خشم شدید از قرآن سوزی در سوئد با چراغ سبز پلیس

هتاکی به قرآن کریم در سوئد خشم جهان اسلام و موج شدید محکومیت، به این اقدام شنیع که با چراغ سبز پلیس این کشور اروپایی به نام آزادی بیان انجام شد را به دنبال داشته است.

به گزارش مشرق، یک شهروند تندرو سوئدی تحت حمایت مقامات این کشور در مقابل مسجدی در استکهلم، پایتخت سوئد اقدام به هتک حرمت به قرآن کریم کرد. این شخص افراطی در مقابل حدود ۲۰۰ مسلمان اقدام به پاره کردن صفحات قرآن کریم و آتش زدن آن کرد. در این اثنا، حاضران با فریادهای «الله اکبر» به این اقدام فرد موهن اعتراض کردند و فردی نیز تلاش کرد که به سمت وی سنگ پرتاب کند اما پلیس وی را بازداشت کرد. پیش از این، پلیس سوئد اعلام کرده بود که به تظاهرات افرادی که خواهان آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم در برابر مسجد اصلی استکهلم در نخستین روزهای عید مبارک قربان هستند، مجوز داده است.

این اقدام شنیع واکنش های گسترده ای به دنبال داشته است.

عراق: قرآن سوزی از بیماران روانی محکوم است

دولت عراق حادثه روز گذشته قرآن سوزی در استکهلم، پایتخت سوئد توسط افراط گرایان را محکوم کرد. در بیانیه دفتر نخست وزیر عراق، به نقل از باسم العوادی، سخنگوی دولت این کشور آمده است: دولت عراق سوزاندن قرآن کریم توسط برخی از بیماران روانی را که اغلب از سوی افرادی با ذهن و روح بیمار و افراطی، به صورت علنی و مملو از نفرت و زیر پا گذاشتن تمامی ارزش های انسانی است، به شدت محکوم می کند.

در این بیانیه آمده است: دولت عراق معتقد است که این اقدام شنیع، احساسات میلیون ها مسلمان را جریحه دار کرده، و حتی مردم غرب را نیز که همواره به استقبال از تنوع، احترام به عقاید دیگران و حمایت از ادیان و حقوق پیروان آن می بالند، آزرده است. این اقدامات نشان دهنده روحیه نفرت پراکنانه و پرخاشگرانه است که ربطی به آزادی بیان ندارد، بلکه اقدامی نژادپرستانه و تحریک به خشونت و نفرت است. اجازه دادن به این افراط گرایان برای تحریک مسلمانان، ما را بار دیگر به باتلاق تروریسم و افراط گرایی می کشاند.

در این بیانیه آمده است: بدون شک جریاناتی که پشت این افراد می ایستند یا به آنها اجازه می دهند و آنها را به ادامه اعمالشان سوق می دهند، مستقیم یا غیرمستقیم، پیامدهای منفی ناشی از آن را متحمل خواهند شد. از این رو، ما از دولت‌های مربوطه می خواهیم که ابتکار عمل را به دست گرفته و این افراط گرایان را از ادامه این روند و سوق دادن به سوی نتایجی که هیچکس آن را نمی خواهد، بازدارند.

عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی عراق هم با اشاره به هتاکی به قرآن کریم در سوئد گفت: ما قرآن سوزی و رفتار انحرافی را به شدت محکوم و مورد انزجار قرار می دهیم. غرب باید بازنگری در مفاهیم اشتباهی که به نام آزادی رخ می دهد، صورت دهد.

اردن

وزارت خارجه اردن آتش زدن یک نسخه از قرآن کریم توسط افراط گرایان در استکهلم، پایتخت سوئد را محکوم کرد و آن را اقدامی تحریک آمیز، نژادپرستانه و مردود خواند.

وزارت امور خارجه اردن در بیانیه ای اعلام کرد: سوزاندن قرآن کریم یک عمل خطرناک و نفرت برانگیز و مظهر اسلام هراسی است که به خشونت و توهین به ادیان دامن می زند و اصلا نمی توان آن را نوعی آزادی بیان دانست.

این وزارتخانه خواستار توقف این گونه رفتارها و اقدامات غیرمسئولانه، لزوم احترام به نمادهای مذهبی و خودداری از اعمال و اقداماتی شد که به نفرت و تبعیض دامن می‌زند.

وزارت خارجه اردن همچنین خواستار مقابله با این دست اعمال و اجازه ندادن به انجام آن و تلاش های هماهنگ برای گسترش و ترویج فرهنگ صلح و پذیرش دیگران و نیز رد افراط گرایی، تعصب و تحریک به نفرت پراکنی شد.

ترکیه

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه در واکنش به این اقدام موهن در توییتر نوشت: این اقدام پست که در حق کتاب ما قرآن کریم در اولین روزهای عید قربان انجام شد، محکوم است. اجازه دادن به چنین اقدامات ضد اسلامی به بهانه آزادی بیان غیرقابل قبول است. چشم بستن بر این اقدامات شنیع، به معنای همدستی با آن است.»

آمریکا اسلام ستیز هم محکوم کرد

آمریکا نیز سوزاندن قرآن کریم را محکوم و در عین حال بر حمایت از پیوستن سوئد به ناتو تاکید کرد.

ودانت پاتل سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اظهاراتی گفت: همیشه گفته ایم که سوزاندن متون دینی بی احترامی و رفتاری موهن است و آنچه ممکن است قانونی باشد لزوما مناسب نیست.

روسیه

ولادیمیر پوتین نیز این اقدام را محکوم کرد و در سخنانی گفت که روسیه برای قرآن و احساسات دینی مسلمانان احترام زیادی قائل است و بی احترامی به این کتاب مقدس در روسیه جرم است.»

ویاچسلاو ولودین رئیس دومای روسیه هم خواستار تدوین قطعنامه ای شد که به موجب آن «اقدامات مقامات سوئد علیه مسلمانان را که اجازه سوزاندن نسخه از قرآن کریم را می دهند، محکوم گرداند.

دبیر کل اتحادیه جهانی علمای مسلمان: سوزاندن قرآن نژادپرستی است نه آزادی

علی قره داغی دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان گفت: سوزاندن قرآن کریم نژادپرستی است نه آزادی. این اقدام نوعی بربریت فردی است که از سوی مقامات رسمی حمایت می شود در حالی که نباید در قبال آن سکوت کرد.

شورای همکاری خلیج فارس

همچنین شورای همکاری خلیج فارس نیز در بیانیه ای اعلام کرد: نظیر چنین رفتارهایی نشان دهنده «کینه، انزجار و افراط گرایی است. این شورا به لزوم تحرک مقامات سوئد برای توقف فوری چنین اقداماتی دعوت کرد.

پارلمان عربی

پارلمان عربی هم در بیانیه ای با اشاره به اینکه «آنچه رخ داد، یک اقدام تحریک آمیز است که احساسات مسلمانان در سراسر جهان را جریحه دار می کند»، تداوم چنین اقدامات تحریک آمیز توسط مقامات سوئد را محکوم کرد.

مراکش

در مراکش نیز وزارت امور خارجه این کشور، کاردار سوئد در رباط را فراخواند. سفیر مراکش در سوئد هم برای رایزنی «برای مدت نامعلوم» احضار شد.

در بیانیه وزارت امور خارجه مراکش امده است: «در این احضار، محکومیت شدید چنین اقدام متجاوزگرایانه ای به این دیپلماتیک سوئدی گوشزد و مخالفت با چنین اقدام غیرقابل قبولی عنوان شد.»

وزارت خارجه مراکش این اقدام را «اقدامی خصمانه و غیرمسئولانه» توصیف کرد.

عربستان سعودی

وزارت خارجه عربستان سعودی هم در بیانیه ای اعلام کرد: این اقدامات خصمانه و تکراری را نمی توان تحت هیچ توجیهی پذیرفت. اینها اقداماتی است که به وضوح به انزجار، انزوا و نژادپرستی ترغیب می کند.

کویت

وزارت خارجه کویت هم در بیانیه ای اعلام کرد که اتفاقات رخ داده «اقدامی خطرناک است که احساسات مسلمانان سراسر جهان را جریحه دار می کند.»

این وزارتخانه از جامعه بین المللی و دولت سوئد خواست «برای جلوگیری اقداماتی نظیر انزجار و تعصف فورا وارد عمل شوند و چنین اقدامات موهنی را متوقف کنند.»

فلسطین

تشکیلات خودگردان فلسطین، جنبش حماس و جهاد اسلامی نیز این اقدام موهن را به شدت محکوم کردند.

داود شهاب سخنگوی جهاد اسلامی در واکنش به چنین اقدامی هشدار داد: چنین اقداماتی علیه قرآن کریم و مساجد باعث ایجاد جنگ دینی می شود.

سامی ابوزهری از رهبران حماس هم اعلام کرد که قرآن سوزی موجب تحریک احساسات مسلمانان در دنیا و به مثابه تعدی به اعتقادات آنها و این قبیل اقدامات باید متوقف شود.

لبنان

مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان نیز در بیانیه ای اعلام کرد که «اتفاقات رخ داده، تعدی به امت اسلامی و نقض آشکار آزادی دینی و آزادی اعتقادی است.»

این مجلس خواستار «موضع جدی در برابر جنگ دینی» شد و از ملت ها و اندیشمندان خواست بر دولت سوئد برای «توقف چنین اقدامات موهنی» فشار بیاورند.

مصر

مصر در بیانیه ای که از سوی وزارت خارجه این کشور صادر شد، نگرانی عمیق خود را نسبت به تکرار حوادث سوزاندن قران کریم و تشدید پدیده اسلام هراسی و جنایت های اهانت به ادیان در برخی کشورهای اروپایی ابراز و بر مخالفت کامل خود با چنین اقدامات خصمانه ای که موهن به اصول و اعتقادات دینی مسلمانان است، تاکید کرده است.

الازهر

الازهر شریف نیز در واکنش به این اقدام موهن، همه ملت های اسلامی و عربی و صاحبان وجدان بیدار را به تحریم دوباره محصولات سوئد در حمایت از کتاب خداوند دعوت کرد. الازهر همچنین از دولت های اسلامی و عربی خواست مواضع جدی و یکپارچه در قبال اقدامات موهن به مقدسات اتخاذ کنند.

این مرکز اسلامی همچنین تاکید کرده است که اجازه دادن مقامات سوئد به تروریست های افراطی برای سوزاندن قران کریم و پاره کردن آن در روز عید مسلمانان، دعوت آشکار به دشمنی، خشونت و فتنه افکنی است و شایسته هیچ کشور متمدنی نیست.

لازم به ذکر است که این اولین بار نیست که چنین اقدام موهنی در سوئد و جایی رخ می دهد که میزبان بیش از ۶۰۰ هزار مسلمان است. ۲۱ ژانویه گذشته نیز راسموسن پالودن رهبر حزب «خط افراطی» دانمارک نیز نسخه ای از قران کریم را در نزدیکی سفارت ترکیه در استکهلم آتش زد این در حالی بود که پلیس نیز از او حفاظت می کرد. این موضوع موجی از اعتراضات را در جهان در پی داشت و باعث تحریم محصولات این کشور شد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 58
  • در انتظار بررسی: 16
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    34 11
    هر مسلمانی این فاجعه تلخ را ببیند و دلش به درد نیاد باید به مسلمانی خودش شک کند
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
      4 11
      سیاسیه نه اعتقادی نبایدباتحریک واین حرفهای احساسی زمینه توهین رافراهم کرد ضمن اینکه اسلام برامده ازادیان ابراهیمیه پس باید گفتگوخواهی راحل کنیم مثل قران خوارج ونبایداسلام راجمهوری اسلامی رباخوری ونجومی بگیری وبیکفایتی معرفی کرد
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
      4 4
      یه عده هم تو ایام اغتشاشات تو ایران تمین کارو کردن تعجب نکن از این ... ها همه جا هست
    • NL ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
      9 8
      مسلمانان ساکن سوئد باید در واکنش به این اقدام از سوئد خارج بشن و به کشورهای اسلامی برن
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
      0 0
      جالبه همه کشورهای مسلمان و عربی و غیر عربی محکوم کردن ولی هنوز وزارت خارجه ما محکوم نکرده. این وزیر واقعاً ضعیفه.
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    9 12
    اونها می خواهند شما رو خشمگین کنن و ظاهرا شما هم آنقدر احمق هستید که هدف اونها رو محقق کنید. هر چقدر بیشتر واکنش نشون بدید اونها بیشتر به این جور کارها دست می زنند
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    12 7
    باید در تمام کشورهای اسلامی مقابل سفارت سوئد تظاهرات کنیم ،بیشه که خالی از شیر بمونه، شغال هفتیرکش میشه.....
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    7 2
    متاسفانه اهانت به قران واهل بیت خیلی داره زیاد میشه بایدمسببینش رو به اشد مجازات محکوم کردمخصوصا اون امید نادان بیشرف رو که بدجورروی مخه
    • NL ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
      0 0
      تقصیر خودمونه مقدس سازی میکنیم و بهشون بهانه میدیم به ما ضربه بزنن
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    3 2
    این حرفهای احمقانه دولت عراق و این و اون در مورد احترام به عقایید دیگران رو بریزید سطل آشغال... احترام غلطه، تحمل و صبر درسته. عقاید یعنی اساس زندگی یک انسان، اگر فردی مقابل این اساس زندگی، حمله کنه، میشینید نگاه میکنید؟ پس اساس زندگی درستی ندارید که غیرت دفاع ندارید و دم از احترام میگذارید! یعنی چی، یزید میگه من رئیسم، حسین هم میگه من امام هستم، حالا بیایید احترام به بهم بگذاریم؟ نه عمو! یزیدیان مثل سگ، میریزند قرآن آتش میزنن... اما حسینیها بایستی با آرامش امر به معروف و نهی از منکر کنند...که منجر میشه یزیدیها جری تر بشوند و مثل سگ، حمله کنند. نه اینکه کار حسینیها اشتباهه، خصلت یزیدیها اینه.
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    13 6
    کالاها و محصولات سوئد باید تحریم شود.
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    9 4
    من نمی‌دونم چرا آزادی بیان فقط شامل مسلمانان میشه اگه پرچم‌ سوئد رو‌آتش بزنن اونجا ایرادی نداره؟؟
    • NL ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
      0 0
      خب اینجا آتیش بزنید پرچمشان مث همیشه
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
      7 3
      دقیقآ ﴿یرِیدُونَ لِیطْفِؤُا نُورَ الله بِأَفْواهِهِمْ وَاللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کرِهَ الْکافِرُونَ﴾ (الصف: ۸) ترجمه آیه: (میخواهند نور خدا را با (دم) دهانهاشان خاموش سازند وخداوند تمام کننده ی نور خود است؛ هر چند کافران را ناخوش آید).
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    10 3
    این اقدام موهن و توهین به عقاید و کتاب مقدس قرآن به شدت محکوم است
  • محمد IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    8 5
    باسلام اززنازادگان نمیشودانتظاری بیش ازاین داشت
    • NL ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
      0 0
      اگر زنازاده نباشی همین قرآنی که براش جوش میزنه میخوره به کمرت که تهمت نزنی
  • مهدی IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    5 2
    حکم خدا رو باید در مقابلش اجرا کرد
  • ایرانیم و همیشه برای ایران IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    10 0
    کاری بکار مسائل 30یا30 ندارم ولی بعنوان یک ایرانی مسلمان توهین به کتب ادیان آسمانی بویژه قران کریم رو در سرزمینهایی که ادعای رعایت حقوق بشری ، احترام به آزادی بیان و... دارند رو بشدت محکوم میکنم.
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    6 0
    قرآن بزنه به کمرش ،خدایا به خودت پناه میبرم کمکم کن
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    4 0
    لعنت خدا و مومنان بر هرکافری که به قران شریف و کتب آسمانی بی احترامی کند دلم خونه از اینهمه بی احترامی به مقدسات و هتک حرمت کلام الهی ،خدایی که بندگانش را دوست دارد
  • علی اصغر IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    1 0
    با سلام خدا چنین افراد وحشی و مریض را شفا بدهد الهی امین
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    5 1
    چند ساعتی شیر نفت اعراب مسلمان. بسته شود ببینید چی می‌شود
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    3 1
    دولت‌های اسلامی باید بصورت همه جانبه دولت و کشور سوئد را تحریم کرده و قطع رابطه دیپلماتیک کرده سفارتخانه های آن کشور را تعطیل کند
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
      3 1
      این خواست صهیونیزمه ضمن اینکه دموکراسی حمله به ازادی دین بقیه نیست بایداتفاقا درمراکزدیگه فعالترباشیم گنه کرد دربلخ اهنگری به گردن زدند گردن شوشتری که نمیشه
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    3 2
    خاک تو سرشون .اوج خاری و ناتوانی اینها هم مثل احدادشان وحشی هستند
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    0 0
    ان شاء الله بزودی سوئد در آتش قهر الهی و مسلمانان و آزادگان جهان خواهد سوخت و در قیامت هم عذابشان افزون می‌شود قطعأ. لشکر ابرهه را یارای مقابله با نور تابناک اسلام نخواهد بود.
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    2 3
    مردم تهران بریزین دم سفارت سوئد
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    0 0
    صبر خدا فوق تصور بندگانش هست نتیجش رو پس میدن ولی بندگان با ایمان ومخلص خدا نباید ساکت وخاموش باشند باید هم مردم وهم مسئولان جواب کوبنده بدن .مرگ بر دشمنان پنهان وپیدای خدا ودین ودستورات خدا بشمار
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    4 2
    قرآن نور است مرگ بر قرآن سوزان
  • CA ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    0 0
    مقصر اول و آخر اهانت به قرآن همه کشورهای اسلامی هستند که با سوئد فاسد ارتباطات و همکاری اقتصادی و تجاری دارند. با یک تحریم گسترده علیه سوئد و اروپا می‌توانند میمون بازیهای اروپاییان را سرکوب کنند.
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    2 4
    یه مهساامینی مردکشوربهم خوردیعنی ارزش یه دخترازقران بیشتروای به مسلمانیمون من بخدااماده جهادم باحرومی های قران سوز کشورهای اسلامی بایداون حرومی روجلودوربین اتیشش بزنن
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    4 1
    تا حالا دیدید یک مسلمان کتاب انجیل یا تورات را آتش بزند؟ حالا احترام به عقاید دیگران رو کی رعایت میکنه؟
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
      0 0
      اینا سکولارن
  • طاهری IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    0 0
    چه حالی میده پوز اصلات خورده مبشه هرلحظه ! دوسالی هست چهره اصلاحات دیدن داره !
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    8 5
    مگه مسلمونا بقیه رو تحمل میکنن
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    0 0
    آیا آتش زدن پرچم کشورها که نماد هویتی و ملی یک ملت محسوب میشه نشانه آزادی بیان و دمکراسیه؟!! خواستی جواب بدید اسم اسراییل رو وسط نکشید منظورم مابقی کشورهاست...
  • FR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    0 0
    وقتی فرانسه احمقانه با داشتن هفت میلیون فرانسوی مسلمان از شارلی ابدو حمایت میکند مجوز این قبیل اعمال شنیع و بی معنا را میدهد در حومه شهرهای خو شاهد آتش و تیر و تخریب است
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    0 0
    خداوند یکتا لعنت شان کند؛ هر که با اسلام و قرآن در افتد ور افتد.
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    0 0
    لعنت دائمی خدا و رسول به کسانی که به قرآن و اسلام و اهل بیت توهین میکنن
  • احمد رضا ایروانی فرد IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    0 0
    سلام الیکم برای سوعد متاسفیم که اینبار باز باید عالی برقصد اما باید .،نه اشتباه کردهم او دوباره باید عاشق شود
  • کریم IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    0 0
    کتاب انجیل مسیحیان تحریف شده است و کتاب خداوند متعال نیست ، لذا اتش زدن آن به نظر من ایرادی ندارد، چرا مقابل به مثل از طرف مسلمانان نمیشه، اگر این کار انجام شود دیگر به خودشان اجازه اینگونه هتاکی ها را نمی دهند
  • رضا IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
    0 0
    تا حالا یه مسلمان دیدید که به کتابهای مقدس دیگر ادیان بی احترامی کنه؟ خاک برسرتون با اینهمه ادعای جهان اولی بودتون
  • حمید IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
    0 0
    قرآن سوزی نقشه ترکیه و اردوغان برای امتیاز گرفتن از سوئد است لطفا از ترکیه بازی نخورید و دست ترکیه را برای جهان اسلام رو کنید
  • بابک IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
    0 0
    راهش این که کشورهای اسلامی دو روز شیر نفت و گاز شوند را به سوئد ببندند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس