۷۰ درصد از اراضی کشاورزی تا پایان سال سنددار می‌شود

معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: وسعت اراضی کشاورزی کشور ۱۸ میلیون هکتار است که تلاش می شود تا پایان امسال ۷۰ درصد از این اراضی سنددار شود.

به گزارش مشرق، حسن بابایی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حاشیه سفر به شهرستان رباط‌کریم و بازدید میدانی از شهرک های صنعتی، هدف از حضور در این شهرستان را رفع موانع صدور سند واحدهای تولیدی عنوان و اظهار کرد: رباط کریم یکی از قطب های صنعتی استان تهران است و بیش از پنج هزار واحد تولیدی در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند اما یکی از معضلاتی که به ما منعکس شده بود بحث تثبیت مالکیت و صدور اسناد واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی بود.

وی افزود: در بازدید از واحدهای تولیدی و بررسی مشکلات و معضلات آن ها، دستورات ویژه ای برای رفع موانع ثبتی تولیدکنندگان و گسترش خدمات ثبتی در این شهرستان صادر شد.

حدنگاری برای ۴۲ درصد اراضی کشاورزی

بابایی در خصوص صدور سند برای اراضی کشاورزی بیان داشت: در همین راستا برای ۴۲ درصد از اراضی کشاورزی اسناد حدنگار صادر شده و بیش از ۷ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی دارای سند حدنگاری هستند که ۸۰ شرکت در قالب شرکت های برون سپار بحث تطبیق و مستندسازی را برای سازمان ثبت انجام می دهند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: وسعت اراضی کشاورزی کشور ۱۸ میلیون هکتار است که تلاش می شود تا پایان امسال ۷۰ درصد از این اراضی سنددار شود.

بابایی ادامه داد: یکی از مواردی که باید به صورت ملی حل و فصل شود بحث تثبیت مالکیت ها و صدور سند واحد برای شهرک های صنعتی است که متعاقب آن سایر واحدهای تولیدی که در شهرک های صنعتی مستقر می شوند از سند اصلی افراز و برای هر قطعه سند مجزا صادر می شود.

وی با اعلام تشکیل کارگروهی جهت بررسی مسائل ثبتی شهرستان رباط کریم بویژه رفع تعارضات ملکی شهرک های صنعتی و صدور اسناد رسمی برای بهره مندی صنایع از مزایای آن جهت توسعه فعالیت ها، از تسهیل امور ثبت شرکتها، مالکیت های فکری و ثبت علائم تجاری و طرح های صنعتی شرکتها و صنایع فعال در این منطقه خبر داد.

معاون با تاکید بر لزوم بازنگری سریع و دقیق نحوه واگذاری اراضی در شهرک های صنعتی افزود: به جهت جلوگیری از ایجاد تعارض و اختلافات ملکی برای تولیدکنندگان سازمان ثبت با پیگیری ویژه مقرر شد جانمایی ها مجددا انجام شود و با استفاده از بانک جامع املاک و کاداستر، موقعیت واقعی و حقیقی این شهرک های صنعتی استخراج و با تشخیص دقیق موقعیت ها در صورت نیاز به اصلاح سند، این اصلاح در هیئت های تخصصی و مربوطه انجام شود.

بابایی با اشاره به طرح الزام به تنظیم اسناد رسمی در خصوص معاملات اموال غیرمنقول گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص، این طرح با سرعت خوب و مطلوب در کمیسون های قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و امیدواریم ظرف چند هفته آینده تعیین تکلیف شود و با نهایی شدن آن بسیاری از معضلات، دعاوی و اختلافات ناشی از کلیه اسناد عادی حل و فصل شود.

وی با تاکید بر رفع مشکلات ناشی از تعارض در مالکیت ها در خصوص مجاورت شهرک صنعتی نصیرآباد با بافت شهری تصریح کرد: بخشی از شهرک صنعتی نصیرآباد که در مجاورت بافت های مسکونی قرار دارد باید توسط مسئولان مربوطه بررسی و تعیین تکلیف شود و میزان مالکیت واقعی شهرک مشخص، مجددا مستندات تطبیق داده شود و اصلاحات لازم انجام شود که مالکیت ها به صورت واقعی و دقیق تبیین و اسناد مالکیت صادر شود.

نمایندگی اداره ثبت در شهر پرند دایر می شود

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از استقرار نمایندگی اداره ثبت اسناد و املاک در شهر جدید پرند تا یک هفته آینده خبر داد و گفت: با توجه به جمعیت بالا و گسترش واحد های مسکونی در این شهر با حمایت مسئولان ذیربط تا یک هفته آینده نمایندگی ثبتی فعال می شود که خدمات رسانی در حوزه ثبتی به صورت مستقل در شهر پرند انجام شود.

بابایی همچنین کارگروه ویژه ای را برای رسیدگی و تعیین تکلیف مشکل مالکیتی روستای ده حسن شهرستان رباط کریم با ۷۰۰ خانوار مامور کرد و گفت: امیدواریم با تهیه نقشه و مستندسازی اسناد مالکیت اراضی این روستا بعد از حدود ۵۰ سال صادر شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس