ایران

وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه به وقت محلی و پس از بیش از یک سال و نیم بصورت رسمی به توقیف محموله نفتی ایران اعتراف کرد.

به گزارش مشرق، وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه به وقت محلی و پس از بیش از یک سال و نیم بصورت رسمی به توقیف محموله نفتی ایران اعتراف کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وزارت دادگستری آمریکا که روز جمعه به وقت محلی منتشر شد، از توقیف موفقیت‌آمیز یک محموله چند میلیون دلاری نفت خام مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که عازم کشور دیگری بود، خبر داد.

در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا آمده است: این اولین حکم جنایی در تاریخ است که شرکتی را به دلیل تسهیل فروش و حمل و نقل غیرقانونی نفت ایران محکوم و بیش از ۹۸۰ هزار بشکه نفت خام قاچاق را توقیف می کند.

در این بیانیه آمده است: طبق اسناد دادگاه، در ۱۹ آوریل، شرکت سوئز راجان لیمیتد به نقض قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین المللی آمریکا اعتراف کرد. در همان تاریخ، این شرکت توسط کارل جی نیکولز قاضی دادگاه منطقه ای کلمبیا آمریکا به سه سال ممنوعیت فعالیت شرکتی و جریمه تقریباً ۲.۵ میلیون دلاری محکوم شد. محموله قاچاق در حال حاضر در دادگاه منطقه ای ناحیه کلمبیا توقیف شده است.

در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا آمده است: ایالات متحده آمریکا در شکایت خود ادعا کرده است که نفت کشتی بر اساس قوانین تروریسم و پولشویی آمریکا مصادره شود.

وزارت دادگستری آمریکا مدعی شده است: این شکایت حاکی از طرحی است که شامل چندین نهاد وابسته به سپاه پاسداران ایران و نیروی سپاه قدس برای فروش مخفیانه و انتقال نفت ایران به یک مشتری در خارج از کشور است. شرکت کنندگان در این طرح با استفاده از انتقال کشتی به کشتی، گزارش سیستم شناسایی خودکار جعلی، اسناد جعلی و ابزارهای دیگر تلاش کردند مبدا نفت را پنهان کنند. در این شکایت همچنین آمده است که اجاره کننده کشتی از سیستم مالی آمریکا برای تسهیل حمل و نقل نفت ایران استفاده کرده است.

در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا آمده است: این شکایت همچنین ادعا می‌کند که نفت، دارایی‌های سپاه پاسداران و نیروی قدس است یا «منبع نفوذ» آنها را تشکیل می‌دهد. این دو نهاد توسط آمریکا به عنوان سازمان‌های تروریستی خارجی معرفی شده‌اند .بنابراین این محموله نفتی یک پولشویی محسوب می شود.

در این بیانیه همچنین ادعا شده است: وجوهی که با موفقیت در ارتباط با یک دولت حامی تروریسم توقیف شده اند، ممکن است به طور کلی یا جزئی به صندوق قربانیان تروریسم تحت حمایت دولتی ایالات متحده اختصاص یابد. سازمان امنیت ملی آمریکا و دفتر اف بی ای در مینیاپولیس در حال بررسی این موارد هستند.

به گزارش ایرنا، روز گذشته یک رسانه آمریکایی در گزارشی به فشار کنگره و فضاسازی گروهی ضد ایرانی در توقیف محموله نفتی ایران و ادعای این گروه مبنی بر نقش داشتن ۳۰۰ نفتکش دیگر در حمل غیرقانونی نفت تهران پرداخت و نوشت که دولت آمریکا سرانجام تحت فشار کنگره نزدیک به یک میلیون بشکه نفت خام ایران را به بهانه قاچاق به چین و نقض تحریم ها ضبط و از نفتکش خالی کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: دولت آمریکا نزدیک به یک میلیون بشکه نفت خام ایران را به بهانه قاچاق به چین و نقض تحریم ها ضبط کرده و آنها را از نفتکش خالی کرده است. بر اساس اسناد جدید دادگاه که نیویورک تایمز به آنها استناد می کند، دادستان های آمریکایی ادعا کرده اند عملیات قاچاق نفت در خصوص این محموله اتفاق افتاده و ردیاب های نفتکش خاموش بوده، سوابق محموله جعل شده و تکنیک های دیگر برای فرار از تحریم های آمریکا به کار گرفته شده است. در حالی که پرونده های دادگاه در این پرونده برای ماه ها محرمانه بود، عناصر توقیف نفتکش سوئز راجان در معرض دید عموم قرار داشت.

این رسانه آمریکایی افزود: این نفتکش برای چندین ماه در سواحل تگزاس حضور داشت زیرا دولت آمریکا در یافتن شرکتی که مایل به تخلیه محموله این نفتکش باشد با مشکل مواجه بود. این مشکل باعث شد گروهی از قانونگذاران دو حزبی ماه گذشته از بایدن بخواهند که توقیف را کامل کند و این تاخیر را به دلیل هراس از انتقام ایران "غیرقابل قبول" خواندند. گروه ضد ایرانی موسوم به اتحاد علیه ایران هسته ای که شامل بسیاری از مقامات امنیتی سابق آمریکا و دولت های خارجی است، برای اولین بار با استناد به تصاویر ماهواره ای به احتمال حمل نفت غیرقانونی کشتی سوئز راجان در فوریه ۲۰۲۲ اشاره کرد.

مارک والاس، مدیر اجرایی این گروه و سفیر سابق در دولت جورج دبلیو بوش، گفت که یک شرکت یونانی که کشتی را مدیریت می کرد، در نهایت کشتی دیگری را به تگزاس آورد تا روند تخلیه آن را تکمیل کند. او شرکت نویگیشن امپایر را به خاطر شجاعت در مقابل آنچه "ارعاب فراملی توسط ایران" و «انجام کار درست» خواند، تحسین کرد.

وی ادعا کرد مدت زمان صرف شده برای حل این موضوع نشان دهنده یک مشکل بزرگتر است و گروه او بر اساس داده های مشابه، حدود ۳۰۰ نفتکش دیگر را شناسایی کرده که که احتمالاً در قاچاق نفت ایران نقش دارند.

پرونده های دادگاه نشان می دهد که نویگیشن امپایر در ماه آوریل با همکاری با آمریکا در این خصوص موافقت کرده در حالی که یک شرکت تابعه آن که نفتکش سوئز راجان را مدیریت می کند، به نقض تحریم های آمریکا اعتراف کرده است. تخلیه نفت از این نفتکش درحالی انجام شد که آمریکا مشغول مذاکره با ایران برای آزادسازی پول های بلوکه شده ایران و تبادل زندانیان بود.

به دلیل ارتباط صاحبان و اپراتورهای نفتکش سوئز راجان با اقتصاد غرب، وزارت دادگستری آمریکا توانست در این خصوص اقدام کند. این کشتی توسط یک شرکت دریایی انگلیسی به نام فلیت اسکیپ که توسط یک شرکت سرمایه گذاری آمریکایی به نام اوک تری کاپیتال منیجمنت حمایت می شود، تامین شده بود.

بر اساس پرونده های دادگاه، در اوایل فوریه ۲۰۲۲، سوئز راجان، که در آن زمان خالی بود و توسط نویگیشن امپایر اداره می شد، در نزدیکی سنگاپور لنگر انداخت و مقدار کمی نفت - حدود ۴۰۰۰ بشکه - را از یک کشتی دیگر به نام اس کی بریلیانس دریافت کرد.

پس از اینکه گروه ضد ایرانی موسوم به متحد علیه ایران هسته ای اتهامات قاچاق را مطرح کرد، و به شرکت اوک تری کاپیتال منیجمنت نامه نوشت، شرکت نویگیشن امپایر از سفر کشتی به چین جلوگیری و آن را در نزدیکی مالزی متوقف و علنا اعلام کرد که در حال بررسی بارگیری غیرقانونی نفت ایران است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ترابیان IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    28 3
    کدام نهاد بین المللی به شما آمریکایی‌های جنگ افروز بدون تصویب شورای امنیت اجازه داده نفت ایران را سرقت کنید
    • امیر IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      2 1
      سلام. ای کسانی که به خدا ایمان آورده‌اید: * هرگز نباید کافران را که دشمن من و شمایند یاران خود بگیرید * شما نسبت به آنان اظهار محبت می‌کنید در صورتی که آنان به آنچه بر شما بر حق آمده است، سخت کافر شدند بدون هیچگونه اتلاف وقت و با اذن حضرت آقا، سپاهیان عزیز با یاد شهیدان سرفراز دوران جنگ تحمیلی در شروع سالروز ، یک ناو هواپیما بر آنها را بگیرید.
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      3 1
      اگه پاسخ ندیم نفکش هامون دیگه امنیت ندارن و هر خری به خودش اجازه تعرض به منافع ملی ایران رو میده و اونوقته که دیگه کسی جرات نمی کنه نفت ایران رو حمل کنه ویا حتی بخره .کاهش ارزش پول ملی و فرو پاشی اقتصاد و................ ایران نقشه این طرح محاصره روانی جدید یانکی هاست باید یه جوی پاسخ بگیرند که مثل بمب صدا کنه وکسی توی دنیا جرات نکنه به کشتیهای ایرانی نزدیک بشه چه برسه بخواد توقیفشون کنه.بی عملی در این ضمینه و پاسخ نگرفتن یانکی ها مساوی است با صفر شدن صادرات نفت در اینده نزدیک.
    • SE ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      13 1
      تنها چشم در برابر چشم را یانکیها خوب درک میکنند
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 0
      مقابل به‌ مثل کنيد ونفت کشهای آمریکایی راتوقیف نمایید
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 0
      سپاه در خلیج فارس باید تلافی کند وگرنه....
  • هاتف IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    24 9
    به امید دیدار نفتکش های آمریکایی در خلیج فارس
  • فرزند ایران IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    22 6
    اقدام متقابل را خواستاریم
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    24 7
    منتظر کتک ایران باشید
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    17 0
    چرا دادگاههای ما نفت کش های امریکایی را توقیف نمی کنند و نفت انها را برداشت نمی کنیم ؟
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    15 0
    آمریکا با همین روش ها در شکل های گوناگون دنیا رو چپاول می کنه اسم کاراش رو هم فریبکارانه به خورد مردم دنیا میده تا ژست مصلح بودن هم به خودش بگیره تمام کارهاشون پوششه برای دزدی و غارت
  • ایرانی عصبانی AU ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    1 0
    من نمیدانم ایا این خیر مربوط به توقیف محموله ی پیشین است یا اخرین مورد که حدود 4 ماه پیش اغاز و در انتها نفت ان در ماه اوت 2023 به امریکا منتقل شد. این جنبک زدنی سیاست خارجی امریکا که اکنون کشتیهای ایرانی را توقیف و محموله انرا توقیف و به امریکا میفرستد خارج از محدوده تحریم شرکتهای خارجی در مراوده اقتصادی با ایران میباشد. این روش امریکا چیز دیگری بجز انچه در فهم هر سیاست اشنای ایرانی وجود دارد چیز دیگری بجز دزدی دریایی /تحریم دریایی نظیر انچه در بیشتر از 60 70 ساله گذشته در مقابل کوبا انجام میگیرد نمیتواند تلقی شود. و اگرمقامات ایران جواب این دشمنی اشکار بین المللی علیه کشور را ندهند ایران کوبای دیگری شده و با اینهمه ثروت روزی خواهد امد که باید بحال ان گریه کرد. من موافق تعظیم به سیاستهای دولت ضد قومی ایرانی / و نژادی امریکا نیستم و بر این عقیده هستم که هر چه کنعانی زاده در مراوده با این دشمنان قوم ایرانی صحبت کند بعنوان ضعف تلقی و بر خلاف منافع ملی است. زمان ان است که ملت ایران دفاع از خطوط قرمز این مملکت را در الویت حفظ نظام و تمامیت ارضی قرار دهد.
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    3 16
    خخخخخخخخخ
    • لنگی IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      15 0
      زهرمار
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      12 0
      درد و مرض
    • ش. AE ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      3 0
      رو آب بخندی چیه خوشت آمده؟؟؟؟؟؟
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      3 0
      به بابات میخندی
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    0 0
    مگه قدرت ندارید بگیرینش نفتو
  • ایرانی الاصل IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    10 4
    خیلی خیلی خیلی وقته که عاشق به خاک مالیدن دماغ امریکای وحشی هستیم ،مگر امریکاییها خر کین که جلوی داد وستد کشور دیگری را بگیرد،
  • علی IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    12 3
    فردا اگه آمریکا جرات داره بامحمولش ازخلیج فارس رد بشه....البته اگه خبر صحت داشته باشه.لبیک یاخامنه ای
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    2 0
    فکر نکنم در این برهه واکنشی از ما سر بزنه و اخرش میگن پول نفت رو کاملا گرفتیم و محموله نفت متعلق به ما نیست چون در حال حاضر برخورد در خلیج فارس عملا برای ما با وجود نیروها و ناوهای امریکا ممکن نیست و در صورت وقوع این ما هستیم که متضرر میشیم در صورت مقابل به مثل مشکلات بسیار بیشتری دامن کشور رو خواهد گرفت مخصوصا با این مدیریت بسیار ضعیف و ناکارامد فعلی که از یه طرف میگه تحریم ها هیچی نیست و از اونطرف تمام معضلات رو پای امریکا میندازن پس مطمینا به صورت انقلابی و مصلحتی این حرکت رو نادیده خواهند گرفت در ضمن گیریم این نفتکش به مقصد میرسید پولش که به کشور و مردم نمیرسید چرا که با این مقادیر نفتی که دولت ادعای فروشش رو داشته و داره قاعدتا وضع کشور نباید انقدر ویران باشه و نباید هر روز شاهد تورم و گرانی بیشتر باشیم
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    1 21
    درود برامریکا ..همه باید مقابل قانون تمکین کنند
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      0 0
      خاک برسر نوکرت خبر مرگ خودت وارباب ت امریکا
    • عبدالله IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      0 0
      تو فاضلاب خوردی و ارباب نجست آمریکا . بزودی منتظر انتقام و مقابله به مثل سخت سپاه در مقابل ارباب نجست باش.مزدور نجس شیطان بزرگ.
    • حسین DE ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      7 0
      ای جاهل هیچ قانون بین المللی برای سرقت نفت ما وجود نداره. آمریکا قوانین داخلی خودش را به دنیا تعمیم میده که با منشور ملل متحد در تضاد کامل است
    • Fhfhfhfh IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      1 0
      یه ////تویی یه //////پدرت که مقدمه وجود تو بود.خائن
    • . IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      4 0
      شما ها هم باید از قانون تمکین کنید قانون کشور ما رو باید جدی تر بگیری
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    12 1
    یه ناو جنگی آمریکا رو بی سر و صدا غرق کنید تا بفهمن این مسیر بد مسیریه که انتخاب کردن.
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    16 5
    منتظر برخورد متقابل ایران هستیم.
  • FR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    0 0
    اینکه این موقع این اعتراف رسمی صورت گرفته تحریک امیز است به وقتش پاسخ خواهند گرفت
  • محمد IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    0 0
    انریکا خودش از برحام بیرون میرود و ایران را متهم میکند که از قانونی که خودش تنظیم کرده است یعنی قانون جنگل فراتر رفته است
  • بی نام FR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    0 0
    حکومتم اینکار رو کرده توقیف نفتکش اینکار طبیعیه جواب های هویه
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    0 0
    در اقیانوس هند منتظذتون هستیم
  • ناشناس IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    0 0
    امریکا باید خسارت تحریم های چند ساله ایران را بدهد دادگاه محکومش کند
  • هادی IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    1 0
    قشنگ قانون جنگله. خودش شکایت میکنه خودش حکم میده خودشم اجرا میکنه.
  • hop IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    1 0
    این جوک تاریخه بخدا یه دفعه دیگه خلاصه داستان رو بخونید: نفت کش یونانی که نفت ایران رو بار کرده به مقصد چین در نزدیکی مالزی توسط آمریکا!!!!!!!! ضبط شده بر اساس قوانین داخلی آمریکا! اونوقت ما توی خلیج فارس (ایرانی) نفتکش توقیف میکنیم آمریکا میگه امنیت بین الملی عبور و مرور کشتیها رو مختل کردین!!!!!!!!!! بخدا قسم ایران هر چی سرت میاره حقت آمریکا آخه عوضی کل کره زمین که مال تو نیست که گوه اضافی میخوری حالا ایرانیا بلایی سرت بیارن که هرچی خوردی رو بالا بیاری!
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    5 0
    باید فوری و قطعی طوری تا دیر نشده مقابله به مثل کنیم که ضمن برگشت هیثیت بر باد رفته ، قرارهای فعلی بین ایران و آمریکا هم براشون صرف نکنه بهم بزنند: مثلا چند تا تیر غیب که قابل اثبات نیست از کجا آمده و به کدام نفت کش خورده راه معقولیه تا آمریکا گزیده بشه یا سقط شدن یکباره چند نفر از قاتلان آمریکایی پرونده سلیمانی یا ...
  • ش. AE ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    3 0
    دولت مردان ما چرا خوابن کشتی رو تخلیه کردن نفت ایران رو دزدیدن اونم تو روز روشن فقط مقابله به مثل فقط و فقط
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    2 0
    موشک جواب موشک شعار این هفته نماز جمعست امپایر لعنتی در کمینت هستیم
  • ایرانی IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    2 0
    نفتکشو گرفتن حالا سپاه اگه مرده ناو هواپیما برشون را توقیف کنه تا هم درس عبرتی برای اونا باشه وهم نشان دادن قدرت واستقلال وعزت به ایرانی ها
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    2 0
    سر در برابر چشم .حرامیان جمع تائیس و ابلیس
  • حسین IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 4
    آمریکا بچاپه شما هارت و پورت کنید
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 1
    یک و نیم سال، نه یک سال و نیم
  • adrian DE ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 0
    خیلی واضحه توان مقابله نداریم. همون قبلی ها هم که گرفتن تو ساحل جا اشغال کرده بود نمیدونستن چی کارش کنن، کسی نداریم بفروشیم بهش. باید چیزی توقیف کنید که به درد بخوره بشه ابش کرد، لااقل کشتی نظامی چیزی، نفت خودمون هم زیاد داریم خریدار نداریم
  • امیری IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    2 0
    در تمدن آمریکائی‌ها دزدی به نفعشان را قانونی می‌کنند لذا کشوری حق اعتراض ندارد چقدر احمق است کسی این سلطه را بپذیرد
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    1 5
    پولش که به جیب ملت نمیره پس نوش جان آمریکا
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 0
      خر خدا بیشتر تجارت بین المللی تهاتری انجام میشه مثلا نفت میدی ذرت میگیری میدن به مرغداری توی باشعور میری مرغ و گوشت و کوت وزهر مار میخری میرتو جیبت
  • پیروزه IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 1
    ای آمریکایی ملعون با بد کسی در افتادی چشم در مقابل چشم.خواهی دید پیرو علی چه کارهای می تواند انجام دهد به امید دیدار
  • اورانیوم 70% IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    1 0
    مقابله به مثل حتی بالاتر از نفت ایران باید انجام پذیرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس