کد خبر 1503230
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
توصیه غرب به اوکراین در بحبوحه شورش واگنر

متحدان غربی به اوکراین هشدار داده بودند که از هرج و مرج داخلی اخیر روسیه برای حمله به خاک این کشور سوء استفاده نکنند.

به گزارش مشرق، منابع غربی می‌گویند قبل از آن‌که «یوگنی پریگوژین» رهبر گروه شبه‌نظامی «واگنر» روز شنبه هفته جاری از شورش در روسیه عقب‌نشینی کند، متحدان غربی اوکراین به این کشور هشدار داده بودند که در صدد سوء‌استفاده از بحران داخلی روسیه نباشند و هیچ‌گونه حمله‌ای را به داخل خاک روسیه برنامه‌ریزی نکنند.

روسیه جمعه شب تا شنبه شب وضعیت پرتنش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. نیروهای واگنر تاسیسات نظامی در شهر جنوبی «روستوف» روسیه را تصرف کردند و پریگوژین اعلام کرد نیروهایش پیشروی را با طرحی برای رسیدن به مسکو آغاز کرده‌اند.

در پی آن، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه طی سخنانی کوتاه و تند، اقدام نیروهای تحت امر پریگوژین را «خیانت در داخل کشور» و «شورش مسلحانه» خواند و درباره عواقب آن هشدار داد. ساعاتی بعد رئیس واگنر با میانجیگری رئیس‌جمهور بلاروس موافقت کرد پیشروی را توقف و نیروهایش را در ازای دریافت ضمانت‌های امنیتی عقب بکشد. به این ترتیب شورش واگنر در کمتر از ۲۴ ساعت به پایان رسید.

شبکه «سی ان ان» گزارش کرد که گروهی از متحدان غربی اوکراین در سطوح مختلف به او اخطار دادند که در مقابل سوء استفاده از هرج و مرج داخلی در روسیه برای حمله به خاک این کشور مقاومت کنند.

طبق این گزارش، این نگرانی وجود داشت که اوکراین و غرب بعنوان عوامل کمک به پریگوژین و تهدید حاکمیت روسیه قلمداد شوند.

منابع آگاه غربی به سی ان ان در این خصوص گفتند: «پیام این بود که در این‌جا، دردسر درست نکنید».

این منابع آگاه تصریح کردند که پیام فوق در سطح وزیر خارجه، معاونان و از طریق سفرای کشورهای غربی به اوکراین ابلاغ شد.

یکی از مقام‌های غربی در خصوص پیامی که غرب به اوکراین ابلاغ کرده، گفت:‌ «این یک مسئله داخلی روسیه است».

این مقام غربی ادامه داد: «متحدان به اوکراین هشدار دادند که اوضاع را تحریک نکن. از فرصت‌ها در قلمرو اوکراین استفاده کنید اما به مسائل داخلی کشیده نشوید یا به دارایی‌های نظامی تهاجمی در داخل روسیه حمله نکنید».

طبق گزارش سی ان ان، در جنگ با روسیه، اوکراین مظنون به انجام تعداد زیادی از حملات مخفی فرامرزی و خرابکاری در تأسیسات نظامی روسیه و حتی حمله هواپیماهای بدون سرنشین به کرملین است. نیروهای اوکراینی منطقه بلگورود روسیه در نزدیکی مرز بین دو کشور را گلوله باران کردند.

این مقام غربی آگاه گفت که متحدان غربی به اوکراین گفته‌اند: «قصد شما این نیست که به این روایت دامن بزنید که این (شورش واگنر) طرح و ابتکار عمل ما بوده است. این چیزی است که روس‌ها همواره به دنبال آن هستند که ثابت کنند که تهدیداتی علیه حاکمیت این کشور وجود دارد».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • از شهرستان سراب IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    0 0
    غرب در این نبرد بسیار محتاط عمل میکنه اونها از واکنش هسته ای روسیه میترسند و نمیخوان جنگ رو از خاک اوکراین بیرون ببرند شاید اگر ترس و سفارشهای احمقانه انها نبود ارتش اوکراین میتوانست به بخشهایی از خاک روسیه حمله و اونها رو اشغال بکنه و با این ترفند برای مذاکرات دستش پر تر باشه
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 0
    وظیفه تک تک شما به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    0 0
    سازمان ملل و شورای امنیت و دادگاه لاهه به جنگ اوکراین ورود کنند واین جنگ را تمام کنند در غیر اینصورت ایران و کشورهای مشرق زمین به کمک روسیه خواهند رفت و غرب وآمریکا واسرائیل در این جنگ به نابودی کشانده خواهند شد. غرب وآمریکا واسرائیل دست از ارسال سلاح به اوکراین خائن صهیونیستی بردارند وگرنه عاقبت شومی مثل جنگ جهانی اول و دوم برای اروپا واسرائیل حرامزادهی رقم خواهد خورد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس