کد خبر 1523481
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۱

به گزارش مشرق، سینا کلهر معاون فرهنگی وزارت ورزش با انتشار تصاویری در صفحه اینستاگرامی خود نوشت:

پیاده روی اربعین اگر بسط اقتصادی نداشت مناسکی می ماند در کنار سایر مناسک و فراگیری و توسعه اش هم می شد شبیه به منطق ذاتی مناسک ها.

بیرون از جریان زندگی، کوتاه مدت، متمرکز و بر مدار نیایش ها و آیین های جمعی که به سرعت فروکش می کند و تا حضور مجدد در مناسک فراموش می شود.
پیاده روی اربعین اما با بسط اقتصادی به متن زندگی آمده است و هیچ چیزی جز بسط اقتصادی توانایی کشاندن پای اربعین به بطن زندگی عمومی و توسعه زمانی و مکانی آن و ایجاد ظرفیت تمدنی اش را ندارد.
زندگی اقتصادی قلب جهان اقتصاد سرمایه داری و کانون عقلانیت ابزاری است که بر منطق محاسبه و سود و زیان کار می کند و قدرتمند ترین وجه جهان مدرن و تمدن غربی نیز هست. تمدن غربی با خلق اقتصاد سود محور سرمایه دارانه در جهان پیش رفته و با اتکاء بر همین نظام اقتصادی نیز دوام آورده است. همچنین پیش روی اش در سایر عرصه ها از جمله جهان علم، خانواده، سیاست و فرهنگ نیز از رهگذر اقتصاد بوده است.

پیاده روی اربعین از همین نقطه کانونی در مسیر کاملا متفاوتی بسط پیدا کرده و به همین خاطر نیز توان پیش رفتن و نفوذ در سایر زمان و عرصه ها را دارد. نظم اقتصادی که می کوشد به جای کسب سود، با منطق هم سفره گی، هبه، نذر و میهمانی کار کند.

کاسب در سنت حبیب الله خوانده می‌شد و علت دوست خدا بودن اش این بود که منطق حاکم بر کارش منطق واسطه رزق بود. کاسب قدیمی از محل فعالیت تجاری اش به اندازه نیاز اقتصادی اش درآمد کسب می کرد و باقی روز واسطه تامین نیاز اقتصادی اهل محل بود بدون این که از فروش کالا سودی کسب کند. به همین خاطر فروش نسیه، قرض و وام بخش عمده کاسبی او محسوب می شد. این منطق اقتصادی البته منطق حاکم بر جهان پیشا سرمایه داری بود و سرمایه داری با نابود کردن همین منطق تمدن جدید غربی را بنیاد نهاد.

پیاده روی اربعین از همین نقطه بسط یافته و نظام اجتماعی جدیدی بر منطق نوع دوستی و دیگر دوستی، ایثار، تقدم دیگری بر خود و عشق و محبت بر دیگر هم کیشان بنیان شده و از همین نقطه نیز بذرهای تمدنی اش شکوفا خواهد شد.

بسط اقتصادی و وجوه تمدنی اربعین

بسط اقتصادی و وجوه تمدنی اربعین

بسط اقتصادی و وجوه تمدنی اربعین

بسط اقتصادی و وجوه تمدنی اربعین


بسط اقتصادی و وجوه تمدنی اربعین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس