محرابیان: طرح‌های آبرسانی به دریاچه ارومیه تا دهه فجر به پایان می‌رسد

وزیر نیرو،‌ گفت: طرح ها و پروژه های در دست اقدام شامل طرح های آبرسانی و خطوط انتقال تا دهه فجر به اتمام می رسد و تلاش خواهیم کرد برنامه ای جامع برای مدیریت منابع آب تدوین و اجرایی کنیم.

به گزارش مشرق، جلسه ستاد ملی احیاء دریاچه ارومیه به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و گزارشی از آخرین وضعیت دریاچه و برنامه های در دست اقدام برای احیاء آن ارائه شد.

محمد مخبر در این جلسه با اشاره به اقدامات سخت افزاری برای احیاء دریاچه ارومیه نظیر اجرای طرح های آبرسانی، احداث تصفیه خانه و خطوط انتقال آب گفت: مهم‌تر از اقدامات سخت افزاری برنامه های نرم افزاری و غیرسازه ای است که باید در قالب مدیریت منابع آب و کنترل برداشت های غیرمجاز دنبال شود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: یکی از آسیب های جدی به دریاچه ارومیه ناشی از برداشت های غیرمجاز و گسترش چاههای غیرمجاز است که باید برای مدیریت این موضوع تدابیر لازم اندیشیده شود.

مخبر با توجه به گزارش های ارائه شده درخصوص مصرف ۴,۷ میلیارد متر مکعب آب برای محصولات کشاورزی، مدیریت منابع آب حوضه دریاچه ارومیه و تعیین الگوی کشت را گامی ضروری برای احیاء این دریاچه دانست و وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و استاندار آذربایجان غربی بعنوان دبیر ستاد ملی احیاء دریاچه ارومیه را مکلف کرد در اسرع وقت و تا جلسه آتی ستاد، برنامه ای دقیق برای مدیریت منایع آب تدوین کنند به نحوی که در این برنامه موضوع معیشت کشاورزان و کشت جایگزین را نیز مدنظر قرار دهند تا کشاورزان متحمل آسیب نشوند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: باید با اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری و از طریق مدیریت منابع آب شرایطی را فراهم کنیم تا حقابه دریاچه ارومیه تا حد امکان تامین و از آسیب به این دریاچه جلوگیری شود.

در این جلسه، وزیر نیرو نیز گزارشی از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه و اقدامات صورت گرفته برای احیاء این دریاچه ارائه کرد و گفت: طرح ها و پروژه های در دست اقدام شامل طرح های آبرسانی و خطوط انتقال تا دهه فجر به اتمام می رسد و تلاش خواهیم کرد برنامه ای جامع برای مدیریت منابع آب تدوین و اجرایی کنیم.

وی با اشاره به وجود ۷۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز در حوضه دریاچه ارومیه، افزود: متاسفانه در دهه اخیر رشد تعداد چاههای غیرمجاز در حوضه دریاچه ارومیه از سایر حوضه ها بیشتر بوده و همین برداشت های غیرمجاز یکی از عوامل آسیب به دریاچه است.

در این جلسه که وزرای کشور، جهاد کشاورزی، معاون اجرایی رئیس جمهور، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و سخنگوی دولت نیز حضور داشتند، استاندار آذربایجان غربی و دبیر ستاد ملی احیاء دریاچه ارومیه گزارشی از اقدامات دبیرخانه در راستای تکمیل پروژه های نیمه تمام ارائه کرد و افزود: پروژه های در دست اقدام با محوریت وزارت نیرو در حال اجرا هستند به نحوی که هر دو ماه یکبار یک طرح افتتاح و بهره برداری می شود.

در ادامه این نشست مقرر شد وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و استاندار آذربایجان غربی جلساتی را برگزار کنند و ضمن جمع بندی موضوع الگوی کشت و مدیریت منابع آب، نتایج حاصله را جهت تصمیم گیری نهایی در جلسه آتی ستاد ارائه دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    4 0
    حتما توسط باران هاي الهي!!!! نقش شما مديران اين وسط چيه؟
    • عبدالله IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      0 0
      خوب معلومه. دبگه . مگه غیر از خدا کسی هم میتونه آب تولید کنه.
  • بازنشسته IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    17 4
    نوشداروی بعد مرگ سهراب!!!!!
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      6 19
      حرف مفت نزن
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    1 1
    ۴.۷میلیارد مترمکعب خوب اینارو تو بطری بریزید هر مترمکعب ۶۰۰بطری آب میشه تقریبا ۲۴۰۰میلیارد بطری آب..صادربشه اگر بطری ۵۰سنت بفروشید میشه1200میلیارد دلار
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    6 6
    کمتر اب شیرین بریزید تو شوره زار! مشکل از هزاران فقره چاه هست که کشاورزان سودجوی اون منطقه زدن ! اقیانوس هندم که بریزید اونجا باز خشک میشه
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      1 0
      🤣🤣🤣اقیانوس هند
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      3 1
      کاملا درست، آب شیرین که الان این همه کم هست ، میزن تو نمک، اون باغهای سیب اضافه رو باید فکری به حالشون کرد
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    11 1
    البته این چاهها دوره خودت و مموتی مجوز دادین زدن
  • علی IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    3 1
    دیگه کار دریاچه تموم
  • علی IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    17 1
    چقد دروغ میگین خسته نشدین
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      3 0
      نه چراباید خسته بشن مگه کاری داره حرف میزنن وادعا میکنن اینها حتی تورم بیسابقه که امان مردم رابریده روهم انکار میکنن ومیگن همه چیز کاهشی هست درشهرستان ما خانه ظرف ۳تا۴سال ۲۰برابرشده!!!!!!!!!بخصوص در ۲سال اخیر ان وقت خیلی راحت میگن قیمت مسکن کاهش پیدا کرده ماشین ۲۰تا۳۰ میلیونی رارسانده اند به ۳۰۰تا۵۰۰میلیون ومیگن قیمتها کاملا کنترل شده باورکردنی نیست درواقع مدیران ازمکانیسم دفاعی انکار استفاده میکنند به همین سادگی
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    5 0
    کوهها روتبدیل به باغات کردن چرا جلوشونو نمی گیرید
    • سید IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      0 0
      کوه هارو باغ کردیم بخاطر ملت ایران محصول باغات را شما ها نمک نشناسی ها میخوریم
  • علی IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    13 2
    مشکل چاه نیست مشکل شما دروغ گو ها هستید مدام مشکل را به چاه و مردم محل مربوط می کنید تا به بی عرضگی خودتان سرپوش بگذارید و افکار مردم را به آدرس غلط سوق دهید .
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      2 3
      خفه شو دیگه چقدر میخوری احمق با این همه چاه غیر مجاز معلومه دریاچه خشک میشه یه بخشی تقصیر مردمم هست اما تو لیاقت اظهار نظر نداری چون ذهنت مسمون شده به خود تحقیری
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      0 2
      از حق نگذریم ایشان بهترین وزیر دولت فعلی است خداییش بهترین وزیر
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      0 1
      آقا این وزیر هم کلاس بنده بود از اول بچه خوبی بود و آلن هم کارش درسته بهترین و کار کن تحریم و صادقانه تمرین وزیر است
  • جعفری US ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    5 0
    هیچ آبرسانی جواب نمیده جز بازکردن همه سدها چون ثابت شد این آب‌های کوچک زود تبخیر می‌شوند وشور کردن آب شیرین فایده ندارد.
  • ال IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    0 6
    اگر کل درآمدهای نفتی را بدهید وتمام چاه‌های کشاورزی اطراف دریاچه را تخریب کنید ۵درصد دریاچه احیا نمی شود بی زحمت بیت المال را هدر ندهید این ستاد که اعضایش یا جوان بی تجربه اند ویا غیر بومی را جمع کنید باران نیاید دریاچه احیا نمی شود اگر مدیریت را به بنده بدهند آنجا را ظرف ۵سال تبدیل به بزرگترین مزرعه گندم درجهان می کنم
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    3 2
    زاینده رود هم آبرسانی کن
  • من غدیریم IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    0 0
    جناب آقای دکتر محرابیان وزیر محترم نیرو با توجه به مطالعات و محاسبات علمی توسط ing های بین المللی و مرکز تحقیقات آب جهان و اکثریت دانشمندان و اساتید به یک نطقه مشترک رسیدند که عامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه جاده ارومیه-تبریز که خاکریزی های به داخل دریاچه ریختند و آلان ماشین رو هست به کلی برداشته و همسطح کف دریاچه باشد و پلی که در وسط راه هست بنام پل قاتل هم می نامند باید تخریب شود و طرح دیگری که بصورت ستون شیشه ای احداث شود. والا دریای عمان و خزر را به دریاچه ارومیه هدایت کنند هیچ دردی را درمان نمی کند. برحسب قانون پیوستگی و بقای انرژی آب دریاچه همدیگر جبران نمی کنند. پیشنهادی که در اولین جلسه احیای دریاچه ارومیه در حضور آقای دکتر کلانتری مطرح گردید. براساس محاسبات ماتریسی و مطالعات علمی هدایت آب از نقاط دیگر به دریاچه چندانی کارساز نشد و نخواهند شد. چاره نجات دریاچه ارومیه برداشت جاده و همسطح کردن با کف دریاچه جز چاره دومی ندارد. نه وقتان را صرف به این موضوعات کنید نه هزینه ساخت تونل و سایر تفکرات نشدنی. چاره راه نجات دریاچه همین است وبس. چاره دوم مردود است. والسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس