احتمال پیوستن ایران به کمیته پنج‌جانبه حل بحران لبنان

منابع آگاه از احتمال پیوستن ایران به کمیته پنج جانبه حل بحران ریاست جمهوری لبنان با توجه به نقش این کشور در تحولات منطقه خبر دادند.

به گزارش مشرق، یک منبع آگاه در گفتگو با روزنامه لبنانی الدیار تاکید کرد که «ژان ایو لودریان» فرستاده فرانسه، روز سه شنبه وارد لبنان می‌شود و قرار است با نبیه بری، رئیس پارلمان این کشور دیدار کند.

لودریان همچنین قرار است با رهبران سیاسی لبنان طی سفر ۲ روزه خود به این کشور، دیدار و رایزنی داشته باشد.

این منبع آگاه تاکید کرد که لودریان قرار است نقشه راهی که پیشتر درباره برون رفت از بحران کنونی لبنان و خلأ پست ریاست جمهوری، ارائه داده بود، اصلاح کند.

وی بیان کرد که کمیته پنج جانبه حل بحران لبنان متشکل از (فرانسه، عربستان، آمریکا، قطر، مصر) ممکن است گسترش پیدا کرده و با حضور ایران، به شکل ۵+۱ درآید.

این منبع آگاه تاکید کرد که رایزنی‌هایی در این خصوص در جریان است. این در حالیست که مقامات ایرانی هنوز در خصوص این گمانه زنی‌ها، موضع گیری نکرده‌اند. پیش از این منابع خبری در گفتگو با روزنامه البناء ادعا کرده بودند که به پیشنهاد فرانسه، ایران به کمیته حل بحران لبنان پیوسته و در نشست آتی این کمیته مشارکت خواهد کرد.

این منابع گزارش دادند که با توجه به نقش ایران در منطقه و به ویژه پرونده لبنان، فرانسه به عربستان پیشنهاد داد که ایران نیز به این کمیته بپیوندد، بنابراین تهران در نشست آتی حضور خواهد داشت.

پایگاه خبری النشره نیز پیشتر در گزارشی با اشاره به سفر ژان ایو لودریان، به بیروت نوشت که سفر مقام فرانسوی به لبنان این بار با دفعات قبل تفاوت دارد زیرا با حمایت و پشتوانه سعودی‌ها و همچنین مشارکت ایران در مذاکرات انجام شده است.

منابع سیاسی به این پایگاه خبری گفته بودند که همزمان بودن سفر فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان به تهران و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور به فرانسه تصادفی نبود و بن فرحان در این سفر با مسئولان ایرانی درخصوص مساله لبنان تبادل نظر کرد و نظرات ایرانی‌ها در این باره را به مسئولان فرانسوی منتقل کرد.

این منابع تاکید کردند که این بار و در سایه ورود ایران به بازی حل بحران لبنان، تحرکات بین المللی بسیار جدی شده است به ویژه اینکه کمیته پنج جانبه (فرانسه، عربستان، آمریکا، قطر، مصر) که قبلاً ایران را کنار گذاشته بودند اکنون به این نتیجه رسیدند که کار آن‌ها بی فایده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس