کد خبر 1506179
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
ظهور ارزهای رقیب دلار در تجارت جهانی

رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: شاهدیم که ارزهای مختلف کشورهای دیگر علاوه بر دلار آمریکا در مبادلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش مشرق، طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی در یک مصاحبه رادیویی با بیان اینکه هر کشوری در دنیا تلاش دارد صادرات و واردات را با ارز ملی خود انجام دهد، گفت: کشورهایی که اقتصاد قوی‌تری دارند در این زمینه موفق‌تر هستند اما کشورهایی که اقتصاد کوچک‌تر و ضعیف‌تری دارند در مبادلات خود با دیگر کشورها، برای آنکه بتوانند تعهدات خود را انجام دهند، از ارز کشورهای قدرتمند استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به این موضوع که اقتصاد دنیا دوران رشد را سپری می‌کند، اظهار کرد: در این دوران بعضی از کشورها تبدیل به ابر قدرت‌های اقتصادی شده‌اند یا در حال تبدیل شدن هستند زیرا سهم بزرگ‌تری از اقتصاد دنیا را به خود اختصاص می‌دهند. رشد حجم و قدرت اقتصادی بعضی از کشورها، جایگاه بزرگ‌تری به ارز ملی آنها در مقابل دلار در مبادلات بین المللی داده است.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به چین و هند به عنوان دو کشوری که رشد اقتصادی طولانی مدتی را تجربه کرده‌اند، بیان کرد: چین در طول ۱۵ سال گذشته و بیشتر، رشد اقتصادی مستمر ۶ الی ۷ درصد تجربه کرده است. این کشور قدرتمند شده و ابزار قوی‌تری پیدا کرده‌است که این مسئله موجب می‌شود تک قطبی اقتصادی آمریکا در دنیا به چالش کشیده شود.

وی افزود: جهان تک صدایی در عرصه اقتصادی در حال تبدیل شدن به جهان چند قطبی است و در پی آن ارزهای مختلف کشورهای دیگر هم در مبادلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مظاهری درباره دلایل افزایش ارزش پول ملی برخی از قدرت‌های جدید اقتصاد جهان مانند چین توضیح داد و اظهار داشت: چون اقتصاد این کشورها رشد می‌کند و سهم بزرگ‌تری از اقتصاد دنیا را با صادرات کالاهای بیشتر، با کیفیت‌تر و ارزان‌تر در اختیار می‌گیرند، ارزش پول آنها هم افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه جای دلار را در مبادلات تجاری جهان می‌گیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پیروزه IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    1 0
    کی آن زمان برسد که آمریکا مجبور شود با ارزی غیر از دلار معامله کند آن روز دیر نیست
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    0 0
    نگید بابا ، الان بعضیا برای دلار گریه میکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس