افشاریان بهتر می‌داند یا کولینا؟

بررسی سن داوران و کمک داوران حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نشان می‌دهد برخلاف مصوبه فدراسیون فوتبال مبنی بر کنار گذاشتن داوران بالای ۴۵ سال از لیست بین‌المللی، ۱۱ داور و کمک داور بالای ۴۵ سال در جام جهانی سوت و پرچم زده‌اند.

به گزارش مشرق، طبق مصوبه جدید فدراسیون فوتبال، بسیاری از داوران باتجربه فوتبال ایران مثل محمدرضا ابوالفضلی، محمدجواد مداح، مهدی سیدعلی و مهدی عالیقدر به اصطلاح خداحافظی داده شدند و تصمیم گرفتند سوت و پرچم خودت را کنار بگذارند و دیگر در لیگ بیست و سوم حضور نداشته باشند

طبق این مصوبه داوران بالای ۴۵ سال نمی‌توانند در لیست بین‌المللی قرار بگیرند و تنها یک سال اضافه‌تر می‌توانند در لیگ برتر قضاوت کنند. نکته عجیب این مصوبه این است طبق چیزی که کمیته داوران تایید کرده، داوران متولد پیش از ۱۰ دی ۱۳۵۷ نمی‌توانند در فصل جدید لیگ برتر حضور پیدا کنند. این در حالی است که فیفا مدت زیادی است قانون منع داوری برای داوران بالای ۴۵ سال را برداشته است و معلوم نیست این متر و معیار سن و سال را از کجا و طبق چه نظری تصویب کرده‌اند.

فیفا بهتر می‌داند یا کمیته داوران ایران؟

نکته این است که تاریخ معین شده (10 دی 1357)، ریشه‌ای میلادی دارد (نخستین روز سال نوی میلادی)؛ در واقع کمیته داوران حتی نخستین روز سال نوی شمسی را لحاظ نکرده است چرا که در قوانین فیفا هیچ تاریخی برای مبنای محاسبه شرایط سنی داوران وجود ندارد.

احتمالا هیات رییسه فدراسیون فوتبال در این فکر بوده که خداداد افشاریان که تا حالا در لیگ قهرمانان آسیا سوت نزده، بیشتر از کولینا می‌فهمد که سابقه قضاوت در فینال المپیک، فینال جام جهانی ۲۰۲۲ و فینال لیگ قهرمانان اروپا را در کارنامه خود دارد.

در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر که کمتر از ۸ ماه است از آن می‌گذرد، ۳ داور و ۸ کمک داور در آن بازی‌ها بالای ۴۵ سال سن داشتند و فیفا نه تنها معتقد نبوده که سن داوری آن‌ها به پایان رسیده، بلکه سعی کرده در مهم‌ترین تورنمنت جهان از داوران باتجربه‌اش در کنار داوران جوان و مستعد استفاده کند و تجربه این ۱۱ داور را به سایر داورها منتقل کند. در این اسامی داور ۴۹ ساله هم دیده می‌شود و شیریل گریگور، کمک داور فرانسوی با ۴۹ سال سن در جام جهانی پرچم زد.

افشاریان بهتر می‌داند یا کولینا؟

آمار داوران بالای ۴۵ سال جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به شرح زیر است:

داوران

فرناندو راپالینی از آرژانتین
آنتونی متئو لاهوز از اسپانیا
دنیله اورساتو از ایتالیا

کمک داوران

میگل هرناندز از مکزیک
تویتا ماکاسینی از تونگا
اویدیو آرتنه از رومانی
واسیله مارینسکو از رومانی
روبرتو دیاز پرز از اسپانیا
گری بسویک از انگلیس
الساندرو جیالاتینی از ایتالیا
سیریل گریگور از فرانسه

دیگر نکته این تصمیم کمیته داوران این است که هم بسیاری از اعضای فعلی این کمیته با همین قانون کنار رفتند و آن زمان هم ناراحتی و دلخوری زیادی از کمیته داوران وقت داشتند اما اکنون بدون کسب تجربه از گذشته خود، چنین رویکردی را در دوره مدیریت خود پیش گرفتند. با وجود اعتراض داوران و کمک داوران هنوز هیچ‌کدام از اعضای کمیته داوران پاسخ صریحی به این اعتراض نداده‌اند و حتی افشاریان در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که از تصمیم گرفته شده، هیچ داوری نارضایتی ندارد و همه این تصمیم را به راحتی پذیرفته‌اند!

البته بعید است که رییس کمیته داوران با این رویکرد و ذهنیت، خیلی به اعتراض و مصاحبه‌های داوران اهمیت دهد و همین رویه را ادامه خواهد داد.

افشاریان بهتر می‌داند یا کولینا؟

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    1 0
    افشاریان یه آدم معلوم الحاله
  • رضا IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    0 0
    مهمترین ویژگی آقای افشاریان این است که مثل باباحمیدشون و آقا مهدی تاج لنگی است! به همین هم بسیار پررو تشریف دارد!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس