کد خبر 1505870
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۳
تکمیل زنجیره ارزش و ارتقای فناوری در همکاری با چینی‌ها/ ساخت شهرک انرژی خورشیدی توسط چین

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بسیاری شرکت‌های چینی بر اساس زنجیره ارزش فعالیت می‌کنند، عمده این زنجیره‌ها نیز نیازمند مواد اولیه، انرژی، بازار مصرف و غیره هستند.

به گزارش مشرق، علی رسولیان با اشاره به سفر اخیر خود به چین و حضور در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط این کشور (CISMEF)در شهر گوانجو افزود: این سفر به دعوت وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین انجام شد که در آن شاهد وقوع سه رویداد بودیم.

وی بیان‌داشت: نخست؛ حضور در اجلاس صنایع کوچک بود که با محوریت چین برگزار شد و علاوه بر ایران، کشورهای دیگر، همچنین نمایندگانی از سازمان ملل، یونیدو و دیگر سازمان‌های بین‌المللی هم در این اجلاس حضور داشتند و در آن مدل‌های جدید حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) ارائه شد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار داشت: اکنون حدود ۸۵ مورد حمایتی در ۳۰ سرفصل به بنگاه‌های کوچک و متوسط ایرانی عرضه می‌شود، اما در این اجلاس توانستیم آخرین مدل‌ها و متدهای حمایتی را دریافت کرده و خود را به‌روز کنیم.

وی ادامه‌داد: بخش دوم؛ نمایشگاه صنایع کوچک و متوسط چین بود که با حضور ۳۵ کشور برگزار شد و تیم ۲۸ نفره کشورمان هم با دارا بودن پاویون و غرفه در آن حضور یافت.

رسولیان اظهار داشت: بخش سوم رویدادهای این سفر، انجام مذاکرات مختلف بین ما و مسوولان چینی و همچنین بازدید از واحدهای صنعتی بنگاه‌های کوچک و متوسط آنها بود.

وی ادامه‌داد: در دیدار با خانم «ژو شیائولان» معاون وزیر صنعت و فنآوری اطلاعات چین، اعلام کردیم که ایجاد دفتر همکاری‌های صنایع کوچک و متوسط بین دو کشور، راهکاری مناسب برای گسترش همکاری‌های طرفین است. در این زمینه اعطای یک دفتر در تهران به طرف چینی و در مقابل، راه‌اندازی یک دفتر در شانگهای عنوان شد.

آمادگی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی تخصصی با چینی‌ها

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، همچنین از آمادگی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی تخصصی و واگذاری به شرکت‌ها و سرمایه گذاران چینی خبر داد و تصریح‌کرد: باید چارچوب عملیاتی بین وزارت صمت و وزارت صنایع چین تعیین و بر اساس آن گام برداشته شود.

وی اظهار داشت: هدف از این مهم، در اختیار گرفتن فناوری‌های روز از چینی‌ها، آوردن سرمایه‌گذاران چینی به داخل کشور و تکمیل زنجیره‌های ارزش در عرصه‌های مختلف است.

رسولیان یادآور شد: بسیاری شرکت‌های چینی بر اساس زنجیره ارزش فعالیت می‌کنند، عمده این زنجیره‌ها نیز نیازمند مواد اولیه، انرژی، بازار مصرف و غیره هستند که در ایران وجود دارد و می‌تواند زمینه‌ای برای همکاری‌های مشترک باشد.

وی همچنین به ملاقات خود با مسوولان صنعتی استان «گواندوک» به‌عنوان بزرگترین استان اقتصادی چین اشاره و خاطرنشان‌کرد: ظرفیت‌های مناسبی در حوزه‌های صنایع شیمیایی، پتروشیمی، خودرو، لوازم خانگی و انرژی‌های تجدیدپذیر در این استان وجود دارد که می‌تواند بسترساز تعاملات تجاری و صنعتی با جمهوری اسلامی ایران شود.

ساخت شهرک انرژی خورشیدی توسط چینی‌ها

معاون وزیر صمت، در همین زمینه به ارائه دو پیشنهاد به چینی‌ها اشاره کرد و گفت: پیشنهاد نخست، در اختیار قرار دادن زمین و شهرک صنعتی به چینی‌ها برای ساخت شهرک انرژی خورشیدی بود که در این پیشنهاد، استفاده از فناوری‌های جدید، تامین برق صنایع و همچنین کمک به افزایش تولید برق در کشور دنبال می‌شود.

وی افزود: همچنین، ایجاد و راه‌اندازی دفتر مرکزی تجاری و صنعتی صنایع کوچک در گوانجو به‌منظور استقرار شرکت‌های ایرانی و در ادامه صادرات محصولاتی نظیر مواد غذایی، زعفران، محصولات دارویی، صنایع دستی، فرش و غیره که در چین از بازارپسندی خوبی برخوردار است، پیشنهاد داده شد که هر دو مورد با استقبال طرف چینی همراه شد.

رسولیان، همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنایع کوچک و متوسط چین در گوانجو، خاطرنشان کرد: ۲۸ شرکت ایرانی در قالب ۱۷ گروه کالایی در این نمایشگاه حضور یافتند که علاوه بر عرضه کالاها و محصولات‌شان، ۲۶ مورد مذاکره تجاری، جلسات مشترک متعدد بین بازرگانان ایرانی و چینی و همچنین توافقات اولیه بین شرکت‌های دو کشور، حاصل آن بود.

توسعه همکاری‌های تجاری با ویتنام

وی همچنین به ملاقات خود با «دوتانگ های» معاون وزیر صنعت و تجارت ویتنام در حاشیه برگزاری نمایشگاه اشاره کرد و گفت: ویتنامی‌ها معتقد بودند که کالاهای ایرانی می‌تواند در بازار این کشور حضور داشته باشد و به همین منظور، بلافاصله نماینده‌ای به این کشور اعزام کردیم تا به جمع‌آوری آمار و اطلاعات در این خصوص بپردازد.

معاون وزیر صمت خاطرنشان‌کرد: انعقاد تفاهم‌نامه دوجانبه به منظور تعمیق روابط بین واحدهای صنعتی و گسترش تبادلات فناوری و احتمالا اعزام یک هیات تجاری به این کشور، از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند در همکاری با این کشور در دستور کار قرار بگیرد.

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط چین (CISMEF) از ششم تا نهم تیر امسال در شهر گوانجو چین برگزار شد. این نمایشگاه به‌عنوان بزرگترین رویداد جهانی در حوزه صنایع کوچک و متوسط شناخته می‌شود. برای این دوره از نمایشگاه مذکور، شرکت شهرک‌های صنعتی فارس به عنوان استان معین تعیین شد و شرکت شهرک‌های صنعتی سایر استان‌های کشور به‌منظور حضور SME ها در این نمایشگاه، با آن استان همکاری و هماهنگی‌های لازم را انجام دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایران قوی IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    0 0
    مشرق جان چند راهکار برای سرمایه گذاری با نقدینگی کم ولی بشد در ایران و پیشنهاد بده!؟
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    0 0
    خدا رو شکر خودتون عرضه ندارید چیزی بسازید و مدام دست به دامن چین هستید .
  • ایرانی IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    0 0
    دو ریال این شهرک به درد مملکت نمیخوره اگر چینی ها راست میگویند قرارداد راهبردی ۲۵ساله و ۴۰۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را عملیاتی کنند نفت ۳۰تا۴۰درصد زیر قیمت بازار می‌خرند جای پول قطعات و تولیدات اشغال به ما میدهند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس