1

روزنامه اصلاح‌طلب: کسی در جبهه اصلاحات از انتخاب آذر منصوری راضی نیست اما حالا فصل سکوت است و نه بیان اختلاف!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

******

روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۷ تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که پیام رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای به کنگره حج، پنج ماموریت و هشت توصیه به عدلیه از سوی رهبر انقلاب، آخرین رایزنی‌های برجامی و شکست طرح روسی در بازار نفت در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار رئیس، مسئولان و جمعی از کارکنان قوه قضائیه، با تاکید بر اهمیت کم نظیر این قوه، اجرای کامل سند تحول دستگاه قضا، مبارزه با فساد در درون و بیرون این دستگاه، احیای حقوق عامه، تأمین آزادی‌های مشروع، و پیشگیری از وقوع جرم را از جمله وظایف مهم قوه قضائیه خواندند و افزودند: ملاک اصلی داوری درباره فعالیت همه دستگاه‌ها، نتیجه و محصول نهایی است که به دست مردم می‌رسد.

روزنامه شرق درباره بیانات رهبر انقلاب در جمع کارکنان قوه قضائیه نوشته است:

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نکته پایانی این جلسه، تصویر رسانه‌ای قوه قضائیه را تصویر خوبی ندانستند و گفتند: از رسانه و تبلیغات برای نشان دادن و اطلاع‌رسانی کارهای فراوان انجام گرفته در این قوه به درستی استفاده نمی‌شود که بخشی از این ضعف ناشی از صداوسیما و دستگاه‌های رسانه‌ای است اما بخش دیگر آن مربوط به خود قوه قضائیه است.

شرق نوشته است:

ایشان، نشست‌های رئیس قوه قضائیه با قشرهای مختلف را بسیار مهم خواندند و افزودند: جلسات با حقوقدانان، کارشناسان سیاسی و اقتصادی، دانشجویان و جوانان اهل فکر و نظر، اساتید، روحانیون و کسبه، موجب گسترش افق‌های تازه در مقابل قوه قضائیه می‌شود که این مباحث باید به شکل درست انعکاس رسانه‌ای داشته باشند.

کرباسچی درباره انتخاب منصوری: می‌خواستند یک «خانم» رئیس باشد!/ تصویر جدید از قوه قضائیه چگونه است؟

روزنامه اعتماد نیز با اشاره به فرازی از بیانات رهبر انقلاب می‌نویسد:

مبارزه با فساد در بیرون و درون دستگاه قضا نکته مهم دیگری بود که رهبر انقلاب با تاکید بر آن گفتند: اکثریت قاطع قضات و کارکنان قوه قضاییه، انسان‌های شریفی هستند که با درآمد واقعا کم سخت‌ترین کارها را انجام می‌دهند اما سوءاستفاده اقلیتی کوچک در هر نقطه کشور، چهره قوه قضاییه را مخدوش می‌کند و مایه قضاوت نادرست درباره کل این قوه می‌شود بنابراین باید با هرگونه فساد در درون دستگاه با جدیت برخورد شود. ایشان، شایعات افراد مغرض و مریض‌القلب را علیه دستگاه قضا، بسیار بیشتر از واقعیت دانستند اما گفتند: فساد درون قوه را هر قدر هم کم باشد باید ریشه‌کن کنید.

کرباسچی درباره انتخاب منصوری: می‌خواستند یک «خانم» رئیس باشد!/ تصویر جدید از قوه قضائیه چگونه است؟

روزنامه هم‌میهن در یادداشتی با طرح این سوال که چرا تصویر رسانه‌ای قوۀ قضائیه خوب نیست؟ نوشته است:

اگر بخواهیم از موازین انصاف عدول نکرده باشیم، آقای اژه‌ای در طول ریاست خود، حداقل در برخی زمینه‌ها سخنان دلگرم‌کننده‌ای به زبان آورده و در پاره‌ای حوزه‌های دیگر از جمله تلاش برای عفو متهمان وقایع سال گذشته، گامی عملی هم به پیش گذاشته است. با این همه، نه سخنان دلگرم‌کننده او بازتاب رسانه‌ای چندانی پیدا می‌کند و نه گام عملی او امید لازم را برای اجرای عدل و قانون در دستگاه قضا به وجود آورده است. چرا؟ چون دستگاه قضایی را با همان کارکنان و قضاتی که زمینه‌ساز انباشت مشکلات و ایجاد بی‌اعتمادی در آن شده‌اند، نمی‌توان متحول کرد. بنابراین، آنچه معمولاً رئیس قوه وعده تحقق آن را می‌دهد، همکارانش یا نادیده می‌گیرند و یا با اظهارنظرهای متضاد آن را خنثی می‌کنند.

کرباسچی درباره انتخاب منصوری: می‌خواستند یک «خانم» رئیس باشد!/ تصویر جدید از قوه قضائیه چگونه است؟

روزنامه همشهری نیز در سرمقاله خود با عنوان نسخه جدید رهبرانقلاب در داوری مسئولان می‌نویسد:

حاکمیت نباید به برداشت مخاطب بی‌اعتنا باشد. قضاوت نهایی افکار عمومی می‌تواند تحت‌تأثیر عملکرد همان جماعت اقلیت فاسد در دستگاه قضا باشد و می‌تواند ناشی از یک اخم کوچک باشد. دستگاه قضا و دیگر قوا باید به برداشت نهایی مخاطب توجه کند و اجازه ندهد هیچ سطحی از تخلف، تصویر نهایی را مخدوش کند. ان‌شاءالله توجه داریم که این مهم فراتر از کار رسانه‌ای است؛ آن‌هم هست، اما این هدف راهبردی نیازمند برنامه‌ریزی عمیق‌تر و پیچیده‌تری است. توجه اصلی باید معطوف به این گزاره باشد که تخلف در جمهوری اسلامی کمش نیز زیاد است.
اما گزاره چهارم نسبت به ۳گزاره اول بسیار کلیدی‌تر است. در ۳ گزاره اول می‌فرمایند مراقبت کنید یک خطای کوچک، تصویر نهایی ذهن مخاطب را تخریب نکند، اما در گزاره چهارم می‌فرمایند ملاک داوری برای عملکرد مسئولان احساس نهایی مردم است. این مهم فراتر از ذهنیت صرف است، بلکه بر احساس حقیقی مردم تأکید دارد.

در ادامه این یادداشت آمده است:

خلاصه اینکه هر میزان آمار و بیلان یک سازمان و نهاد و اساسا حاکمیت مثبت باشد، ملاک نهایی این است که مردم به‌صورت محسوس آن ‌را لمس کنند. این معیار جدید ملاک ارزیابی نهادها را تغییر می‌دهد و به‌جای توقف در گزارش مسئولان بر برداشت واقعی جامعه تأکید دارد. با این معیار، قضاوت حکمرانی نیازمند ۲اصل کلیدی است:اول اینکه خطاهای کوچک ممکن است کارهای بزرگ را زیر سؤال ببرد و به همان اندازه مهم است، دوم اینکه کارهای بزرگ را مردم باید سر صحنه زندگی احساس کنند.

کرباسچی درباره انتخاب منصوری: می‌خواستند یک «خانم» رئیس باشد!/ تصویر جدید از قوه قضائیه چگونه است؟

یک انتخاب برای انسجام؟

اعضای جبهه اصلاحات ایران در جلسه روز گذشته خود «آذر منصوری» دبیر کل غیرقانونی حزب اتحاد ملت را به‌عنوان رئیس جدید جبهه اصلاحات ایران انتخاب کردند. این تحولات سیاسی در ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان همچنان مورد توجه روزنامه‌ها قرار دارد.

روزنامه آرمان امروز درباره انتخاب آذر منصوری نوشته است:

نتخاب رییس جبهه اصلاحات پس از گمانه‌زنی‌ها و تشکیک‌های فراوان با انتخاب «آذر منصوری» به پایان رسید ولی باتوجه به زمزمه‌هایی که از سمت و سوی برخی جریان‌های جبهه به گوش می‌رسد. گویا برخی از این انتخاب راضی نیستند. در هر انتخابی یک سمت راضی و یک سمت ناراضی هستند این ذات رای‌گیری است و بعد از پایان رقابت اعضا باید برسر اشتراکات تاکید کنند نه اینکه در ابتدای کار با مصاحبه‌هایی رفته رفته فضا را به سمت و سوی خاصی بچرخانند. پیگیری‌های خبرنگار «آرمان امروز» در مورد انتخاب «آذر منصوری» که تنها نامزد برای جانشینی «بهزاد نبوی» بود نشان داد برخی نظرات متفاوتی داشتند ولی برای جلوگیری از برهم زدن نظم جبهه و البته با تاکید بر حفظ انسجام درون اردوگاهی ترجیح دادند بر اشتراکات تاکید کنند در مقابل اما برخی از طیف‌های سیاسی حاضر در جبهه در مصاحبه‌هایی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم داشت گویا چندان راضی نیستند. شاید در آینده انتقادهایی را در مورد روند تحرکات جبهه به‌وجود بیاید ولی حالا وقت مطرح کردن اختلافات نیست!

کرباسچی درباره انتخاب منصوری: می‌خواستند یک «خانم» رئیس باشد!/ تصویر جدید از قوه قضائیه چگونه است؟

روزنامه جوان نیز به نقل از غلامحسین کرباسچی دبیر کل سابق حزب کارگزاران می‌نویسد:

از سخنان غلامحسین کرباسچی، عضو حزب کارگزاران سازندگی اذعان و تأکید بر این موضوع برمی‌آید که جنسیت آذر منصوری و زن بودن او مؤلفه مهمی در انتخابش به عنوان ریاست جبهه اصلاحات به شمار می‌رود. کرباسچی می‌گوید که «حتماً نیروهای سیاسی‌تر، با سابقه‌تر و توانمندتر در جبهه اصلاحات حضور دارند، اما شاید ملاحظاتی برای انتخاب خانم منصوری وجود داشته است.» و بعد انتخاب یک زن به عنوان رئیس جبهه اصلاحات را با وقایع اخیر کشور مرتبط می‌کند: «احتمالاً با توجه به جریانات اخیری که در کشور اتفاق افتاد، جبهه اصلاحات تصمیم گرفت به خانم‌ها جایگاهی دهد تا در افکار عمومی هم اثر مثبتی گذاشته شود، بنابراین با توجه به شرایط جامعه تصمیم گرفتند پس از چندین دوره که ریاست جبهه در اختیار آقایان بود، این نوبت ریاست بر عهده یک خانم باشد.»

کرباسچی درباره انتخاب منصوری: می‌خواستند یک «خانم» رئیس باشد!/ تصویر جدید از قوه قضائیه چگونه است؟

جوان نوشته است:

معنای عبارات کرباسچی همان پوپولیسم است، عوام‌فریبی‌ای که اصلاح‌طلبان در انجام آن بسیار توانا هستند. آن‌ها برای کسب توجه جریان «زن، زندگی، آزادی» تلاش کردند این بار یک زن را رئیسجبهه خود بگذارند. نکته جالب اینکه آذر منصوری تنها کاندیدای این انتخابات درون گروهی برای تصدی ریاست جبهه اصلاحات ایران بوده است و توانسته ۳۱ رأی از آرای ۴۱ عضو حاضر در جلسه را به دست آورد. در حالی که پیش از این، از افراد متعددی به عنوان گزینه‌های ریاست جبهه اصلاحات نام برده می‌شد، از جمله چهره‌هایی همچون علی شکوری‌راد، حسین مرعشی و محسن هاشمی. با این حال انتخابات مذکور به شکل تک کاندیدایی و تنها با نامزدی آذر منصوری برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    6 2
    آذر منشوری !!!!؟؟؟ زنک فتنه گر و تروریست
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
      2 1
      یک پیرزن خرفت را گذاشتن دبیرکل که چطور بشه ؟!
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    10 3
    تو این زمان دست به انتخاب زدن،سواستفاده از مهسا امینی برای فریب افکار عمومی.شرم بر شما
    • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
      7 2
      اصلاح طلبان رو سیاه تاریخ معاصر ایرانند
    • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
      7 2
      اصلاحطلب کارش همینه بیخود بهشون وطن فروش نمیگن
    • علوی IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
      3 2
      دولت فعلی تا الان از اتاقها‌ و اصناف تا فدراسیون های ورزشی را به دولت قبلی های بانی وضع موجود واگذار کرد این خیانت به رای مردم و آرمان شهداست
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
      6 2
      افساد طلب فرصت طلب مردم هنوز قتل مرحومه میترا استاد با شلیک 5 گلوله در حمام توسط نجفی هفت تیرکش را فراموش نکرده اند.
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
      6 2
      سرطان اصلاحات عوامفریبی می کند.
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    1 3
    ایران مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای) و هاب انرژی علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند تاکی کم کاری .دورزدن تحریم ها_ رونق اقتصادی _ رونق گردشگری _ ترانزیت کالا_ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و...
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    7 1
    تازهشما شدین منافقین ماکه میدونستبم پیاده نظامید سوابقتون در ایرا عراق وجاهای دیگر روشنه اصلاحات پیاده نظام انگلیس امریکا وصهیونیسمید
  • امیر IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    4 0
    پس ایشون خانم رییس مولاوردی خاااااااااانم و نیلوفر ابتکار و دیگر کاسبان اصلاحات شده . امیدوارم تا بخواند و یا برایشان بخوانند که چون از روز نخست مردی و مردانگی و آدمی در بین این فاسدان نبوده ، حالا یک خاااااااااانم رییس را کردند همه کاره .
  • وطن پرست DE ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    4 0
    شعار های جنسی و انتخابات جنسیتی. شایستگی و شایسته سالاری هیچ ...
  • سید فروزان CH ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    8 1
    این میرزا ظریف احمق باشی را چرا خفه نمیکنند ؟ افشاگری در کلوب هاووس و جلسات پنج ساعته شبانه در آن ، گویا ایشان هم زده تو‌ کار مصرف مواد صنعتی !!!! رکورد حرف زدن را از ایرج دیونه(مصداقی) بالاتر زده
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    0 3
    فعلا که تو دوره رییسی به خیلی ریاستها رو به زنها دادن تاسفباره
  • پدی ازپیج همسایه IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    4 0
    کرباسچی: میخاستند یک خانم باشد تا دو ماه دیگه سالمرگ فهشا که رسید کلید اغتشاش را بزنیم
  • ایرانی با غیرت IR ۰۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    5 0
    دیدند از این سرکار خانم فردی هتاکترو پررو تر و گستاخ تر نسبت به نظام وجود ندارد در نتیجه ایشان را برای پیشبرد اهداف براندازانه خودشان انتخاب کردند.
  • IR ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    0 2
    سال ۷۵ سید محمد خاتمی به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی درآمد تا بین مردم شناخته شود سال ۷۶ در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد. سال ۹۴ ابراهیم رئیسی تولیت استان قدس را گرفت تا بین مردم شناخته شود سال ۹۶ در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد.
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    2 2
    واقعا قوه قضاییه ونیرویانتظامی بافرادمتخصص مجربش تلاش میکنند-فقط باید مراقب(اندک افرادفرصت طلب موازیشان...باشندتاازامکانات وامتیازات مردم وکشور سواستفاده نکنند) که به فرموده رهبر برای مردم در فضای مجازی وغیرمجازی دسیسه,نارضایتی...درست نکنند
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    1 2
    واقعا(قوه قضاییه ونیروی انتظامی متخصص ومجرب)تلاش میکنند-فقط باید مراقب(اندک افراد موازی فرصت طلب به اصطلاح خودی)باشند که از امکانات وامتیازات بیت المال به هر قیمتی وازهرکسی سواستفاده نکنندوبه فرموده رهبربرای مردم در فضای مجازی وغیرمجازی دسیسه ونارضایتی درست نکنند
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    1 3
    واقعا قوه قضاییه ونیرویانتظامی بافرادمتخصص مجربش تلاش میکنند-فقط باید مراقب(اندک افرادفرصت طلب موازی یاخودیشان...باشندتاازامکانات وامتیازات مردم وکشور سواستفاده نکنند) که به فرموده رهبر برای مردم در فضای مجازی وغیرمجازی دسیسه,نارضایتی...درست نکنند
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    1 2
    واقعا قوه قضاییه ونیرویانتظامی بافرادمتخصص مجربش تلاش میکنند-فقط باید مراقب(اندک افرادفرصت طلب موازی یاخودیشان...باشندتاازامکانات وامتیازات مردم وکشور سواستفاده نکنند) که به فرموده رهبر برای مردم در فضای مجازی وغیرمجازی دسیسه,نارضایتی...درست نکنند
  • محمدایوب IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    2 0
    کرباسچی من جای شما بودم حداقل خفه میشدم ضمن ارادت به خانمها یک زن در مقابل 41 به اصطلاح مرد که همه کلی هارت وپورت دارند با قدرت همه را از کار انداخت
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    1 1
    این همه به اصلاح طلب گیر میدی یک بار هم به طبری گیر بده که الان ازاد است لطمه ای که طبری به ابروی نظام زد مگر قابل جبرانه که پاداش هم گرفت؟؟؟
  • AT ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    2 0
    انتخاب منصوری برای رهبری اصلاحات ادامه پروژه زن زندگی آزادی است بایس بسیار مراقب بود
  • محمدایوب IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    2 0
    کرباسچی خودتو به آب و آتیش نزن خودتون هم به این نتیجه رسیدید که یک مرد توی اصلاح طلبان نیست بعد هم شنیده بودید از 3چیز باید ترسید دیوار شکسته زن س ل ی ت ه وسگ هار حالا اذر رییس کردن تا نظام از او بترسه
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    3 0
    چه تحریم چه مشارکت خلاف دستور کدخدا از آنها میخواست که مرداشون نداشتند یه زن انداختن جلو
  • عبدالله IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    2 0
    منصوری همون آذر منصوری است که همبازی سگ هست
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    0 0
    تصویر قوه قضاعیه چگونه است خیلی روشن مفسدین سیاسی واقتصادی درامنیت کامل وبسیجی وانقلابی طرف گلوله وشکنجه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس