کد خبر 1522301
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
چین خواستار تضمین امنیت رئیس‌جمهور گابن شد

چین خواستار حفظ و تضمین امنیت «علی بونگو اوندیمبا» رئیس‌جمهور گابن در پی کودتای نظامی در این کشور غرب آفریقا شد.

به گزارش مشرق، چین امروز چهارشنبه (۳۰ اوت، هشتم شهریور) خواستار آن شد که همه طرف‌ها در گابن امنیت «علی بونگو اوندیمبا» رئیس‌جمهور این کشور غرب آفریقا را در پی کودتا در آن تضمین و از صلح و ثبات ملی حمایت کنند.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «پکن از نزدیک وضعیت در حال تحول در گابن را دنبال می‌کند». وی افزود: ما از همه طرف‌ها در گابن می‌خواهیم منافع اساسی این کشور و مردم آن را در نظر بگیرند و از طریق گفت‌وگو اختلافات را حل‌وفصل و در اسرع وقت نظم عادی را برقرار کنند.

افسران ارتش گابن به دنبال کودتای امروز اعلام کردند علی بونگو در بازداشت خانگی است و یکی از پسرانش به اتهام «خیانت» بازداشت شده است. پیش‌تر خانواده رئیس‌جمهور گابن گفته بودند پس از کودتای نظامی در این کشور، اطلاعی از وضعیت او ندارند.

ساعات اولیه امروز ارتش گابن اعلام کرد قدرت را در این کشور به دست گرفته، همه نهادهای دولتی را منحل کرده و کمیته انتقال و احیای نهادها را ایجاد کرده است.

بیانیه ارتش ساعاتی بعد از آن بود که کمیسیون انتخابات رسماً اعلام کرد علی بونگو اوندیمبا پیروز انتخابات ۲۶ اوت با کسب ۶۴.۲۷ درصد آرا شده است. او برای بار سوم انتخاب شد.

گابن در غرب آفریقای مرکزی و در همسایگی خلیج گینه و در سواحل شرقی اقیانوس اطلس قرار گرفته‌ و با کشورهای جمهوری کنگو، کامرون و گینه استوائی همسایه است. این کشور یکی از مهمترین متحدان فرانسه در آفریقای مرکزی به شمار می‌آید که از سال ۲۰۰۹ تحت ریاست‌جمهوری علی بونگو اداره می‌شود.

این کودتا، هشتمین کودتا در مناطق غربی و مرکزی قاره آفریقا از سال ۲۰۲۰ به بعد به شمار می‌آید. آخرین کودتا، مربوط به نیجر است که در ۲۶ ژوئیه صورت گرفت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس