کد خبر 1517964
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۴
شرایط تخصیص خودرو به جانبازان زیر ۵۰ درصد

جانبازان بالای ۵۰ درصد مشمول واردات خودرو هستند و جانبازان ۲۵ تا ۴۹ درصد، آزادگان، همسران و فرزندان شهدا می توانند خودروی داخلی دریافت کنند.

به گزارش مشرق، چند هفته پیش سیدامیرحسین قاضی‌زاده رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، اعلام کرد که واردات خودروی جانبازان بالای ۵۰ درصد بدون پرداخت سود بازرگانی انجام خواهد شد.

لازم است بدانید مشمولین واردات خودرو و خرید خودروی داخلی چه کسانی هستند و اولویت واگذاری خودروی داخلی برای ایثارگران با چه کسانی است و علاوه بر آن، جانبازان مشمول چه تسهیلاتی می‌شوند.

بر این اساس بنا به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد شهید، جانبازان ۲۵ تا ۴۹ درصد که از نظر جسمی محدودیت حرکتی دارند با رعایت اولویت تعیین درصد جانبازی تا پایان سال ۱۴۰۱ می‌توانند نسبت به خرید خودروی داخلی اقدام کنند.

علاوه بر جانبازان، آزادگان نیز مشمول خرید خودروی داخلی می‌شوند. این واگذاری با تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد شهید نسبت به معلول بودن آزاده صورت می‌گیرد.

همسران و فرزندان شهدا که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد شهید معلول شناخته شده‌اند نیز مشمول این قانون می‌شوند.

در ماده ۱۱ آیین‌نامه واردات خودروی ایثارگران آمده است که متقاضیان خودروی داخلی که از امتیازات واگذاری خودروی موضوع ماده ۴۵ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران یا بند (ی) تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور استفاده کرده‌اند مشمول واگذاری خودروی داخلی نیستند.

شرایط تخصیص خودرو به جانبازان زیر ۵۰ درصد

بند «ی» تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور می‌گوید: ‌وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است از طریق شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا از محل تولید محصولات ملی خود به تعداد ۱۰ هزار خودرو نسبت به فروش خودرو به همسر، فرزندان و والدین شهدا و جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر دارای محدودیت‌های جسمی و حرکتی و جانبازان ۵۰ درصد و بیشتر با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به شرطی که فاقد خودرو بوده و تاکنون هم با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران خودرو دریافت نکرده‌ باشند، با تقسیط ۵ ساله و کارمزد ۴ درصد از محل تسهیلات قرض‌الحسنه تبصره ۱۶ اقدام کند.

جانبازان بالای ۷۰ درصد مشمول شرایط این بند نیستند. پس از اینکه اسامی و مشخصات مشمولین را به همراه اعلامیه بهای خودروی تخصیص‌ یافته از سوی وزارت صمت به بانک عامل تعیین‌ شده ارسال می‌شود، شرکت‌های خودروسازی داخلی یا دارای مجوز از وزارت صمت موظف هستند ظرف مدت حداکثر ۲ ماه پس از واریز ۱۰۰ درصد قیمت خودرو نسبت به تحویل خودروی تخصیص یافته به مشمول اقدام کنند.

طبق ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره ۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور اولویت واگذاری خودروی داخلی با کسانی است که بدون استفاده از تسهیلات، بهای خودرو را نقداً پرداخت نمایند.

افراد زیر مشمول این آیین نامه می‌شوند:

۱ـ جانبازان ۲۵ تا ۴۹ درصد که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد از نظر جسمی محدودیت حرکتی دارند، با رعایت اولویت تعیین درصد جانبازی تا پایان سال ۱۴۰۱

۲ـ آزادگانی که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد معلول شناخته می‌شوند.

۳ـ همسران و فرزندان شهدا که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد معلول شناخته می‌شوند.

همچنین در ماده ۱۲ آیین نامه مذکور آمده است که شرکت‌های خودروسازی داخلی یا دارای مجوز از وزارت صمت موظف هستند طبق فهرست اعلامی از سوی وزارت صمت، اسامی و مشخصات مشمولین را به همراه اعلامیه بهای خودروی تخصیص‌یافته به بانک عامل تعیین‌شده ارسال و حداکثر ظرف دو ماه پس از واریز ۱۰۰ درصد بهای خودرو نسبت به تحویل خودروی تخصیص یافته به مشمول اقدام کنند.

بر اساس این آیین‌نامه بانک مرکزی طبق ماده ۶ آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره ۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور موظف است طبق اعلام صورت گرفته از سوی شرکت‌های خودروسازی داخلی یا دارای مجوز از وزارت صمت از طریق بانک‌های عامل و پس از اخذ تضامین قانونی از مشمولین خودروهای داخلی مبادرت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به میزان مندرج در این آیین‌نامه در اقساط ۶۰ ماهه و با کارمزد حداکثر ۴ درصد در وجه شرکت‌های خودروسازی داخلی یا دارای مجوز از وزارت اقدام کند. مبدأ شروع اقساط تسهیلات یک ماه پس از تحویل خودرو است.

تخصیص ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات برای خرید خودروی داخلی به ایثارگران

بر این اساس هر یک از مشمولین دریافت خودروی داخلی می‌توانند تا سقف ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال معادل ۲۵۰ میلیون تومان به صورت فردی و فارغ از قیمت خودرو دریافت کنند و پرداخت باقی‌مانده بهای خودرو مازاد بر تسهیلات پرداختی به عهده مشمول است.

بانک عامل موظف است طبق اعلام شرکت‌های خودروسازی داخلی یا دارای مجوز از وزارت صمت، پس از اخذ تضامین قانونی از مشمولین و همزمان با واریز متقاضی (حداکثر یک ماه قبل از تاریخ نوبت تعیین شده برای تحویل) نسبت به پرداخت تسهیلات در وجه شرکت اقدام کند.

از سوی دیگر در ماده ۹ این آیین نامه ذکر شده است که بانک مرکزی مسئول نظارت و پیگیری تکالیف بانک های عامل و وزارت صمت مسئول نظارت و پیگیری تکالیف محول به شرکت‌های خودروسازی داخلی یا دارای مجوز از وزارت صمت در این آیین‌نامه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    و کماکان جانبازان زیر بیست و پنج درصد آدم نیستن لابد
  • خلیل رحمانی اصل HR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    0 0
    والله هر چه بگند من که سی درصد جانبازی دارم وحدود 16ساله که روی تخت افتاده ام وچند ین بار از طرف بنیاد هم حضوری به منزل ما امده اند وتایید کرده اند هیچ چیز به ما تعلق نمیگیره
  • ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    0 0
    سلام۰احترام به تمام جانبازان زیر۲۵درصد۰۳۰درصدجانبازی دارم مجروح شیمای هستم۰چندساله دنبال یه اکسیژن هوا هیتم ۰بنیادنمیده۰نه وام مسکن نه رمین ۰نه خودروبه ما دادن۰همش دروغه
  • US ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 0
    من جانباز جسمی حرکتی ۲۵ درصد هستم که هیچ خبری از ماشین هایتان نیست.انشالله بعد از مرگمان ماشین میبینم😊
  • Iran IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    1 0
    آیا کسانی که سرطان دارند وجزوه خانواده ایثارگران می‌باشند خودرو تعلق می‌گیرد..چون کرایه پدرمون رو در اورده
  • یوسف باباپور IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    1 0
    بنام الله پاسدار حرمت خون شهید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس