چراغپور: داوری‌ها از فوتبال ما عقب‌تر است/ دروازه‌بانان هنوز در هوای فوتبال سنتی هستند

کارشناس فوتبال کشورمان با بیان اینکه فوتبال ایران نصفه مدرن و سریع‌تر شده است، اعتقاد دارد که داوران در ایران با توجه به ماندن در هوای فوتبال سنتی و کند، اشتباهاتشان بالا رفته است.

به گزارش مشرق، جلال چراغپور در فاصله سه هفته تا شروع فصل جدید لیگ برتر با ارزیابی مسابقات فصل گذشته و سبک فوتبالی که تیم‌ها ارائه دادند، گفت: فوتبال ما دو تکه شده است، یک قسمت از بازیکنان ما که سنی حدود ۲۳، ۲۴ سال دارند و مدرن بازی می‌کنند. آنها بیشتر از بقیه بازی‌های روز دنیا را می‌‎بینند. نسلی هستند که پلی‌استیشن هم بازی می‌کنند و با توجه به یارکشی‌هایی که در این بازی می‌‎کنند، مغزشان مدرن‌تر فکر می‌کند.

چراغپور افزود: در طرف مقابل یک سری بازیکنان هم که در تیم ملی هم تعدادشان کم نیست، سنتی بازی می‌کنند، تلفیق بازیکنان سنتی با بازیکنان جوان سرعت فوتبال ما را بالا برده است و بالا رفتن سرعت بازی باعث می‌شود که به عنوان نمونه یحیی گل‌محمدی در بازی برگشت دربی وقتی می‌بیند که میانه زمین تیم کند شده است، در اقدامی جسورانه سه هافبک تیمش را تعویض می‌کند تا به بازی پرسپولیس سرعت بدهد.

کارشناس فوتبال ایران با برشمردن فاکتورهای بازیکنان مدرن، تصریح کرد: شوت به موقع، پاس به موقع، فرار به موقع، عقب بازی نکردن و عدم کند کردن بازی سبب می‌شود تا شاهد یک فوتبال مدرن باشیم.این برخلاف بازیکنان سنتی است که وقتی توپ را می‌گیرند اول به جای اینکه به پاس جلو فکر کنند، به پاس عقب فکر می‌کنند که چطور توپ را به دفاع وسطشان برسانند. با تمام اینها باید نیمه مدرن شدن فوتبالمان را به فال نیک بگیریم.

چراغپور با اشاره به اینکه نیمه مدرن شدن فوتبال البته دو آفت را به جان فوتبال ما انداخته است،اظهار داشت: آفت اول داوری است، داوری سنتی و کند ما نمی‌تواند فوتبال سریع نصفه مدرن شده را قضاوت کند. نسلی از داوران هستند که با سبک قضاوت فوتبال سنتی در فوتبال نصفه مدرن به صحنه‌ها نمی رسند. وقتی یک داور می‌گوید صحنه را ندیدم، باور می‎کنم. چون با تماشای فیلم بازی می‌بنیم که او در مکان اشتباه قرار گرفته و زاویه دیدن نداشته است. اشتباه او به این دلیل است که فوتبال مدرن را درک نمی‌کند؛ چون نمی‌داند الان توپ را می‌شود پاس نفوذ داد تا از دفاع عبور کند و دفاع آخر با فوروارد تک به تک شود و در این صحنه می‌بینیم داور۳۵ متر با صحنه فاصله دارد.

وی خاطرنشان کرد: چنین اتفاقاتی در لیگ ایران یکی، دو تا نیست و داوران در اکثر اوقات از پشت، صحنه‌ها را می‌بینند، سانتر فورواد و دفاع شانه به شانه هم رو به دروازه در کورس هستند و داور هم از پشت این صحنه را می‌بیند، اگر از بغل دست بکشند، توپ به دست بخورد و مسیر عوض شود و ... داور نمی‌بیند که تصمیم بگیرد.

کارشناس فوتبال کشورمان تصریح کرد:اگر چه الان تیر انتقادات بی‌رحمانه به سمت داوران است اما بخشی از این انتقادات به دلیل جا ماندن داوران از صحنه‌های مدرن فوتبال است. وقتی سرعت بازی فوتبال بالاتر برود، داور که در تیم فوتبال بدنسازی نمی‌کند، داوران خودشان بدنسازی می‌کنند و آمادگی جسمانی برنامه‌ریزی شده ندارند و به همین خاطر وقتی در بازی‌های لیگ سرعت بازی‌ها بالاتر می‌رود، داور با توجه به اینکه از نظر جسمانی آمادگی قضاوت یک فوتبال مدرن و سریع را ندارد، از صحنه‌ها جا می‌ماند.

چراغپور با بیان اینکه دومین جماعتی که از فوتبال مدرن در ایران جا مانده‌اند، دروازه بان‌ها هستند، افزود: آنها با وجود بالا رفتن سرعت بازی، همچنان سنتی دروازه‌بانی می‌کنند. از سی متری شوت می شود، دبل ری اکشن ندارند وهمان واکنش اولی را که می‌روند روی پایه تکیه. در ادامه تماشاچی می‌شوند و اگر توپ وارد گل شد یا به اوت رفت، این دروازه‌بانان عکس العمل دوم ندارند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مریم IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 0
    نه جناب چراعپور گرامی داوران عقب نیستند باشروع لیگ برتر رئییس کمیته داوران به اونها تفهیم میکته که برای کدوم تیم امتیاز جمع کنید دراول لیگ وواسه همین مورد اونها تحت فشارهستن البته بماند اوتهایی که تعلقات رنگی دارن وخودشون به نفع تیم محبوبشون امتیاز میگیرند وبا اونها عکس قهرمانی میگیرند وگرنه اگه داور ان آزادباشند وبذارن به درستی قصاوت کنند هیچ اشتباهی مرتکب نمیشن که رئیسشون میاد تو تلویزیون میگه اگه فلان پنالتی برای اون تیم گرفته بشه تیم محبوب وخاص ناراحت میشه پس داوران عقب نیستن ازاول توجیه شدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس