کد خبر 1511613
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
ضرب و جرح چه مجازاتی دارد؟

قانونگذار برای ضرب و جرح و افرادی که منجر به آسیب رساندن به دیگری می‌شوند مجازات کیفری را تعین کرده است.

به گزارش مشرق، یکی از متداول‌ترین پرونده‌های کیفری ضرب و جرح است، در این دسته از پرونده‌ها که با شکایت یکی از طرفین مطرح می‌شود قاضی موظف به رسیدگی دعوایی است که بر اثر زد و خورد به وقوع پیوسته است.

در تعریف ضرب و جرح باید گفت صدماتی است که به شخص در اثر دعوای فیزیکی وارد می‌شود و این صدمات می‌تواند آثاری همچون کبودی، سرخی، کوفتگی یا نقص عضو و خونریزی باشد.

اما همانطور که گفته شد ضرب و جرح جرم است و در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات تعیین شده است.

در ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی گفته شده هر کس عمداً به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دائمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل شاکی شود در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران شود به حبس درجه ۶ (حبس از ۶ ماه تا دو سال) محکوم خواهد شد و در صورت درخواست شاکی مرتکب به پرداخت دیه نیز محکوم می‌شود.

البته در تبصره این ماده آمده است در صورتی که جرح وارده منتهی به ضایعات فوق نشود و آلت جرح اسلحه یا چاقو و امثال آن باشد مرتکب به سه ماه تا یک سال حبس محکوم خواهد شد.

همچنین در ماده ۶۱۵ قانون مجازات اسلامی گفته شده هرگاه عده‌ای با یکدیگر منازعه نمایند هر یک از شرکت‌کنندگان در نزاع در صورتی که نزاع منتهی به قتل شود به حبس از یک تا سه سال، در صورتی که منتهی به نقص عضو شود به حبس از شش ماه تا سه سال، در صورتی که منتهی به ضرب و جرح شود به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم می‌شوند.

البته در صورتی که اقدام شخص، دفاع مشروع تشخیص داده شود، مشمول این ماده نخواهد بود و مجازات‌های فوق مانع اجرای مقررات قصاص یا دیه حسب مورد نخواهد شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    0 0
    همه اش دروغه و با تهدید ازشاکی رضایتی میگیرن ومیگن بروید پی کارتون!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس