دیپلمات فرانسوی: چین در حال ارسال تجهیزات به روسیه است

مشاور ارشد دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه مدعی است چین اقلامی را که می‌تواند به عنوان تجهیزات نظامی استفاده شود، در مقیاسی نه چندان گسترده، به روسیه ارسال می‌کند.

به گزارش مشرق، باوجود اذعان آمریکا به عدم ارسال تجهیزات و کمک نظامی توسط چین به روسیه برای جنگ با اوکراین، یک دیپلمات فرانسوی اما نظر دیگری دارد.

«امانوئل بون» رئیس تیم دیپلماتیک ریاست‌جمهوری فرانسه روز گذشته ادعا کرد چین اقلامی را که می‌تواند به عنوان تجهیزات نظامی استفاده شود، در مقیاسی نه چندان گسترده، به روسیه ارسال می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مشاور ارشد دیپلماتیک «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در پاسخ به این سوال که آیا غرب شواهدی مبنی بر کمک چین به تسلیح روسیه علیه اوکراین دیده، مدعی شد: «بله، نشانه‌هایی وجود دارد که آنها کارهایی را انجام می‌دهند که ما ترجیح می‌دهیم انجام ندهند».

بون طی سخنرانی در اندیشکده امنیتی «اَسپِن» در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا این کمک‌ها، سلاح هستند، گفت: «تا جایی که ما می‌دانیم نوعی تجهیزات نظامی هستند. البته آنها (چین) توانمندی‌های نظامی گسترده‌ای را به روسیه تحویل نمی‌دهند».

به نوشته رویترز، مقامات فرانسوی در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌اِن» برای شفاف‌سازی درباره این اظهارات، گفتند که منظور بون، فناوری‌های دوگانه و کمک‌های غیرمرگبار مانند کلاه ایمنی و جلیقه ضدگلوله بود.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز در پاسخ به سوالی درباره انتقال تجهیزات دو منظوره از چین به روسیه، ضمن ابراز نگرانی، گفت: «ما هنوز انتقال کمک‌های مرگبار از چین به روسیه برای استفاده در میدان نبرد اوکراین را ندیده‌ایم، اما این چیزی است که ما مراقب آن هستیم».

طبق این گزارش، این مقام آمریکایی توضیح داد: «ما به اقدام علیه شرکت‌هایی که از اقدامات جنگی روسیه حمایت می‌کنند، خواه در جمهوری خلق چین باشند یا در هر جای دیگری از دنیا، ادامه خواهیم داد».

به نوشته رویترز، دفتر ماکرون و کاخ الیزه و همچنین سفارت چین در پاریس نیز هنوز به درخواست‌ها برای اظهارنظر درباره این صحبت‌های دیپلمات فرانسوی پاسخ نداده‌اند.

پیش از این نیز «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که به پکن درباره هزینه ارسال تسلیحات به روسیه هشدار داده شده و تا کنون هیچ نشانه‌ای درباره اقدام چین برای ارسال تسلیحات به روسیه وجود نداشته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    4 0
    چین در تله روسیه نخواهد افتاد انها بقدری باهوش هستند و قدرتمند و مستقل که در این دام روسها نیفتند
  • حاجی از سه راه جوبشور IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 0
    فضول همه دنیا هستن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس