اصرار انگلیس بر استعمارگری؛ «جزایر فالکلند متعلق به ماست»

وزیر خارجه انگلیس با انتشار یک پیام در صفحه مجازی خود، موضع استعمارگرایانه لندن در قبال جزایر «مالویناس» آرژانتین را تکرار کرد و آن را متعلق به انگلیسی‌ها خواند.

به گزارش مشرق، به رغم ادامه تلاش‌های آرژانتین برای بازپس گیری حاکمیت جزایر مالویناس، وزیر خارجه انگلیس موضع استعمارگرایانه لندن در قبال این جزایر را تکرار کرد.

جیمز کلورلی وزیر خارجه انگلیس در صفحه شخصی خود در شبکه «ایکس» (توئیتر سابق) به مناسبت «روز فالکلند» پیامی درباره جزایر اختلافی این کشور با آرژانتین منتشر کرد.

در شرایطی که تلاش‌های آرژانتین برای بازپس گیری حاکمیت خود بر جزایر مالویناس ادامه دارد، انگلیس بر موضع استعمارگرایانه خود بر این جزایر که نام آن را فالکلند می‌نامد، اصرار دارد.

جیمز کلوریلی در این پیام نوشت: «فالکلند متعلق به بریتانیا است. بریتانیا همیشه از حق جزیره‌نشینان برای تصمیم گیری درباره آینده خود دفاع خواهد کرد. روز فالکلند مبارک».

وزیر خارجه انگلیس سال گذشته بعد از دیدار با وزیر خارجه آرژانتین در حاشیه نشست گروه ۲۰ در هند، موضع لندن در قبال این جزایر را تکرار کرده و گفته بود: «جزایر فالکلند متعلق به بریتانیا هستند».

انگلیس و آرژانتین در سال ۱۹۸۲ بر سر مالکیت این جزایر واقع در جنوب اقیانوس اطلس وارد جنگ شدند. در این جنگ که در زمان نخست‌وزیری «مارگارت تاچر» رخ داد در نهایت پس از کشته شدن صدها تن از نیروهای دو طرف، این جزایر از آرژانتین پس گرفته شدند.

انگلیس طی دهه‌ها گذشته بارها مدعی شده‌ که به خواسته ساکنان این جزایر که خواستار حاکمیت انگلیس بر آن هستند، در این منطقه حضور دارد اما آرژانتین بر این باور است که نمی‌توان روی رای ساکنان این جزیره حساب کرد چرا که این افراد از انگلیس آمده‌اند و ساکنان اصلی آرژانتینی این جزایر از آن اخراج شده‌ و شهرک‌نشینان انگلیسی جایگزین آن‌ها شده‌اند.

جزایر مالویناس از لحاظ موقعیت مکانی در ۴۶۴ کیلومتری سواحل آرژانتین قرار دارند؛ این در حالی است که فاصله این جزایر تا انگلستان به ۱۲ هزار و ۷۳۰ کیلومتر می‌رسد.

«آگوستین کلومبو سیرا» کارشناس آرژانتینی در این راستا معتقد است که در حقیقت استدلال محکمی در تأیید حقوق تاریخی و جغرافیایی انگلستان در جزایر مالویناس وجود ندارد. «کارلوس رایموندی» نماینده و عضو کمیسیون روابط خارجی کنگره آرژانتین نیز در این رابطه تصریح کرد: «ادعای مالکیت انگلستان بر سرزمینی که در ۱۳ هزار کیلومتری این کشور قرار دارد، یک ادعای استعمارگرانه است».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس