به گزارش مشرق، معاونت بانوان شورای ائتلاف به مناسبت روز عفاف و حجاب بیانیهای تحلیلی تبیینی صادر کرد. متن بیانیه بدین شرح است:
گوهرشادبانو، بانوی عفیف و شریف ایرانی زمانی که مسجد گوهرشاد را بنا کرد، نمیدانست که قرار است یادگار او نقشی مهم در تاریخ مبارزات مذهبی و ضداستبدادی این مرز و بوم ایفا کند و به سنگر حماسه حجاب در عصر پهلوی ملعون تبدیل شود. سالروز قیام گوهرشاد، چند سال پیش به نیکویی روز «عفاف و حجاب» نامگذاری شد و فرصتی است برای تأمل در تاریخ و فرهنگ جامعه ایرانی و همچنین حکمرانی مقوله زیست عفیفانه. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی ضمن پاسداشت این روز و قدردانی از زنان عفیف ایران که پروژههای فرهنگی دشمن را به چالش کشیدند، توجه به محورهای ذیل را در این روزها که مقوله حجاب دغدغه جامعه ایرانی است، ضروری میداند:
۱. پوشیدگی از ویژگیهای جامعه ایرانی است که پس از ورود اسلام و ممزوجشدن با فرهنگ و اندیشه اسلامی، رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت. این ویژگی تاریخی و فرهنگی که با زیست زن ایرانی در ادوار مختلف تاریخی عجین شده، در داستانها و ضربالمثلها و اشعار کهن خود را نشان میدهد و به اندازهای در جامعه ایرانی ریشهدار است که نمیتوان آن را نادیده گرفت. اگرچه در طول تاریخ، اقداماتی صورت گرفته تا این ریشه خشکانده شود و اگرچه در مقاطعی شاهد کمرنگشدن این وجه بودیم، اما آن ریشههای عمیق اسلامی- ایرانی همچنان اصالت دارد و درخت تناور عفت و حیای جامعه ایرانی را زنده و شاداب نگه داشته است.
۲. یکی از مهمترین ویژگیهای انقلاب اسلامی، توجه به این عناصر عمیق هویتبخش و تاریخی و مفصلبندی این عناصر با سایر دالهای گفتمان انقلاب اسلامی است. از همین منظر است که دال مسئولیت اجتماعی زن با این عنصر تاریخی همراه شده و زمینه کنش مسئولانه و عفیفانه زن ایرانی را فراهم میکند. زن ایرانی پس از انقلاب اسلامی توانست در مسیر سومی که پیش پای او گشوده شد، خارج از دوگانه شرقی و غربی حرکت کند و حجاب زن مسلمان که نشانه تفوق نگاه انسانی بر نگاه جنسیتی و کالاانگارانه به زن است، موجب ایجاد فضای امن اجتماعی برای زنان و ارتقاء مشارکت اجتماعی ایشان شد
۳ در سالهای اخیر با گسترش اندیشه غربگرایانه و تحولات سبک زندگی و هویتی جامعه، شاهد تغییراتی در نوع پوشش زنان و مردان هستیم و این تحولات شدید هویتی به ویژه خود را در نسل جدید نشان میدهد. این تغییرات که حاکی از کمکاریهای سیاستی یا برنامهریزیهای غلط فرهنگی ما در طی سالهای اخیر است، بایستی در نسبت با آن بافتار فرهنگی و ریشههای تاریخی حیامندبودن، غیرتورزبودن و خانوادهمحوربودن جامعه ایرانی درک شود و نبایستی اینگونه پنداشت که اگر شاهد تغییرات جدی در پوشش برخی از زنان و دختران هستیم، این نشانه حذف ویژگیهای حیا، غیرت، عفت، خانوادهمحوری و... جامعه ایرانی است. بلکه این تغییرات گویای برنامهریزیهای غلط فرهنگی ما و عدم مقابله مؤثرمان با تهاجم فرهنگی دشمن است.
۴. یکی از اهداف گزنده اغتشاشات سال گذشته و تحرکات خشونتبار، ضدانسانی و همهجانبه عنودان خارجنشین و عاملان داخلی شان، نشانهگرفتن فرهنگ عفاف و حجاب بود.
۵. اگر امروز ما در بخشی از جامعه زنان و دخترانمان با کمحجابیها، بدپوششیها و کشف حجاب مواجه هستیم، لازم است توجه داشته باشیم که رفتار هر دسته معنا و علت متفاوتی دارد و بر مسئولین فرهنگی و اجرایی کشور لازم است با برنامهریزی متناظر نسبت به هر گروه اقدامات لازم را دنبال کنند. قاعدتاً مسأله حجاب نه تنها با سیاستهای فرهنگی بلکه با مجموعهای از اقدامات فرهنگی و سلبی میبایست دنبال شود. فهم این دستهبندیها در کنار توجه به ویژگیهای جامعه ایرانی، رهنمون خوبی برای ما در حکمرانی مقوله حجاب خواهد بود.
۶. بر اندیشه ورزان امروز بیش از هر زمان دیگری لازم است که پا به عرصه جهاد تبیین بگذارند و آموزههای اسلامی و هنجارهای اصیل جامعه ایرانی را تبلیغ کنند. امروز فرصت مغتنمی است که در تعامل و گفتوگوی سازنده با نسل جوان، احیای بیشتر ارزشهای دینی را دنبال کنیم.
۷. آنچه امروز از وضعیت حجاب شاهدیم، بخش مهمی نتیجه کمکاریها، ترک فعلها و برنامهریزیهای غلط است. ساماندهی وضع موجود نیازمند توجه به رفع این کاستیها و خلأهاست. ضمن آنکه با بخشی که در ارتباط با دشمنان، تحرکات براندازانه، خشونتآمیز و مخرب دارند، قطعاً لازم است برخورد سخت صورت گیرد.