گاف‌های بی‌شمار بایدن؛ رئیس‌جمهوری که همچنان با هوا دست می‌دهد

رئیس‌جمهور ۸۰ ساله آمریکا در حالی همچنان بزرگترین امید دموکرات‌ها در انتخابات آتی مقابل جمهوری‌خواهان است که شرایط جسمی و ذهنی وی به عامل نگرانی در بین اعضای این حزب تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ۲۵ آوریل ۲۰۱۹ کارزار انتخاباتی خود را در ۷۶ سالگی و در میانه نگرانی بسیاری از دموکرات‌ها درباره سنش آغاز کرد. وضعیت سلامت جسمی و ذهنی او چیزی بود که آن‌ها را نگران می‌کرد و حتی باراک اوباما که بایدن او را در دو دور ریاست‌جمهوری به عنوان معاونی باتجربه همراهی کرد، در اعلام حمایت از وی عجله نکرد.

دقیقاً چهار سال بعد و به‌رغم گاف‌های کلامی و رفتاری بی‌شمار بایدن و در حالی که اکثر قریب به اتفاق آمریکایی‌ها مخالف نامزدی او برای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۴ بودند، رئیس‌جمهور ۸۰ ساله رسماً اعلام نامزدی کرد. او نامزدی خود را در ویدئویی از پیش ضبط شده و نه به صورت زنده اعلام کرد که به باور برخی، تلاش دستیارانش برای جلوگیری از لغزش کلامی وی بوده است.

بایدن: من ماشین گاف هستم

در سال‌های ریاست‌جمهوری بایدن، سالخوردگی، پوشش و معافیتی برای رفتارهای گاه ناهنجار این سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی که زمانی به عنوان جوانترین سناتور وارد کنگره ایالات متحده شد، ایجاد کرده اما نگاهی به سابقه سیاسی بایدن نشان می‌دهد چنین اظهارات و رفتارهایی از سوی او ریشه‌دارتر است. به عنوان نمونه، در طول مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰، حداقل هشت زن مدعی شدند جو بایدن آن‌ها را به شکل نامناسب لمس کرده و موجب ناراحتی‌شان شده است. موضوعی که باعث شد خود بایدن در نهایت از رفتارهایش عذرخواهی کند اما به این رفتار همچنان ادامه داده است.

اما از آغاز ریاست‌جمهوری بایدن لغزش‌های کلامی و رفتاری او که از آن به گاف‌ تعبیر می‌شود، شتاب بیشتری گرفت و در مارس ۲۰۲۱ دو ماه بعد از ورود به کاخ سفید، رئیس‌جمهور آمریکا سه بار هنگام بالا رفتن از پله‌های «ایر فورس وان» (هواپیمای مخصوص ریاست‌جمهوری آمریکا) زمین خورد.

گاف‌های بی‌شمار بایدن؛ رئیس‌جمهوری که همچنان با هوا دست می‌دهد

شش ماه بعد بایدن در در جلسه کنفرانس آب‌وهوایی Cop۲۶ در گلاسکو اسکاتلند به خواب رفت. او در سخنرانی آغاز سال ۲۰۲۲ خطاب به مردم آمریکا گفت «دلایل زیادی برای امیدوار بودن در سال ۲۰۲۰ (!) وجود دارد». آوریل ۲۰۲۲ بعد از سخنرانی در کارولینای شمالی با هوا دست داد و دو ماه بعد از روی دوچرخه در «دلاور»، شهر زادگاهش سقوط کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا سپتامبر ۲۰۲۲ گافی داد که شخصیت‌های ارشد سیاسی آمریکا را برآشفت و سوال‌های زیادی درباره وضعیت سلامت روان او مطرح کرد. یک سال قبل از آن، «جکی والورسکی» عضو جمهوری‌خواه کنگره در یک سانحه رانندگی به شدت پربازتاب جان باخت. بایدن در همان زمان بیانیه‌ای منتشر کرد و پرچم‌ها در کاخ سفید به حالت نیمه افراشته درآمد. اما بایدن در رویدادی در کاخ سفید شروع به صدا زدن او در بین حضار کرد و گفت: «جکی، اینجایی؟ جکی کجاست؟ فکر کنم قرار بود اینجا باشد». ماه بعد از آن، هنگام قدم زدن در باغ کاخ سفید گم شد و نمی‌دانست از کدام مسیر به محل اقامتش بازگردد.

در بین این موارد، بایدن بارها در سخنرانی‌هایش نام سران جهان و حتی اعضای دولت خودش را فراموش کرده یا دچار اشتباه شده است. برخی از گاف‌های بایدن به این سادگی هم نبوده و مقام‌های کاخ سفید را برای جلوگیری از پیامدهای بالقوه آن مدت‌ها به دردسر انداخته است. به طور مثال در ژانویه ۲۰۲۲ بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی برخلاف موضع واشنگتن، گفت روسیه ممکن است برای «تهاجم جزئی» در اوکراین مجازات نشود که تلاش‌های آشفته مقامات کاخ سفید برای پاکسازی اظهارنظر او را به همراه داشت. رویدادی مشابه کمی بعد از آن رخ داد زمانی که بایدن پیشنهاد تغییر رژیم در روسیه را داد.

گاف‌هایی که باعث شده مشاوران کاخ سفید کنفرانس‌های مطبوعاتی کمتری برای وی ترتیب دهند؛ روندی که به گزارش تلگراف انتظار می‌رود در دوران رقابت انتخاباتی او هم تداوم یابد. بایدن در ماه فوریه، در مرکز پزشکی «والتر رید» در مریلند معاینه پزشکی سالانه خود را انجام داد و «کوین اوکانر» پزشک بایدن نتیجه‌گیری کرد که او سالم است و آمادگی فرماندهی کل قوا را دارد. اما در این ارزیابی توانایی‌های شناختی رئیس‌جمهور آمریکا بررسی نشد.

مخالفان سیاسی بایدن چه می‌گویند

گاف‌های بایدن بارها باعث تمسخر او در فضای مجازی شده و در عین حال خوراک تغذیه‌ای خوبی برای جمهوری‌خواهان به رهبری ترامپ فراهم کرده که می‌خواهند از آن به نفع خود استفاده سیاسی کنند. ترامپ در دوران کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ که با لقب «جوی خواب‌آلود» بایدن را صدا می‌کرد، گفته بود «این آدم نمی‌داند کجاست. نمی‌داند زنده است (یا مرده)». ترامپ مارس ۲۰۱۹ زمانی که بایدن وارد رقابت‌های حزبی شده بود، گفته بود: امیدوارم بایدن (مقابلم) باشد. وقتی چیزی می‌گویم که ممکن است فکر کنید گاف است، عمدی است و گاف نیست. وقتی بایدن چیز احمقانه‌ای می‌گوید، به خاطر این است که او احمق است.

بایدن در دسامبر ۲۰۱۸ در پاسخ به انتقادات گفت: «من یک ماشین گاف هستم» و افزود: «اما خدای من، در مقایسه با کسی که نمی‌تواند حقیقت را بگوید چه چیز شگفت‌انگیزی است».

در سال ۲۰۲۱، در بحبوحه خروج آشفته ایالات متحده از افغانستان به رهبری بایدن، سناتور جمهوری‌خواه تنسی «بیل هگرتی» گفته بود مدیریت این وضعیت «نه تنها در ذهن من و در ذهن بسیاری از آمریکایی‌ها، بلکه در ذهن متحدان ما نیز درباره توانایی بایدن برای انجام این کار تردید ایجاد کرد».

اوایل سال ۲۰۲۲، «راجر مارشال» پزشک و سناتور جمهوری‌خواه از کانزاس پیشنهاد کرد که بایدن باید تحت آزمایش‌های شناختی سالانه قرار گیرد. مارشال در آن زمان گفت: «فکر می‌کنم همه ما نگران سلامت روانی رئیس‌جمهور بایدن هستیم». وی افزود احساس می‌کند در طول سال گذشته شاهد وخامت سلامت روان بایدن بوده است.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی در ژوئیه ۲۰۲۲ درباره سن بایدن با استناد به بیش از ۱۲ مقام و مشاور ارشد فعلی و سابق نوشت: «[آن‌ها] اذعان داشتند که آقای بایدن از همین چند سال پیش پیرتر به نظر می‌رسد، یک مسئولیت سیاسی که نمی‌توان آن را با ترفندهای سنتی کاخ سفید مانند تغییر کارکنان یا برنامه‌های ارتباطی جدید حل کرد...برخی از دستیاران بی سر و صدا مراقب او هستند. او اغلب هنگام راه رفتن به این طرف آنطرف می‌رود. دستیاران نگران زمین خوردن او هستند. او در جریان رویدادهای عمومی تپق می‌زند و آن‌ها نفس خود را حبس می‌کنند تا ببینند آیا (سخنانش) بدون گاف به پایان می‌رسد یا خیر».

«هارمیت دیلون» نایب رئیس سابق حزب جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا در واکنش به دست دادن بایدن با هوا در توییتی این سوال را مطرح کرد که کارکنان کاخ سفید مسؤول خوب جلوه دادن بایدن کجا هستند. او در توییت خود اضافه کرد این عجیب است «مگر اینکه بخواهند او شبیه بیمار دچار زوال عقل باشد».

تلاش دموکرات‌ها برای حضور دوباره بایدن

موضوع سلامت کلی بایدن نقش چندانی در انتخابات ۲۰۲۰ ایفا نکرد و ۴۱ درصد از رای‌دهندگان در نظرسنجی پای صندوق فقط بایدن را واجد سلامت روحی و جسمی برای خدمت به عنوان رئیس‌جمهور دانستند و همین تعداد-۴۱ درصد-گفتند که فقط ترامپ سلامت ذهنی و جسمی برای انجام این کار را دارد. هشت درصد دیگر گفتند هیچکدام واجد این شرایط نیستند.

اما نظرسنجی اواخر آوریل آسوشیتدپرس و موسسه تحقیقاتی نورک نشان داده تنها ۲۶ درصد از آمریکایی‌ها خواهان حضور مجدد بایدن در انتخابات هستند. در بین دموکرات‌ها کمتر از ۵۰ درصد، چهل و هفت درصد می‌گویند می‌خواهند او نامزد شود.

«دیلی سیگنال» وب‌سایت خبری محافظه‌کار آمریکایی ۲۰ ژوئیه در گزارشی نوشت به نظر می‌رسد حتی متحدان رسانه‌ای جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در نهایت به وخامت اوضاع او اذعان می‌کنند. این وبسایت به گزارش «پالتیکو» استناد کرده که در آن به برخی تغییرات در عادات بایدن متناسب با سن او پرداخته شده است.

گاف‌های بی‌شمار بایدن؛ رئیس‌جمهوری که همچنان با هوا دست می‌دهد

پایگاه خبری-تحلیلی آمریکایی پالتیکو در ابتدای این مطلب به این موضوع پرداخته که بایدن یکشنبه (۱۸ تیر) بدون جوراب مسیر را تا سوار شدن بر هواپیمای ایر فورس وان طی کرد و برای سوار شدن بر هواپیمای ریاست‌جمهوری هم از کفش راحتی که پیش‌تر در مقابل پوشیدن آن مقاومت می‌کرد و پله‌های کوتاه‌تر جمع‌شونده در بدنه هواپیما بجای پله‌های درب جلو استفاده کرد. طبق این گزارش، خبرنگاران مدتی است که متوجه استفاده بایدن از پله‌های ویژه و برخی تغییرات دیگر شده‌اند.

دیلی سیگنال درباره دلیل سکوت خبرنگاران در مواجهه با این تغییرات به برخورد تهاجمی دولت بایدن با خبرنگاران در نشست‌های مطبوعاتی کاخ سفید اشاره کرده و نوشته «در اینجا شاهد چرخه کامل زندگی سیاسی آمریکا هستیم که چگونه مخالفت از بالاترین سطح میهن‌پرستی به خیانت بسته به این که چه حزبی در کاخ سفید در قدرت است، تعبیر می‌شود».

طبق این تحلیل، بایدن در سال ۲۰۲۰ به دلیل شرایط کرونا توانست از مبارزات انتخاباتی سخت و حضوری طفره برود و کارکنانش حضور او در انظار عمومی او را محدود کردند، سناریویی که تکرارش با توجه به از بین رفتن آن شرایط دشوار خواهد بود. با این حال، به نظر می‌رسد که بایدن به طور کلی بهترین شانس دموکرات‌ها برای پیروزی است و بسیاری از دموکرات‌های پروپاقرص با رهبر اسمی بودن او صرف‌نظر از رفتارش، موافق هستند.

به نوشته پالتیکو، عامل سن مسلماً بزرگترین مشکل سیاسی رئیس‌جمهور در آغاز کارزار انتخاباتی مجدد است و دموکرات‌ها اذعان می‌کنند که راه خوبی برای پوشاندن آن وجود ندارد. بنابراین، کاخ سفید به تغییرات برای راحتی بایدن روی آورده و در تلاش برای محدود کردن موقعیت‌هایی است که ضعف جسمی وی را در معرض دید رای‌دهندگان آمریکایی قرار می‌دهد.

نمایش‌هایی برای عادی‌سازی گاف‌ها؟!

نوع رفتار بایدن تردیدهایی را هم در خصوص نمایشی بودن برخی اقدامات عجیب و غریب او ایجاد کرده است. دست‌دادن‌های مکرر با موجودات خیالی، این ظن را ایجاد کرده که وی در شرایط عادی جلوه دادن گاف‌های خود است. شاید او پس از گاف‌های اولیه، سعی دارد با تکرار تعمدی آنها موضوع را از اهمیت بیندازد.

با این حال چنین نمایش‌هایی از موج سنگین انتقادات مخالفان سیاسی بایدن نخواهد کاست. بسیاری از آمریکایی‌ها درباره سلامت روان رئیس‌جمهور کشورشان در تردید هستند و این تردیدها ممکن است هزینه‌های سنگینی در انتخابات ۲۰۲۴ روی دست دموکرات‌ها بگذارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    9 16
    این نفله امریکایی را با رهبر خودمون مقایسه کنید ( که تقریبا از نطر سنی نزدیک به هم هستن) که در اوج هوشیاری و بصیرت و دشمن شناسی قرار دارد و مانند عقاب از بالا خیلی ان شالله با دعای مهدی فاطمه. خوش به حال آن قهرمانی که اون بیشرف هتاک را به هلاکت برسونه. به نظرم اجر عظیمی نصیبش میشه مسایل در تیررس اوست. خدا را شکر با دعای مهدی فاطمه برای داشتن چنین رهبری🤩💪🤩
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      6 4
      پس وظیفه تک تک شما روسگدایان وطنی به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد الحمدالله
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      6 3
      همین نفله آمریکایی تورم کشورشو در عرض یک سال از 9.1 درصد به 4 درصد رساند
    • جمال IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      2 5
      بایدن شیطان پرست با شیطان دست داده شیاطین بیدار شده اند
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      11 1
      شما وضع کشورشو و با وضع کشور خودمون مقایسه کنید با هوا دست بدی و تورمت پایین ترین، قدرت نظامیت بالاترین ،رفاهت ملتت بالاترین، بهترین دارو و ماشین و مسکن و تفریح و آموزش و علم و زیبایی اونجا باشه خیلی بهتره تا بصیرت ،بصیرت داشتید وضع مملکت این نبود
  • عمیر IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 4
    گر نگهدار من آنست که با هوا دست دهد و به شبح سلام کند، چه باک از روسیه، خیالم راحت است که کشورم را در کنار عدو حفظ میفرماید: از سروده های حضرت فیلادیمیر کوکائینفسکی
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      2 3
      شما وفیلادیمیرکوکائینفسکی روبحق این روزا شفای عاجل عنایت کنه
  • حاجی از سه راه جوبشور IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    6 5
    خودش رو به شوتی میزنه، مثل ترامپ که خودش رو دیوانه گری میزد. اگه واقعا شوت و حواس پرته بیاد اشتباهی تحریم های ایران رو لغو و اوکراین رو تحریم تسلیحاتی کنه!
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      2 3
      یکی هست که تو گوشش بگه این کار رو نکن
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    8 4
    اشتباه نکنید در روایات آمده در آخرالزمان شاطین میشوند حاکم بر مردم بایدن خود شیطان است بخاطر همین است که هر از گاهی با شیاطین و جنیانی که فقط خودش میبند صحبت میکند
  • پری مجرد44 ساله IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    5 3
    برخی هستن خودشون رو به نفهمی یا نشنیدن یا حواس پرتی میزنن. یه پیزنی بود هر وقت کسی ازش خواسته ای داشت و بهش میگفت، خودش رو به نشنیدن میزد و محل نمیگذاشت ولو طرف با صدای بلند تکرار میکرد. ولی همچی که یواش دو نفر با هم از یارانه و پول صحبت میکردن فوری سرش رو بر میگردوند میگفت هاان !!
  • محمد IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    8 9
    بایدن رو ببنین 76 سال رهبر ما 84 سال ولی اینا کجا و اون خواب آلو کجا . نمی تونه راه بره صحبت کنه همیشه صحنه آهسته ست آمریکا با این رئیس جمهوری مثل یک کشور عقب مونده می مونه که قدرتش الان که هیچی نیست. ولی رهبر فرازنه ما با اقتدار و قدرت و سرحال و بدون یک گاف و فراموشی سخنرانی ها طولانی که هیچ کس نمی تونه به پاش برسه . واقعاً رهبر کل جهانی
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      8 0
      همین بایدن 76 ساله که نمیتونه راه بره تورم کشورش و در عرض یک سال از 9.1 درصد به 4 درصد رساند بله....
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 3
    بایدن بازیچه دست لابی صهیونیست ها است . انها افرادی مثل بایدن و ریگان و...را به قدرت میرسانند ولی خودشان حکومت می کنند. البته بعضی وقت انها دیوانه ای بنام ترامپ را هم می اورند ولی نمیتوانند کنترلش کنند
  • کارمند ساده IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 4
    البته اگر از دید معنوی نگاه کنید در تاریخ قبلا اتفاق افتاده است و بسیار هم اتفاق افتاده که برخی حکام غیر حق از جمله معاویه و یزید در هوا با کسی دست و یا صحبت کرده اند و افراد هم به رفتار اعتراض و یا سوال داشته اند، و در احادیث آن فرد را که دارای ریش سفید و خمیده ای است را شیطان آخر الزمان نامیده اند ....و تو خود بخوان حدیث مفصل از تکرار تاریخ سلاطین باطل که از شیاطین کمک و یا تایید و .... می گیرند
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    14 2
    ایکاش مسئولان ما با هوا دست میدادند اما تورم کسور رو ۳ درصد میکردند نه صد درصد
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    5 3
    بایدن ودولت مردان امریکاه از چه چیز باید نگران باشن وقتی امپراطوری رسانه ای دنیا دست خودشونه؟!اگر یکی از مسولان ما یه دونه گاف این مدلی میداد بیا ببین که چه داستان سراییها که نمی کردند خدا خودش رسواتون کنه
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 3
    بایدن چون یک جنگیر است گاهی اوقات اجنه نگهبان خود را می بیند و با آنها دست می دهد
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 2
    نه بابا لاست میگی باچی دست میده هوا
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 1
    آمریکا دو حزب داره که مثل شمشیردوسر واستادن بالا سر رییس جمهور فرق نمیکنه مرده باشه یا زنده با هوا دست بده یا بازمین اقتدار درآمریکا دموکراسیه که رحم نداره رییس جمهور رو محاکمه می‌کنه معاون رییس جمهور جرات نداره کاری خلاف قانون انجام بده زمانی که رییسش ترامپ میگه انتخابات رو تایید نکن اونجا مثل روسیه یا ترکیه نیست پوتین یااردوغان نامی برای مادام العمر رییس جمهور شدن قانون رو تغییر بده
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 2
    پری مجرد 44 ساله سلام خوبی انشا الله به عروسیت بابا زود باش دیگه
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    5 0
    بودن روسای جمهور آمریکا که بخاطر بیماری در هنگام تصدی پست ریاست جمهوری مردن مثل روزولت اما همین روزولت یکی از خوشنام ترین رییس جمهور آمریکابوده وجز ۳رییس جمهور برتر تاریخ آمریکا
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 3
    رهبر آدمهای عقب مانده یک عقب مانده پثل بایدن یا ترامپ است
  • بیف IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    4 0
    بی ارزش ترین پول دنیا
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 3
    خب خدا رو شکر بهتر از ترامپ و بایدن ندارن بیارن سر کار
  • DE ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 0
    این روانی را با تقلب روی کار آوردند که مایه شرم آمریکائی هاست .. به امید بازگشت دوباره ترامپ ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس