کد خبر 1503167
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
نوسانات بازار مرغ چطور به تدریج کاهش یافت

کارشناسان معتقدند مدیریت بازار مرغ با هم‌افزایی دولت و بخش خصوصی و اعتماد تولیدکنندگان مرغ به وزارت جهاد کشاورزی، محقق شده است.

به گزارش مشرق، آمارها و گزارش‌های‌ تولید نشان می‌دهد وضع تولید و قیمت مرغ در یکی دو ماه آینده بسیار مطلوب‌تر خواهد شد، ردپای این خبر خوب را در افزایش جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها و انسجام تشکل‌های بخش خصوصی در مدیریت جدید وزارت کشاورزی باید جستجو کرد که می‌تواند هماهنگی در انجام میزان مناسب جوجه ریزی و تامین نهاده که کانون‌های آسیب پذیر در دوره‌های گذشته بود، را بیشتر کند.

بازار مرغ در چند ماه گذشته با نوسانات زیادی همراه بود و قیمت‌های بازار از نرخ مصوب تبعیت نمی‌کرد، با اینکه نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ 73 هزار تومان تصویب شده بود اما قیمت‌های بازار همواره بالاتر از این رقم بود و حتی به کیلویی 100 هزار تومان هم نزدیک شد. نهاده‌ها به موقع دست تولید کننده نمی‌رسید و گفته می‌شد که تولید مرغ هم کمتر شده است اگرچه این موضوع را هیچوقت مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نپذیرفتند اما گزارش‌های جوجه‌ریزی آن زمان که عددی کمتر از 100 میلیون قطعه بود، تأییدی بر کاهش تولید بود؛ مرغداران می‌گفتند کاهش جوجه ریزی را برای جلوگیری از ضرر و زیانی که فروش چندین ماهه زیر قیمت، به‌آنها تحمیل کرده بود، انجام داده‌اند.

اما امروز پیگیری‌ها حاکی از آن است که جوجه ریزی‌ها به اندازه کافی انجام شده، وزیر تازه منصوب شده جهاد کشاورزی هم اقبال خوبی به بخش خصوصی نشان داده است و آنها هم در یک هفته‌ای که محمدعلی نیکبخت به کرسی وزارت تکیه زده، سیگنال‌های خوبی از همراهی نشان داده‌اند، از نامه‌های بلند بالا به رئیس جمهور برای تقدیر و تشکر از معرفی نیکبخت گرفته تا مصاحبه با رسانه‌ها و ابراز خرسندی از این انتصاب؛ ‌البته اخذ 199 رای اعتماد وزیر از مجلس هم نشان از اعتماد سطح بالای نمایندگان مجلس به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بود که انتظار می‌رود در آینده به همکاری خوب مجلس بینجامد.

* ‌نشانه‌های مناسب‌شدن تولید و قیمت مرغ

نخستین نشانه‌های بهبود اوضاع تولید و قیمت‌ مرغ در گفت‌وگوی دبیرانجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه بود که به تازگی اعلام کرده است: ‌«برآوردها حاکی از آن است که جوجه ریزی به ۱۲۵ میلیون قطعه می‌رسد و با این وجود کمبودی در تولید مرغ نداریم».

به گفته صدیق پور با افزایش جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری پیش بینی می‌شود که تولید و عرضه مرغ طی یک تا ۲ ماه آینده به نقطه‌ مطلوب نسبی برسد.

دبیرانجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه گفته است: کمبودی در تولید مرغ نداریم، ‌با احتساب سرانه مصرف، ماهانه ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ مورد نیاز است، در حالی که با ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی، ماهانه ۲۱۰ تا ۲۱۵ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود.

این مسئول به این دلیل زمان یک تا دو ماهه را برای مناسب شدن تعادل عرضه و تقاضا و قیمت مطرح کرده که حداقل زمان 45 روزه برای بزرگ شدن جوجه لازم است.

‌در این‌باره مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی هم ضمن اشاره به کاهش قیمت جوجه یک‌روزه از افزایش جوجه‌ریزی و به تبع آن افزایش تولید مرغ در کشور خبر داده و گفته است‌: قیمت جوجه یک‌روزه نسبت به اوایل ماه گذشته تعدیل یافته است، بر اساس آمارها در خردادماه حدود ۱۱۵ میلیون قطعه جوجه ریخته شده و پیش بینی می‌کنیم که تا ۱۲۳ میلیون قطعه جوجه‌ریزی هم بازار جوابگو باشد.

‌محمدعلی کمالی در پاسخ به اینکه آیا در ماه‌های آینده عرضه مرغ با قیمت مصوب هر کیلو ۷۳ هزار تومان افزایش می‌یابد؟ می‌گوید: با توجه به افزایش تولید به طور قطع قیمت مرغ با نرخ مصوب عرضه خواهد شد.

* هماهنگی بخش خصوصی برای افزایش تولید

در روزهای گذشته با ورود وزیر جدید به وزارتخانه کشاورزی، تعامل بخش خصوصی و دولت در این حوزه، منسجم‌تر شده‌ است، بیش از 90 درصد ‌بخش کشاورزی، غیر دولتی است و بسیاری معتقدند که اداره آن هم باید تا حد امکان به بخش خصوصی واگذار شود در اصل 44 قانون اساسی هم به این برون‌سپاری تاکید شده است.

در این‌باره محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با کارکنان سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و مدیران عامل تشکل‌های بخش کشاورزی بر لزوم حضور پررنگ سازمان و تشکل‌ها در زنجیره‌های تامین، توزیع و ارزش بخش کشاورزی تاکید دارد و می‌گوید: ‌در این دوره واگذاری تصدی‌گری و نیز حمایت‌های لازم از تشکل‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود، زیربخش‌های وزارت جهاد کشاورزی باید در تعامل با یکدیگر به پیش روند و چالش‌های بخش کشاورزی را مرتفع و راندمان را افزایش دهند.

به گفته نیکبخت‌ تشکل‌ها در اولین گام برای حضور بیشتر در بازار محصولات کشاورزی، خریدهای توافقی محصولات از کشاورزان را افزایش دهند.

* چرا جوجه‌ریزی در چند ماه گذشته کاهش یافته بود

در این‌باره یک کارشناس کشاورزی می گوید: بسیار مهم است که تولیدکنندگان به ویژه در حوزه دام به وزیر جهاد کشاورزی اعتماد داشته باشند در این صورت برنامه‌های اعلامی طی تعامل دو طرفه به موقع اجرا خواهد شد و نتیجه آن هم در بازار خود را نشان می‌دهد.

به گفته ابراهیم مرادزاده، در دوره‌ای که بازار مرغ به هم ریخت‌، بی اعتمادی تولیدکنندگان به مدیران وزارتخانه در التهاب بازار موثر بود، تولیدکنندگان چندین ماه زیر قیمت تولیدات خود را می‌فروختند و وزارتخانه هم مرغ آنها را نمی‌خرید و یا صادر نمی‌کرد و این یک نوع بی اعتمادی ایجاد کرده بود.

مرادزاده تصریح کرد: بلاخره تولید کننده مجبور شد برای فرار از این ضرر و زیان‌هاها که طبق گفته اتحادیه‌های مربوطه تا 15 هزار میلیارد تومان هم رسید، ‌جوجه‌ریزی را کاهش دهد که آثار آن به صورت افزایش قیمت در بازار ظاهر شد.

بنابراین گزارش ضروت دارد در این شرایط که ‌بهبود وضعیت بازار محصولات کشاورزی تاحدی آغاز شده است، وزیر جهاد کشاورزی‌ از فرصت همکاری بخش خصوصی و اتحادیه‌ها استفاده کرده و تمرکز خود را در مدیریت بازار سایر ‌محصولات کشاورزی مانند گوشت، روغن، میوه و دیگر کالاهای اساسی افزایش دهد تا با هم‌افزایی بیشتر دولت و بخش خصوصی، ‌سفره مردم رنگین‌تر و بزرگ‌تر شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    2 0
    با افزایش قیمت
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    9 1
    مزدورهای اسرائیل خوب در لفافه جراحی اقتصادی مردم را به آستانه انفجار رسانده و نظام را فلج کرده اند.
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    2 0
    هههه. 4تا مرغدار نشسته زپرتی با هم دست به یکی میکنن و مرغ تولید نمیکنن تا قیمتش بره بالا. تو آمریکا قانون "ضدتراست" وجود داره. اگه تو آمریکا از اینجور گاوبندی ها و کثافتکاری ها میکردین از بدنیا اومدن پشیمون تون میکردن. ولی خوب ایرانه و رافت اسلامی.چشم مصرف کننده کور و دندش نرم مرغ رو بخره کیلویی 100 هزارتومن (گوشت نیم میلیونی که مال از ما بهترونه). دولتی که از پس پدرسوخته های میدونی برنیاد نتیجه کارش در مرز با دشمن بیرونی هم معلومه.
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    6 2
    خلخالی کجایی که یادت بخیر.
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
      0 6
      این همه بی سامانی نتیجه اعدام های عزیز دلتان خلخالی است
    • ... IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
      5 0
      واقعا جای خلخالی برای مبارزه با فساد خالیه
  • امانی IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    0 0
    همه ساله از ابتدای شروع فصل گرما حدود اواخر اردیبهشت ماه تا مهرماه باید شاهد کمبود مرغ و افزایش قیمت باشیم تجربه ثابت کرده دراین حدود۵ماه مناطق گرمسیری کشور بدلیل هزینه های بالای تولید مرغ وبه صرفه نبودن جوجه ریزی و میزان تلفات بخاطر شدت گرما از تولید مرغ گوشتی خودداری میکنند وبناچار باید مرغ مصرفی آنها از سایر استانها تامین بشه این مورد در موضوع تخم مرغ برعکس هست که الان شاهدیم تخم مرغ به قیمت های تا ۳۶هزار تومن هم رسیده واز خریدار هم خبری نیست
  • ناصر IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    0 0
    کار آمریکا و اسراییل و مزدوران داخلی و جاسوسان م سازمان سیا و تمامی عالم شرق و غرب و هر که ضد ولایت فقیه.
  • پارسا IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    0 0
    قیمت مرغ تا دویست هزار تومن کاملا عدلانه است مرغ اومده جای گوشت وگوشت اومده جای خونه وخونه اومده جای کارخونه این کجاش بده نمیره چنین حکومتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس