1

تبادل اخیر نشانه‌هایی روشن از توافق خوب و رفع تحریم واقعی و انتفاع اقتصادی کشور در خود دارد.

سرویس سیاست مشرق- در اواخر خردادماه امسال علی باقری کنی، مذاکره‌کنندهٔ ارشد هسته‌ای برای دومین بار در طول کمتر از سه ماه راهی اسلو پایتخت نروژ شده بود تا با چند مقام ارشد اروپایی رایزنی کند، باقری قبل از خروج از ایران اعلام کرده بود که برای ایجاد طوفان فکری با چند مقام اروپایی راهی این سفر خواهد شد.

در آن سفر قرار بود دیپلمات ایرانی با مقاماتی از کشور آلمان، فرانسه و انگلیس دیدار کرده و چند جلسه دوجانبه و نیز چندجانبه با طرفین برگزار کند، البته باقری خوی می‌دانست که این بار نیز از جلسه با اروپایی‌ها آبی برای تهران گرم نشده و آن‌ها با انداختن سنگ‌هایی چون پیوستن ایران به مفاد ضد امنیتی در FATF و یا رسیدن به توافقی همه‌جانبه در منطقه وقت مقامات طرف ایرانی را خواهند گرفت، اما باقری برای رعایت عرف دیپلماتیک و نیز اتمام‌حجت نهایی با طرفین راهی این سفر طولانی و پر افت خیز شد.

دو روز پس از ورود باقری به اسلو تقریباً همه هیئت دیپلماتیک همراه با معاون وزیر خارجه ایران به این نتیجه رسیده بودند که گفتگو با اروپا برای ایجاد یک کانال دیپلماتیک میان ایران و آمریکا بی‌نتیجه است، زیرا پیش‌ازاین باقری با هر سه دیپلمات اروپایی در ابوظبی نیز گفتگو کرده و به نتیجه خاصی نرسیده بود. در این زمان نتیجه «طوفان فکری» در میان دیپلمات‌های ایرانی آن بود که کانال اروپا یک مسیر بی‌نتیجه و تاریخ‌مصرف گذشته است که افزوده‌ای برای ساختار سیاسی ایران ندارد.

هفت نکته درباره یک تبادل نیمه محرمانه! / چگونه بدون برجام ۶ میلیارد دلار پول ایران آزاد شد؟

حذف مزاحم فعال و ماجرای یک تراکنش مالی در قطر

روزهای پایانی خرداد تا آغازین روزهای مردادماه را باید یکی از عجیب‌ترین و پیچیده‌ترین روزهای تاریخ دیپلماسی هسته‌ای میان ایران و غرب نامید، در آن زمان دولت جو بایدن از زیر فشار ایران برای ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم از جایی که در پاییز گذشته رهاشده بود خارج‌شده و دوران تنفس دیپلماتیک را طی می‌کرد.

از سویی باقری کنی در سه دور مذاکره در ابوظبی، اسلو و مسقط شروطی را پیش پای دولت‌های غربی گذاشته بود که تقریباً قبول آن از سوی تروئیکای اروپایی محال بود، مسیر چنان قفل بود که طرفین برهه‌ای حتی مذاکرات را ترک کرند. در آن‌سو کاخ سفید بروز برخی اغتشاشات در ایران و نیز پرونده واهی فروش پهپادهای ایرانی به روسیه را ازجمله دلایل امتناع از ادامهٔ مذاکرات قبلی ذکر کرده است.

کار به‌جایی رسید که برخی کارشناسان سیاسی پیش‌بینی می‌کردند که دولت بایدن به‌احتمال‌زیاد به دنبال احیای برجام پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ آمریکا هم نیست. در مورد تهران نیز گمانه‌ها، شک و تردید نسبت به متعهد بودن طرف غربی افزایش‌یافته و فضای حاکم به‌گونه‌ای بود که ممکن بود مذاکرات احیای برجام در آن بازه زمانی، پیشرفت‌های هسته‌ای بزرگ را معکوس کند، بدون این‌که هیچ تضمینی باشد که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا بار دیگر در بهمن ۱۴۰۳ توافق را زیر پا نگذارد.

زیرا ایران پیش‌ازاین چوب این اعتماد بی‌جا به‌طرف قبلی را خورده و با وهن و گمان‌هایی چون «امضای جان کری ضمانت است» با بدعهدی شدیدی روبرو شده تا جایی که در سال ۱۳۹۷ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده به‌طور یک‌جانبه از برجام خارج شد؛ اما چند تحرک دیپلماتیک خاص در آن زمان باعث شد به ناگهان اتمسفر سیاسی تغییر کرده و فضایی متعادل برای ادامه گفتگوهای میان طرفین ایجاد شود.

اولین تحریک در این زمینه در ماجرای امضای توافق‌نامه امنیتی میان ایران با عربستان روی داد، در آن زمان این دو کشور بدون هیچ مزاحم فعالی چون اروپا و آمریکا به‌واسطه یک شریک راهبردی، تجاری و قدیمی چون چین پای میز مذاکره نشستند و به برخی سوء تفاهمات، اختلافات و مسائل جاری پایان دادند، این توافق‌نامه خاص ولوله‌ای عجیب در غرب به پا کرد، زیرا طرف اروپایی و آمریکایی متوجه شد که ممکن است تحولاتی در منطقه روی دهد که غرب ازآنجا بماند.

هفت نکته درباره یک تبادل نیمه محرمانه! / چگونه بدون برجام ۶ میلیارد دلار پول ایران آزاد شد؟

توصیه آمریکایی‌ها: بایدن اشتباهات ترامپ را تکرار نکند

دیوید کلود سرمقاله نویس ارشد وال‌استریت ژورنال دراین‌باره نوشته بود:

امروز ایران در بحبوحه یک تغییر ژئوپلیتیکی گسترده قرار دارد و در حال ایجاد روابط نزدیک‌تر با روسیه و چین و درعین‌حال، امیدوار به کاهش مشکلات اقتصادی خود و ایجاد یک محور قدرتمند جدید متشکل از قدرت‌های قادر در برابر غرب به رهبری ایالات‌متحده است. میانجی‌گری چین میان ایران و عربستان و فروش پهپادهای انتحاری به روسیه، نشانه‌های دراماتیک قضیه در سال‌های اخیر بوده‌اند؛ گویی دیگر آمریکایی وجود ندارد و طرفین بدون مزاحمت فعال به مسیر خود ادامه خواهند داد.

این مقاله اما یک شاه‌بیت مهم نیز داشته جایی که ناتوانی دیپلماتیک آمریکا را به‌وضوح توضیح داده و نوشته است:

برای ایالات‌متحده، موفقیت ایران در خروج از انزوا باعث نگرانی جدیدی شده است، چراکه به گفته هنری روم، یکی از همکاران ارشد موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، این اقدام به‌وضوح منافع ایالات‌متحده را تضعیف کرد. نویسنده در پایان معتقد است که روابط روبه رشد تهران با مسکو و پکن آن را قادر به اخراج آمریکا از منطقه یا نابودی اسرائیل نمی‌سازد، اما برای مدت نامعلومی، عمر جمهوری اسلامی را افزایش می‌دهد.

تحلیل موضوعی این مقاله درجایی اهمیت پیدا می‌کرد که یک هفته قبل از تفاهم میان تهران و ریاض همین روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشته بود که تحریم‌های تحمیلی غرب علیه ایران مانعی قوی در برابر حضور کشورهای عربی در اقتصاد ایران است. توافق ایران با عربستان گویی همه تحلیل‌ها، ارزیابی‌ها و تفسیرهای غربی‌ها را دود کرده و به هوا فرستاد. به عبارتی ساده‌تر وقتی ایران به‌سرعت پرونده خود با همسایگان را حل کرده و با امارات، عربستان و حتی مصر به تفاهم رسیده بود دیگر غرب جایی درامتداد فکری آن قرار نداشت. پیشروی برنامه هسته‌ای ایران ازیک‌طرف و تشکیل ترتیبات سیاسی - امنیتی جدید در منطقه غرب آسیا که دست تهران را در خاورمیانه بازتر کرده است باعث شده واشنگتن به دیپلماسی بک چنل (Back Channel) خود با ایران ادامه دهد.

هفت نکته درباره یک تبادل نیمه محرمانه! / چگونه بدون برجام ۶ میلیارد دلار پول ایران آزاد شد؟

فارن پالیسی/سیاست خارجی آمریکا در طول یک سال و نیم آینده تا آنجا که ممکن است خسته کننده خواهد بود: توافق هسته ای با ایران در کار نخواهد بود

ارزش سیاسی جاسوس‌ها برای آمریکایی‌ها چه بود؟

نکته قابل‌توجه آن بود که عبور مزاحمان فعالی چون اروپایی‌ها از معادلات سیاسی در پرونده هسته‌ای نوع همکاری‌های تهران با آژانس را نیز تحت تأثیر قرارداد درحالی‌که آژانس، ایران را به اتهام عدم همکاری با تحقیقات در مورد آثار اورانیوم یافت شده در سه سایت قدیمی اما اعلام‌نشده محکوم کرده است. بااین‌حال، ایران در آخرین نشست آژانس بیش‌ازپیش محکوم نشد. در عوض، بی‌آنکه پایان تحقیق و تفحص‌ها تأیید شود، توضیحات ایران در مورد آثار یافت شده دریکی از سایت‌ها پذیرفته شد.

اگر تا دو ماه پیش‌ازاین بایدن برجام را مرده اعلام کرده و دیپلمات‌های آمریکایی خودشان را برای دوران بدون توافق آماده می‌کردند حالا این تغییر اتمسفر نشانه‌هایی روشن در خود داشت گویی شرایط در حال تغییر است و همه‌چیز این بار نه با خواست و تحمیل طرف غربی بلکه با جوششی از درون منطقه در حال پیشروی است.

این پیشروی همه‌جانبه ژئوپلیتیکی در منطقه باعث شد تا آمریکایی‌ها با چند حذف اضافه سیاسی (ازجمله حذف رابرت مالی و افزایش مسئولیت‌های محرمانه جیک سالیوان) فعال‌تر شده تا یک پرونده مرده را دوباره احیا کنند، آزادسازی ۶ میلیارد دلاری ایران در کره جنوبی و نیز آزادسازی بانکی در عراق و افزایش سطح تبادل مالی تا ۱۰ میلیارد دلار محصول این شرایط تحمیلی بر آمریکایی‌ها است، در این تحولات آزاد شدن چند مهره سوخته جاسوسی که تمامی شبکه‌های آن نیز زیر ضربه رفته تنها روتوشی ساده برای تحمیل هژمونی دیپلماتیک ایران بر غرب بوده و بیش از آن ارزش‌افزوده‌ای ندارد، به عبارتی آمریکایی‌ها دلار را با تعدادی جنازه متعفن شده و بدون مصرف تاخت زده تا در تحولات آینده در منطقه عنصر بلااستفاده نباشد!

تبادل چند مهره سوخته جاسوسی با دارایی‌های ایران در چند کشور تحت کنترل آمریکایی‌ها چندمعنای خاص دارد.

۱- این تبادل در دسته توافق خوب قرار دارد، زیرا یک کانال تصاعدی مالی جدید را در منطقه تعریف کرده است.

۲- آزادسازی دارایی‌های ایران نه در زمین اروپا که در منطقه تعریف‌شده و این راهبرد در افق فکری دولت نیز قرار دارد. این تبادل از تبادل دوره برجام به‌مراتب قوی‌تر بوده و عطف به هیچ توافقی در آینده نیست، به عبارتی تبادل زندانیان و آزادسازی منابع مالی راهبردهای منتهی به غنی‌سازی ۶۰ درصدی و بیش از آن را حفظ کرده و جمهوری اسلامی ایران هرگاه اراده کند در کسری از ثانیه به نقطه صفر بازخواهد گشت، نحوه بلند شدن از خاکستر ققنوس با عقاب بلندپرواز متفاوت است.

۳-آزادسازی منابع مالی ایران علاوه بر تغییر راهبردها محصول ابتکار عمل‌های خاص دیپلماتیک در تهران نیز بوده است، شکایت بین‌المللی ایران از کره جنوبی نقش مهمی در این ماجرا داشت. پیروزی در این آوردگاه محصول جنگ اراده‌ها بود.

۴- در توافق اخیر این‌طرف آمریکایی بود که مجبور شد راست آزمایی کرده و ضمانت دهد تا جایی که تبادل جاسوس‌های سوخته زمانی عملی می‌شود که تائید تراکنش مالی در قطر بلیت پرواز را مهر خواهد کرد.

۵- ریسک مالی تبدیل ارزی وون (واحد مالی کره جنوبی) به یورو بر عهده تهران نیست، شارژ این حساب بر عهده طرف آمریکایی خواهد بود.

۶- این‌که گفته شود پول ایران به قطر داده می‌شود تا قطر برای ایران خرید انجام دهد گزاره‌ای نادرست است، پول صرف اقلام روی کشتی به سفارش واردکننده ایرانی که برای تخلیه منتظر تسویه هستند خواهد شد.

۷- تبادل اخیر نشانه‌هایی روشن از توافق خوب و رفع تحریم واقعی و انتفاع اقتصادی کشور در خود داشت.

البته تبادل در تهران و آزادسازی مالی علاوه بر حذف مزاحم فعالی چون اروپا ارزش‌افزوده سیاسی دیگری نیز داشت، درحالی‌که ضدانقلاب طی یک سال گذشته خواستار محدود شدن روابط غرب با ایران شده بودند. اکنون با این توافق پیام ناامیدکننده‌ای دریافت کرده است، رادیو فردا ارگان سازمان سیا نوشته است، بایدن اپوزیسیون را بار دیگر زیر پایش له کرد! البته رفتار آمریکایی‌ها برای مفسران نشانه پرهیز آن‌ها از عبور از پروژه «خانه سیاه» نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 105
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    18 14
    مراقب فتنه ها و نقشه های شوم شیطان بزرگ بر علیه انقلاب باشید و خیلی بهش دلخوش و اعتماد نکنید.
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      1 0
      اين مگه 7 ميليارد دلار نبود؟ آيا كره بعنوان هزينه نگهداري برش داشته يا قبلا گرفتيمش يا در تبديل ارز وون كره به دلار تغيير پيدا كرده؟
    • US ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      1 1
      شق القمر کردید آخه، یک میلیارد دلار رو گرفتند به بهانه افت ارزش پول ،دادن به اوکراین
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      1 0
      ارزش پول کره بدلیل اعتماد ب انریکا پایین اومده به همین دلیل 7م شد 6
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    17 11
    پولی آزاد نشده ارزی قرار نیست وارد بشود پول نفت در برابر غذاست
    • US ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      3 0
      منابع ارزی ایران در کره جنوبی به دلیل کاهش برابری پول کره جنوبی در مقابل دلار از ۷ میلیارد دلار به شش میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در توئیتر نوشته «متاسفانه نزدیک به ۷ میلیارد دلار از منابع ارزی کشورمان طی سال‌های پایانی دهه ۹۰ بصورت وون (واحد پول ملی کره جنوبی) به بانک‌های کره جنوبی واریز شده بود و به آن هم، هیچ سودی تعلق نمی‌گرفت. حتی در طی این سال‌ها نیز به دلیل کاهش برابری وون به دلار، نزدیک به یک میلیارد دلار آن با کاهش ارزش برابری مواجه شد».
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      2 2
      کاملا درسته.اون پول آزااااد شده تحویل ایران نشده.زیاد دلخوش نباشید اتفاق خاصی نیفتاده فقط از کشوری به کشور دیگه غیر از ایران تحویل شده..
    • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      1 0
      متاسفانه امضای کری تظمین نبود،ولی قرار لود اب خوردن کری جون بهتون بدهد،چطور برای اینستکس ذوق مرگ شده بودید،
    • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      1 0
      خب عقل کل مگه واردات دارو و اقلام اساسی ارز نمیخواد؟! درامد های ارزی که قبلا برای واردات اون اقلام استفاده میشد ذخیره میشود ،از این جیب به اون جیب اینو به دیگر همفکران بیسوادتونم بگید که مدام در حال شبه افکنی
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      0 0
      عقل جزو .وقتی اختیار پولتو نداشته باشی یعنی قطر شده قیم تو.معمولا قیم برای طفل صغیر یا مجنون لازمه.شماها کدومشید؟
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    12 9
    این همه اقتداری که دم می زدید این بود؟ پول‌هایتان در عراق رفت عمان. پول های کره جنوبی رفت سوئیس و قطر. فقط مونده در کویت و عربستان افتتاح حساب کنید و باقی مطالبات معکوس؟؟ تازه دیگر دسترسی مستقیم به منابع بلوکه شده ندارید مگر با اجازه کدخدا آن هم فقط برای موادغذایی و دارو.
  • US ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    10 7
    حالا امریکا که علیه مردم به نفع شما کار میکنه شد ادم خوبه فکر کنم مثل مرگ بر ال سعود شاهد حذف شعار مرگ بر امریکا هم باشیم البته که شما که خودتون از اول با امریکا خوب بودین خانواده هاتونم میفرستبن اونجا منظور به مردم موندین چی بگین بگین مرگ بر امریکا بگن یا نه!
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    9 1
    وقتی که پرداخت بدهی طولانی مدت بشه و سالها طول بکشه رسمش اینه سود بانکیش رو هم بعنوان جریمه دیرکرد بهش اضافه میکنن . اینجا 7 میلیارد دلار سود بانکی نخورد هیچ یک میلیاردش هم پرید شد 6 میلیارد ؟! یک میلیارد دلار میشه 50 هزار میلیارد تومن کجا رفت ؟
    • US ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      0 2
      یک میلیارد دلار آب رفت؟! یا کره جنوبی با کمک آمریکا هاپولی کرد؟!
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      2 0
      خب اون شنگولی که در کره پول رو به شکل وون نگه داشت باید جواب بده
  • سید IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    7 5
    آیا علاوه بر عصبانیت براندازان خارج نشین، اصلاح طلبان هم ناراحت هستند!؟ ظاهراً که این طور هست!
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      2 0
      مشرق جان امام حسین چاپ کن چرا از کلمه براندازی بدتون میاد؟پس چرا افتخار میکنید خودتون سال ۵۷انجام دادین؟
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    12 33
    این ۷ میلیارد دلار یک پیروزی بزرگ با اثر حداقل ۷۰ میلیاردی برای اقتصاد ایران است
    • علی IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      10 8
      خوش به حال نظام که طرفدارانی مثل تو دارد و بد به حال ملت..
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      6 3
      با اثر 70 میلیاردی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    33 23
    البته مثل اینکه فقط میتونیم باهاش سنجاق قفلی و موچین وارد کنیم!
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      9 4
      شما آب خنک میل کنید یکم از گرمازدگیت کم بشه
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      1 4
      داداش معادل ریالیش رو دولت روحانی چاپ و خرج کرده. فقط نوع مذاکره ایران جالب بود که اول امتیاز رو کامل گرفت ، بعد امتیاز داد. هشت‌سال پیش همچین روزهایی می‌گفتن داریم میریم مذاکره برجام تا ۱۵۰ میلیارد دلار پول ایران رو آزاد کنیم ، پولی بود که احمدی‌نژاد براشون به ارث گذاشته بود. اون‌موقع گفتن امضای کری تضمینه اول بتن ریختن بعد امریکا که خرج از پل گذشت برگشت به ریش‌مون خندید
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      4 2
      هندونه هم میتونیم بخریم
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      7 3
      پست فطرت هایی هستید که 2 ندارید! توافق نشه پرت و پلا میگید، توافق بشه بازم پرت و پلا میگید!!
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    10 3
    همینکه امریکا وادارتون کرده بعداز اونهمه التماستون به دلالهای عمانی و قطری جاسوسانش را فقط در قبال اجازه خرید غذا و دارو از پول صادرات 7 سال قبل آزاد کنید اینقدر ذوق زدتون کرده ؟ دیپلماسی ذلیلانه هم ذوق کردن داره ؟
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      0 0
      کرملین مجبورشان کرده به این ذلت ها تن بدهند. تازه اگر 7 میلیارد هم وارد کشور می شد.............
  • حمید IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    7 5
    خداییش مارو سرکار گذاشتید؟؟ عربستان سعودی سال 2022 بیش از 326 میلیارد دلار نفت فروخته حالا ما برای آزاد شدن 6 میلیارد پولمون که از سال 97 پیش کره مونده بوده و یک میلیارد دلار اون بخاطر تورم کره جنوبی از بین رفته باید انقدر خوشحال باشیم. عددها رو یکبار دیکه مورد توجه قرار بدید لطفا!!
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      0 0
      خود فرزین رئیس بانک مرکزی گفته این پول رفته به حساب چند بانک ایرانی در قطر (؟؟!!) که برای کالاهای بشردوستانه هزینه بشه با اجازه آمریکا! بعد اینجا جشن گرفتن
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    7 0
    در این خصوص شاعر میفرماد: هنگام شنا مثل یه دست و پا چلفتی ...بپا به مسیر دهن کوسه نیفتی
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    6 3
    آزاد نشد از حساب کره اومد به حساب قطر.
  • حسین IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    7 5
    به فاجعه نفت در برابر غذا افتخار میکنید؟
  • dhsv IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    8 4
    کاش یک کیلو گوشت یخ زده به ملت می رسانددید
  • ابوالفضل IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    4 4
    یکی بیاد توضیح بده چرا با وجود اینهمه سیاست و کیاست حکومت، وضع ما داره روز به روز نه بلکه ساعت به ساعت بدتر میشه.
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    3 2
    حتی تحریمها هم برداشته بشه اتفاق خاصی نخواهد افتاد ازهمین الان دارند جا میندازند که بابت بدهی دولت اعتدال باید پرداخت بشه باین یورو درقطر اینقدر باهاش تهاتر میکنند تا اصل وفرعش بماسه برا ی آنها خبری نخواهدشد وچشم وگوش مردم هم پراست از این حرفها کسی توجه ایی نمیکنه
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 1
    حتی تحریمها هم برداشته بشه اتفاق خاصی نخواهد افتاد ازهمین الان دارند جا میندازند که بابت بدهی دولت اعتدال باید پرداخت بشه باین یورو درقطر اینقدر باهاش تهاتر میکنند تا اصل وفرعش بماسه برا ی آنها خبری نخواهدشد وچشم وگوش مردم هم پراست از این حرفها کسی توجه ایی نمیکنه
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    شطرنج بازی دلاری -یورویه تاثیر ی درمشکلات معیشتی مردم نخواهد داشت حالا همه آنها هم بیاد 🤣🤣
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 1
    شطرنج بازی دلاری -یورویه تاثیر ی درمشکلات معیشتی مردم نخواهد داشت حالا همه آنها هم بیاد 🤣🤣
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    5 2
    تو زندگی ما چیزی احساس نمیشه خبر درمانی فایده ای نداره به فکر قشر کارگر و جدیدا کارمند باشید با این هزینه ها
  • یزدان IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    4 1
    اره شروع کن خرج کردن انقدر بدبخت شدید که بدون اجازه امریکا چهارتا چیپس و پفک هم نمیتونید بخرید دروغ بباف تا میتونی ایرا اینتر نشنال راستشو میگه
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    5 0
    چگونه؟ با گروگان گیری. نقطه ضعف آمریکاست.
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    3 0
    مطمئن باشید مقابل توافقات این دولت سنگ اندازی نخواهد شد. چون مخالفان دولت فعلی کفن پوش نیستند و از دیوار سفارت ها بالا نمی روند!
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 1
    قربان برم خدا را یک بام و دو هوا را _ این ور بوم سرما را اون ور بوم گرما را. یک زمانی روحانی هم موقع خروج امریکا از برجام می گفت خوب شد مزاحم رفت. حالا در این دولت هم همون حرف نسبت به اروپایی ها گفته میشه ولی امتیازه!؟ پوست خرس شکار نکرده را هم جلو جلو به مردم نفروشید، اینم شبیه ده ها بار آزاد شدن پول های بلوکه مان در کره در آن دولت و این دولته! ...
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    2 1
    ادبیات حسن گلاسکویی را بکار می برید و صد البته تفکر سازش و معامله ،
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    یعنی واقعا موفقیت !!یک عده جاسوس را با پول معاوضه کنید تا کی تا کجا؟؟؟
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    2 0
    حالا این پول ازاد شده کجا میره این مهمه وگرنه ایران با این همه منابع و معادن و نفت و گاز نباید وضعش این باشه
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    3 5
    خیلی رووو داريد...نفت در برابر کالا اين همه افتخار داره
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    4 1
    چه عزتی!؟ اجازه دادن بخشی از پول خودمون رو خرج کنیم! البته اونجاییکه تعیین کردن!
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      0 0
      کثافتهای اصلاحات چی هرچی دلار بود خارج کردین لعنتی ها،
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 0
    یک سوال از کجا معلوم آمریکا زندانیان رو همان لحظه ای که تحویل می‌گیرد کاری کند پول به ایران نرسد و دست ایران کوتاه شود...‌‌بالاخره زرنگی میکنند همون غذا و دارو رو هم تقلبی چیزی میکنند یا بی کیفیتش را می دهند
  • نادر IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    2 1
    چرا عوام فریبی میکنید کجا آزاد شد اینکه بفرستند کشور دیگه بعد برای دارو ومواد غذایی فاکتور بدید بعد لابد بروند حساب کتاب کنند اونوقت اونها پولش،را پرداخت کنند .واقعا این اسمش گدایی نیست .به چی دارید افتخار میکنید خیلی رو......
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 2
    راه حل مشکلات اقتصادی را قدیمی های ما نشان داده اند پس گرفتن سرزمین های جدا شده. همه میدانند جنگ موتور اقتصاد است.
  • عماد DE ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 2
    خوبه فرصت خرید دلار تو قیمت پایین میده بهمون که تا عید برسه به ۷۰ تومن
  • ۳۰۱ IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    2 1
    چرا دولت سید مهرومان انرژی هسته ای رو داد رفت سقف غنی سازیو کردن شصت درصد هسته ای رو برا معامله می خواین؟
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    3 2
    تموم شد؟خیلی تاثیر گذار بود الانم به قطر بگین برامون برنج از خزانه داری امریکا سفارش بده
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 1
    امریکا وانگلیس واسراییل رانابد میکنیم
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    این بساط نفت دربرابر غذا زمان دولت قبل هم مطرح شد ولی تیم ظریف اصلا زیر بار نرفت حالا شماها از پذیرش خفت بارش ذوقزده و خوشحالید و ادعاتون فلک را پر کرده
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    چند ساله کره و آمریکا میگن برای خریدهای بشردوستانه و مصرفی قابل استفادست، خبر جدیدی نیست
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    ۴تا بیگناه رو گروگان گرفتن افتخارهم میکنن
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 1
    شماره حساب بدم حق منو واریز کنین
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    همین جاها است که پول زبون بسته دست یک عده سوگلی می افته و هرچه بخواهند میکنند. وگرنه هر کسی نمیتونه با این پول کالاهای ضروری و مفید مثل دارو و مواد اولیه صنایع غذایی و غیره وارد کنه
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    2 0
    این مبلغ برای یک کشور با این وسعت ،جمعیت ،منابع زیرزمینی و... دستاوردسازی یا بزرگنمایی است
  • عبدالله عبدالهی IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    وزیر نفت گفته صادرات نفت ایران 3/5 میلیون بشکه یعنی بیش از صادرات قبل وبعد برجام ،یعنی اشباع بازار نفت بدون روسیه تا اجاق اروپایی ها در سرمای سخت گرم باشه، و تظاهرات ملیونی مردم اروپا فروکش کنه تا سردمداران غرب بتوانند جلوی روسیه با خیال راحت به کمک اکراین ببشتابند. حالا این وسط تحت عنوان رفع تحریمها شش میلیارد با عنوان پول در برابر غذا ودارو بملت نجیب ایران هم میدهند ،تا روزنامه مشرق هم دلش خوش باشه که از برجام خبری نیست..... ولی پول 3.5 میلیارد صادرات نفت اعلامی وزیر نفت کجا رفته .... باید منتظر بود چندتا ایرانی دو تابیعتی را گروگان بگیریم بعد مبادله انسان دوستانه جواسیس با مذاکرات رفع تحریم...... وداستان همچنان ادامه دارد
  • عبدالله عبدالهی IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    همیشه اعلام میکنید که نظر شما با موفقیت دریافت شد ولی چندین بار چک کردم .چرا چاپ نمیکنید
  • US ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 1
    زدن اتهام جاسوسی
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    2 1
    آخه بدجوری تواین دوسال توکاسه ما گذاشته دولت 🤣🤣🤣داسنان رابین هودی شده که داروغه سکه را میزد به کف کاسه گدایی رابینهود کور وسپس وقتی بلند میشد داروغه دستش را میبرد جلوی کاسه وخودش میگذاشت توجیبش ومیگفت اینهم کمک
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    استاد نکته ای نداره ما چندتا گروگان رو آزاد میکنیم و از صدقه سرشان شش میلیار رو غذا و دارو سفارش میدیم
  • DE ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    ازاد نشده خودتونو زدین به نفهمی دادن به بانک قطری نفت در برابر غذا دارو ۱میلیارد دلار اب رفت
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    2 0
    آقا اون هفت میلیارد دلار توی کره شد شش میلیارد دلار ،یک میلیارد دلارش بالا کشیدن ،میدانید با یک میلیارد دلار میشه چندتا بیمارستان ساخت ؟چندتا مدرسه ساخت ؟چندتا جوون ایرانی رو خانه دار کرد؟آقا بسه دیگه بسه دیگه اقتدارتان ما رو کشت، خجالت بکشید بروید کنار، ایران رو نابود کردید
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    3 2
    آزاد نشده رفت حسابهای سوییس
  • م.ر IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    2 2
    فقط بلدی ماست مالی کنی گندهای ایران رو .
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 1
    ⚔️🇮🇷⚔️ (کوریدور هند_شمال_جنوب) و (کوریدور جاده ابریشم_چین_شرق-غرب) باعث می شود تا تبریز و اردبیل به قلب جهان و قطب ترانزیت عالم تبدیل شوند. و کوریدور زنگزور باعث میشود تا تبریز و اردبیل برای ابد یک مسیر بن بست و‌ متروک شوند.🇮🇷🇮🇷🇮🇷همه ایران برای ❤️تبریز❤️برای جلوگیری از زنگزور ___یاشاسین عزیز ایرانم یاشاسین جانم تربیزه
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 0
    ⚔️🇮🇷⚔️ (کوریدور هند_شمال_جنوب) و (کوریدور جاده ابریشم_چین_شرق-غرب) باعث می شود تا تبریز و اردبیل به قلب جهان و قطب ترانزیت عالم تبدیل شوند. و کوریدور زنگزور باعث میشود تا تبریز و اردبیل برای ابد یک مسیر بن بست و‌ متروک شوند.🇮🇷🇮🇷🇮🇷همه ایران برای ❤️تبریز❤️برای جلوگیری از زنگزور ___یاشاسین عزیز ایرانم یاشاسین جانم تربیزه
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 1
    ⚔️🇮🇷⚔️ (کوریدور هند_شمال_جنوب) و (کوریدور جاده ابریشم_چین_شرق-غرب) باعث می شود تا تبریز و اردبیل به قلب جهان و قطب ترانزیت عالم تبدیل شوند. و کوریدور زنگزور باعث میشود تا تبریز و اردبیل برای ابد یک مسیر بن بست و‌ متروک شوند.🇮🇷🇮🇷🇮🇷همه ایران برای ❤️تبریز❤️برای جلوگیری از زنگزور ___یاشاسین عزیز ایرانم یاشاسین جانم تربیزه
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 1
    ⚔️🇮🇷⚔️ (کوریدور هند_شمال_جنوب) و (کوریدور جاده ابریشم_چین_شرق-غرب) باعث می شود تا تبریز و اردبیل به قلب جهان و قطب ترانزیت عالم تبدیل شوند. و کوریدور زنگزور باعث میشود تا تبریز و اردبیل برای ابد یک مسیر بن بست و‌ متروک شوند.🇮🇷🇮🇷🇮🇷همه ایران برای ❤️تبریز❤️برای جلوگیری از زنگزور ___یاشاسین عزیز ایرانم یاشاسین جانم تربیزه
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 1
    ⚔️🇮🇷⚔️ (کوریدور هند_شمال_جنوب) و (کوریدور جاده ابریشم_چین_شرق-غرب) باعث می شود تا تبریز و اردبیل به قلب جهان و قطب ترانزیت عالم تبدیل شوند. و کوریدور زنگزور باعث میشود تا تبریز و اردبیل برای ابد یک مسیر بن بست و‌ متروک شوند.🇮🇷🇮🇷🇮🇷همه ایران برای ❤️تبریز❤️برای جلوگیری از زنگزور ___یاشاسین عزیز ایرانم یاشاسین جانم تربیزه
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 1
    ⚔️🇮🇷⚔️ (کوریدور هند_شمال_جنوب) و (کوریدور جاده ابریشم_چین_شرق-غرب) باعث می شود تا تبریز و اردبیل به قلب جهان و قطب ترانزیت عالم تبدیل شوند. و کوریدور زنگزور باعث میشود تا تبریز و اردبیل برای ابد یک مسیر بن بست و‌ متروک شوند.🇮🇷🇮🇷🇮🇷همه ایران برای ❤️تبریز❤️برای جلوگیری از زنگزور ___یاشاسین عزیز ایرانم یاشاسین جانم تربیزه
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 5
    بازنده اصلی مردم بدبخت اوکراین هستند. وضعیت فاجعه بار زنان و دختران اوکراینی را در مترو های کشورهای اروپایی ببینید. عاقبت کدخدا پرستان بنفش همین است.
  • CA ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    آقازاده ها شماره شبا و حساب رو آماده نگه دارن
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    باز فریب بعد از دوسال وقفه در مذاکرات ۶ میلیارد نه ۷ میلیارد رفت برای غذا درصد غنی سازی امد پایین دروبین برخلاف مصوبه مجلس دوباره نصب شده ۵ تا بقول شما جاسوس ازاد شده بعد اقایان از دیپلماسی عزت هن می زنند بیخیال بابا مرغ پخته هم خنده‌اش می گیرد اقتدار این بود
  • 8ععععععقفققققاااااممممم IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 1
    خطاب به مخاطبان محترم مشرق: در مقایسه با نظرات متعدد و متنوع شماها در باره مقاله فوق باید خیلی کوتاه و مختصر عرض شود: با شناخت حداقل ۴۰-۴۵ سالی که همه مردم بزرگ سال ایران و دنیا از بد ذاتی و بد سرشتی و بد صفتی های شیطان کبیر و کدخدای بد دهکده خود ساخته امروزی یعنی امریکا و دار و دسته اروپایی و نوچه های منطقه ای و جوجه حرام زاده اش اسرائیل وجود دارد. به‌نظر می رسد، این روش کار آقای باقری و...، بدون بوق و کرنا و جیغ و دادهای رسانه ای و بدون درخواست و انتظار از مردم و مسئولان بالا دستی که باید روز تصویب برجام ... روز جشن ملی و ... اعلام گردد. و....، خیلی خیلی بهتر و موثرتر از کار و اقداما ت مدعیانی است. که مدعی بودند: ما طرف دیپلماسی خود یعنی امریکا و اروپایی ها را می شناسیم. و حرف و امضای فلانی شان(کری و... تضمین و... است. و...!!!!) گویا سالها اینان با آنان زندگی کرده، و مدارک عالیه خود و سابقه اجرایی و مدیریتی خویش و...‌را از آنجاها‌ کسب کرده بودند. و...) و با اطمینان کامل با آنها با‌چهره ها و لبهای خندان و... عکس یادگاری موفقیت می گرفتند. ولی متاسفانه چیز مثبت و عیانی نصیب سفره مردم و‌ چرخش سانتیوفیوژهای ایران مد نظر شما مخاطبان مختلف الرای نکردند. الخ....
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      0 0
      نه بابا الللللکی میگی 😆😆😆
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    فک نمیکنم اینهمه پول برا خرید دارو صرف شه بیشتر برای کالای بدرد نخور میشه ازش استفاده کرد اگه مافیا خودرو و دولت میذاشتن و مذاکرات میگفتین ماشین میخوام بجاش کیا و هیوندای میاوردین و تبدیل به ریال و پروژهارو تکمیل میکردین بهتر بود
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    دلیل بولد کردنش نمیفهمیم مثلا میخوای بگین مذاکره بلدین ؟
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    اون جریان داغون این جریانم که رسانه دستشه شروع کرده انتقال پول از کره به قطر بزرگ کردن سنگ پا و سنجاق و قیچی میشه باهاش خرید یا ۷ میلیون دلار انتی هیستامین و بروفن
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    متاسفانه بازنده تحریم فقط وفقط مردم بینوای ایران با این اوضاع فلاکت بار اقتصادی هستند.
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    مگه با هزاران میلیارد دلار پولی که در ایران تولید میشه روزبه روز فقیرتر نشدیم که حالا با ۷ میلیارد، پولدار بشیم؟
  • هادی بهمنی IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    والله احتمالا ایران از خیر تبدیل کاخ سفید به حسینیه گذشته در عوض شش میلیارد از هفت میلیارد دلار پول ما هم آزاد کردند ‌‌اقتدار از این بالاتر.
  • کارشناس IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    یک میلیارد دلار پول ملت ایران آب رفته !؟
    • IR ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      1 0
      عیب ندارد با جریمه بی حجاب و کم حجاب و مالیات و غیره جبران میشه.درضمن کره بخوره یا خاوری مگه فرقیم داره؟
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    ی جور افتخار میکنید انگار امریکا شش میلیارد دلار اسکناس از محل مالیات مردمش بهتون داده پول مردم بدبخت بعد سال‌ها قراره با مدیریت امریکا خرج اقلام مورد تاییدش بشه خفت و خواری از این بالاتر اینه که شما بهش افتخار هم میکنید و اونو دستاورد میدونید
  • انقلابی منطقی IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    خدا روشکر در یک اقدام عزتمندانه! رسیدیم به نفت در برابر دارو و غذا!
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    این 4نفر بی گناه بودن
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    2 1
    بدون برجام و از آن مهمتر بدون اف ای تی اف ! که اصلاح طلبان آنهمه روی آن مانور دادند و بزرگ نمایی کردند ! و البته حالا خیط کاشته اند ! مثل همیشه !
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    2 2
    بدون برجام و از آن مهمتر بدون اف ای تی اف ! که اصلاح طلبان آنهمه روی آن مانور دادند و بزرگ نمایی کردند ! و البته حالا خیط کاشته اند ! مثل همیشه !
  • هموطن IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    0 0
    ایده توافق با ایران، در پس‌زمینه تشدید تنش‌ها میان اسرائیل، ایران و حزب‌الله صورت می‌گیرد. اداره اطلاعات ارتش اسرائیل اخیرا یک هشدار راهبردی خطاب به رهبری اسرائیل صادر کرد که توانمندی بازدارندگی اسرائیل علیه دشمنانش، به سرعت در حال زوال است. این ارزیابی، به بروز شکاف عمیق داخلی بر سر تلاش‌های دولت نتانیاهو برای تضعیف دادگاه عالی اسرائیل بازمی‌گردد که به نافرمانی‌هایی در میان خلبانان و رزمندگان ارتش اسرائیل به‌ویژه در میان نیروهای ذخیره انجامید. مقام‌های اسرائیلی بر این باورند که این افول، به جسور شدن حزب‌الله انجامیده است همان‌طور که در انفجار 13 مارس یک بمب کنارجاده‌ای نمایان شد که گفته می‌شود توسط یک نفوذی حزب‌الله از لبنان کار گذاشته شده بود. مقام‌های اسرائیلی همچنین به مشورت‌های ادامه‌دار میان حسن نصرالله با چهره‌های ارشد جهاد اسلامی‌اشاره می‌کنند. ایران، بزرگ‌ترین بهره را از تحولات داخلی اسرائیل و نیز سردی روابط تل‌آویو با واشنگتن می‌برد. به نظر می‌رسد که تهران، نگرانی‌اندکی از یک اقدام فوری آمریکا و اسرائیل علیه تاسیسات هسته‌ای‌اش داشته باشد. تضعیف موضع اسرائیل و اقبال فزاینده ایران همچنین در فاصله افتادن میان اسرائیل و متحدانش در خلیج ‌فارس، به‌ویژه در آشتی عربستان، امارات و بحرین با تهران دیده می‌شود. نتانیاهو که همیشه شهرت خود را از موضع مصمم‌اش علیه ایران و برنامه هسته‌ای‌اش کسب می‌کرد، اکنون، هم باید به خاطر دستاوردهای هسته‌ای ایران، و هم به خاطر فروپاشی بازدارندگی اسرائیل در خاورمیانه مسئول شناخته شود..
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    0 0
    ظاهرا برجامیون که حرف بیفایده زدن باقدرتهای جهان برایشان ملاک بود نه مننافع ایران .بدجوری دمق شدن .توافق نخوانده وبدون سود رامضاع وشق القمر بحساب میاورند اما باج ندادن وپولهاراگرفتن را شکست میبینند وبهبهانههای کوچک جفتک پرانی میکنند
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    1 0
    این همان کدخداییست که درمقابل نابودی دستاوردهای انقلاب ودانشمندان شهیدش بهرهای به اندازه هیچ نصیبتان شد حالایقه جر میدهید که بازگشت پولها خسارت است .ازعصبانیتتان معلوم است که بدجور غمخوار وهمدرد کدخداتان هستید
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    0 0
    الان خیال کردید بهت ن پول میدن؟
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    0 0
    آزادی سازی ارز بلوکه شده ایران در کره جنوبی کار مثبتی بود ولی مشخص نشد چرا 7 میلیارد دلار ایران تبدیل به شش میلیارد دلار شد
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    0 0
    بسه دیگه شش ميليارد را بگیرید برید گم شید.
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    0 0
    عجب حرص و آزی دارین! کل ثروت ایران را بالا کشیدین کوش، کجاهاست؟
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    0 0
    دوره زبورجیان چند میلیارد دلار گم شد؟ یعنی فرستادن اسرائیل.
  • مانی IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    0 0
    خفه شین بابا
  • ایرانی US ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    0 0
    این پول به شرطی ازاد شده که برای اقازاده ها باشد که در امریکا زندگی می کنند و پول مستقیما برود امریکا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس