چکه‌ کردن شیر آب به سه دلیل می‌تواند اذیت‌کننده باشد؛ اول و مهم‌تر از همه، می‌تواند مصرف آب شما را افزایش داده و موجب بالارفتن هزینه قبض آب شود. دوم اینکه صدای چکه‌کردن می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و سوم، چکه‌کردن شیر می‌تواند موجب ایجاد رسوب و لک روی سینک‌ شما شود. به همین دلیل رفع چکه آب در شیر اهرمی بسیار مهم است.

در این مطلب می‌خواهیم مهم‌ترین دلایل این مشکل را بررسی کنیم. آگاهی از علت چکه کردن شیر آب قدیمی و جدید برای شما مفید خواهد بود و با یادگیری نحوه تعمیر و رفع چکه‌دکردن، خودتان به‌راحتی می‌توانید شیرآلات را تعمیر کنید.

دلایل چکه‌کردن شیر آب و راه‌های برطرف‌کردن آن در کمترین زمان ممکن

علت چکه کردن شیر آب قدیمی چیست؟

در بخش اول مقاله، علت‌های چکه ‌کردن آب در شیرآلات قدیمی یا همان کلاسیک را بررسی خواهیم کرد. ممکن است هنوز شیرآلات خانه خود را به شیرآلات اهرمی و جدید تغییر نداده باشید؛ به همین دلیل بد نیست که روش تعمیر شیرهای قدیمی را نیز بدانید. اگر قصد تعویض کردن شیرآلات خانه را دارید، شیرآلات گلپایگان می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

از جمله دلایل و علت چکه کردن شیر آب قدیمی و روش تعمیر آن‌ها به شرح زیر است:

  1. واشر شیر خراب شده است

خراب‌شدن واشر شیر، از جمله دلایل اولیه برای چکه‌کردن شیر آب به شمار می‌رود. برای برطرف‌کردن این مشکل، باید مطابق با مراحل زیر عمل کنید:

  • شیر پیسوار را ببندید.
  • درپوش روی شیر آب را با چاقو در بیاورید.
  • پیچ زیر درپوش را با پیچ‌گوشتی باز کنید.
  • سپس فلکه را بیرون بکشید و مغزی شیر را بررسی کنید.
  • مغزی شیر را باز کنید.
  • اکنون واشر را از داخل مغزی بیرون بیاورید.
  • واشر کهنه را خارج کرده و واشر جدید جایگزین کنید.
  • مراحل را مجدداً انجام داده و شیر را ببندید.

  1. مغزی شیر خراب شده است

خرابی مغزی شیر کلاسیک نیز می‌تواند علت چکه کردن شیر آب قدیمی شود. در این صورت تنها تعویض واشر کافی نخواهد بود و باید مغزی را به طول کامل عوض کنید. برای تعویض مغزی، باید مشابه با مراحل بخش قبلی پیش بروید. با این تفاوت که بعد از در آوردن مغزی کهنه، مغزی تازه و جدید را به‌جایش قرار دهید و شیر را ببندید.

رفع چکه آب در شیر اهرمی چگونه است؟

امروزه بهترین شیرآلات ایرانی از نوع اهرمی هستند؛ شیرهای اهرمی محبوبیت بیشتری دارند و استفاده از آن‌ها متداول‌تر است. خرابی و چکه‌کردن شیر آب در مدل‌های اهرمی هم ممکن است رخ دهد. از جمله دلایل چکه‌کردن این شیرها و روش‌های تعمیر آن‌ها، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. کارتریج شیر خراب است

اولین راهکار برای رفع چکه آب در شیر اهرمی، تعویض کارتریج آن است. خرابی کارتریج می‌تواند مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد که چکه‌کردن، یکی از آن‌ها است. برای تعمیر کارتریج باید مطابق با مراحل زیر عمل کنید:

  • شیر پیسوار را ببندید.
  • نگین شیر را خارج کرده و پیچ زیر آن را باز کنید.
  • دسته شیر را از جای خود خارج کنید.
  • قالپاق زیر دسته اهرمی را از جای خود درآورید.
  • اکنون کارتریج را برداشته و یک کارتریج تازه قرار دهید.
  • مراحل را تکرار کرده و شیر را مجدداً ببندید.

دلایل چکه‌کردن شیر آب و راه‌های برطرف‌کردن آن در کمترین زمان ممکن

  1. پیچ کارتریج شل شده است

گاهی اوقات ممکن است که علت چکه کردن شیر آب قدیمی اهرمی، به دلیل شل‌شدن پیچ کارتریج آن باشد. در این صورت، تنها کافی است که شیر را باز کرده، اهرم روی آن را بردارید و مطابق با مراحل بخش قبلی، کارتریج را بررسی کنید. درصورتی‌که کارتریج سالم بود آن را جای خودش قرار دهید و در عوض، پیچ روی آن را با آچار مخصوص محکم کنید. با این کار به احتمال زیاد چکه‌کردن شیر رفع خواهد شد.

  1. پرلاتور یا واشر آن خراب است

برای رفع چکه آب در شیر اهرمی، بد نیست که سری شیر را نیز بررسی کنید. درصورتی‌که چکه‌کردن شیر آب مربوط به لوله یا همان سری آن باشد، احتمال خرابی پرلاتور یا واشر پرلاتور بسیار زیاد است. در این صورت، بهتر است که سری شیر را باز کرده و پرلاتور و واشر آن را با قطعات تازه، تعویض کنید.

  1. تنه شیر سوراخ یا خراب شده است

درصورتی‌که از تنه شیر شما آب می‌چکد، علت آن می‌تواند به دو دلیل زیر باشد:

  • ایراد فنی ناشی از ساخت در شیر
  • ایجاد سوراخ‌های سوزنی و ریز در تنه شیر

برای رفع چکه آب در شیر اهرمی به این دلیل، دو راه پیش روی خود خواهید داشت؛ اول آنکه قطعه خراب شده را تعویض کنید؛ مثلاً لوله سری شیر. راه‌حل دوم نیز تعویض کل شیر و خرید شیرآلات تازه است.

  1. اورینگ محل اتصال شیر به سینک خراب است

اگر شیر شما از محل اتصال به سینک چکه می‌کند، احتمال دارد که علت آن به سه دلیل زیر باشد:

  • اورینگ در محل نصب شیر به سینک وجود ندارد.

که در این صورت باید شیر را از محل اتصال به سینک باز کرده و یک اورینگ در آن قسمت نصب کنید.

  • اورینگ شل یا خراب شده است.

برای رفع این مشکل باید شیر را از محل اتصال جدا کرده و سپس اورینگ را بررسی کنید؛ در صورت خرابی، اورینگ نو استفاده کنید.

  • سوراخ سینک بزرگ‌تر از شیر است.

درصورتی ‌که نصاب تجربه کافی نداشته باشد، ممکن است سوراخ سینک را بیشتر از قطر بستر شیر برش بزند. در این صورت باید با چسب مخصوص آب‌بندی، نشتی را از بین برد.

دلایل چکه‌کردن شیر آب و راه‌های برطرف‌کردن آن در کمترین زمان ممکن

خرید شیرآلات باکیفیت از دکتر تامین

در این مطلب علت چکه کردن شیر آب قدیمی را در کنار هم بررسی کردیم. به‌علاوه، از راهکارهای رفع چکه آب در شیر اهرمی نیز صحبت کردیم. بهترین راه‌حل برای جلوگیری از ایجاد این دسته از مشکلات، خرید شیرآلات باکیفیت است. به‌عنوان یک مرجع مطمئن و قابل‌اعتماد برای خرید شیرآلات، پیشنهاد ما به شما دکتر تامین است.

دکتر تامین یک فروشگاه آنلاین انواع مصالح ساختمانی است. شما می‌توانید برترین شیرآلات را در این وب‌سایت پیدا کنید. همین‌طور می‌توانید برای کسب اطلاع از قیمت شیرآلات گلپایگان، شودر، قهرمان یا مشاهده لیست قیمت شیرآلات شودر نیز به وب‌سایت دکتر تامین مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و همین‌طور تماس با مشاوران این مجموعه، می‌توانید از راه‌های ارتباطی زیر استفاده کنید:

  • تلفن تماس: 02148436
  • آدرس اینترنتی: www.DrTamin.com

این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس