شرایط حضور مشمولان خدمت سربازی در مراسم اربعین

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: با هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به اصلاح قانون سربازی یکسری اقدامات را مدنظر قرار دادیم.

به گزارش مشرق، محسن زنگنه در تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، گفت: کمیسیون تلفیق در طول ۴۱ روز و نزدیک به شش هفته کاری به بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم پرداخت که بخش عمده آن به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به اینکه البته مواردی مربوط به حوزه فرهنگ، آموزش عالی، سیاست خارجی، ساختارهای اداری و حقوق و دستمزد باقیمانده است، ادامه داد: همچنین برخی بخش‌ها مربوط به شرکت‌های دولتی، پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای، رابطه مالی دولت و نفت، بحث ارز و یارانه و حقوق و دستمزد مراعا مانده که هفته آینده بررسی می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: با مصوبه کمیسیون تلفیق یک درصد از هزینه‌های بودجه‌ای شرکت‌های دولتی مندرج در پیوست ۳ قانون بودجه به مسائل حوزه فرهنگ و هنر اختصاص پیدا می‌کند، به این معنا که مقرر شد یک درصد به تمام دستگاه‌هایی که به نحوی فرهنگی و هنری محسوب می‌شوند در طول برنامه اختصاص پیدا کند که بر اساس بودجه سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰ تا ۲۲ همت می‌شود.

زنگنه درباره بودجه صدا و سیما، گفت: تکالیف زیادی در قانون برنامه هفتم توسعه برای صدا و سیما پیش بینی شده است؛ در مصوبه‌ای مقرر شد که صدا و سیما حداقل ۱۱۰۰ قسمت ساخت سریال، ۲۹۲۰ قسمت پویانمایی یا انیمیشن، ۳۶۵ قسمت مستند الف و ۵۲ قسمت مستند الف ویژه را در دستورکار قرار دهد. همچنین صدا و سیما مکلف به ساخت ۱۴۶۰ قسمت برنامه شاخص، ۱۶۰۰ قسمت سریال استانی، ۱۱ هزار و ۲۰۰ قسمت پویانمایی استانی، ۳۷۰ قسمت تله فیلم استانی، ۱۴۶۰ قسمت برنامه کودک، نوجوان و جوان و ساخت سالانه یک سریال الف ویژه شد. از دیگر مصوبات کمیسیون تلفیق، افزایش ۱۵۰ درصدی برنامه تولیدی با مخاطب کودک و نوجوان و افزایش ۱۵۰ درصدی برنامه با محوریت خانواده در ذیل قانون جوانی جمعیت بود.

وی ادامه داد: با تصویب کمیسیون تلفیق در سال اول برنامه سهم بودجه صدا و سیما از منابع بودجه عمومی نسبت به سال ۱۴۰۲، ۷۵ درصد رشد خواهد داشت. اکنون سهم صدا و سیما از بودجه سال جاری نزدیک به ۰.۸ درصد است که این رقم در سال اول برنامه به ۱.۱۵ درصد از منابع بودجه عمومی می‌رسد، این نسبت باید تا انتهای سال برنامه حفظ شود.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همچنین دولت مکلف شد در زمینه کودک و نوجوان اقدام به ساخت بیش از هفت هزار ساعت انیمیشن در طول سال‌های برنامه داشته باشد، همچنین ما مصوباتی درباره تقویت کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشتیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: درباره مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر خرید تضمینی کالاهای اساسی بر اساس نرخ ارز بازار مبادله ابهاماتی وجود داشت که برخی از فعالان اقتصادی این مصوبه را به معنای افزایش قیمت کالاهای اساسی تعبیر کردند که ما تصویب کردیم قیمت گذاری محصولات اساسی توسط شورای قیمت گذاری متشکل از سازمان برنامه، وزارت کشاورزی، نمایندگان ناظر مجلس و تشکل‌های کشاورزی باشد و عنوان شد که نرخ تضمینی بر اساس هزینه‌های انجام شده، تورم سالانه و قیمت محصول در کشورهای همسایه محاسبه شود.

زنگنه ادامه داد: دولت قیمت گندم را بر اساس ارز ترجیحی محاسبه می‌کند که از خارج وارد شود که این روند منجر به عدم انگیزه کشاورز و حتی تقویت قاچاق کالا خواهد شد. ما مصوب کردیم که دولت برای قیمت گذاری و خرید کالا از کشاورز، محاسبه ارز را بر اساس مرکز مبادله انجام دهد. امسال گندم با قیمت ۱۵ هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شود و اینکه دولت گندم را به چه قیمتی به نانوایی دهد بستگی به سیاست دولت دارد. دولت می‌تواند یارانه ریالی دهد که در اینجا حدود ۱۰۴ همت برای خرید گندم در اختیار دولت به صورت بلاعوض گذاشته‌ایم. در این مصوبه آمده اگر ضرر و زیانی متوجه کشاورز به دلیل سیاست‌های قیمتی شد، دولت این خسارات را باید جبران کند. امسال به دلیل سیاست‌گذاری و قیمت گذاری خوب، عرضه گندم به دولت در مرز ۱۰ میلیون تومان بود که اگر به ۱۰.۲ میلیون تن برسیم، در حوزه آرد خانگی به خودکفایی می‌رسیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه بیان کرد: همچنین ما دولت را ملزم کردیم که تمامی اموال صندوق تجدید ارزیابی شود که این شامل اموال منقول و غیرمنقول و کلیه دارایی‌ها است و بعد تبدیل به اوراق سهام شود که این سهام به فرهنگیان داده خواهد شد. اوراق سهام در بازار سرمایه یا هر جای دیگری قابل داد و ستد است و اگر فرهنگیان اوراق را واگذار نکنند، در پایان سال سود به اوراق اضافه می‌شود.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده درباره مصوبه کمیسیون پیرو موضوع خدمت سربازی، بیان کرد: ما در این بخش و با هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح، نسبت به اصلاح قانون سربازی یکسری اقدامات را مدنظر قرار دادیم. برخی از این اصلاحات مربوط به کاهش مدت زمان سربازی و متناوب بودن مدت سربازی است. این موارد هنوز مصوب نشده است و با هماهنگی که با دوستانمان در ستاد کل نیروهای مسلح انجام دادیم، مقرر شده تا دوستان در سال اول برنامه موارد اصلاحی را بیاورند که حتماً هم باید این موارد مورد تأیید مقام معظم رهبری باشد.

زنگنه با اشاره به مصوبات کمیسیون در زمینه معافیت خدمت سربازی، اظهار داشت: این معافیت مربوط به کسانی است که دو تا سه فرزند داشته و بالای ۳۵ سال هستند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    10 4
    سربازی برای بدبختاس نه برای سهمیه دارا وایثارگرها
  • محمد IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    11 0
    اگه رضا خان بد و مزدور انگلیس بود چرا قانون سربازیش هنوز هست؟
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
      1 1
      چه طرح موضوع شگرفی
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
      1 3
      سربازی بدرد بعضی ادمها نمیخوره یه آدم هیکلی از ترس تو خدمت تو میدون تیر خودشو خ.. کرده بود
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    0 0
    سلام این طرح معافیت سربازی خوبه سن ۳۵ سال و ۲ فرزند لطفا موافقت کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس