کد خبر 1517155
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
کالابرگ

مرکز آمار اعلام کرد سال گذشته متوسط هزینه خالص سالانه یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی به ترتیب ١٣٧ و ٧٩ میلیون تومان بوده است.

به گزارش مشرق، با اعلام مرکز آمار، متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار شهری در سال گذشته ۱،۶۶۹،۶۴۱ هزار ریال بوده که نسبت به سال قبل، ۴۸.۵ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ۱۴۰۱، رشد متوسط درامد سالانه خانوارهای شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه بوده است.

متوسط هزینه کل خالص سالانه یک خانوار شهری ۱۳۷۱۴۶۰ هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٤٨،٣ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه کل سالانه خانوار شهری ٣٧٦،٨٢٢ هزار ریال با سهم ٢٧.٥ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ٩٩٤،٦٣٨ هزار ریال با سهم ٧٢.٥ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه گوشت با سهم ۲۰.۷ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ٥٢.٥ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار شهری ١،٦٦٩،٦٤١ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل، ٤٨،٥ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ۱۴۰۱ رشد متوسط درامد سالانه خانوارهای شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه است. منابع تامین درامد خانوارهای شهری نشان می‌دهد که ٣٢/٨درصد درامد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ١٦ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٢/٥١ درصد از محل درامدهای غیرشغلی خانوار تأمین شده است.

مقایسه درصد خانوارهای شهری استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، نشان می‌دهد که خانوارهای استفاده کننده از اجاق گاز از ٨/٩٨ به ٥/٩٨، تلویزیون رنگی از ٩٧/٦ به ۰.۹۷، جاروبرقی از ١/٩٢ به ٦/٩١، ماشین لباسشویی از ١/٨٨ به ۰.۸۸، یخچال فریزر از ٨/٧ به ٧/٦٧، اتومیبل شخصی از ٩/٥٣ به ٧/٥٣، مایکروویو و فرهای هالوژن دار از ٩/١١ به ٩/١٢و ماشین ظرفشویی از٣/٨ به ۰.۸ درصد تغییر یافته است.

در سال ۱۴۰۱، عمده‌ترین نوع سوخت مصرفی ٥/٩٥ درصد از خانوارهای شهری برای گرما، گاز طبیعی (شبکه عمومی) بوده است.

متوسط هزینه کل خالص سالانه یک خانوار روستایی ٧٨٨،٥٩٤ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ٥١،٩ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه کل سالانه خانوار روستایی ٣٢٨،٥٢٧ هزار ریال با سهم ٤١.٧ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ۴۶۰۰۶۸ هزار ریال با سهم ٥٨.٣ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه گوشت با سهم ۲۰.۷ درصد و پس از آن هزینه آرد، رشته، غلات، نان و فرآوردهای آن با ۲۰.۴ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی، بیشترین سهم با ٣٢.٨ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار روستایی ٩٨٦،٣٨٣ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ٥٤،٨ درصد افزایش داشته است. منابع تامین درامد خانوارهای روستایی نشان می‌دهد که ٣٢ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ١/٣ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٩/٣٧ درصد از محل درامدهای غیرشغلی خانوار تأمین شده است.

مقایسه درصد خانوارهای روستایی استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که خانوارهای استفاده کننده از اجاق گاز از ٩٨/٥ به ٨/٩٧، تلوزیون رنگی از ٩٥/١ به ٦/٩٣، جاروبرقی از ٦٨/٩ به ٤/٦٩، ماشین لباسشویی از ٥٩/٨ به ٥/٦، یخچال فریزر از ٥٥/٢ به ٨/٥٤، اتومیبل شخصی از ٣٥/٩ به ١/٣٧، مایکروویو و فرهای هالوژن دار از ٢/١ به ٣/٢ و ماشین ظرفشویی از ۰.۵ به ۴ درصد تغییر یافته است.

در سال ۱۴۰۱ عمده‌ترین نوع سوخت مصرفی ٤/٧٩ درصد از خانوارهای روستایی برای گرما، گاز طبیعی (شبکه عمومی) و ٥/٩درصد نفت سفید بوده است.

متوسط هزینه‌ها و درآمد خانوار بر حسب استان

بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار شهری نشان می‌دهد که استان تهران با ١،٩٦١،٨٩٤ هزار ریال بیشترین و استان کرمان با ۷۹۰۵۱۷ هزار ریال کمترین هزینه را در سال ۱۴۰۱ داشته‌اند.

همچنین استان تهران با ۲۳۰۶۶۲۲ هزار ریال بیشترین و استان خراسان شمالی با ۱۰۲۴۶۳۵ هزار ریال، کمترین متوسط درامد سالانه یک خانوار شهری را در سال ۱۴۰۱ به خود اختصاص داده است.

بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار روستایی نشان می‌دهد که استان مازندران با ۱۰۶۳۶۳۹ هزار ریال بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ٤٢١،٤٣٩ هزار ریال کمترین هزینه را در سال ۱۴۰۱ داشته‌اند.

همچنین استان مازندران با ۱۶۷۶۲۵۰ هزار ریال بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۴۴۰۵۵۱ هزار ریال، کمترین متوسط درامد سالانه یک خانوار روستایی را در سال ۱۴۰۱ به خود اختصاص داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ... IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    9 0
    جاسوس انگلیس. روس گدا، این آمارها را از کجا آوردی!؟
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    13 0
    کمی خجالت هم خوب چیزیه
  • DE ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    15 0
    من دریافتی ام زیر ده هست. ماهیانه بالای 16 دارم هزینه میکنم. بدون اجاره منزل! بندگان خدایی که منزل اجاره ای هستند چه کنند؟
  • بازنشسته IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    15 0
    مشرق از تو خوش میآید چون با راستی و درستی مخالفی ! جز ناراستی چیزی نمی نویسی...
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    7 0
    بعد از 32سال خدمت. ماهی 14تومان میگیر م.چطور حساب میکنی که دریافتی نزدیک 20میلیون را نوشتی مفت خور. خجالت بکشید کی از رو میرید
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    5 0
    صدو سی و هفت میلیون اون وقت مالیات هم ازش گرفتین خجالت نکشیدین دست تو جیب این فرد کردید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس