کد خبر 1522740
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳

به گزارش مشرق، احمدحسین شریفی، عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در کانال خود در ایتا مطلبی را با عنوان شرایط لازم برای «سفر به ملکوت»، منتشر کرد:

آیت‌الله حسن‌زاده آملی دو چیز را شرط لازم برای کسب توانایی «طی العوالم» می‌دانست.

یعنی معتقد بود برای آنکه انسان بتواند افزون بر عالم «ناسوت» در سایر عالم‌های هستی هم سیر کند و به عالم «جبروت» و «ملکوت» پای نهد و حقایق آن عوالم را مشاهده کند، باید دو شرط داشته باشد:

نخست آنکه: «به حسب فطرت و خلقت، مزاج علیل و به هم خورده نداشته باشد» به تعبیر دیگر، استعداد و قابلیت چنین سیر و سفری را داشته باشد. به تعبیر سوم، «مقتضی» چنین سیر و سفری در او وجود داشته باشد.

و دوم آنکه مانعی برای چنین سیر و سفری بر سر راه دل و جان او نباشد. البته با توجه به آنکه اساساً این سفر یک سفر درونی و نفسانی است، طبیعتاً موانع آن نیز موانع درونی‌ و نفسانی‌اند. یعنی خود آدمیان‌اند که بر سر راه دل‌شان مانع ایجاد می‌کنند. «همچو کرم، پیله بر خود می‌تنند، مدام از این طرف و آن طرف برای خودشان موانع جمع می‌کنند.»

«اکثریت مردم مستعدند و تنها علتی که باعث می‌شود نتوانند مطابق فطرت خود حرکت کنند، وجود مانع است یعنی باید تعلقات نفسانی را دور کنند. ... بنای اصل چشم بر دیدن است، آن کس که نمی‌بیند مانعی دارد و آفتی و آسیبی پیش آمده که نمی‌بیند. اصل بصیرت مثل بصر در دیدن است پس اگر بصیرت نمی‌بیند چشم را غبار و بیماری و رَمَد گرفته است»

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • پری مجرد 44ساله IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    3 1
    رضوان خداوند بر حکیم و عارف بالله حسن زاده آملی
  • پری مجرد 44ساله IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    0 3
    به نظر من اگر کسی بخواهد وارد عالم ملکوت بشود باید ذکر خدا، تقوای الهی، نماز اول وقت با حضور قلب، اخلاص، ادب، قدرت تفکر و بصیرت داشته باشد. من اولین باری که ملکوت عالم را مشاهده کردم از هوش رفتم از آن همه زیبایی و شکوه محیرالعقول.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس