اختلافات در آلمان درباره تولید جنگنده برای عربستان سعودی

به رغم فشار لندن به برلین، اعضای دولت ائتلافی آلمان درباره تولید جنگنده «یوروفایتر تایفون» برای عربستان سعودی اختلاف دارند.

به گزارش مشرق، در شرایطی که خبرها از موافقت صدراعظم آلمان برای تولید جنگنده یوروفایترز تایفون برای عربستان سعودی حکایت دارد، اختلافات داخلی دولت ائتلافی آلمان با این موضوع خبرساز شده است.

فشارهای افکار عمومی درباره قتل جمال خاشقچی روزنامه منتقد عربستان سعودی از یک سو و جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن از سوی دیگر سبب شده بود، آلمان در سال ۲۰۱۸ فروش سلاح به عربستان سعودی را متوقف کند اما حالا خبرها از بحث‌ها در کابینه ائتلافی برلین برای تولید جنگنده برای ریاض حکایت دارد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، روزنامه آلمانی «ولت آم سونتاگ» روز شنبه (امروز) گزارشی درباره اختلافات در دولت ائتلافی آلمان درباره موافقت این کشور با تولید جت‌های جنگنده برای عربستان سعودی منتشر کرد.

این روزنامه به نقل از برخی منابع مطلع که نخواستند نامشان فاش شود، خبر داده که اعضای دولت ائتلافی آلمان درباره اینکه آیا باید به فشار انگلیس تن داده و با تولید جت‌های جنگنده یوروفایتر تایفون برای عربستان سعودی موافقت کنند، اختلاف نظر دارند.

سال ۲۰۱۸ توافقی بین عربستان سعودی و شرکت تسلیحاتی «بی ای ای»( BAE) انگلیس برای تولید و فروش ۴۸ فروند جت جنگنده «یوروفایتر تایفون» امضا شد اما این توافق به دلیل جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن متوقف شد. بنا بر گزارش رویترز، «یک سوم قطعات جت جنگنده یوروفایتر تایفون از آلمان تامین می‌شود».

ولت آم سونتاگ در گزارش روز شنبه (امروز) خود خبر داد که در درون دولت ائتلافی آلمان درباره موافقت با تولید جت‌ها جنگنده برای عربستان سعودی اختلاف وجود دارد.

بنا بر روایت این رسانه آلمانی، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان از حزب سوسیال دموکرات و «کریستین لیندنر» وزیر دارایی به صدور مجوز برای تولید جنگنده‌ها برای عربستان سعودی تمایل دارند، اما حزب «سبزها» و برخی از اعضای حزب سوسیال دموکرات به شدت مخالف این موضوع هستند.

دولت آلمان به صدراعظمی آنگلا مرکل در سال ۲۰۱۸، پس از قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستان سعودی فروش سلاح از برلین به ریاض را متوقف کرد. همچنین فروش هر گونه تسلیحات به طرف ثالث برای استفاده در جنگ یمن هم ممنوع شد.

بنا بر گزارش رویترز، به دنبال ایجاد روابط حسنه عربستان سعودی و ایران و تاثیر احتمالی آن بر جنگ یمن، «بریتانیایی‌ها استدلال کرده‌اند که آلمان نمی‌تواند جلوی صدور جت‌های یوروفایتر به طرف ثالث را بگیرد».

مقام‌های آلمان رسما درباره مخالفت داخلی در رابطه با تولید جنگنده‌ برای عربستان سعودی حرفی نزده‌اند و سخنگوی دفتر اولاف شولتز صدراعظم آلمان هم به درخواست روزنامه ولت آم سونتاگ برای اظهارنظر در این باره واکنش نشان نداد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    0 0
    حلال مشکلات دولارهای نفتی عربستان است که روی سنگ هم بزاری برات آب میشه...!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس