کد خبر 1514329
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۷
مرگ دو مادر باردار در یاسوج/ علت بررسی می شود

مرگ دو مادر باردار و به کما رفتن یک مادر به فاصله چند روز در بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج خبر ساز شد.

به گزارش مشرق، بهداشت و درمان در جامعه امروزی نقشی تعیین کننده در شاخص‌های جمعیتی داشته و کشورها نیز با تبعیت از چارچوب‌های این شاخص‌های توسعه ساز، نسبت به رشد و بهبود زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی اقدام می‌کنند.

پیوند شاخص‌های جمعیتی و بهداشت

در کشور ما نیز شاخص‌های جمعیتی پیوندی ناگسستنی با سطح بهداشت و درمان داشته و حتی نرخ امید به زندگی نیز در محورهای سطح سلامت دیده شده است.

در این میان گذر از جوامع کم برخوردار سطح توقعات کارکردی از نظام سلامت را نیز با نگاهی به روز تر مطرح کرده و اصول خدمات دهی نیروی متخصص پایه را مطرح می‌کند.

مرگ دو مادر باردار در یاسوج/ علت بررسی می شود

در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز سطح خدمات امروزی به هیچ وجه قابل قیاس با سال‌های پیش از انقلاب نبوده و ظرفیت بهداشت و درمان به شکل محسوسی ارتقا پیدا کرده است.

در گذشته محرومیت‌های مناطق و عدم دسترسی به پزشک، بیم فرزند آوری را تقویت می‌کرد که با گذر از آن زمان امروزه تولد مدیریت شده با کنترل سلامت مادر و فرزند را شاهد هستیم.

اما مسئله قابل توجه عدم رشد ظرفیت‌های بیمارستانی و خدمات تخصصی در کهگیلویه و بویراحمد به نسبت استان‌های اطراف است.

ضعف‌های زیرساختی و گاهی نبود پزشکان متخصص در بیمارستان‌های استان و نبود سرکشی خروجی محور، چالش برانگیز شده بود.

علیرغم تمام تلاش‌ها و خدمات شکل گرفته، چینش‌های با دخالت سیاسیون گاهی به استخوان بندی تخصصی بیمارستان‌ها آسیب زده و حتی با وجود کسب رتبه‌های برتر اعتبار بخشی بعضی از بیمارستان‌ها، نگاه مردمی اقبال مطلوبی را برای مدیریت‌های بیمارستانی متصور نشده است.

چارت سازی های تخصص پایه حلقه مفقوده ای است که سال‌های زیادی از نبود آن گذشته و همچنان در برخی باکس‌های بیمارستانی، ضعف نیروی انسانی مشهود است.

مرگ دو مادر باردار در بیمارستان

طی روزهای اخیر خبر مرگ دو مادر باردار و به کما رفتن مادری باردار در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد.

بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج که یک مرکز آموزشی نیز محسوب می‌شود، در سال‌های گذشته با انتقادات بسیاری در بحث خدمات دهی مواجه شده است.

مرگ دو مادر باردار در یاسوج/ علت بررسی می شود

پیگیر مرگ مادران باردار هستیم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در این راستا گفت: پیگیری مرگ دو مادر باردار انجام و اطلاع رسانی لازم برای شفاف سازی موضوع را انجام می‌دهیم.

محمود شهامت با اشاره به مرگ دو مادر باردار در بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج، افزود: فاصله زمانی کم وقوع این مرگ‌ها سبب بروز شائبه‌هایی شده و بررسی کامل ابعاد موضوع نیز در دستور کار است.

سابقه بیماری مادر باردار

شهامت با اشاره به مرگ خانم‌های باردار ۳۴ و ۳۵ ساله گفت: یکی از بیماران سابقه سکته مغزی داشت و تحت درمان بود که توصیه پزشکان متخصص بر عدم بارداری بوده است.

وی اظهار داشت: بررسی این فوت نیز به شکل کامل انجام و نتیجه مکتوب اعلام می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: مادر دومی، بارداری خارج از رحم داشت و با فشار بسیار پایین و وضعیت نامطلوب وارد بیمارستان شد.

شهامت تصریح کرد: کمیته اولیه مرگ و میر این مورد نیز تشکیل و روند بررسی آن در دانشگاه و مراکز نظارتی در جریان است.

وی افزود: با مشخص شدن ابعاد مسئله، نتیجه به اطلاع عموم رسانده شده و در صورت اثبات تخلف، طبق قانون با متخلفین برخورد می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: کمیته بررسی مرگ مادران باردار حتی در صورتی که کسی شکایت هم نکند به راحتی از کنار چنین مواردی نمی‌گذرد و با افراد متخلف برخورد می‌شود.

شهامت با تاکید بر محرومیت پزشکان متخلف و اعمال جرایمی در سال گذشته، تصریح کرد: طی سال گذشته دو پزشک از تمامی اتاق‌های عمل محروم شدند.

وی با اشاره به اینکه مرگ هر مادر بارداری برای ما دردناک و ناراحت کننده است، گفت: پیگیری مستمر برای شفاف سازی ابعاد موضوع ادامه دارد.

شهامت گفت: پزشکان و کادر درمانی در استان داریم که با جان و دل تعهد و خدمات رسانی انجام می‌دهند.

بروز حوادث تلخ اخیر که در سطح گسترده‌ای با واکنش‌هایی مواجه شده، می‌طلبد که با تکیه بر تخصصی سازی چارت‌های بیمارستانی، جبران خلاءهای نیروی انسانی، تقویت کادر درمان و تجهیزات و بررسی بهتر اسناد پیش بیمارستانی و سوابق بیماران اقدام شده تا رنگ مرگ بر پیشانی مادرانی که شوق لبخند فرزندانشان را به انتظار نشسته‌اند، ننشیند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    2 0
    وای وای
  • Ti IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    6 2
    چیزی نگیم سنگین تریم بله
    • حامد IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      1 0
      خودت چیزی نگی سنگین تری.
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    5 1
    این جوری شما مسئولین بیمارستان اعلام کردین مقصر خود مادرای باردار بودن ...
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    8 3
    بله حتما بررسی کنید ولی نتیجه بررسی و نظر کارشناسی شما از الآن معلومه ، جنین ها مقصر بوده اند ! چون در قاموس شما نه پزشک مقصر شناخته میشه و نه بیمارستان در حالیکه مقصر اصلی اونها هستند !
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    1 4
    بنظر میاد این همزمانی تصادفی بوده و معنا ندارد
  • ماما IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    4 4
    هردو مورد یعنی هم سابقه ی سکته و هم بارداری خارج از رحم ریسک بالا محسوب میشود و خب مرگ این دو مادرباتوجه به شرایط خاصی که داشتند بعید نبوده
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    3 4
    مرگ بر سازمان بهداشت جهانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس