زنگ خطر والیبال یکسال پیش به صدا درآمد/ جوانگرایی در تیم نداشتیم

کارشناس والیبال با انتقاد از شرایطی که برای تیم ملی ایران در مسابقات لیگ ملت ها رقم خورد گفت: برخلاف دیگران من اعتقاد دارم جوانگرایی در تیم ملی صورت نگرفته و صرفا چند بازیکن جابجا شدند.

به گزارش مشرق، فرهاد نفرزاده کارشناس والیبال ایران در گفت‌وگویی درباره جوانگرایی در تیم ملی والیبال گفت: برخی از بازیکنان بعد از پایان المپیک توکیو اعلام کردند دیگر تمایلی ندارد در تیم ملی بازی کنند یا اینکه عنوان کردند دوست ندارند در ایران والیبال بازی کنند. سعید معروف و امیر غفور و برخی بازیکنان که تعدادشان به اندازه انگشتان یک دست است؛ محمد موسوی هم سال گذشته کناره‌گیری‌اش از تیم ملی را اعلام کرد اما مجدداً بازگشت. باقی بازیکنان از نسل المپیک همگی در ترکیب تیم حضور دارند.

نبود سعید معروف و غفور تغییر نسل نبود

کارشناس والیبال تأکید کرد: پس با این شرایط عملاً تعدادی زیادی از بازیکنان از تیم ملی کنار نرفتند، اگر نبود سعید معروف و امیر غفور را به عنوان تغییر نسل به آن نگاه کنیم، حرف غلطی است. درست است که سعید معروف یکی از بازیکنان تأثیرگذار تیم ملی بود که در تاریخ والیبال ایران بهترین پاسور لقب دارد، اما تیم ملی خیلی از مسابقات هم با او باخته است و خیلی از بازی‌ها هم بدون سعید معروف پیروز شدیم.

وی گفت: بنابراین این تفکر غلطی است که او چون در ترکیب تیم ملی نیست ما بازی‌ها را می‌بازیم. جواد کریمی و محمدطاهر وادی دو بازیکنی که در پست پاسور به جای معروف بازی می‌کنند بارها در کنار او در مسابقات مختلف حضور داشتند. یعنی هر دو بازیکن سابقه حضور در تیم ملی را داشتند و پس در پست پاسور به هیچ عنوان تغییر ساختار نداشتیم. خداحافظی معروف اتفاق طبیعی در والیبال ایران بود.

برخی بازیکنان بهتر از غفور بازی می‌کردند

نفرزاده اظهار داشت: امیر غفور هم همین شرایط را داشت؛ البته که شرایط در مورد او کمی متفاوت‌تر است؛ چرا که بازیکنانی به جای او گاهی وقت‌ها در میدان حاضر می‌شدند که بهتر از غفور بازی می‌کردند مثل صابر کاظمی، پوریا یلی. حاجی‌پور، اسماعیل نژاد و بردیا سعادت هم همگی نشان دادند؛ حتی از امیر غفور در برخی بازی‌ها بهتر بودند. بنابراین غیبت غفور و سعید معروف را نمی‌توان تغییر نسل یا تغییر ساختار بنامیم.

تغییر بازیکن داشتیم تا جوانگرایی!

وی عنوان کرد: این تغییرات به مرور زمان در تیم ملی به وجود آمده بود و مختص به زمان بروز بهروز عطایی نیست. در تیم ملی ما تغییر بازیکن داشتیم نه جوانگرایی. تعداد بازیکنانی که از حضور در تیم ملی خداحافظی کردند و تعدادشان هم به اندازه انگشتان یک دست هم نیست. در کنار آن بازیکنان دیگر از مدت‌ها قبل به ترکیب تیم اضافه شدند. در همین چندسالی که هدایت تیم برعهده بهروز عطایی است او چند بازیکن را تغییر داده است، بنابراین نمی‌توان این موضوع را تغییر نسل بدانیم.

نتایج تیم ملی ربطی به جوانگرایی نداشت

کارشناس والیبال گفت: صابر کاظمی را کنار گذشته به اسماعیل نژاد میدان داده است. خیلی از بازیکنان از زمان آلکنو و ایگور کولاکوویچ در ترکیب تیم بودند و از زمان حضور بهروز عطایی تنها اسماعیل نژاد، پوریا ولی زاده، حاجی پور، ولی زاده و پوریا خانزاده اضافه شده است. همایونفرمنش هم یک بازیکن ۳۰ ساله است بنابراین ممکن است بازیکنانی بهتر و جوان‌تر از او در لیگ برتر باشند اما نظر کادر فنی روی این بازیکن بوده و نظرش هم قابل احترام است. بنابراین سه چهار بازیکن در مدت زمانی که بهروز عطایی هدایت تیم را برعهده گرفته به ترکیب تیم اضافه شدند و مابقی نفرات از قبل بودند. کمتر از انگشتان یک دست هم بازیکن جا به جا شده که این اسمش تغییر نسل نیست و نمی‌توان گفت به خاطر جوانگرایی تیم این نتایج را به دست آورد.

زنگ خطر والیبال یکسال پیش به صدا درآمد/ جوانگرایی در تیم نداشتیم

باور ندارم تیم به خاطر فشار نتوانست نتیجه بگیرد

وی در پاسخ به این سوال که ضعف اصلی تیم در لیگ ملت‌ها چه بود، عنوان کرد: من تو صحبت‌های سرمربی و اعضای کادر فنی شنیدم که می‌گفتند به خاطر فشار بالایی که روی بازیکنان بود آن‌ها نتوانستند در لیگ ملت‌ها نتیجه بگیرند؛ این موضوع در باور من و اهالی والیبال و مردم نمی‌گنجد.بازیکنان ما همگی خوب و باتجربه هستند و در چهار بازی آخر عملکرد آن‌ها به شکل انفرادی کاملاً محسوس بود؛ بنابراین نمی‌توان گفت به خاطر فشار آن‌ها نتوانستند خوب کار کنند.

مسئولان نمی‌توانند درهای انتقاد تیم را ببندند

کارشناس والیبال ایران خاطرنشان کرد: از طرف دیگر هوادران والیبال در آناهایم تیم ملی را تشویق می‌کردند و بدون استثنا بازیکنان بعد از هر مسابقه‌ای این موضوع را بیان کردند. تماشاگران ایرانی هم همگی تیم را حمایت می‌کردند؛ بنابراین اینکه بگوییم روی بازیکنان فشار به خاطر عدم حمایت هواداران فشار بوده حرف نادرستی است. در همه دنیا این روال است که هواداران بعد از عملکرد ضعیف تیم به آن واکنش نشان می‌دهند. فدراسیون و کادر فنی نمی‌توانند درهای انتقاد را ببندند و بگویند هیچ کسی در مورد نتایج تیم ملی صحبت نکند، تیم در آینده بهتر می‌شود. آن‌ها مدام فقط می‌گویند تیم در حال پیشرفت است؛ در حالی که باید بگویند تیم در ۴ سال آینده در کجا قرار می‌گیرد.

سال گذشته زنگ خطر به صدا درآمد اما نخواستند بشنوند

نفرزاده عنوان کرد: والیبال تحت هر شرایطی در بین ۱۰ تیم برتر دنیاست؛ در مسابقات قهرمانی جهان در جایگاه سیزدهم قرار گرفت که از همان سال گذشته زنگ خطر برای والیبال به صدا درآمد اما مسئولان نخواستند آن را بشنوند. بعد از آن مسابقات، داورزنی گفت کادر فنی تیم را تقویت خواهیم کرد. تقویت نیمکت تیم ملی از جایگاه سیزدهم مسابقات قهرمانی جهان به چهارمی لیگ ملت‌ها رسید.

اخلاقی نیست بحث بازیکن سالاری و مربی خارجی به راه افتاده است

وی در مورد حرف و حدیث در مورد مربیان خارجی تیم ملی گفت: زمانی که با این دو مربی خارجی قرارداد بسته شد؛ هیچ کس از جزئیات آن متوجه نشد. اگر الان که تیم نتیجه بدی گرفته و این مسائل مطرح می‌شود، اوج بی اخلاقی است. مسئولان و اعضای کار فنی باید جوابگوی نتایج تیم ملی باشند نه آن دو مربی خارجی که حالا همه تقصیرها را به گردن آن‌ها بیاندازیم. الان می‌گویند این دو مربی را محمد موسوی معرفی کرده چرا همان زمان این موضوع مطرح نشد که او در کار فنی دخالت می‌کند. الان بعد از بازی‌ها به نوعی بحث بازیکن سالاری و مربیان خارجی را مطرح می‌کنند. آیا این موضوعات اخلاق‌مداری است؟

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس