قانونگذار ارشد آمریکایی: کنگره باید ممنوعیت سفر به ایران را بررسی کند

رئیس جمهوری‌خواه کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا خواستار طرح و بررسی ممنوعیت سفر به ایران در کنگره ایالات متحده شد.

به گزارش مشرق، «مایک ترنر» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا یکشنبه (۱۳ اوت، ۲۲ مرداد) گفت کنگره ایالات متحده باید اجرای ممنوعیت سفر به ایران را بررسی کند.

به گزارش وبگاه خبری«هیل» وابسته به کنگره آمریکا، او که رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان است، در جریان حضور در برنامه Face The Nation شبکه «سی‌بی‌اس» گفت از «توافق دیپلماتیک گسترده‌تر و مذاکرات با ایران که در نهایت پیشرفت برنامه هسته‌ای آن را متوقف کند»، حمایت خواهد کرد. وی افزود اما شرایط توافق کاملاً اهمیت دارد.

اخیراً روزنامه آمریکایی «نیویورک‌ تایمز» گزارش داد پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی ایرانیانی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته شده‌اند، از زندان آزاد خواهند شد. این روزنامه همچنین افزود حدود شش میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران نیز آزاد خواهد شد.

ترنر در اشاره به گزارش‌ها، با بیان این که قانونگذاران آمریکایی خواستار یک توافق محرمانه با ایران نیستند، مدعی شد: در این مورد، به نظر می‌رسد به توافقی توجه دارند که غیررسمی خواهد بود و تحت نظارت کنگره نخواهد بود، زیرا ما همه شرایط (توافق) را نمی‌دانیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا کنگره باید ممنوعیت سفر به ایران را اجرایی کند، گفت باید بررسی شود و افزود: فکر می‌کنم باید حتماً در نظر گرفته شود...مردم نباید به ایران بروند.

این قانونگذار جمهوری‌خواه در ادامه گفت: «قانونگذاران می‌خواهند دولت مجدانه تلاش کند آمریکایی‌ها را به خانه بازگرداند، چه (از) ایران، روسیه یا جاهای دیگر». وی با این حال مدعی شد: اما در این مورد، دولت این سیگنال را می‌دهد که این بخشی از یک توافق گسترده‌تر درباره برنامه غنی‌سازی ایران است و اگر به توافقی محرمانه تبدیل شود، بدیهی است که نگرانی بزرگ برای کنگره است.

روزنامه وال استریت ژورنال جمعه (۲۰ مرداد) در گزارشی مدعی شد میزان ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد ایران کاهش یافته و اعلام کرد که ایران سرعت انباشت اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصد را به میزان قابل توجهی کاهش داده و مقداری از ذخایر خود را رقیق کرده است.

در پی آن، «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادعای وال‌ استریت‌ ژورنال درباره کاهش سرعت غنی‌سازی ایران را تأیید نکرد. یک منابع آگاه هم در این ارتباط به خبرگزاری فارس گفت فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بدون وقفه و براساس برنامه‌های قبلی سازمان انرژی اتمی و منطبق بر قانون اقدام راهبردی در همه حوزه‌ها در جریان است.

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران (پنجشنبه) ۱۹ مرداد در پی انتشار اخباری مبنی بر آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران اعلام کرد: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که چند سال است به‌ طور غیرقانونی توسط آمریکا توقیف شده، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود را دریافت کرده‌است. آزادی چند ایرانی که به‌طور غیرقانونی در آمریکا بازداشت شده بودند در این چارچوب است.

پس از آن وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب در مورد آزادسازی منابع توقیف شده ایرانی و آزادی تعدادی از زندانیانی که غیرقانونی توسط آمریکا بازداشت شده‌اند بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران که برای چند سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی توسط آمریکا توقیف شده بود، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود در این خصوص را دریافت کرده‌ است.

«محمدرضا فرزین» رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شنبه ٢١ مرداد با انتشار پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) «آزادسازی منابع ارزی توقیف‌شده» در کره جنوبی را تایید کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • هیهات من الذلة IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    0 0
    صنعت هسته ای رو تنها برای معامله می خواید؟ چرا منابع شصت درصد ایران کمتر بشه؟
  • ش. AE ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    2 2
    باشه خواهشا جاسوس نفرستید چون انوقت باج میدید به نظر خودتون جالب شما وحشی ها خودتون مالک پولها و دارایی های دیگر کشورها میدونید
  • محمد IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    1 0
    بیاییدکه ماآماده ایم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس