کنعانی: سند سپتامبر سند جدیدی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سند سپتامبر سند جدیدی به شمار نمی‌رود و همان روند مذاکرات ایران و ۱+۴ بوده است.

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص سند سپتامبر که از سوی وزیر امور خارجه مطرح شده است، گفت: موضوع را در رسانه‌ها دیدم و شاهد بعضی تحلیل‌ها و تفسیرهای مختلف در این زمینه بودیم. ادبیات جناب آقای وزیر در گفتگوی انجام شده کاملاً روشن و واضح بوده است.

وی افزود: سند سپتامبر سند جدیدی به شمار نمی‌رود در واقع همان روند مذاکرات ایران و ۴+۱ بوده است. آخرین پیش‌نویس مذاکرات برجامی در چهارچوب برجام در سپتامبر سال ۲۰۲۲ میلادی یا شهریور ۱۴۰۱ آماده جمع‌بندی و بازگشت همه طرف‌ها به توافق برجام بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: اما دولت آمریکا و شرکای اروپایی آن در یک محاسبه غلط با نگاه به اغتشاشات داخلی ایران و سرمایه‌گذاری در این اغتشاشات و همچنین با نیم نگاهی به تحولات اوکراین در آن مقطع با فرصت سوزی و از میان بردن یک فرصت از نهایی کردن آن روند مذاکرات و جمع‌بندی آن سر باز زدند.

وی افزود: بار دیگر نشان دادن از اراده سیاسی و حقیقی لازم برای بازگشت همه طرف‌ها به توافق برخوردار نیستند و مایل نیستند تعهدات خود را انجام دهند.

کنعانی تصریح کرد: به نظر می‌رسد توضیحات آقای وزیر شفاف بوده و قاعدتاً باید عزیزان متن این مصاحبه را خوانده باشند و ابهامی در آن وجود ندارد.

دستگاه دیپلماسی به دنبال توسعه روابط با همه کشورها است

کنعانی در خصوص دستاوردهای وزارت امور خارجه گفت: دستگاه دیپلماسی در راستای وظیفه ذاتی و ماموریت‌های محوله به دنبال توسعه روابط خارجی با کشورهای دوست و همه کشورهایی است که مایلند در چارچوب احترام و منافع متقابل به گسترش روابط با ایران بپردازند. این هم در حوزه سیاسی، اقتصادی و دیگر حوزه‌های مورد علاقه و اهتمام معنا پیدا می‌کند.

وی افزود: وزارت خارجه مسئول تنظیم روابط خارجی و مسئول اجرای سیاست خارجی است. در دولت سیزدهم با ماموریت به دستگاه دیپلماسی قرار شد این دستگاه بخش قابل توجهی از ظرفیت خود را در خدمت روابط اقتصادی و تجاری قرار دهد و این موضوع با جدیت در دستورکار دستگاه دیپلماسی قرار گرفت.

شاهد ارتقای جایگاه ایران در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم

کنعانی گفت: در حوزه روابط خارجی شاهد ارتقای جایگاه ایران در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی علاوه بر ارتقای روابط دوجانبه با کشورهای دوست هستیم. در حوزه تجارت خارجی بخشی از تلاش‌ها ناظر بر توسعه روابط دوجانبه با کشورهای دوست و به ویژه در حوزه همسایگان بود.

وی افزود: در آمارهای ارائه شده شاهد ارتقای ملموس روابط در حوزه‌های تجاری و اقتصادی و حتی سرمایه‌گذاری هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بخشی از تلاش‌ها ناظر به انضمام و پیوستن ایران به سازوکارهای چندجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه با رویکردهای اقتصادی بود.

وی ادامه داد: پیوستن به بریکس، ظرفیت‌های بسیار زیادی را در حوزه تجارت و اقتصاد بین‌الملل دارد.

کنعانی در خصوص اعزام سفیر جدید ایران به ریاض گفت: ماموریت ایشان تقویت مناسبات دوجانبه خواهد بود. در خصوص روابط ایران و کشورهای منطقه طبیعتاً ما اصل توسعه روابط با کشورهای دوست همسایه و منطقه‌ای را مبتنی بر اصل منافع مشترک و دوجانبه پیگیری می‌کنیم. در همین چارچوب وزیر امور خارجه ایران و سایر مقامات عربی سفرهایی داشتند.

فلسطین را موضوع محوری جهان اسلام می‌دانیم

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر روابط ایران و کشورهای عربی بر انزوای رژیم صهیونیستی گفت: موضوع فلسطین را موضوع محوری جهان اسلام می‌دانیم و همواره در همه گفتگوهای ما با کشورهای اسلامی مورد طرح قرار گرفته است. بر ضرورت حمایت از فلسطین و ملت فلسطین تاکید می‌کنیم.

رژیم صهیونیستی را یک رژیم نامشروع در منطقه می‌دانیم

کنعانی گفت: رژیم صهیونیستی را یک رژیم نامشروع در منطقه می‌دانیم و توسعه و گسترش حضور رژیم صهیونیستی در منطقه را عامل افزایش بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه تلقی می‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ایران IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    12 1
    روابط ایران باکشورهای بدبخت ترازخودشه چون فکره مسولینه ما فقیره
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      2 5
      بهتره اول نوشتن یاد بگیری ای غیر ایرانی
    • US ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      0 2
      برو به فکر افاغنه و کشورت باش اینجا وراجی نکن
  • هوشنگ IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    6 2
    بمباران اتمی تهران برای ارباب مثل آب خوردنه فقط به دلیل اختلافات با روسیه اروپا این کار رو نمی کنه
    • US ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      1 3
      تاول زدی...هوشنگ
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      2 4
      شما مطمئن باشید هیچ کشوری حتی با داشته های خودش جرات استفاده ازآن را ندارد .گفتنش بسیارساده بود ولی عواقبش حتی دامن استفاده کننده وشعاع زیستی محیطی آن اکثر کشورها را چه متحد وغیرمتحد دربرمیگیرد وهرآنچه درباب زیست محیطی درنزد سازمانهای بین المللی هست وهزینه میکنند همه پنبه میشود ودنیا بسمت انهدام پیش خواهد رفت .آمریکاییها درحال حاضر روی آزمایشگاههایی زوم کرده که بتواند سیاستهای فریبکارانه خود را پیش ببرد مثل کووید۱۹
  • هوشنگ IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    0 0
    اگر ایرانی لیاقت داشت برایش کار می کردم.تو خواب ببین براش کار کنم 👍
    • US ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      1 0
      خوش به حال درخت گردو که کلاغ ازش قهر کنه،
  • هوشنگ IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    2 1
    اینم ۵ میلیون تومن پول 🤪🤪🤪🤪🤪 برو برای خودت کار کن هر روز پول در بیار گور پدر غریبه
  • هوشنگ IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    1 1
    هر چقدر لاف بزنید علیه ارباب عشق من به ارباب شدیدتر می شه از ایرانی نامرد متنفرم 🇺🇲💕💞💓❤💟❣️❤️‍🔥❤️‍🔥👏👏👏👏👏👏💪💪💪💪💪💪💪👍👍👍👍
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    4 1
    متاسفانه پرورش گاو و گوسفند را برای مردم غیر اقتصادی کرده و قیمت ها را هلدینگ های دولتی و خصوصی افزایش داده اند و مردم را به پرورش سوسک و حلزون و حشره تشویق می کنید خیلی ممنون
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      1 4
      حرف مفت نزن
  • US ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    1 5
    نقش موذیانه بهاییان در داخل و خارج از کشور رو رصد می کنید؟!
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    3 1
    اینطور که بنظرمیاید .دولت باید کمربندهای خود را آنقدر محکم ببندند که کسی نگوید کاری ازپیش نبردند .بقول رئیس جمهور ما بجز پول درکره جنوبی که آنهم با سوئیس درحال مذاکره ایم جای دیگری پول نداریم دربحث فروش نفت بارها گفتید که میران صادرات ماچندین برابر دولت قبل بوده گفتید بیش از چندهزار کارخانه کرکره کشیده شده پایین را مجددا احیا کردیم گفتید وگفتیدوگفتید .. باید همه آنان را باور کنیم لیکن باورکردن همه آنها مشروط براینست که جنبش احیای سفره تهی شده مردم با این همه نویدها شکل گرفته باشد ازشما میپرسم شما درزندگی خصوصیتان تغییری هم مشاهده کرده اید
  • US ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    4 1
    شما علت میزبانی و اجازه دادن به ترکیه برای ایجاد پایگاه نظامی کنار ایران در کویت چه معنایی جز توهین به ایران دارد رو توضیح دهید!!
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    0 3
    غرب در صدد یک شبیخون دیگر است. مردم باید هوشیار باشند تاحجاب حربه ای نشود. محصور کردن فکر مردم در این چارچوب نباید اتفاق بیفتد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس