کد خبر 1508434
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰
گرمازدگی

گرمازدگی در این روزهای داغ تابستان، یکی از مشکلات شایع است که البته با چند راهکار ساده و بخور نخورهای معمول به شکل معجزه آسایی می‌توان از وقوع آن پیشگیری کرد.

به گزارش مشرق، همه ما می‌دانیم که در روزهای گرم تابستان باید لباس‌های سبک، گشاد و رنگ روشن بپوشیم، از کرم‌های ضدآفتاب و کلاه‌های نقاب دار استفاده کنیم، حدالامکان از قرارگرفتن در معرض نورخورشید دوری کنیم و همچنین مایعات زیادی بنوشیم اما تمام این راهکارها زمانی بهتر عمل می‌کنند که بتوانیم با یک سری خوراکی ها، توانایی بدن برای مقابله با گرما را بالا ببریم و از وقوع گرمازدگی پیشگیری کنیم. کارشناسان تغذیه در این خصوص پیشنهاداتی اثرگذار دارند که در این گزارش با نسرین بهشتی کارشناس ارشد تغذیه همراه هستیم تا برخی از مهم ترین راهکارها را با هم مرور می‌کنیم.

۵ وعده غذا بخورید اما ساده و سبک

همانطور که می‌دانید غذاخوردن، سوخت و ساز بدن را بالا برده و بدن برای هضم غذا دست به کار می‌شود که همین نیز افزایش دمای بدن را به همراه دارد، بنابراین در این روزها حواستان به میزان و نوع غذایی که می‌خورید باشد و حتی به گفته بهشتی؛ کارشناس تغدیه، سعی کنید تعداد وعده‌های غذایی خود را به ۴ تا ۵ وعده ساده و سبک افزایش دهید تا بدنتان برای مقابله با گرما، دچار مشکل نشود.

دور غذاهای چرب و تند را خط بکشید

حتما دقت کرده‌اید که وقتی غذاهایی چرب، تند و پرادویه می‌خورید، دمای بدنتان چقدر بالا می‌رود، پس در این روزهایی که گرما به اوج خود رسیده و دمای بدنتان خواه ناخواه بالاتر از حد معمول است، دور موادی چون فلفل، زنجبیل و حتی غذاهای چرب و شور را خط بکشید تا دمای بدن و نیاز آن به آب، بیش از حد افزایش پیدا نکند.

مصرف میوه جات و سبزیجات خنک کننده برای پیشگیری از گرمازدگی توصیه می شود.

مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید

میوه‌ها و سبزیجات به خودی خود بخش زیادی از آب بدن را تامین می‌کنند و نقشی مهم در پیشگیری از گرمازدگی دارند، پس حواستان به این گروه از مواد غذایی باشد. بهشتی می‌گوید: «میوه و سبزیجات به تامین املاح و ویتامین‌ها کمک کرده و با بالا بردن مقاومت بدن، می‌توانند از شما در برابر گرما محافظت کنند، بنابراین به هیچ عنوان مصرف آن‌ها را در میان وعده‌های تابستان و همچنین به همراه غذا فراموش نکنید. خیار، هندوانه، گیلاس، کاهو و کدو، بهترین گزینه‌ها برای تامین آب بدن به شمار می‌روند.»

چای را جایگزین آب نکنید

بسیاری از ما به نوشیدن چای به عنوان جایگزینی برای آب عادت داریم و فکر می‌کنیم فقط چای است که می‌تواند تشنگی‌مان برطرف کند. عادت غلطی که اصلا توسط این کارشناس تغذیه توصیه نمی‌شود؛«نوشیدن چای در حد معمول هیچ ایرادی ندارد اما نوشیدن زیاد آن می‌تواند مقاومت بدن برای مقابله با گرما را پایین بیاورد، زیرا چای یک ماده ادرارآور است و مصرف زیاد آن، باعث دفع بیشتر مایعات و همچنین بخشی از املاح موردنیاز بدن می‌شود که درنتیجه مقاومت بدن در برابر گرما پایین می‌آید.»

یک لیوان آب نمک فراموش نشود!

حتما با شنیدن این پیشنهاد تعجب کرده و با خودتان می‌گویید، نمک که تشنگی را بیشتر می‌کند. البته درست می‌گویید و مصرف زیاد نمک، نیاز شما به نوشیدن آب را بالا می‌برد اما استفاده از مقدار کمی نمک به همراه آب، دقیقا عملکردی متفاوت و مفید دارد. بهشتی توضیح می‌دهد: «در روزهای گرم تابستان، بدن با عرق کردن املاح زیادی از دست می‌دهد و گاهی هرچقدر آب می‌نوشیم، تشنگی‌مان برطرف نمی‌شود اما اگر ذره‌ای نمک به آب اضافه کنیم، عملا یک سرم نمکی داریم که می‌تواند املاح موردنیاز بدن را تامین کرده، عطش را از بین برده و مانع از گرمازدگی شود، پس سعی کنید هر روز قبل از بیرونن زدن از خانه، یک لیوان از این ترکیب بنوشید.»

هرچند دقیقه یک بار آب بنوشید

همیشه یک بطری آب به همراه داشته باشید و طی مدت زمانی که در فضای باز هستید، حتی اگر فکر می‌کنید تشنه نیستید، جرعه‌ای آب بنوشید تا بدنتان به طور ناگهان دچار افت دما نشود. همچنین درصورت تشنگی شدید و احساس گرمازدگی، آب خنک را نه با عجله، بلکه به تدریج و آهسته بنوشید تا مشکلات گوارشی به سراغتان نیاید. بهشتی در رابطه با خوردن آب خنک می‌گوید: «براساس آخرین مقالات ارائه شده، آب خنک ایرادی ندارد و مشکلی برای کبد ایجاد نمی‌کند، البته این به معنای همراه بردن آب یخ زده در بطری‌های پلاستیکی نیست، چون یخ زدن آب در این بطری‌ها باعث آزادسازی سم دیوکسین شده و مواد سمی را وارد بدن می‌کند.»
شماری از دانه ها و عرقیجات می توانند به شکل معجزه آسایی از گرمازدگی جلوگیری می کنند.

با این نوشیدنی‌ها به جنگ گرما بروید

اگر مجبورید روزهای گرم تابستان را بیرون از خانه سرکنید، لطفا کمی به خودتان اهمیت دهید و به جای استفاده از آب معمولی از ترکیب آب با موادی که می‌توانند مقاومت بدن در برابر گرمازدگی را بالا ببرند استفاده کنید. کار سختی نیست، فقط کافی است به این کار عادت کنید و همیشه یک بطری از این معجون‌های معجزه آسا همراه خود داشته باشید.

کارشناس تغذیه با اشاره به برخی از این مواد توضیح می‌دهد: «ترکیب یکی از دانه‌ها مثل خاکشیر، سیاه دانه، دانه چیا، تخم خرفه و تخم بارهنگ با آبلیمو، گلاب، عرق‌های کاسنی، شاه تره، بید یا گل ختمی، تاثیر بسزایی در کاهش نیاز بدن به آب و پیشگیری از گرمازدگی دارد. در ترکیب هرکدام از این‌ها بنا به ذائقه خود می‌توانید مقدار بسیارکمی شیرین کننده مثل عسل یا شکر قهوه‌ای استفاده کنید تا هم شربت دلپذیرتری داشته باشید و هم شیرینی بیش از حد باعث افزایش تعریق نشود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس