شورای امنیت سازمان ملل حمله تروریستی به حرم شاهچراغ ایران را بشدت محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی (۱۶ اوت / ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۲) با صدور بیانیه ای حمله تروریستی اخیر به حرم مطهر شاهچراغ در شهر شیراز ایران را بشدت محکوم کرد.

به گزارش مشرق، در بیانیه شورای امنیت سازمان ملل آمده است که اعضای شورای امنیت حمله تروریستی شنیع و بزدلانه به مردم بی گناه و زائران در حرم شاهچراغ شیراز در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ را که مسئولیت این حمله تروریستی که برعهده داعش بوده و منجر به کشته شدن ۲ ایرانی و مجروح شدن ۸ نفر بیگناه شده است، به شدیدترین وجه محکوم کردند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل مراتب همدردی و تسلیت عمیق خود را با خانواده قربانیان و دولت جمهوری اسلامی ایران ابراز کردند و برای مجروحان شفای عاجل و کامل آرزو و بار دیگر تاکید کردند که تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن یکی از جدی ترین تهدیدها برای صلح و امنیت بین المللی است.

اعضای شورای امنیت بر لزوم پاسخگویی عاملان، سازمان دهندگان، تامین کنندگان مالی و حامیان این اقدامات مذموم تروریستی و محاکمه آنها تاکید کردند و از همه کشورها خواستند، بر اساس تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت، با دولت جمهوری اسلامی ایران و سایر مقامات ذیربط در این زمینه همکاری فعال داشته باشند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل همچنین تاکید کردند که هرگونه اقدام تروریستی صرف نظر از انگیزه آنها، در هر زمان، هر زمان و توسط هر کسی که مرتکب شده باشد، مجرمانه و غیرقابل توجیه است.

آنها مجدداً بر لزوم مبارزه همه کشورها به هر وسیله، مطابق با منشور سازمان ملل متحد و سایر تعهدات تحت قوانین بین‌المللی و تهدیدات علیه صلح و امنیت بین‌المللی تأکید کردند.

بلافاصه بعد از حادثه تروریستی شاهچراغ و قبل از تصویب بیانیه شورای امنیت، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل با ارسال نامه ای در ۲۳ مرداد ماه جاری خطاب به آنتونیو گوترش دبیرکل ملل متحد و رئیس شورای امنیت با اشاره به حادثه تروریستی شاهچراغ تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران این گونه اقدام منفور و وحشیانه تروریستی را به شدت محکوم می کند و بر تعهد تزلزل ناپذیر خود برای اطمینان از محاکمه و پاسخگویی مسئولین آن تاکید می کند.

نماینده دائم ایران در نامه خود، ضمن انتقاد از رویکرد دوگانه شورای امنیت در قبال تروریسم، از شورای امنیت خواست تا در راستای تعهد خود به مبارزه با تروریسم و حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، این اقدام شنیع را صریحاً و به شدیدترین وجه ممکن محکوم کند.

در نامه نماینده دائم ایران خطاب به دبیرکل و شورای امنیت آمده است که این اقدام تروریستی اخیر، دومین اقدام تروریستی در دهمین ماه گذشته است که مردم و زائران بی گناهی را که به زیارت حرم مطهر شاه چراغ در شیراز می رفتند، هدف قرار داد و منجر به شهید شدن دو نفر و مجروع شدن ۸ نفر از زائران حرم مطهر شاه چراغ شد. تاکید شده است که بلافاصله پس از این حمله مرگبار، داعش، یک سازمان تروریستی بین المللی، مسئولیت این اقدام مذموم را بر عهده گرفت. نیروهای امنیتی ایران به سرعت و قاطعانه وارد عمل شدند و در نتیجه، بلافاصله عامل اصلی تیراندازی در داخل حرم که طبق اطلاعات اولیه یک تبعه تاجیک به نام «رحمت الله نوروزوف» بود، دستگیر شدند. در ادامه تحقیقات مقدماتی و عملیات جستجوی همه جانبه وزارت اطلاعات ایران منجر به دستگیری ده نفر از افراد مرتبط با این اقدام تروریستی شد. هر ده نفر از این مظنونان دستگیر شده اتباع خارجی هستند.

در نامه سفیر ایران تاکید شده است که متأسفانه حرم شاهچراغ پیش از این نیز هدف چنین اقدامات تروریستی وخشونت ها بوده است. یک سال پیش، در ۴ آبان ۱۴۰۱ تروریست‌های مسلح همان سازمان داعش به حرم مطهر حمله کرده که منجر به شهادت ۱۵ زائر از جمله زن و کودک و مجروح شدن ۳۰ نفر دیگر شد.

در این نامه همچنین آمده است که جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای درهمان زمان خطاب به دبیرکل و رئیس شورای امنیت، حملات تروریستی شیراز را به شدت محکوم کرد و از شورای امنیت خواست تا آن را محکوم کند. با این حال، متاسفانه شورای امنیت در برابر این حادثه تلخ سکوت اختیار کرد. این سکوت هم ناامید کننده و هم غیرقابل قبول است، به ویژه با توجه به اینکه شورای امنیت به طور مستمر در قطعنامه هایش، تروریسم را به عنوان تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین المللی شناسایی و مورد تایید قرار داده است.

در نامه نماینده دائم ایران همچنین تاکید شده است که جمهوری اسلامی ایران این گونه اقدامات منفور و وحشیانه تروریستی را به شدت محکوم می کند و بر تعهد تزلزل ناپذیر خود برای اطمینان از محاکمه و پاسخگویی مسئولین آن تاکید می کند. در این میان، جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت می‌خواهد که در راستای تعهد خود به مبارزه با تروریسم و حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، این اقدام شنیع را صریحاً و به شدیدترین وجه ممکن محکوم کند.

در این ادامه این نامه آمده است: جمهوری اسلامی ایران که مستقیماً از پیامدهای فاجعه بار تروریسم متحمل شده است، همچنان بر تعهد تزلزل ناپذیر خود برای رهبری مبارزه با این بلای خانمان سوز استوار است. عزم ما حفاظت از مردم سرافراز و نجیب ایران و حفظ امنیت کشورهای همسایه از خطرات این گروه های تروریستی شرورانه است.

پیش از این، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل حمله تروریستی به شاهچراغ را که دومین حمله به این حرم در ۱۰ ماه گذشته است، به شدت محکوم می کند.

سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: هدف قرار دادن اماکن مذهبی منفور است. دبیرکل سازمان ملل بر نیاز به عدالت سپردن عاملان این جنایت علیه غیرنظامیان که مشغول عمل به حق عبادت خود بودند، تاکید می کند. دبیرکل سازمان ملل با مردم و دولت ایران ابراز همدردی می کند و خواهان بهبودی فوری مجروحان است.

دوجاریک از پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا می توانیم انتظار محکومیت این حمله را از سوی شورای امنیت داشته باشیم یا اینکه شورای امنیت در رابطه با تروریسم استاندارد دوگانه دارد؟ خودداری کرد و گفت: این سوالی است که باید از رییس شورای امنیت بپرسید. من نمی توانم به نمایندگی اعضای شورای امنیت سخن بگویم.

ایالات متحده آمریکا در ماه جاری میلادی (اوت / آگوست) ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد.

یک عامل تکفیری عصر روز یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ با سلاح گرم وارد حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) شد و از ورودی اقدام به تیراندازی به سمت زائران و خادمان کرد. حرم شاهچراغ(ع) روز چهارشنبه چهارم آبان سال ۱۴۰۱ نیز مورد حمله تروریستی داعش قرار گرفت که در نتیجه آن ۱۳ نفر به شهادت رسیدند و بیش از ۲۰ نفر زخمی شدند. عاملان این اقدام تروریستی یک ماه گذشته اعدام شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ح ن م IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    14 6
    با عرض خسته نباشی به سپاه و ارتش،خواهشمند است هر چه زودتر باعث و بانی حمله به حضرت شاه چراغ شیراز را با موشک به مقر آنها و کشور ثالث را بمباران کنید تا درس عبرت برای بقیه شود.
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    12 7
    فرض کنید سال ۵۷ بود با آن همه ترور آیا ۱ بار محکوم کردند دنیا زبان قدرت و عزت و زور و اقتدار را میفهمد ...
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
      3 1
      دقیقا
    • GB ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
      2 2
      فااارررررررررررررت
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    2 0
    دنیا فقط زبان اقتدار می فهمد. دفعه قبل، اغتشاشات اقتدارمان رانشانه رفته بود شورای امنیت، محکوم نکرد. این دفعه اغتشاش خفه شده بود و اقتدارمان بازگشته بود. شورای امنیت محکوم کرد
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    0 1
    غلط میکنه کسی بخواد علیه امنیت ملی کشورمون اقدام کنه گریه همه شان را درمیاریم
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    1 2
    چون کار خودتون بوده محکوم کردن
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
      0 0
      واقعا چطوری اون دنیا جواب این تهمتها رو‌میتونی بدی؟ روزی که بی اذن خدا اجازه هیچ حرکت و حرفی نداری؟
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    0 0
    سازمان ملل به دزدی های بورس و بیچاره شدن سهامداران بورس ایران رسیدگی کند
  • م.ع.م IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    0 0
    از انشای بیانیه معلومه پیش نویس بیانیه سازمان ملل کار خود ایران است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس