کد خبر 1519869
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴
انتخاب رشته داوطلبان کنکور امروز آغاز می‌شود

داوطلبان مجاز آزمون سراسری از امروز ۳۱ مردادماه می‌توانند برای تکمیل فرم انتخاب رشته خود اقدام کنند.

به گزارش مشرق، کارنامه ملاک عمل داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار دارد.

دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته در همه گروه‌های آزمایشی نیز منتشر شده است.

انتخاب رشته از طریق سامانه جامع آزمون سراسری برای همه گروه‌های آزمایشی از امروز سه‌شنبه ۳۱ مردادماه آغاز می‌شود و تا روز شنبه ۴ شهریورماه ادامه خواهد داشت.

سامانهٔ انتخاب رشتهٔ مجازی سازمان سنجش به منظورِ راهنمایی و کمک به داوطلبان در انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ (برای رشته‌های با آزمون و رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی) نیز در دسترس داوطلبان قرار دارد.

داوطلبان باید ابتدا نسبت به مطالعهٔ دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (دفترچه شماره ۲) گروه آزمایشی مربوط و توضیحات مندرج در بخش پیوست ها و نیز ویژه نامه انتخاب رشته اقدام کرده و کدرشته محل‌های مورد نظر خود را (برابر ضوابطی که در دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج شده) استخراج و به ترتیب تقدمِ علاقه مرتب کنند.

پس از آن، کدرشته‌های انتخابی خود را ابتدا در فرم پیش‌نویس مندرج در انتهای دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج و پس از اطمینان از صحت کدرشته محل‌های انتخابی، این کدرشته محل‌ها را در فرم انتخاب رشته اینترنتی ثبت و تکمیل کنند.

پس از تائید نهایی کدرشته‌های انتخابی، شماره ۱۵ رقمی توسط سیستم به عنوان رسید انتخاب رشته در اختیار متقاضی قرار داده خواهد شد. داوطلبان توجه داشته باشند که فقط یک بار اجازه انتخاب رشته به هر فرد داده می‌شود. ضمناً پس از انجام انتخاب رشته و دریافت رسید ۱۵ رقمی، داوطلبان می‌توانند فرم انتخاب رشته خود را به تعداد دفعات محدود تصحیح یا ویرایش کنند.

در صورت علاقه به انتخاب رشته‌های خاص یا بورسیه، حتماً شرایط و ضوابط این رشته ها را (که بصورت جداگانه به عنوان پیوست دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان درج شده است) مطالعه کنند و صرفاً در صورت داشتن شرایط لازم، این رشته ها را انتخاب کنند، فهرست اسامی معرفی شدگان چندبرابرِ ظرفیت برای رشته های بورسیه و دارای شرایط خاص برای انجام مراحل مصاحبه یا گزینش در اواسط شهریورماه در درگاه اطلاع رسانی منتشر خواهد شد.

داوطلبان که علاقمند به پذیرش در رشته‌های با آزمون دانشگاه پیام‌نور و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی هستند برای اعلام علاقمندی باید نسبت به پرداخت هزینهٔ مربوط به علاقمندی به هر یک از این دوره‌ها، باید برای هر کدام به صورت جداگانه مبلغ ۳۶۰ هزار ریال از طریق سیستم پرداخت اینترنتی مندرج در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان (بخش خرید کارت اعتباری) اقدام کرده و سپس رشته‌محل‌های این دانشگاه‌ها و مؤسسات را در فرم انتخاب رشته درج کنند.

داوطلبان علاقمند به پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تهران در صورتی که مطابق کارنامه نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تهران شده‌اند در این مرحله می‌توانند با اطمینان از داشتن شرایط پذیرش در رشته‌های این دانشگاه‌ها، با پرداخت هزینهٔ مربوط به علاقمندی به رشته‌های این دانشگاه‌ها به مبلغ ۳۶۰ هزار ریال از طریق سیستم پرداخت اینترنتی مندرج در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان (بخش خرید کارت اعتباری)، نسبت به انتخاب رشته‌محل‌های این دانشگاه‌ها اقدام کنند.

آن دسته از داوطلبان علاقمند به انتخاب رشته‌های تحصیلی مراکز و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی (به جز رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی)، باید پس از دریافت کارنامه، برای اطلاع از زمان و نحوه انتخاب رشته از تاریخ ۲۹ مرداد به درگاه اطلاع‌رسانی مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی آزمون دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی: www.azmoon.org مراجعه کنند.

براساس مصوبه جلسه ۲۲ مورخ ۳۰ آذرماه سال ۹۸ شورای سنجش و پذیرش دانشجو، داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی که در کارنامه اعلام نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته شده‌اند توجه داشته باشند که رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی مراکز دانشگاه آزاد اسلامی در دفترچه راهنمای انتخاب رشته مندرج در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور درج شده است و در صورت علاقمندی به هر یک از این چهار رشته تحصیلی، باید آنها را در فرم انتخاب رشته در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان و در اولویت مورد دلخواه درج کنند.

انتخاب رشته سایر رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از کد دسترسی مندرج در کارنامه اعلام نتایج آزمون، بطور مجزا و از طریق دانشگاه مذکور انجام می‌پذیرد.

داوطلبانی که در یکی از رشته‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی یا دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته شوند می‌توانند به دلخواه خود منحصراً در یکی از مؤسسات محل قبولی، ثبت‌نام و مشغول به تحصیل شوند.

داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ (نوبت‌های اول و دوم) ثبت‌نام کرده و غایب جلسه این آزمون‌ها بودند، نیازی به ثبت نام مجدد برای رشته‌های پذیرش صرفاً با سوابق تحصیلی ندارند و می‌توانند در رشته‌هایی که پذیرش آنها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است تا ۱۵۰ کدرشته محل از دفترچه راهنمای انتخاب رشته انتخاب کرده و در فرم انتخاب رشته درج کنند.

داوطلبانی که قبلاً در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ ثبت نام نکرده‌اند نیز می‌توانند براساس اطلاعیه‌ای که بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفته است، از امروز سه‌شنبه ۳۱ مردادماه تا روز شنبه ۴ شهریورماه نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته در رشته‌هایی که پذیرش آنها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است براساس دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته‌های پذیرش براساس سوابق تحصیلی که تا روز یکشنبه ۲۹ مردادماه در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان منتشر می‌شود، اقدام کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس