گوشت

قیمت مرغ بسته‌بندی شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کیلویی ۱۱۵ تا ۱۳۰ هزار تومان است اما در سطح بازار از ۷۳ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

به گزارش مشرق، گوشت قرمز گوسفندی در حالی در فروشگاه‌های آنلاین بین ۴۸۰ تا ۵۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که قیمت آن در میادین میوه و تره‌بار و همچنین خرده فروشی‌های قصابی پایین‌تر است. گوشت قرمز گوسفندی و گوساله و مرغ در بازار دستخوش تغییرات است و تقریبا این اقلام در سطح شهر قیمت ثابت ندارد.

بررسی میدانی خبرنگار ما نشان می‌دهد گوشت قرمز در بین قصابی‌های مرکز شهر مانند هفت تیر بین ۳۹۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است. همچنین گوشت مرغ بین ۷۳ تا ۱۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. در گفت‌وگویی که با مراکز عرضه گوشت و مرغ داشتیم دلیل این موضوع را افزایش هزینه‌ها و همچنین اجاره بهای واحد تجاری عنوان کردند.

بررسی میدانی خبرنگار ما از فروشگاه‌های زنجیره‌ای نشان می‌دهد یک کیلو گوشت ران گوساله بسته‌بندی شده بین ۳۷۰ تا ۳۹۰ هزار تومان فروخته می‌شود که با قیمت‌ قصابی‌ها تفاوت زیادی ندارد. اما در بخش مرغ شاهد تغییرات گسترده‌ای هستیم. قیمت مرغ بسته‌بندی شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کیلویی ۱۱۵ تا ۱۳۰ هزار تومان است اما در سطح بازار از ۷۳ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

بازرگام فراموش شد!

در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، بازار گوشت و مرغ ناآرام شد. در آن زمان قرار بود ارز ترجیحی یا همان دلار ۴۲۰۰ تومانی از چرخه فعالیت اقتصادی کنار گذاشته شود.

به همین منظور سامانه بازرگام رونمایی و راه‌اندازی شد تا کالاها بدون واسطه و با قیمت ارزان‌تر به دست مصرف‌کنندگان برسد. در آن زمان جواد ساداتی‌نژاد وزیر وقت جهاد کشاورزی از این سامانه رونمایی کرد و وعده داد کالاها بدون واسطه و ارزان‌تر به دست مصرف‌کنندگان به خصوص دهک‌های پایین می‌رسد.

اما پس از این‌که دلار ۴۲۰۰ تومانی حذف شد این سامانه هم کنار گذاشته شد.

آنلاین‌های خاموش

اما سری به سایت‌های عرضه کننده اقلام خوراکی و کالاهای اساسی زدیم. در برخی از این سایت‌ها اتمام موجودی زده شده بود و اما قیمت به صورت سیاه سفید قابل نمایش بود.

بررسی سایت‌های آنلاین حاکی از بالاتر بودن قیمت در سطح بازار بود. در بررسی این موضوع مسئول یکی از این سایت‌ها به خبرنگار ما گفت بسته‌بندی و هزینه پاک کردن محصول بر قیمت نهایی افزوده شده اما باید توجه داشت این قیمت‌ها از سوی تولیدکننده درج می‌شود و این کالاها با سود اندک توسط فروشگاه‌های اینترنتی به فروش می‌رسد.

نظارت کمرنگ

به نظر می‌رسد وزارت جهاد کشاورزی ستاد تنظیم بازار و سازمان تعزیرات حکومتی نظارت کمرنگی در این زمینه دارند. برخی کارشناسان اقتصاد بازار معتقدند برای نظارت بیشتر همراهی شهروندان نیاز است. به این صورت که اگر تخلفی در زمینه گرانفروشی انجام می‌شود باید به اطلاع سازمان‌های نظارتی برسد و نباید یک‌طرفه قضاوت کرد که چرا نظارت ضعیف است. سامانه ۱۲۴ برای شکایت از گرانفروشی معرفی شده است.

نکته قابل توجه دیگر اینجاست که مسئولان اتحادیه‌ها و اصناف معتقدند گرانفروشی با گرانی متفاوت است و اصناف واسط تولیدکننده و مصرف‌کننده هستند و قیمت اغلب کالاها از سوی تولیدکننده افزایش می‌یابد.

بررسی خبرنگار جام جم اما نشان می‌دهد برخی واحدهای صنفی به دلیل افزایش هزینه اجاره و دستمزد کارگران اقدام به گرانفروشی می‌کنند که این موضوع باید در بخش بازرسی اتاق اصناف روشن شود.

برخی فعالان بازار هم این افزایش قیمت را موقتی دانستند و می‌گویند تقاضا در اعیاد قربان تا غدیر افزایش یافته و تا ۱۰ روز دیگر این رقم روند نزولی را طی می‌کند.

از سایر محصولات چه خبر؟

روغن جزو اقلام اساسی است که در فروشگاه‌ها با کمترین تخفیف عرضه می‌شود. البته گفتنی است روغن جامد ۵ کیلویی همچنان با قیمت سال گذشته به مبلغ ۳۶۵ هزار تومان قابل خرید است.

از سوی دیگر در چند ماه اخیر شکر در بازار کمیاب شده و در این هفته این وضعیت برای قند نیز محسوس بود. قیمت این دو کالای اساسی نیز نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته و هر کیلو شکر از ۳۳ هزار تومان (دو هفته گذشته) به ۳۵ هزار تومان در هفته جاری و نرخ یک کیلو قند از ۳۵ هزار تومان (هفته گذشته) به ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    6 3
    چه قیمتایی داره دیگه بایدباگوشت قرمزکالباس هم خداحافظی کنیم مثل خاویارکه ازسفره ایرانی منقرض شد
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    19 1
    نه امنیت داریم چه از نظر اقتصادی چه روانی چه...... واقعا به چه چیز شما دلخوش باشیم شعار وگنده گویی شما به چی
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    10 4
    بزرگ ترین نقطه ضعف این دولت عدم نظارت و رها کردن گرگ ها به حال خود است
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    13 1
    به جای آمریکا کمر ملت شکستید. خدا قوت پهلوانان
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    11 2
    مشرقی ها اینها همه دست پخت همفکران شماست.
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    1 0
    الان کم کم نانواییها هم دارن نان رو چند نرخی می کنند .وزارت صمت وکشاورزی اصلا انگار متولی بازار ندارن .خود مردم مقصرن که موقع انتخابات می‌رن پای صندوق تا بین بد وبدتر بد رو انتخاب کنند
  • متین IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    عیب نداره
    • متین IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      1 0
      چرا جمله منو نصفشو حذف کردین خخخخ اینجام سانسور .خدایش توی نظرات خبرهایی که نود درصد دروغ هم هست نمیزارین مردم دوتا نظر بدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس