزیت‌های بهره‌مندی از وسایل نقلیه عمومی استاندارد/ حمایت از سیستم حمل‌ونقل عمومی کلانشهرهای کشور/ عدم استفاده غیرضروری از خودروهای شخصی در کارهای روزمره منطقی‌تر به نظر آید

اما برای سال ۱۴۰۲ سقف انتشار اوراق مشارکت جهت حمایت از سیستم حمل‌ونقل عمومی کلانشهرهای کشور نسبت به سال ۱۴۰۱ سه برابر شده و به ۱۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. در چنین وضعیتی، سهم پایتخت با ۱۲ میلیون نفر جمعیت ساکن و شناور در طول روز و نیازهای انکارناپذیر شبکه حمل‌ونقل عمومی آن، قاعدتا باید بسیار بیشتر از رقم سال‌های اخیر باشد تا بتوان کمبودها و کاستی‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع و رجوع کرد و مزیت‌های بهره‌مندی از وسایل نقلیه عمومی استاندارد و به‌روز را برای مخاطبان به منصه ظهور رساند تا دعوت به عدم استفاده غیرضروری از خودروهای شخصی در کارهای روزمره منطقی‌تر به نظر آید.

تکمیل خطوط مترو چقدر هزینه دارد؟

بخش جنوبی خط ۶ را توسعه می‌دهیم و در این بخش چهار ایستگاه داریم/نمایندگان مجلس اعلام کردند که پیگیر افزایش اعتبارات دولتی هستند

بازدیدهایی نمایندگان مجلس و مسؤولین از خطوط مترو داشته‌اند. در این بازدیدها روند کار مورد بررسی قرار گرفته است. ما بخش جنوبی خط ۶ را توسعه می‌دهیم و در این بخش چهار ایستگاه داریم که از دولت‌آباد آغاز و به میدان حضرت عبدالعظیم حسنی می‌رسد. حفاری‌ها انجام شده است و منابع هم تأمین شده است. البته نمایندگان مجلس اعلام کردند که پیگیر افزایش اعتبارات دولتی هستند. البته این را هم بگویم که دولت اقدامات لازم را انجام داده است.

برنامه‌های خود را در خصوص مجتمع‌های ایستگاهی مترو در سال جاری بفرمائید.

حفاری بخشی از خط ۱۰ مترو با دستگاه‌های حفار مکانیزه انجام می‌شود/حدود سه سال طول می‌کشد تا بخشی از خط ۱۰ مترو افتتاح و آماده بهره‌برداری شود

بیش از ۱۰ مجتمع ایستگاهی در سال جاری وارد فاز اجرایی می‌شود و مقدمات کار فراهم شده است. توسعه حمل و نقل عمومی در دستورکار است و ما به دنبال این هستیم که با اهتمام ویژه‌ای که شهرداری دارد کارها را به خوبی پیش ببریم. تا پایان سال جاری بخشی از کارها انجام می‌شود. البته همین جا بگویم که حفاری بخشی از خط ۱۰ مترو با دستگاه‌های حفار مکانیزه انجام می‌شود. در خصوص خط ۱۰ برنامه‌هایی داریم. دستگاه حفاری برای این کار آورده‌ایم. اگر مشکلی در روند کار اینجاد نشود حدود سه سال طول می‌کشد تا بخشی از خط ۱۰ مترو افتتاح و آماده بهره‌برداری شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس