کد خبر 1520603
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
اعتراف آمریکا به وابستگی به اورانیوم روسیه

دو مقام آمریکایی تاکید کردند، کنار گذاشتن اورانیوم روسیه به عنوان یک تامین‌کننده قابل اعتماد سوخت رآکتورهای هسته‌ای با وجود تحریم‌ها علیه این کشور غیرممکن است.

به گزارش مشرق، پرانایا وادی، مشاور کاخ سفید در امور هسته‌ای و کارن فیلی، مدیر عامل شرکت آمریکایی اورنکو به تازگی از تصمیم واشنگتن برای افزایش تولید اورانیوم غنی شده با بالا بردن ظرفیت کارخانه اورنکو در ایالت نیومکزیکو آمریکا خبر داد.

وادی در این زمینه گفت: ما به دلیل اتکای بیش از حد به روسیه در زمینه سوخت هسته‌ای و نه تنها ما، بلکه تمام جهان هزینه‌ها را متحمل می‌شویم، به‌خصوص که روسیه طی سال‌ها ثابت کرده است که یک کشور قابل اعتماد در عرضه سوخت هسته‌ای است، به ویژه که با وجود اعمال تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه، این کشور از هیچ یک از محصولات خود به عنوان سلاح استفاده نکرده است.

کارخانه اورنکو واقع در ایالت نیومکزیکو آمریکا، حدود یک سوم نیاز ایالات متحده به اورانیوم غنی شده را تامین می‌کند و اکنون این کشور می‌گوید که به دنبال افزایش ۱۵ درصدی تولید آن است.

فیلی به نوبه خود با بیان اینکه توسعه ظرفیت نیروگاه اورنکو در سال ۲۰۲۷ تکمیل می‌شود، ادعا کرد، افزایش ظرفیت تولید در کارخانه آمریکایی علاوه بر افزایش توانایی این شرکت برای تولید اورانیوم غنی شده در تاسیسات اروپا برای جبران عرضه روس اتم روسی به بازار آمریکا کافی خواهد بود، بدون توجه به اینکه خود اروپایی‌ها اورانیوم غنی‌شده را از روسیه وارد می‌کنند.

در عین حال رئیس شرکت اورنکو از هزینه‌های توسعه برای اجرا یا سرمایه گذاری‌هایی که در این راستا انجام خواهد شد، خبری نداد.

به نوبه خود، دن بونمن، معاون سابق وزیر انرژی ایالات متحده نیز اکنون مدیر عامل شرکت Centros Energy (سنتروس انرژی) است، شرکتی که در تلاش برای راه اندازی مجدد صنعت غنی سازی اورانیوم در ایالات متحده است.

وی در این خصوص تاکید کرد که افزایش ۱۵ درصدی ظرفیت نیروگاه اورنکو در ایالات متحده برای راه اندازی راکتورهای جهان کافی نیست.

وی با اشاره به عدم امکان جبران جایگاه روس اتم در انرژی هسته‌ای گفت: غنی سازی توسط طرف‌های غیر روسی برای پاسخگویی به تقاضای رآکتورهای جهان کافی نیست و حتی حداقل نیاز آنها را هم تامین نمی‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    0 0
    واعتراف روسیه به مفت بری اورانیوم از ایران وتحویل به امریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس